Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timpel_800
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 20:04
Op het huis van mijn schoonouders liggen al jaren panelen. Het betreft oudere type blauwe panelen (wattpiek moet ik nog even nazoeken ) met een Solar Egde 5000 omvormer.

We zijn van zins deze panelen + omvormer te vervangen. Want inmiddels is 1 paneel kapot en we kunnen een goeie deal maken met nieuwe panelen

De oude panelen hebben zijn 100 x 164cm groot.

We willen ze vervangen met Sunpower 400WP panelen die we voor een goeie prijs kunnen overnemen (50 euro/stuk, nieuw). Formaat 104 x 169cm

Aan de linkerzijde passen er precies 12 in landscape (6 x 2 zie tekening), maar zou eventueel ook 3 x 4 portrait kunnen (voorkeur voor een of ander?)
Tussen de dakramen is het slechts 2 meter breed dus daar kunnen de panelen alleen landscape en 4 boven elkaar.
Links naast het pijpje kan dan nummer 17 komen.

Dus 17 x 400 wp = 6800wp.

Het dak ligt nagenoeg op het zuiden en heeft nauwelijks last van schaduw.
Het gaat aangesloten worden op een oude type meter dus die kan teruglopen.

Qua omvormer hangt er nu een Solar Edge 5000, maar ik betwijfel of die ooit de 5000 heeft aangetikt. Nu in ieder geval niet meer.

Omdat ik geen mirco-omvormers wil maar gewoon een string en ik zelf ook alles van SMA heb zit ik te denken aan een Sunny Boy 5 of 6. Het huis heeft een 1 fase aansluiting.

Qua overdimensionerings factor zit je bij een SB5 op 1,36 en bij een SB6 op 1,13
Wat zouden jullie denken wat beter is?

We gaan iemand inhuren om de panelen van het dak te halen en de nieuwe erop te leggen. Ook zal waarschijnlijk het montage materiaal en de solarkabels vervangen moeten worden en er moet natuurlijk ook een aardekabel aangelegd worden want die is nu niet aanwezig.

Vraag is: Wat vinden jullie ervan om de boel te vervangen? De investering van destijds is er wel uit en met het oog op het inmiddels kapotte paneel en de huidige lage prijzen lijkt ons dit een goed moment om te doen.

We zoeken nog iemand die het werk op het dak wilt doen, maar op MP heb ik al e.a. gevonden dus ik denk dat dat we goed komt. Omvormer aansluiten e.d. kan ik zelf doen. Tips zijn welkom.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d-9AwIDp1CdZp4xGdxzZ_Gq7ZjU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/0ft9qbGJsRzNqOXzjmpRoVML.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jdFsc22rwK7Ovy1L5zcNaS8KfSs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DPmBnv5gGThEorBz32vQ8CQu.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0kUBkWV6pwVGF5e0GGIGKYVN6LY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8tNnlgb5VErWH0AXgZHAKSWw.jpg?f=fotoalbum_large

Amber 65 voor VVW. Atlantic Explorer SWW. 48kWh/20kW Sigenergy thuisbatterij Kia Niro EV. Zappi Laadpaal

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 22:21
Verbruik je meer dan je huidige panelen op brengen? Anders zou ik het niet doen... Tvt is lang geworden...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

99ruud99 schreef op zondag 19 mei 2024 @ 19:24:
Verbruik je meer dan je huidige panelen op brengen? Anders zou ik het niet doen... Tvt is lang geworden...
Waarom is de TVT lang geworden? je kunt nog steeds gewoon salderen.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
Maar je krijgt boetes bij meer terugleveren.
Bovendien betaal je nu ook afbraak van oude systeem (best veel werk stiekem).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chrisverst
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 23:06
Sunpowers voor 50 euro, no brainer vervangen die hap zo snel mogelijk!

Voor omvormer, sma, growatt, goodwe allemaal prima. Dit is 1 oriëntatie dak met geen schaduw vandaar makkelijk dak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Jij weet ook van geen ophouden. _O- (y)

Edit: een mooie SMA 6.0 tripower als je hem kan vinden op MP of op de belgisch MP

[ Voor 74% gewijzigd door AUijtdehaag op 19-05-2024 19:56 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timpel_800
Ja, precies dat was mijn gedachte. We zitten dan op 850 euro voor 17 panelen. Een omvormer trek ik ook van MP en dan misschien nog 1000 euro montage?

