[WIN11 ]Verplichte pincode bij aanmelden verwijderen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edbos
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 05-04 17:23
...Beste mensen. Ik heb net een nieuwe computer met Windws 11. Dat ging allemaal goed: Alleen één irritant kleinigheidje bederft mijn feestvreugde. Telkens als ik opstart moet ik een pincode invullen. Ik heb dat misschien zelf veroorzaakt tijdens het inrichten van Windows 11 en gelukkig voor een simpele pincode gekozen. Maar hij is totaal overbodig. Ik ben alleenstaand dus geen mens zal mijn computer openen. Die pincode mag van mij weg.
Op Google staat:

Ga naar:
Instellingen
Accounts
Accounts
Aanmeldingsopties
Pincode
Uw pincode wijzigen:
Deze aanmeldingsoptie verwijderen
maar die optie was grijs weergegeven en werkte niet.

Daarop zei Google:
onder aanmeldingsopties naar:
Pincode Windows Hello
Daar moet je je Microsoft wachtwoord opgeven
Dat was ik vergeten dus ze stuurden mij een code
Toen was ik geïrriteerd en verzon als wachtwoord een lange, knetterende vloek
Die werkte en ik kon inderdaad, als ik mijn wachtwoord/ vloek opgaf de pincode verwijderen

Maar, helaas, karma is a bitch!
Want nu hoefde ik telkens bij het opstarten niet meer de korte en eenvoudige pincode op te geven maar de ellenlange vloek!

Ik heb gebeden om hulp van boven en een wierookstaafje gebrand (en van alles gedaan) en zie! Ik mag nu de pincode weer gebruiken!
Maar ik ben er niks mee opgeschoten en zit nog steeds met die overbodige pincode.
Wie o wie weet er raad?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Als je Windows Hello gebruikt (voor bijv inloggen met gezichtsherkenning of vingerafdruk) dan is die pincode verplicht.

Je kunt die veiligheid wel uitzetten en automatisch inloggen (https://answers.microsoft...2e-445a-a5cb-f44d00289715)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:47

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Ik ben alleenstaand dus geen mens zal mijn computer openen.
Vergeet niet dat veel ook van buiten kan komen. Stukje software met een onbedoelde backdoor o.i.d. en iemand kan dan zo (zonder wachtwoord) je pc overnemen.
Persoonlijk vind ik het zelfs bijzonder dat Windows nog steeds login zonder authenticatie toelaat anno 2024.

Je zou het ook juist kunnen ontarmen met vingerprint en/of gezichtsherkenning, super handig en snel en met passkey/sso zelfs bijna helemaal geen wachtwoorden nodig.

[ Voor 19% gewijzigd door DukeBox op 19-05-2024 20:14 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15:53

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

Koop jezelf voor nog geen 2 tientjes een fingerprintreader. Op een device als een PC, laptop, tablet en telefoon hoort gewoon een wachtwoord anno 2024; alleenstaand of niet.

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edbos
@ Roblll. De link naar nl.aliexpress doet het niet en ik kan niet zien wat er mis mee is. Kun je het svp nog eens proberen?
En als je zo'n ding hebt, is dat dan genoeg? Of moet er nog steeds een wachtwoord bij?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20:24
@Edbos
De link werkt bij mij ook niet, omdat de letter 'L' is weggevallen: https://nl.aliexpress.com/item/1005006437104225.html

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15:53

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

Puch-Maxi schreef op zondag 19 mei 2024 @ 16:46:
@Edbos
De link werkt bij mij ook niet, omdat de letter 'L' is weggevallen: https://nl.aliexpress.com/item/1005006437104225.html
Ah, whoopsie. My bad.

Ja, aan zo'n ding heb je genoeg; ik gebruik er zelf een (hoewel ik 'm kocht voor €7.64 nog geen 2 maanden geleden). Uiteraard heb je nog steeds een wachtwoord nodig voor wanneer je fingerprint reader niet zou werken ofzo, maar je kunt dus inloggen door je vinger er op te leggen en klaar. Maar ik zie ook eerlijk gezegd echt het hele probleem niet van even 4 cijfer moeten invoeren.

