Wegvallen van lokale apparaten

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandeven66
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 10:22
Hi allen,

Ik heb twee maanden terug een Xiaomi BE3600 aangeschaft als extra AP op de bovenverdiepingen. Snelheden en range is erg goed, haal netjes mijn volledige gigabitsnelheid. De Xiaomi is met een utp kabel met het modem van Odido verbonden (Zyxel T-54).

Nu heb ik het volgende probleem: Het lokale netwerk valt regelmatig weg, dan bedoel ik de ip range van de Xiaomi. Dus bijvoorbeeld de printer, die is soms niet toegankelijk. Casten naar apparaten die met de Xiaomi verbonden zijn werkt soms ook niet. Apparaten die met de Zyxel verbonden zijn werken wel altijd (in overview onderstaand, (A) apparaten zijn altijd toegankelijk, (-B) is het probleem).

Soms werkt het printen dan wel vanaf de PC, ook met de Xiaomi met WiFi verbonden maar niet vanuit een mobiel apparaat, of v.v. Soms is het lokale IP van de printer dan ook niet bereikbaar, maar soms lukt het printen niet maar de webpagina op het lokale IP adres werkt dan weer wel. Nu ook, de printer heeft als status Offline in de instellingen, maar het IP is wel bereikbaar in de browser. 5 minuten later werkt het ineens wel.

In eerste instantie stond de Xiaomi in AP modus, lekker makkelijk. Toen dit probleem naar voren kwam heb ik hem nu in router modus staan en handmatig de ip range ingesteld op de Xiaomi en dat hij niet zelf de server maakt. Probleem is er nog steeds.

Is er nog iets dat ik kan proberen?

Relevante software en hardware die ik gebruik
Xiaomi BE3600
Zyxel T-54
Brother DCP-J4120DW

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cj1QuGAxuWU28nFrP8IECRCqs88=/x800/filters:strip_exif()/f/image/B5PDi6wZeWvfEilSxyIugfnZ.png?f=fotoalbum_large
Snelle overview.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeeCee
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 18-09 21:41
De Xiaomi BE3600 ken ik niet zo goed. Ondanks dat de specs mij koud laten, klinkt dit als een bekend issue met de Zyxel. In die modem gaat iets niet lekker met de dhcp. Ik kan mij herinneren dat er iets mis was met de leasetijd ivm okido.

De wan op de Xiaomi, gebruikt die dhcp? En welke op range gebruikt de Zyxel en welke de Xiaomi?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricJH
  • Registratie: November 2003
  • Nu online
Kan het zijn dat de apparaten soms van de Wifi van de Xiaomi naar die van de Zyxel gaan?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Realone
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 16:14
Als eerste sowieso terug naar AP mode zetten en verifiëren dat DHCP dan ook daadwerkelijk uit staat op de Xiaomi. Zorg dan ook dat je de WAN poort van de Xiaomi niet gebruikt. Je wilt geen 2 routers in je netwerk.

Dit alles klinkt erg als een dubbele DHCP server. Dit kun je o.a. verifiëren door de arp tabel te bekijken op het moment dat je bijvoorbeeld je printer niet kunt bereiken (arp -a). Controleer het MAC adres en of dat overeenkomt met dat van je printer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandeven66
Heel erg bedankt voor jullie reacties tot nu toe!
PeeCee schreef op maandag 20 mei 2024 @ 00:07:
De Xiaomi BE3600 ken ik niet zo goed. Ondanks dat de specs mij koud laten, klinkt dit als een bekend issue met de Zyxel. In die modem gaat iets niet lekker met de dhcp. Ik kan mij herinneren dat er iets mis was met de leasetijd ivm okido.