Amber 65 voor VVW. Atlantic Explorer SWW. 48kWh/20kW Sigenergy thuisbatterij Kia Niro EV. Zappi Laadpaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timpel_800
AUijtdehaag schreef op zondag 19 mei 2024 @ 19:50:
haha ik heb de smaak te pakken :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
klump4u schreef op zondag 19 mei 2024 @ 19:38:
[...]

Waarom is de TVT lang geworden? je kunt nog steeds gewoon salderen.
Nou ja, gewoon salderen is bij heel veel weg ondertussen, en straks bij iedereen.

Probleem hier lijkt mij meer dat je van laten we zeggen 250Wp naar 400Wp gaat. Alles gaat vervangen worden, dus je hebt alle normale kosten, plus kosten van oude eraf halen en afvoeren. En daarvoor krijg je effectief 150Wp panelen (immers dat is hetgeen je erop vooruit gaat).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timpel_800
Maar wat zouden de montage kosten hiervoor zijn schatten jullie?

En je hebt natuurlijk gelijk, maar je hebt daarvoor wel weer een nieuw systeem wat hopelijk voor 25 jaar erop ligt. Dat terwijl er nu al 1 paneel kapot is en het is wachten tot de volgende kapot gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrisverst
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 23:06
Green guys hebben mooi filmpje op YouTube gemaakt met cijfertjes. Salderen met boete vs niet salderen zonder boeten scheelt maar 10% ongeveer. En dit is op basis van ong 35% eigen verbruik als je beetje je best doet kan je makkelijk 40 a 50% halen zeker met warmtepomp, airco's etc...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Ik denk niet dat je voor €1000,- klaar bent, Zelf doen geen optie? weekend een steiger huren.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Chrisverst schreef op zondag 19 mei 2024 @ 19:58:
Green guys hebben mooi filmpje op YouTube gemaakt met cijfertjes. Salderen met boete vs niet salderen zonder boeten scheelt maar 10% ongeveer. En dit is op basis van ong 35% eigen verbruik als je beetje je best doet kan je makkelijk 40 a 50% halen zeker met warmtepomp, airco's etc...
Voor veel mensen is dat natuurlijk niet te doen, want die hebben geen warmtepomp. En een airco extra aanzetten is inderdaad meer eigen verbruik, maar ook vooral meer verbriuk.

Maar bedoel je dit filmpje: YouTube: Terugleverkosten en het einde van de saldering SCHANDALIG? - Dit is ...? Want daar zitten wel wat creatieve dingen aan om daarbij te komen. Kijken naar de besparing per jaar tov prijzen voor de Oekraine oorlog, en uitgaan van 11 cent per kWh terugleververgoeding. Wat ruwweg dubbele is van wat je nu krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timpel_800
Niet onbelangrijk: wat doe ik met de oude panelen? Het Upcyclingperron is om de hoek maar is dat de beste plek? Leuren op MP lijkt me een minder goed idee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

timpel_800 schreef op zondag 19 mei 2024 @ 20:11:
Niet onbelangrijk: wat doe ik met de oude panelen? Het Upcyclingperron is om de hoek maar is dat de beste plek? Leuren op MP lijkt me een minder goed idee.
Op het achterdak leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timpel_800
Goed idee van dat achterdak. Zal het dak eens bekijken :)

Weet iemand waarom als ik 17 panelen invoer op Sunny Design waarom hij alleen de Tripowers selecteert als optie? Waarom zou een eenfasige SB 5.0 niet mogen?

[ Voor 16% gewijzigd door timpel_800 op 20-05-2024 07:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timpel_800
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WAkgG7TFE__WMxojSHdrmE_Wuck=/x800/filters:strip_exif()/f/image/x0KxnMMC8IDjHkK1eNAzYezC.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Sunnydesignweb houdt al rekening met de huidige lokatie en de netspanning daar.

Geintje…
En als je alles selecteert en nogmaals laat berekenen?
En anders even handmatig omvormer erin zetten.