Als je al een (goede!) webcam hebt kun je Windows Hello misschien ook al inschakelen en je "Face ID" gebruiken.

[ Voor 33% gewijzigd door RobIII op 19-05-2024 16:54 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TweakerCarlo
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 06-05 19:52
Je hebt een windows autologin tooltje. Die ff downloaden invullen, submitten en je hoeft geen code meer in te voeren bij login

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Ik vind het toch wel prettig dat in geval van diefstal niet iedereen bij mijn bestanden kan. Ik heb ook drive-encryption aan staan. Puur voor beveiliging bij diefstal/kwijtraken o.i.d.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wodkabuikje
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 19:14
TweakerCarlo schreef op zondag 19 mei 2024 @ 17:04:
Je hebt een windows autologin tooltje. Die ff downloaden invullen, submitten en je hoeft geen code meer in te voeren bij login
Heb je daar toevallig een linkje van?

Ik heb 2 pc's in een magazijn staan en het is strontvervelend om de pincodes te moeten invoeren. Op die pc's staat helemaal niets en alleen de browser wordt gebruikt voor het printen van verzendlabels.

niet iedereen heeft een bierbuikje

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Allard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:38
wodkabuikje schreef op zondag 19 mei 2024 @ 17:16:
[...]

Heb je daar toevallig een linkje van?

Ik heb 2 pc's in een magazijn staan en het is strontvervelend om de pincodes te moeten invoeren. Op die pc's staat helemaal niets en alleen de browser wordt gebruikt voor het printen van verzendlabels.
Sysinternals Autologon
Erg handig, maar je kan natuurlijk ook Windows Hello uitzetten en je wachtwoord blanco maken, dan log je ook automatisch in.

I think all rightthinking people in this country are sick and tired of being told that ordinary, decent people are fed up in this country with being sick and tired.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Edbos
Allemaal bedankt voor jullie antwoorden en vooral ook de uitleg.

Ik ben al oud (1948) en begon me pas rond 1993 voor computers te interesseren. Toen was het nog MS-DOS en dat vond ik mensonwaardig zo lastig. Maar zo gauw Windows 95 kwam, kocht ik een computer. Met een harde schijf van wel 500 Megabyte. Programma’s stonden toen op een floppy. Je kreeg ze gewoon van de buiurman. De code stond er ook op. Mijn eerste e-mail haalde ik bij de benzinepomp. Bankzaken deden we toen per telefoon: eerst de tikken-telefoon en toen de snellere fluittoontelefoon. Later, toen er al computers waren, deden we bankzaken per computer. We kregen van de bank een vel papier met lange cijferreeksen. Makkelijk. Later werd het een kastje waar je van alles in moest toetsen. Ook nog makkelijk.

Maar in die tijd werden vandalen actief en werd het veel ingewikkelder. Codes gingen heen en weer over het internet. Zonder smartphone ging het eigenlijk niet. Vingerafdrukken kwamen erbijk, ik kon het nog, maar in mijn buurt wonen wat mensen van over de 80 die het niet kunnen. Ze zijn afhankelijk van welwillende familieleden of buren. Verder kan het niemand wat schelen. Ik zie aankomen dat straks een bepaalde groep mensen niet eens meer bij hun geld kunnen komen.

Mijn nieuwe computer met weet ik veel hoeveel honderden GIGAbytes deed net weer moelijk over iets. Ik moest naar mijn smartphone de One-drive installeren of zo. Na een half uurtje vloeken en tieren lukte dat opeens! Zomaar! Het leuke is, als ze een wachtwoord willen en dat moet ook nog sterk zijn. Ze keuren het dus de hele tijd af. En als je uiteindelijk een stapje verder bent, beweren ze ijskoud dat je mailadres al bekend is.