De wan op de Xiaomi, gebruikt die dhcp? En welke op range gebruikt de Zyxel en welke de Xiaomi?
Iets gaat inderdaad niet lekker met de dhcp, maar wat weet ik nog niet. Wat hierboven voorgesteld is, een dubbele dhcp server zou misschien kunnen. Toen ik de dhcp server op de Xiaomi uit had gezet, kon ik de Xiaomi alleen nog instellen op de range 192.168.2.x. De Zyxel staat op 192.168.1.x. Toen de Xiaomi op range 192.168.2.x stond, bleven alle verbonden apparaten wel gewoon op de dhcp van de Zyxel, 192.168.1.x. Althans, wanneer de apparaten niet wegvallen.

Leasetijd op de Zyxel staat op 1 dag, maar heb m ook weleens geprobeerd om de leasetijd te verhogen, zonder resultaat. De printer staat nu op een statisch lokaal ip, maar statisch of niet is het probleem er nog steeds.
EricJH schreef op maandag 20 mei 2024 @ 02:02:
Kan het zijn dat de apparaten soms van de Wifi van de Xiaomi naar die van de Zyxel gaan?
Ze hebben beiden andere SSIDs, en het probleem lijkt zich voor te doen bij verbinding met beide SSIDs, maar alleen de verbonden apparaten met de Xiaomi vallen soms weg.
The Realone schreef op maandag 20 mei 2024 @ 02:54:
Als eerste sowieso terug naar AP mode zetten en verifiëren dat DHCP dan ook daadwerkelijk uit staat op de Xiaomi. Zorg dan ook dat je de WAN poort van de Xiaomi niet gebruikt. Je wilt geen 2 routers in je netwerk.

Dit alles klinkt erg als een dubbele DHCP server. Dit kun je o.a. verifiëren door de arp tabel te bekijken op het moment dat je bijvoorbeeld je printer niet kunt bereiken (arp -a). Controleer het MAC adres en of dat overeenkomt met dat van je printer.
De Xiaomi heeft echter geen specifieke WAN poort, dit doet hij dynamisch. In router modus kun je zien en instellen welke hij gedetecteerd heeft en handmatig op een andere poort forceren, dit had ik dan ook gedaan icm de dhcp server uitzetten. Toen gedroeg de Xiaomi zich weer als een AP, maar ook met hetzelfde issue dat soms apparaten wegvallen.

Ik heb de Xiaomi weer gereset en op AP modus gezet. Nu lijkt alles weer te werken, maar omdat het op willekeurige momenten wel en niet werkt betekent dat nog niets.

arp -a voor de reset, op dat moment was de printer even niet bereikbaar:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YFXSkkGIaxmdJLdfdfiwBct6o7Q=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/THGDTEBRkcSyMt15kScNdVD6.png?f=user_large

Na de reset, nu lijkt alles het weer even te doen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0-zuVgLtB0s1L5IpL5MtXfLqybU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/PkV6hcB6tJgziy6YhEGxZbtM.png?f=user_large

Printer zit overigens op 141.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandeven66
Paar dagen later, maar helaas blijft het probleem zich voordoen na een reset in AP modus.

De tabellen van arp -a hierboven is precies wat er gebeurt wanneer apparaten niet bereikbaar zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6bDkek0fdvKasclvO89w-FSGd4o=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/kej17o3QILZKDgbKzLDNHe8D.png?f=user_large
Nu is zo'n moment dat niks te bereiken is vanaf mijn computer en telefoons in het netwerk, bijvoorbeeld de printer niet. (die zit op 141)

Overigens zijn de apparaten die op de Zyxel zitten wel gewoon te bereiken vanaf de Xiaomi, dan denk ik niet dat het om een dubbele DHCP server gaat of wel?

Edit: arp -a nu alles wel weer werkt voor even:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x7-9PHKCpUklbkQYNRs1sLy2P3I=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/euo9JFDsF4sKgtur81ZlpVB4.png?f=user_large

[ Voor 27% gewijzigd door vandeven66 op 25-05-2024 11:30 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 18:06
Je moet ook geen router kopen als je een acesspoint nodig hebt!

Je praat nog steeds over instellen van de iprange van die Xiaomi dus hebt je hem nog steeds als router ingestelt.