[ Voor 3% gewijzigd door AUijtdehaag op 20-05-2024 07:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timpel_800
:) Netspanning zit hier in Almere nog prima

Volgens mij snap ik het al. Je moet de Netaansluiting goed invullen hij stond nog op 400V

gelukkigAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SC0CMsyzVWbP6_kFIWdYMjNUays=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ulXCkgrAOyJiogUETKoiHjpo.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 10% gewijzigd door timpel_800 op 20-05-2024 07:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Wat is de vmpp van die panelen?
(Klik op I van info naast het paneel)

Normaal kunnen de 17 in 1 string op de tripower.

Sunnydesignweb maakt er soms ook wel een potje van

[ Voor 12% gewijzigd door AUijtdehaag op 20-05-2024 07:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timpel_800
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4b9xlAe5cb7Dgh6oRtl63ItPLew=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Xukejd2WhFOhRe5FR9ZBeSXs.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Te hoog voltage dus voor 9 stuks op een 1-fase omvormer

Op een oude SMA 5000 tl-21 kan het wel, die gaat tot 750v (gokje, zal kantje boord zijn)

Als je 8+8 polystring doet (sma 8 tripower) kan noord er ook nog bij

[ Voor 27% gewijzigd door AUijtdehaag op 20-05-2024 08:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
Even voor de goede orde, je ouders hebben wel 3 fase aansluiting toch? (Voor je een 3 fase omvormer gaat kopen en dan teleurgesteld bent).

Uw installatiekosten, zonnepanelen plaatsen duurt ongeveer 10 manuren incl alles. Afbreken zal gelijkaardig zijn.

Dus als je ze ook weer terug op je achterdak wilt 30 manuren, a 50 euro per uur komt neer op zon 1500.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timpel_800
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L2GVtwQU8wmhHcyJdNynbLnA118=/800x/filters:strip_exif()/f/image/RnmXAGTDEan19kiWisKS71kg.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timpel_800
99ruud99 schreef op maandag 20 mei 2024 @ 08:00:
Even voor de goede orde, je ouders hebben wel 3 fase aansluiting toch? (Voor je een 3 fase omvormer gaat kopen en dan teleurgesteld bent).

Uw installatiekosten, zonnepanelen plaatsen duurt ongeveer 10 manuren incl alles. Afbreken zal gelijkaardig zijn.

Dus als je ze ook weer terug op je achterdak wilt 30 manuren, a 50 euro per uur komt neer op zon 1500.
Nou het is als volgt: ze hebben 2 rijtjes huizen naast elkaar met een doorgebroken muur. Rechts op de foto bij die zwarte panelen dat is ook van hun. Aan die kant zit de 3 fase aansluiting. Het Linkerhuis heeft een 1 fase aansluiting. Dus het leek mij het makkelijkst om die nieuwe panelen op de linker 1 fase meterkast aan te sluiten. Maar evt. kan het ook erbij in de 3 fase meterkast 8)7

Alleen op MP kan ik makkelijk een SB 5.0 vinden voor een goede prijs in tegenstelling tot een Tripower geval, en die zijn vaak een stuk duurder gelijk. Maakt op zich niet uit natuurlijk maar dit leek mij gewoon de makkelijkste en voordeligste optie.

Maar als het niet gaat dan ga ik een Tripower zoeken natuurlijk

[ Voor 13% gewijzigd door timpel_800 op 20-05-2024 08:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timpel_800
AUijtdehaag schreef op maandag 20 mei 2024 @ 07:59:
Te hoog voltage dus voor 9 stuks op een 1-fase omvormer

Op een oude SMA 5000 tl-21 kan het wel, die gaat tot 750v (gokje, zal kantje boord zijn)

Als je 8+8 polystring doet (sma 8 tripower) kan noord er ook nog bij
Oke dus als ik het goed begrijp je doet de Vmmp 65,8 x 17 panelen is 1118,6 V en de omvormer kan max 600v hebben?

En bij een STP tripower 5.0 heeft een Max ingangspanning van 850V, maar daarbij verdeel je de spanning over 2 strings?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2uDqzJxytuVhAnRe_3hkSB1zQMM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ILGh1leRrdhQv5gfedpylkPG.png?f=user_large

[ Voor 25% gewijzigd door timpel_800 op 20-05-2024 08:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
Oke, en dan nog dr vraag: zijn de 400wp panelen nieuw? Want in TS lijkt het van niet, maar later heb je het wel over nieuwe panelen.