Ik raak wel eens in diepe wanhoop. Voor mijn geestesoog zie ik een klasje pubers met jampot-brilletjes op en lak-pakjes aan die er een duivels plezier in hebben om de mensen gek te maken. Maar dat is vast allemaal al geautomatiseerd. Affijn, dat one-drive, daar zeurt hij niet meer over.

Het zou leuk zijn als hij niet meer om wachtwoorden vroeg maar als de vingerafdruk voldoende zou zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerCarlo
Ik begrijp dat het een drempel is die heel vervelend is. Het heeft mij in het verleden zelfs een laptop gekost omdat deze heel makkelijk verweg te gooien is. Het is wat het is.

Onedrive is cloudopslag en meer van microsoft.
Wil je onedrive wel gebruiken? Want na 5 gb in gebruik gaat het zeuren om een abonnement voorzover dat nog niet gebeurd?
Ik houd daarom alle data lokaal. En heb onedrive verwijderd. Laat ik nu niet over backups beginnen….

Heb je een windows home of pro licentie. Met pro kan ik je opweg helpen om makkelijk een lokaal account zonder wachtwoord aan te maken. Zelf gebruik ik al jaren geen home meer omdat het features mist die gewoon handig zijn. Management console, group policies zijn daar een voorbeeld van. Het is echter wel mogelijk op beide windows versies maat het is niet meer klik klaar.

Dat autologin script werkt trouwens alleen bij het opstarten en niet als een systeem uit slaapstand komt

Een vingerafdruk is eigenlijk een wachtwoord. Ik weet niet of dat tegenwoordig goed werkt op windows. Op mijn lenovo laptop van 1 jaar oud is het nog steeds drama. En naar meerdere foute inlogpogingen mag je alsnog je wachtwoord invullen.

[ Voor 7% gewijzigd door TweakerCarlo op 19-05-2024 19:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Allard schreef op zondag 19 mei 2024 @ 17:54:
[...]

Sysinternals Autologon
Erg handig, maar je kan natuurlijk ook Windows Hello uitzetten en je wachtwoord blanco maken, dan log je ook automatisch in.
Kan alleen met offline account. Met MS account werkt @TERW_DAN's methode ook.
RobIII schreef op zondag 19 mei 2024 @ 14:50:
Koop jezelf voor nog geen 2 tientjes een fingerprintreader. Op een device als een PC, laptop, tablet en telefoon hoort gewoon een wachtwoord anno 2024; alleenstaand of niet.
Waarom dan? Ik zie nul reden om een wachtwoord op een desktop PC te hebben die thuis staat. Ja wat nou als iemand hem steelt? Dan zullen wachtwoorden gewijzigd moeten worden, of er nou een pincode op zit of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nescafe
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 00:50
Ik maak nergens uit op dat de TS bewust heeft gekozen voor aanmelden met een Microsoft-account (met bijkomende risico's - wanneer MS besluit om je account plots te blokkeren bijv.)

De meest eenvoudige manier om de pc weer naar de eigenaar te laten luisteren is het wegkieperen van deze koppeling:

Instellingen > Accounts > Uw info > In plaats daarvan aanmelden met een lokaal account

Hierna kun je een eigen wachtwoord instellen of, zoals gewenst, geen wachwoord.

[ Voor 9% gewijzigd door nescafe op 19-05-2024 19:45 ]

* Barca zweert ook bij fixedsys... althans bij mIRC de rest is comic sans

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TweakerCarlo
Netplwiz vult volgensmij de zelfde keys in het register in en dan net als met autologin werkt het alleen met een lokaal/domein account.
Bij een start en werk het wel maar niet met slaapstand of als je monitor standby gaat. Wachtwoordloos daarom met een lokaal account.

Er zijn genoeg situaties waarom je zonder wachtwoord naar je desktop wil gaan namelijk.