Alle ip adressen moeten gewoon van de Zyxel komen en een andere range mag er gewoon niet zijn als hij echt in AP mode staat.
Dus ofwel heb je hem niet in AP mode staan ofwel dat ding kan helemaal niet in AP mode gezet worden.
Ik had begrepen dat hij alleen een Chinese gebruikers interface heeft dus kan me voorstellen dat het lastig is.

Als hij in AP mode staat kan alleen de 192.168.1.xxx reeks voorkomen dus vanaf de dhcp server in de Zyxel uitgegeven worden en zolang je nog ergens 192.168.2.xxx ziet functioneert hij als router en gaat de boel niet werken zoals je wilt.

[ Voor 7% gewijzigd door Ben(V) op 25-05-2024 11:38 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandeven66
Ben(V) schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 11:37:
Je moet ook geen router kopen als je een acesspoint nodig hebt!

Je praat nog steeds over instellen van de iprange van die Xiaomi dus hebt je hem nog steeds als router ingestelt.

Alle ip adressen moeten gewoon van de Zyxel komen en een andere range mag er gewoon niet zijn als hij echt in AP mode staat.
Dus ofwel heb je hem niet in AP mode staan ofwel dat ding kan helemaal niet in AP mode gezet worden.
Ik had begrepen dat hij alleen een Chinese gebruikers interface heeft dus kan me voorstellen dat het lastig is.

Als hij in AP mode staat kan alleen de 192.168.1.xxx reeks voorkomen dus vanaf de dhcp server in de Zyxel uitgegeven worden en zolang je nog ergens 192.168.2.xxx ziet functioneert hij als router en gaat de boel niet werken zoals je wilt.
Toen stond hij inderdaad in Router modus, geconfigureerd als een AP, zoals in veel handleidingen op internet te vinden zijn. Dit was puur een probeersel, om te kijken of het dan niet gebeurde.

Kleine tijdlijn:
1. Bij instellen had ik de Xiaomi op AP modus gezet. Daarvoor is gewoon een optie bij het instellen. Na een paar dagen viel enkele keren het lokale netwerk weg, op zoek naar oplossingen had ik 2 geprobeerd.

2. Toen heb ik de router in standaard router modus gezet en ingesteld als AP door de DHCP server uit te zetten en de WAN poort op een poort in te stellen waar geen LAN kabel in zat. De router deed netjes de ips doorsturen, maar ook dan zelfde probleem dat het weleens niet werkte.

3. Nu staat hij weer in AP modus, maar het probleem is er nog steeds. 192.168.2.xxx heb ik nooit gezien in arp -a en apparaten zijn daar nooit op toegewezen geweest. In de routerinstellingen zag ik het wel ergens benoemd staan in router modus, niet in AP modus, maar inderdaad allemaal in het Chinees dus weet niet wat het nu betekende, afijn dat maakt niet uit want die range is nooit gebruikt.

Om op je eerste punt terug te komen, ik heb altijd routers gebruikt als AP, aangezien ze altijd gewoon een AP modus gehad hebben, net als deze. Dit is echter de eerste keer dat ik dit probleem heb gezien.

[ Voor 5% gewijzigd door vandeven66 op 25-05-2024 11:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
De dhcp uitzetten is iets anders dan AP mode.
Zolang je nog steeds een ander subnet krijgt is en blijft het een router en geen AP en zal alles wat aan die Xiaomi connect in een ander subnet zitten dan dat van de Zyxel.
En als je de DHCP van die Xiaomi dan uitzet krijgen die geen ip adres meer en werkt er dus niets meer.

Bij de meeste routers kun je dit omzeilen door alleen de Lan poorten te gebruiken, maar omdat deze router automatisch een Wan poort configureert werkt dat niet.

Zolang je niets tussen die twee subnet hoeft te delen werk alles redeijk, maar als een van je devices per ongeluk connect met de Zyxel, dan werkt de boel niet meer en dat is waarschijnlijk waar je last van had.
Dit duid op veel te veel overlap in bereik van die Zyxel naar de boven verdieping.