Weet wel dat je op 1 fase een 5 kw omvormer mag plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timpel_800
99ruud99 schreef op maandag 20 mei 2024 @ 08:15:
Oke, en dan nog dr vraag: zijn de 400wp panelen nieuw? Want in TS lijkt het van niet, maar later heb je het wel over nieuwe panelen.

Weet wel dat je op 1 fase een 5 kw omvormer mag plaatsen.
Panelen zijn nieuw

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
Het gaat mij verder niets aan, maar waarom heb je gekozen om 2 aansluitingen te behouden. Dan betaal je toch 2x vastrecht?
Of wil je de mogelijkheid houden om in toekomst het huis weer te splitsen?

Hoeveel wp leveren die zwarte panelen op?
Ik zou nu ZEKER de oude panelen naar noord verplaatsen en die aansluiten op linker huis ( 1 fase). Probleem is dat als je zuid dak (ook) op die kant wilt, je de panelen nogal begrensd. (Ik gooi het even in pvcalc voor je).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
https://www.thomasberger....&temp_coeff2=-0.45&max2=0
In mei (nog niet eens beste maand)

In februari, zelfs dan top je af tussen 10 en 14. Zonde...
*Dit is enkel linkerdak oude panelen op Noord + nieuwe panelen op Zuid, aan maximale omvormer voor 1 fase.

Normaal is aftoppen in zomer tussen 10 en 14 aftopt niet zo erg, maar dat hij zelfs in winter aftopt is niet goed.

[ Voor 19% gewijzigd door 99ruud99 op 20-05-2024 08:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
timpel_800 schreef op maandag 20 mei 2024 @ 08:14:
[...]

Oke dus als ik het goed begrijp je doet de Vmmp 65,8 x 17 panelen is 1118,6 V en de omvormer kan max 600v hebben?

En bij een STP tripower 5.0 heeft een Max ingangspanning van 850V, maar daarbij verdeel je de spanning over 2 strings?

[Afbeelding]
De keuze wordt dus beperkt door de Vmpp van het paneel.
Kies je andere panelen kan het wel op een 1-fase omvormer

Edit: de 1-fase sunny boy hybrid vergeten, die heeft 3 mppt.
Kan je die eens in sunnydesignweb gooien eventueel?

[ Voor 7% gewijzigd door AUijtdehaag op 20-05-2024 08:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timpel_800
Goeie vraag hoor waarom alles niet op 1 aansluiting zit. Waarschijnlijk jouw redenatie, maar waarschijnlijk beter om alles om te gooien, maar dat hadden ze dan 10 jaar geleden beter gelijk kunnen doen.

Je hebt me al overtuigd wat betreft de 1 fase installatie. Ik zal een 3 fase omvormer aanschaffen en een nieuwe kabel trekken naar de rechterzijde van het huis. Is ook niet het werk en ook beter voor de balans.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Denk je wel aan terugleverboetes als je alles naar 1 huis brengt?
Ik hoop niet dat ze bij vattenfall zitten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 99ruud99
Nadeel alle pv panelen op 1 huis: huis 2 blijft stroom verbruiken tegen hoog tarief terwijl huis 1 massaal teruglevert.
Netto zal je dit MEER kosten dan wanneer je de situatie laat zoals die nu is.

Ik zou eerst heel goed nadenken of je niet beter de aansluitingen kan fuseren, als dat antwoord NEE is, dan zou ik niets vervangen OF kijken hoeveel er aan het 1 fase huis gegeven kan worden.