[ Voor 19% gewijzigd door TweakerCarlo op 19-05-2024 20:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22:55
Zoals hier al aangegeven, als je inderdaad geen online diensten van Microsoft nodig hebt gebruik dan gewoon een lokaal account.
Ik kom ook regelmatig kennissen/gebruikers tegen die "opeens" een pincode moesten invullen, die ze niet meer wisten of konden achterhalen.
Met bit-locker actief is het drama dan natuurlijk compleet.
Microsoft maakt het bij het installeren van Windows 11 natuurlijk steeds lastiger om een lokaal account te gebruiken maar het kan nog wel met wat handigheid.
Google: Windows 11 setup local account

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 10-05 12:27

Blokker_1999

Full steam ahead

TweakerCarlo schreef op zondag 19 mei 2024 @ 19:48:
Netplwiz vult volgensmij de zelfde keys in het register in en dan net als met autologin werkt het alleen met een lokaal/domein account en bij een start en wert niet met slaapstand of als je monitor standby gaat. Wachtwoordloos daarom met een lokaal account.
Het voordeel van deze methode is dat het de enige is die het wachtwoord in een ecnrypted vorm in het register opslaat. Alle andere tools slaan het plaintext op in een locatie die elke gebruiker kan lezen.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Recrush
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 23:00
Maand geleden nieuwe pc gebouwd met Windows 11, was al vergeten dat ik voorheen altijd moest inloggen. PC start netjes op naar de desktop. Hoef alleen een pincode in te voeren als ik Windows weer eens een update heeft en daarmee de 'shut down' optie vervangt met 'switch user' :X

Heb ook meerdere manieren gegoogled, als ik het mij goed herinner heb ik de instructies uit deze video gebruikt om het loginscherm automatisch te passeren:

YouTube: How to Disable Windows 11 Login Password and Lock Screen | Remove Pa...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 10-05 12:27

Blokker_1999

Full steam ahead

nescafe schreef op zondag 19 mei 2024 @ 19:44:
Ik maak nergens uit op dat de TS bewust heeft gekozen voor aanmelden met een Microsoft-account (met bijkomende risico's - wanneer MS besluit om je account plots te blokkeren bijv.)

De meest eenvoudige manier om de pc weer naar de eigenaar te laten luisteren is het wegkieperen van deze koppeling:

Instellingen > Accounts > Uw info > In plaats daarvan aanmelden met een lokaal account

Hierna kun je een eigen wachtwoord instellen of, zoals gewenst, geen wachwoord.
Er zijn in het verleden een zeer beperkt aantal accounts geblokkeerd geraakt maar de laatste jaren heb ik eigenlijk niet veel meer gehoord over nieuwe gevallen. De kans dat dit gebeurt lijkt me dan ook niet veel groter dan een crashende SSD met een kans op verlies van alle data.

Daarnaast hebben we ondertussen ook wetgeving die tech bedrijven verplicht om ervoor te zorgen dat klanten bij hun data kunnen en dat ze enkel nog maar die content mogen blokkeren die ingaat tegen de TOS ipv het hele account.

TS meld dat hij een PC met Win11 heeft, en een PC met Win11 installeer je als consument nu eenmaal met een MS account. En ik kan het alleen maar aanraden om dat WEL te doen. Binnenkort komt Win11 24H2 uit waarin MS standaard Bitlocker zal aanzetten. De recovery keys worden dan ook netjes in je online acccount opgeslagen zodat je er altijd bij kunt.

Mensen die blijven vechten tegen alles wat MS toevoegt gaan vroeg of laat zo hard vloeken dat ze niet meer meekunnen maar wel meewillen. Ga gewoon mee met de flow, of begin naar alternatieven te kijken. Want je gaat uiteindlijk jezelf geen plezier doen door te blijven vechten tegen al die aanpassingen.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerCarlo
Dat wist ik niet van die encryptie dmv netplwiz. Interessant. Straks eens bekijken dan. Dat van plain text wist ik wel in het register had ik moeten melden. Tnx voor deze info.

At ts. Mogelijk kan je toch via accounts een account toevoegen -> ik heb geen gegevens van die persoon -> account aanmaken en wachtwoord leeg laten en dan eens daarmee proberen aan te melden. Waar je eigenlijk dan overal op elke vraag nee of later moet klikken.
Deze info komt van een howto met 2022h2 windows home af. Ook moet dat dan het enige account op dat systeem zijn. Anders krijg je nog steeds het login scherm te zien.