De meeste kans is dat je die Xiaomi helemaal niet in AP mode kunt zetten.
Doe dat ding dan weg en koop een AP.

PS
Die Xiaomi werkt met een Chinese gui maar door de translate functie van je browser te gebruiken kun je dat leesbaar maken.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandeven66
Ben(V) schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 12:56:
De dhcp uitzetten is iets anders dan AP mode.
Zolang je nog steeds een ander subnet krijgt is en blijft het een router en geen AP en zal alles wat aan die Xiaomi connect in een ander subnet zitten dan dat van de Zyxel.
En als je de DHCP van die Xiaomi dan uitzet krijgen die geen ip adres meer en werkt er dus niets meer.

Bij de meeste routers kun je dit omzeilen door alleen de Lan poorten te gebruiken, maar omdat deze router automatisch een Wan poort configureert werkt dat niet.
Bedankt voor je reactie!

Ik begrijp dat DHCP uitzetten iets anders is dan AP modus, dit is een aparte optie in de router. Zodra dat aanstaat kan je niet meer bij de andere instellingen gerelateerd aan DHCP enzo en vereist ook een reset.

Ik heb al eerder aangegeven dat de WAN poort te overriden is in routermodus. Door de WAN poort op een poort te forceren waar geen LAN in zat functioneerde hij toen gewoon als AP voor 90% van de tijd.
Zolang je niets tussen die twee subnet hoeft te delen werk alles redeijk, maar als een van je devices per ongeluk connect met de Zyxel, dan werkt de boel niet meer en dat is waarschijnlijk waar je last van had.
Dit duid op veel te veel overlap in bereik van die Zyxel naar de boven verdieping.
Zou je hier misschien iets meer over kunnen uitleggen?
Als ik jouw uitleg zo even lees, betekent dat als een apparaat verbonden met de subnet van de Xiaomi een interactie heeft met iets op de Zyxel dat het dan niet meer werkt? Dat heb ik even snel getest maar lijkt niet zo te zijn. (telefoon met Zyxel verbonden, PC met Xiaomi verbonden, bestand gedeeld via ftp zonder problemen, alles lijkt nog te werken)
De meeste kans is dat je die Xiaomi helemaal niet in AP mode kunt zetten.
Doe dat ding dan weg en koop een AP.

PS
Die Xiaomi werkt met een Chinese gui maar door de translate functie van je browser te gebruiken kun je dat leesbaar maken.
Dat lijkt me toch wel heel sterk, als er letterlijk ''netwerkrelaismodus'' staat, in het Engels in de app ''Access point mode''. Als het dan niet als een AP werkt, dan is de grootste kans dat het gewoon een bug is.

Heb hiervoor een TP-Link Archer AX50 gehad, router als AP zonder problemen. Daarvoor een Asus RT-AC68U, en ook daarvoor nog een Xiaomi router gehad. Allemaal router als AP, wel in AP modus natuurlijk, zonder problemen. Daarom vermoed ik toch echt dat het gewoon een bug is in de software van de Xiaomi, maar ik hoop natuurlijk dat ik iets fout doe. Weg doen is hartstikke zonde.

En ja, ik snap dat de UI gewoon te vertalen is. Alleen was de vertaling over die 192.168.2.xx erg vaag, aangezien de DHCP uitstond. Maar dit is allemaal niet van toepassing in de AP modus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Je kunt simpel testen of hij echt in AP mode staat door naar de ip adressen van je devices te kijken.
Als die allemaal in de reeks 192.168.1.xxx zitten dan staat die Xiaomi netjes in AP mode.

Maar terugkomend op je echte probleem lijk het erop dat devices af en toe connecten naar de Zyxel in plaats van naar die Xioami.
Waarschijnlijk is het signaal van die Zyxel erg sterk en dan willen devices daar naar connecten, maar omdat ze zelf veel minder signaal kunnen uitzenden werkt dat niet lekker (beetje eenrichting verkeer).
Kijk eens of je die Zyxel wat minder signaal kunt laten uitsturen.