Uitermate slecht idee dus...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gosse_W
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 19:31

Gosse_W

Brims

AUijtdehaag schreef op zondag 19 mei 2024 @ 19:50:

Edit: een mooie SMA 6.0 tripower als je hem kan vinden op MP of op de belgisch MP
Vraagje algemeen over jouw suggestie @AUijtdehaag , Her en der (op sites van PV-verkopers) lees ik dat omvormers minder lang mee gaan dan de panelen. Is dan een 2e hands omvormer wel aan te raden?
Anders gesteld, heb je bij oude omvormers kans dat ze langzaamaan wat minder gaan presteren? Of eerder dat ze op een dag ineens niets meer doen? Dit omdat ik zelf ca. 20% afname in (dag-piek)vermogen zie na 11 jaar, vraag mij dus af of dat in de panelen ligt of in de omvormer (ook een SMA overigens). Ivm meer verbruik sta ik voor de keuze om alles te vervangen, of een setje erbij te leggen.

5300Wp Fryslân 53¼°NB ZZO 45° SMA 5kW | Gasloos sinds 4/9/23 Hitachi Yutaki S 8kW | Leaf 40kWh 2018
Your best friend is you, I'm my best friend too, I share the same views and hardly ever argue

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timpel_800
Als je kijkt wat een tweedehands omvormer op marktplaats kost is dat een risico die ik wel kan overzien. Vervangen is vaak niet moeilijk want alle aansluitingen zitten er al.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Gosse_W
Ik vind dat een lastige.
Mijn boerenverstand zegt dat het niet de omvormer is, maar de panelen die degraderen
Maar als ik dit zo bekijk zit er toch wel een wat neerwaartse trend in over de jaren
https://pvoutput.org/comp...75991&sid1=48099&c=-1&t=y
Bekijk je het van dag tot dag, dan valt het weer mee.

Lastig om een goede vergelijking te vinden op PVO in dit geval. (3 paginas met systemen gecontroleerd)

Heb je onlangs je panelen nog eens van dichtbij bekeken of daar snail trails in zitten of iets dergelijks?
2e plaatje bijvoorbeeld
https://www.santansolar.c...-yingli-250w-solar-panel/

[ Voor 25% gewijzigd door AUijtdehaag op 20-05-2024 12:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gosse_W
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 19:31

Gosse_W

Brims

AUijtdehaag schreef op maandag 20 mei 2024 @ 12:32:
@Gosse_W
Ik vind dat een lastige.
Mijn boerenverstand zegt dat het niet de omvormer is, maar de panelen die degraderen
Maar als ik dit zo bekijk zit er toch wel een wat neerwaartse trend in over de jaren
https://pvoutput.org/comp...75991&sid1=48099&c=-1&t=y

Lastig om een goede vergelijking te vinden op PVO in dit geval. (3 paginas met systemen gecontroleerd)
Wauw, bedankt dat je er zo voor me ingedoken bent. Ik vermoed ergens ook wel dat het de panelen zijn.. Sowieso haalde ik ooit best vaak 6-punters, maar de laatste dateert van mei 2020.
Alleen, om ze nou naar 11 jaar al weg te doen vind ik ook zo wat. Ben dus behoorlijk in dubio.. Als ik op het dak onder de oude panelen nog een nieuw rijtje leg, en over 5 jaar de oude set alsnog moet vervangen, is de ellende dán alleen maar groter. Aan de andere kant, met het nieuwe kabinet in aantocht, afschaffen saldering + terugleverboetes enz. is het maar de vraag of ik die 10k investering voor vervanging/upgrade ooit terugzie ;(
Over die Snail Trails, ik zal 'ns kijken. Sowieso zit er op sommige panelen ook hardnekkig korstmos dat er nauwelijks af gaat bij de jaarlijkse reiniging.

Nougoed ik zal dit topic niet verder kapen :*)

[ Voor 10% gewijzigd door Gosse_W op 20-05-2024 12:54 ]

5300Wp Fryslân 53¼°NB ZZO 45° SMA 5kW | Gasloos sinds 4/9/23 Hitachi Yutaki S 8kW | Leaf 40kWh 2018
Your best friend is you, I'm my best friend too, I share the same views and hardly ever argue

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timpel_800
99ruud99 schreef op maandag 20 mei 2024 @ 09:36:
Nadeel alle pv panelen op 1 huis: huis 2 blijft stroom verbruiken tegen hoog tarief terwijl huis 1 massaal teruglevert.
Netto zal je dit MEER kosten dan wanneer je de situatie laat zoals die nu is.