Anders kan je met de powershell New-LocalUser cmdlet mogelijk het nog wel doen. Echt makkelijk is dat niet helaas en ik weet dus niet hoe dat reageert op een windows home versie

[ Voor 20% gewijzigd door TweakerCarlo op 19-05-2024 20:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Sissors schreef op zondag 19 mei 2024 @ 19:36:
[...]

Waarom dan? Ik zie nul reden om een wachtwoord op een desktop PC te hebben die thuis staat. Ja wat nou als iemand hem steelt? Dan zullen wachtwoorden gewijzigd moeten worden, of er nou een pincode op zit of niet.
Omdat je zonder wachtwoord ook geen bitlocker hebt en dus je gegevens niet encrypted zijn en dus letterlijk op straat liggen als de schijf gestolen wordt. Doe je álles in de cloud, én gebruik je geen cookies, én sla je geen wachtwoorden (lokaal) op, dan heb je misschien gelijk maar in alle andere situaties wil je graag je gegevens beschermen.

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Room42 schreef op zondag 19 mei 2024 @ 20:11:
[...]

Omdat je zonder wachtwoord ook geen bitlocker hebt en dus je gegevens niet encrypted zijn en dus letterlijk op straat liggen als de schijf gestolen wordt. Doe je álles in de cloud, én gebruik je geen cookies, én sla je geen wachtwoorden (lokaal) op, dan heb je misschien gelijk maar in alle andere situaties wil je graag je gegevens beschermen.
Als iemand bij mij inbreekt en alles jat heeft diegene ook heel veel analoge gegevens beschikbaar. Op wachtwoorden na staat er niks fascinerende op de PC, en die kan ik wijzigen. En het risico dat iemand bij mij inbreekt, mijn PC jat, en daadwerkelijk iets met de data erop wil en niet gewoon hardware doorverkoopt, accepteer ik graag om niet altijd te moeten inloggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
Sissors schreef op zondag 19 mei 2024 @ 20:18:
[...]

Als iemand bij mij inbreekt en alles jat heeft diegene ook heel veel analoge gegevens beschikbaar. Op wachtwoorden na staat er niks fascinerende op de PC, en die kan ik wijzigen. En het risico dat iemand bij mij inbreekt, mijn PC jat, en daadwerkelijk iets met de data erop wil en niet gewoon hardware doorverkoopt, accepteer ik graag om niet altijd te moeten inloggen.
Stel dan de autologin in op je Microsoft-account, zoals hierboven beschreven. Dan kun je met het wijzigen van je wachtwoord de toegang tot je gegevens ook echt blokkeren.

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Room42 schreef op zondag 19 mei 2024 @ 20:21:
[...]

Stel dan de autologin in op je Microsoft-account, zoals hierboven beschreven. Dan kun je met het wijzigen van je wachtwoord de toegang tot je gegevens ook echt blokkeren.
Hoe zou dat werken? Als hij automatisch inlogt, en iemand zet de PC aan zonder ethernet kabel erin, dan logt hij toch gewoon in en heeft diegene toegang tot al mijn bestanden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
Sissors schreef op zondag 19 mei 2024 @ 20:24:
[...]

Hoe zou dat werken? Als hij automatisch inlogt, en iemand zet de PC aan zonder ethernet kabel erin, dan logt hij toch gewoon in en heeft diegene toegang tot al mijn bestanden?
Maar dan heb jij je wachtwoord toch al gewijzigd? Dan kan ie dus niet meer inloggen.

edit:
Oeps, ik heb niet goed gelezen.
Ja, maar dat was dus dat risico dat jij graag wenst te nemen. :P

[ Voor 14% gewijzigd door Room42 op 19-05-2024 20:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09-05 16:35

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Kleine titelverbetering doorgevoerd:

"Pincode, een vloek" -> "[WIN11 ]Verplichte pincode bij aanmelden verwijderen"

:)

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Pagina: 1