Overigens waarom vervang je een prima AX50 door een Xioami BE3600 die niks beter is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandeven66
Ben(V) schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 13:58:
Je kunt simpel testen of hij echt in AP mode staat door naar de ip adressen van je devices te kijken.
Als die allemaal in de reeks 192.168.1.xxx zitten dan staat die Xiaomi netjes in AP mode.
Er is geen nieuwe range te zien wanneer hij niet werkt. Gewoon netjes 192.168.1.xx, alleen de lijst van apparaten is veel kleiner wanneer apparaten niet bereikbaar zijn.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x7-9PHKCpUklbkQYNRs1sLy2P3I=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/euo9JFDsF4sKgtur81ZlpVB4.png?f=user_large
Lijst wanneer het wel goed werkt
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6bDkek0fdvKasclvO89w-FSGd4o=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/kej17o3QILZKDgbKzLDNHe8D.png?f=user_large
Lijst wanneer het niet goed werkt
Maar terugkomend op je echte probleem lijk het erop dat devices af en toe connecten naar de Zyxel in plaats van naar die Xioami.
Waarschijnlijk is het signaal van die Zyxel erg sterk en dan willen devices daar naar connecten, maar omdat ze zelf veel minder signaal kunnen uitzenden werkt dat niet lekker (beetje eenrichting verkeer).
Kijk eens of je die Zyxel wat minder signaal kunt laten uitsturen.
Is dit probleem niet alleen als de twee routers hetzelfde SSID gebruiken? De Xiaomi en Zyxel hebben allebei een aparte SSID.
Overigens waarom vervang je een prima AX50 door een Xioami BE3600 die niks beter is.
De AX50 had matige uploadsnelheden, meestal rond 750 download en 200 upload. Werd ook erg heet waardoor hij ging throttlen leek het. Met de BE3600 haal ik gewoon 940/900, op zowel ac/ax/be apparaten. Plus WiFi 7 met MLO leek me wel grappig om uit te proberen, maar lijkt helaas nog te buggy te zijn op telefoons.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Wifi 7 vereist dat hij ook een radio op de 6Ghz band heeft en dat heeft die Xioami helemaal niet, dus dat wifi 7 is een "Chinese" spec O-)

Al je twee verschillende SSID's gebruikt (en hopelijk ook verschillende kanalen) dan moet je de devices wel zo configureren dat ze enkel met dat SSID mogen connecten.

Kijk eens als je iets mist in de log van de Zyxel of daar connectie pogingen gedaan worden.

[ Voor 13% gewijzigd door Ben(V) op 25-05-2024 14:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandeven66
Ben(V) schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 14:16:
Wifi 7 vereist dat hij ook een radio op de 6Ghz band heeft en dat heeft die Xioami helemaal niet, dus dat wifi 7 is een "Chinese" spec O-)

Al je twee verschillende SSID's gebruikt (en hopelijk ook verschillende kanalen) dan moet je de devices wel zo configureren dat ze enkel met dat SSID mogen connecten.

Kijk eens als je iets mist in de log van de Zyxel of daar connectie pogingen gedaan worden.
WiFi 7 hoeft niet op 6GHz, de spec kan het wel aan. MLO werkt ook gewoon op alleen 2,4GHz en 5GHz en vereist geen 6GHz. In China is WiFi op 6GHz niet toegestaan (dacht ik), daarom dat Chinese routers over het algemeen geen 6GHz hebben.

De printer pak ik meestal als voorbeeld, die kan maar 1 netwerk tegelijk ingesteld hebben en wijkt daar niet van af. En als het een SSID probleem zou zijn, dan zou niet moeten veroorzaken dat alle apparaten niet meer bereikbaar zijn natuurlijk. Ook wanneer een apparaat wel van SSID wisselt, zouden ze beiden elkaar moeten kunnen bereiken, of ze nu met beneden of boven verbonden zijn. Maar dit is niet het probleem helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 17:59