Ik zou eerst heel goed nadenken of je niet beter de aansluitingen kan fuseren, als dat antwoord NEE is, dan zou ik niets vervangen OF kijken hoeveel er aan het 1 fase huis gegeven kan worden.

Uitermate slecht idee dus...
Heel goed punt dit natuurlijk. Gaan we niet doen.

Toch begrijp ik niet waarom die SB5.0 niet zou werken met die panelen?

1 string met 9 x 65,3 = 587,7V
1 string met 8 x 65,3 = 522,4 V

Dit zit toch onder de 600 v per string? Of is 587 teveel op het randje?

Stel dat ik zeg ik doe 1 paneel minder, slechts 16 stuks dan blijft hij ook aangeven dat het teveel is, terwijl 522,4V per string.
Nog een paneel minder (15 stuks) dan mag het wel.

Ik zou ook nog een ander merk omvormer kunnen overwegen natuurlijk.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/juXdBjhqMDspH0Pd0k9ZRKsdCmg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/46Q7nE2K7qAgEclTAQ9uMpUw.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 15% gewijzigd door timpel_800 op 20-05-2024 13:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timpel_800
99ruud99 schreef op maandag 20 mei 2024 @ 08:29:
In mei (nog niet eens beste maand)

In februari, zelfs dan top je af tussen 10 en 14. Zonde...
*Dit is enkel linkerdak oude panelen op Noord + nieuwe panelen op Zuid, aan maximale omvormer voor 1 fase.

Normaal is aftoppen in zomer tussen 10 en 14 aftopt niet zo erg, maar dat hij zelfs in winter aftopt is niet goed.
Als ik kijk naar mijn eigen situatie bijvoorbeeld gisteren:

20 x 360WP = 7200wp , oriëntatie zuid (zelfde als hierboven)
Omvormer is max 6000w.
Overdimensioneringfactor 1,2.

Hij topt zeker af, maar niks schrikbarends wat mij betreft. Als ik terug kijk naar februari ook niet. SMA zegt zelf dat hun omvormers 100% over gedimensioneerd mogen worden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3X1nS_m39yyXQDDfiOER3EGV9-E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HTbf85RozfTgTGvujyOdmABt.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 21% gewijzigd door timpel_800 op 20-05-2024 13:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
timpel_800 schreef op maandag 20 mei 2024 @ 13:00:
[...]

Heel goed punt dit natuurlijk. Gaan we niet doen.

Toch begrijp ik niet waarom die SB5.0 niet zou werken met die panelen?

1 string met 9 x 65,3 = 587,7V
1 string met 8 x 65,3 = 522,4 V

Dit zit toch onder de 600 v per string? Of is 587 teveel op het randje?

Stel dat ik zeg ik doe 1 paneel minder, slechts 16 stuks dan blijft hij ook aangeven dat het teveel is, terwijl 522,4V per string.
Nog een paneel minder (15 stuks) dan mag het wel.

Ik zou ook nog een ander merk omvormer kunnen overwegen natuurlijk.

[Afbeelding]
Eigenlijk kan je gewoon voor 17 panelen:
2x 6 doen polystring op mppt 1
1x 5 doen op mppt 2
We denken te moeilijk ;)

Ik zou je geen 1-AV40 willen aanraden, die worden niet meer ondersteund met firmware. (ook geen puk2 code mogelijk)
Die voldeden niet meer aan de RfG certificering en werden met 5 + 5 jaar garantie versneld van de hand gedaan destijds.
Neem een 1-AV41

[ Voor 5% gewijzigd door AUijtdehaag op 20-05-2024 13:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timpel_800
Waardevolle aanvulling. Top dat het toch kan met de 5.0. Ik ga zoeken naar AV41 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
En eventueel nog 5 op noord polystring ook op mppt 2, als je tegen aftoppen kan.

[ Voor 10% gewijzigd door AUijtdehaag op 20-05-2024 13:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timpel_800
Dat laatste kan dan alleen met dezelfde panelen die aan de voorzijde komen te liggen lijkt het als ik dat invoer in SD?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ElectricAlex
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 21:40
timpel_800 schreef op maandag 20 mei 2024 @ 08:03:
[...]
Nou het is als volgt: ze hebben 2 rijtjes huizen naast elkaar met een doorgebroken muur. Rechts op de foto bij die zwarte panelen dat is ook van hun.
Aha, ik dacht al: hebben ze nu 3 panelen half op het dak van de buren liggen ? Niet dus :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
timpel_800 schreef op maandag 20 mei 2024 @ 14:01:
Dat laatste kan dan alleen met dezelfde panelen die aan de voorzijde komen te liggen lijkt het als ik dat invoer in SD?
klopt.
Alleen dezelfde panelen in een polystring

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timpel_800
Vereisten voor polystrings
Polystrings zijn over het algemeen toegestaan zolang aan de overige eisen qua richtlijnen, normen en specificaties wordt voldaan. Hier zijn de belangrijkste basisprincipes over polystrings:

- De parallel geschakelde strings moeten hetzelfde aantal PV-modules hebben die in serie zijn geschakeld met dezelfde technologie en dezelfde MPP-spanning.
- Wij raden aan om alleen PV-modules van hetzelfde model op dezelfde MPPT aan te sluiten.
- De in serie geschakelde PV-modules in een bepaalde string moeten identiek worden uitgelijnd.

Waarom kunnen strings met een verschillende oriëntatie parallel worden geplaatst?
Zoals hierboven vermeld, moeten de parallel geschakelde arrays een gelijke spanning hebben om het ontwerp te laten slagen. Een veel voorkomende misvatting is dat arrays met verschillende oriëntaties verschillende spanningen kunnen hebben. De verschillen hebben echter geen grote implicaties. Het is geen probleem om deze arrays parallel in verschillende richtingen te plaatsen, aangezien de zonnestroom-modules slechts een kleine hoeveelheid zonlicht nodig hebben om een vergelijkbare maximale voedingspuntspanning te bereiken. In plaats daarvan is het de stroom die aanzienlijk kan veranderen – maar dit is geen probleem voor strings die parallel zijn aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
- De in serie geschakelde PV-modules in een bepaalde string moeten identiek worden uitgelijnd.
Klopt rijtje van 5 zuid en rijtje van 5 noord

Edit: Net als bij je eigen dak en platdak 3 en 3

[ Voor 12% gewijzigd door AUijtdehaag op 20-05-2024 14:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timpel_800
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RMvs6KuNU1C3if1S7czhV54eTd8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ZhjbihDfTOaADK0fgc4Gu0J2.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timpel_800
99ruud99 schreef op maandag 20 mei 2024 @ 08:00:

Spot on hoor qua prijs. Wel met alle kabels en nieuw montage materiaal trouwens.

[ Voor 5% gewijzigd door timpel_800 op 21-05-2024 20:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timpel_800
Vandaag het grootste deel van de zonnepanelen opgehaald.

Ook ben ik even in de data van het oude systeem gedoken. Het is dus een systeem van 250WP panelen met een totaal vermogen van 21 x 250 = 5250 Wp. De omvormer is een 5000w Solar Edge, die zelfs in het eerste jaar nauwelijks boven de 4000wp is geweest. Blijkbaar deden ze destijds nog niet aan overdimensionering?

Ik vroeg mij trouwens af of het paneel wel stuk is, of is de microomvormer zelf stuk? Is er een manier om dat binnen de app te bekijken?

En wat is er met het paneel linksboven aan de hand?
Zoals ik het bekijk kunnen we 12 van de panelen aan de Noorzijde leggen. Dan kunnen ze daar aan hun oude dag beginnen :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rkA0E1SYULSgDMgVb-FZ1kMEf2c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SEi3Jy4RqknneWUvximNnxaS.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-Rd8tjRPUJE54yZwlJyjq4Ujzk8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pNbRY80IJrfddOZfw6LYVl6P.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 41% gewijzigd door timpel_800 op 21-05-2024 20:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timpel_800
Oke we gaan het toch nog een beetje anders doen
Ik heb nog een keer naar het dak zitten kijken en er passen niet 17 maar 18 x 400Wp =7200wp totaal
Het is dan echt zonde om een 5000w omvormer te nemen, dus we gaan dan toch voor een 3 fase STP 6.0
Deze sluiten we dan aan op de 3 fase meterkast.