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

vandeven66 schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 14:32:
[...]
Ook wanneer een apparaat wel van SSID wisselt, zouden ze beiden elkaar moeten kunnen bereiken, of ze nu met beneden of boven verbonden zijn. Maar dit is niet het probleem helaas.
Dit kan ik bevestigen, ik heb hier thuis drie AP's, die alledrie dezelfde twee SSID's uitzenden en alle apparaten kunnen elkaar zien, ongeacht welke SSID ze wel of niet (in geval van bedrade aansluiting) gebruiken.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Ik zei ook niet dat het een ssid probleem was.
Ik zei enkel dat je er voor moet zorgen dat de apparatuur die op de verdieping staat enkel met de SSID van die Xiaomi mag connecten, ander loop je de kans dat hij met die Zyxel connect, wat je niet wil want dan loop je de kans dat je device te weinig power heeft om die verbinding goed te onderhouden.

[ Voor 16% gewijzigd door Ben(V) op 25-05-2024 15:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandeven66
Excuses voor de verwarring, maar dat is wat ik bedoelde met SSID probleem.
Dit is in iedergeval niet het probleem.

Meeste apparaten boven hebben niet het beneden netwerk opgeslagen staan muv telefoons.
Printer kan maar één netwerk ingesteld hebben. Google Home idem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ChaserBoZ_
  • Laatst online: 06-09 18:10
Bijzonder dat je apparatuur de ARP entries kwijtraakt. Ook al zet je een apparaat uit, de ARP entry blijft staan tot deze is verlopen (al je apparatuur heeft een timer daarvoor).

Laat eens een lange ping test lopen, van een device achter de Xiaomi naar een device achter de Zyxel.

Wat SSID betreft; al heb je 100 APś met ieder een eigen SSID & WPA2/3 code, zolang die allemaal zijn aangesloten op hetzelfde netwerk is communicatie onderling mogelijk.

'Maar het heeft altijd zo gewerkt . . . . . . '

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandeven66
ChaserBoZ_ schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 18:36:
Bijzonder dat je apparatuur de ARP entries kwijtraakt. Ook al zet je een apparaat uit, de ARP entry blijft staan tot deze is verlopen (al je apparatuur heeft een timer daarvoor).

Laat eens een lange ping test lopen, van een device achter de Xiaomi naar een device achter de Zyxel.

Wat SSID betreft; al heb je 100 APś met ieder een eigen SSID & WPA2/3 code, zolang die allemaal zijn aangesloten op hetzelfde netwerk is communicatie onderling mogelijk.
Heb net een uur lang een ping laten lopen van mijn PC verbonden op de Xiaomi naar een Chromecast op de Zyxel, geen timeouts oid. Het is dan ook niet dat hij weggevallen is in dat uurtje. Ik weet ook totaal niet wat het veroorzaakt of dat het gewoon willekeurig is.

Ik kan een ping laten lopen vanaf een chromecast op de Xiaomi naar een chromecast op de Zyxel, dan kan ik het misschien wat langer analyseren en kijken wanner het mis gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChaserBoZ_
vandeven66 schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 20:47:
[...]

Heb net een uur lang een ping laten lopen van mijn PC verbonden op de Xiaomi naar een Chromecast op de Zyxel, geen timeouts oid. Het is dan ook niet dat hij weggevallen is in dat uurtje. Ik weet ook totaal niet wat het veroorzaakt of dat het gewoon willekeurig is.

Ik kan een ping laten lopen vanaf een chromecast op de Xiaomi naar een chromecast op de Zyxel, dan kan ik het misschien wat langer analyseren en kijken wanner het mis gaat.
Laat maar langer lopen zou ik zeggen, dan eens kijken wat er gebeurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 17:59

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

ChaserBoZ_ schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 23:29:
[...]
Laat maar langer lopen zou ik zeggen, dan eens kijken wat er gebeurt.
Waarschijnlijk niets omdat de verbinding actief gebruikt blijft worden.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChaserBoZ_
Freee!! schreef op zondag 26 mei 2024 @ 00:59:
[...]