Het systeem van rechts (1 fase HDWave SE3680) dat nu op de 3 fase meterkast zit aangesloten, ga ik op de 1 fase (35A) meterkast zetten (Alsof ze het wisten, ligt er nog 5 meter extra YMVK kabel in opgerold onder het huis, deze kan dus door de fundering heen naar de meterkast aan de andere kant).
Dit kan dan prima samen, met de oude panelen (12 stuks) die op de Noordkant komen zonder dat we in de knoei komen met zekeringen die op het randje zitten.

We krijgen dan dus ook een omvormer met 2 x MPPT. Wat is qua string dan aan te bevelen? Alle Portraits op string 1 en de landscapes op string 2? Of gewoon netjes 9 per string?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BLgUdpydkw0NvxeNwgYzi_KMR6Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/329jtXSHPSJkHWtzKWHNUPSa.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Ik zou 2x 9 aanhouden dan kan je mooi vergelijken met elkaar van de 2 strings qua dc spanningen dc stroomsterkte en dc watts
Polystring zou kunnen maar dan kan je niet vergelijken.

Waar komen de oude panelen dan nog op?

[ Voor 35% gewijzigd door AUijtdehaag op 25-05-2024 19:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timpel_800
Aan de noordzijde tussen die twee ramen in?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W658LaPir2xQb7p57NwyN_X7uDs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZsHZmKE8FeZ0BG17kcxA2kJu.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Op welke omvormer bedoel ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timpel_800
Ha sorry. Op dezelfde omvormer als waar ze nu op zitten. Solar Edge se5000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
En alles op de SMA 6.0 ? (misschien een 8.0 als je niet wilt aftoppen)
(even gegokt dat de blauwe 250 Wp zijn)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9kBTw__6mf8psjbAptq8FWKsWBo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3xdkEZcQ80dWcaXbkwjQxec8.jpg?f=fotoalbum_large

De SMA 6.0 heeft maar 2 mppt ingangen en 4 aanslutingen dus op het dak weer y-connectoren voor de sunpowers.

[ Voor 10% gewijzigd door AUijtdehaag op 25-05-2024 21:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timpel_800
Blauwe zijn idd 250wp.
Ik wilde eigenlijk de 12 op noord op dezelfde omvormer doen als waar ze nu ook op zitten, de Solar Egde SE5000 omvormer. Die hangt er tenslotte, en zoals je zegt, als ik ze op de SMA wil doen, moet ik dan eigenlijk een 8.0 kopen

Met deze omvormers geld hetzelfde als met de AV40 toch, https://www.marktplaats.n...6kw-omvormer-zonnepanelen Die worden niet meer ondersteund?

[ Voor 29% gewijzigd door timpel_800 op 26-05-2024 08:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Klopt die zitten ook in de Archive bij SMA downloads.
Hebben ook geen webinterface, enkel via sunny explorer te benaderen.

Bovendien worden die ook wel vrij warm (fan gaat aan bij 78 graden), en is het modbus soms niet erg stabiel (soms moet de omvormer herstart worden, met dc en ac uit om modbus logging weer gangbaar te maken)

En loeizwaar tov de nieuwer STP 6.0 3-av-40

Maar voor weinig is het wel een prima omvormer.
Vraag of er de ophangbeugel (montageplaat) bij zit, anders krijg je hem niet opgehangen

[ Voor 25% gewijzigd door AUijtdehaag op 26-05-2024 08:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timpel_800
Uiteindelijk een Tripower 6.0 bouwjaar 2019 uit België gekocht en opgehangen

Inmiddels ligt de boel erop. We zouden er zelfs nog 2 bij kunnen doen maar dan moeten we ook een nog zwaardere omvormer. Eerst maar even zo.
Eindkapjes moeten nog op de profielen want die waren niet meegeleverd.

Nu nog de oude panelen op de Noordkant plakken 8)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xMtAzpPmqGalBwwccwjVUDxehE4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AZbXf7Y40VHWHX7ASLdkPRPA.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9qBhVBcSoURL1zcvQj9tOGix4Pk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FCIvFUsLWIJW2TZC1U5oCA8F.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 9% gewijzigd door timpel_800 op 22-06-2024 13:47 ]

Pagina: 1