Waarschijnlijk niets omdat de verbinding actief gebruikt blijft worden.
Dat is een aanname, als dat zo is, dan is dat wel bijzonder. Maar een simpele pingtest continue aan laten staan is een optie idd. Het zou ook niet de eerste keer zijn, alhoewel het vaak wel duidt op een mismatch van standaarden etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• King_linT
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 13-01 19:51
Hi,

Is de wifi van de Xiaomi BE3600 beter dan die van de Zyxel T-54?

Ik zit te denken om deze router te kopen voor wireless VR gaming en PlayStation portal.
Nu gebruik ik de standaard Zyxel T-54 modem van Odido, het werkt goed na een apart 5G ssid hiervoor te hebben gemaakt maar af en toe toch kleine haperingen. Latency is wel heel goed. Misschien dat het met een aparte losse router nog beter gaat werken.

Raad je de Xiaomi BE3600 hiervoor aan? Lage latency en stabiliteit is het belangrijkste.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ChaserBoZ_
King_linT schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 18:30:
Hi,

Ik zit te denken om deze router te kopen voor wireless VR gaming en PlayStation portal.
Nu gebruik ik de standaard Zyxel T-54 modem van Odido, het werkt goed na een apart 5G ssid hiervoor te hebben gemaakt maar af en toe toch kleine haperingen. Latency is wel heel goed. Misschien dat het met een aparte losse router nog beter gaat werken.

Raad je de Xiaomi BE3600 hiervoor aan? Lage latency en stabiliteit is het belangrijkste.
De topic starter is hier vanwege problemen met die twee, ik vermoed dat hij nog niet superenthousiast is ;)

Koop geen tweede router voor in je netwerk, neem een degelijk accesspoint, meer lijk je niet nodig te hebben.

Het ding wordt weggezet als wifi7 router, maar lijkt wat te missen daarvoor, lees deze bijvoorbeeld; https://www.tbprice.com/x...view-wi-fi-7-router-2024/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandeven66
ChaserBoZ_ schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 17:10:
[...]

De topic starter is hier vanwege problemen met die twee, ik vermoed dat hij nog niet superenthousiast is ;)

Koop geen tweede router voor in je netwerk, neem een degelijk accesspoint, meer lijk je niet nodig te hebben.

Het ding wordt weggezet als wifi7 router, maar lijkt wat te missen daarvoor, lees deze bijvoorbeeld; https://www.tbprice.com/x...view-wi-fi-7-router-2024/
Dat is dan natuurlijk ook geen goede review, de reviewer heeft geen apparaat met WiFi 7, geen internetverbinding waar hij de snelheden mee kan testen en betwijfeld of het wel WiFi 7 is omdat er geen 6GHz beschikbaar is ipv het gewoon uit te zoeken. Het is gewoon een WiFi 7 router zonder 6GHz, vanwege restricties in China. Dat hij maar ~200mbps kan halen ligt echt aan zijn setup, ik haal gewoon mijn volle gigabitsnelheid over WiFi.

AP is leuk, maar hoeft echt niet. Bijna iedere router heeft een AP functie tegenwoordig, echter is die functie bij deze router kapot. APs zijn vaak ook duurder omdat het aanbod kleiner is, de goedkoopste AX6000 AP is €140, router maar €80.
King_linT schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 18:30:
Hi,

WiFi is vergelijkbaar qua snelheid met de Zyxel, echter weet ik niet wat de stabiliteit is van de Zyxel omdat die WiFi alleen voor de benedenverdieping is en ik daar geen zware taken/gaming uitvoer.
Tot nu toe is de WiFi van de Xiaomi betrouwbaar, betrouwbaarder dan mijn oude TP-Link AX50.

Echter, blijft het wel zo dat ik dit issue heb en daarom zou ik hem op dit moment niet aanraden, zeker niet icm de Zyxel.

Updates over dit probleem heb ik ook nog niet; ik ga dit weekend eens de ping testen tussen meerdere apparaten in het netwerk. Het is echter wel een beetje ingewikkeld om dat constant te laten doen.
Pagina: 1