Ik zoek betere een Dolby Atmos soundbar dan de Sonos Arc

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tristan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 07-06 21:50
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qVv2w48qBqlIz7ZXTNdBUxNkcKI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XS1ad6S9gGXdZuNL26vycr8i.jpg?f=fotoalbum_large

Dit is nu mijn huidige (nieuwe) setup. Een LG G3 TV, met daaronder een Sonos Arc. Maar die Arc valt toch een beetje tegen, althans hij vult de ruimte naar onze mening niet geweldig.

De ruimte is 4,2mx5m.

En nu kan ik wel van Die Sonos 100/300 en mini-sub erbij kopen, maar dan wordt het setje wel belachelijk duur. Te duur voor onze smaak.

Ik zoek dus een alternatief voor rond de €1000,-

De RTINGS.com and WhatHiFi reviews roepen allemaal dat de Samsung 990C/D het beste systeem is, maar ik vind die bar bijzonder lelijk (en het oog wilt ook wat).

Dus mijn vraag is of iemand nog een alternatief weet die niet zozeer door al die review sites gepushed wordt, maar wel vergelijkbare ervaring heeft.

(fyi; een hele AVR setup met losse zuilen wil ik niet meer aan beginnen)

Beste antwoord (via Tristan op 19-06-2024 09:06)

• ramrodwillem
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 20:09
Ruud888 schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 11:21:
De ARC met sub en de e300 als rears is zeer goed.

Kijk ook is naar de Bose 900set.
Velen vinden deze beter dan de ARC.
De 900 heeft helaas wel een te glanzende bovenkant waardoor hij de TV spiegelt

Ik ga morgen een Samsung Q990c halen voor 850euro.
Voor dat geld bestaat er niets beters.

De Q990d is er al voor 1000euro te vinden in Rotterdam.
Hij heeft toch al iets ander gekocht ....?

Alle reacties

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Misschien niet de insteek waar je op hoopte maar mijn advies zou zijn om de Arc en je geld te houden en het Atmos idee los te laten.

Voor een prettige surround ervaring heb je nu eenmaal wel die AVR met benodigde speakers nodig.

Een soundbar kan misschien tot op bepaalde hoogte wat virtueel proberen te realiseren met reflecties en dergelijke maar het blijft een net-niet oplossing.

Ik heb regelmatig een Sennheiser Ambeo gehoord. Superprijzig en zou relatief goed surroundgeluid moeten produceren. Maar ik was er niet echt van onder de indruk.

Soundbars koop je voor het aansluit gemak en een cleane setup. Niet voor de beste geluidservaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LopendeVogel
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 15:47
Onlangs bij een neef de JBL set gehoord met "dolby atmos" en ik vond het persoonlijk een zeer leuk geluid voor het geld.

Niet te vergelijken met een surround set die 10k kost (zoals een ander neefje van mij heeft), maar de JBL ga ik ook kopen.

Atmos was aanwezig, vond voor mij (als niet audiofiel) alle klanken mooi.

Misschien ook een tip voor jou om eens te bekijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19:38

The Eagle

I wear my sunglasses at night

WhatHiFi links laten liggen, die reviews zeggen minder dan een mening hier op GoT.

Zou zelf eens naar Sennheiser of Loewe Klang series kijken. Stukje beter dan Sonos. Betaal je ook voor. Samsung lekker laten liggen. Systeem zal prima zijn voor wat het is en zijn geld, maar niet beter of slechter dan Sonos.

Van een subje kun je veel profijt hebben. Je kunt ook overwegen om een tweedehands Sonos Sub van MP af te plukken en te kijken of dat het verschil maakt. Zo ja ben je klaar, zo nee zoek je verder. Maar moet ook je budget of denkrichting (geen soundbar meer) op de schop

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tristan
S1NN3D schreef op zondag 19 mei 2024 @ 14:12:
Misschien niet de insteek waar je op hoopte maar mijn advies zou zijn om de Arc en je geld te houden en het Atmos idee los te laten.

Voor een prettige surround ervaring heb je nu eenmaal wel die AVR met benodigde speakers nodig.

Een soundbar kan misschien tot op bepaalde hoogte wat virtueel proberen te realiseren met reflecties en dergelijke maar het blijft een net-niet oplossing.

Ik heb regelmatig een Sennheiser Ambeo gehoord. Superprijzig en zou relatief goed surroundgeluid moeten produceren. Maar ik was er niet echt van onder de indruk.

Soundbars koop je voor het aansluit gemak en een cleane setup. Niet voor de beste geluidservaring.
Ok ok. Stel ik stap af van het hele soundbar idee en investeer in een goede actieve (want ik wil eigenlijk geen dikke receiver in een kastje wegstoppen puur voor die ene HDMI kabel vanaf de tv) bookshelf speakers.

Dan kom ik uit op de KEF LS50 Wireless 2. Beter?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
Tristan schreef op zondag 19 mei 2024 @ 23:08:
[...]

Ok ok. Stel ik stap af van het hele soundbar idee en investeer in een goede actieve (want ik wil eigenlijk geen dikke receiver in een kastje wegstoppen puur voor die ene HDMI kabel vanaf de tv) bookshelf speakers.

Je startpost stelt dat je een uitbreiding met wat Sonos spullen te duur vind en je een budget hebt van 1000 euro.

En dan kom je met speakers van meer dan 2000 euro die volgens mij je ook geen surround bieden?

Heb recent ook voor de keuze gestaan. Wil je echt surround dan ontkom je niet aan kabels en een lading speakers (of een hele, hele dure draadloze surround set van meer dan 10k: die klonk heel mooi, maar was toch iets te gortig ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mastadont
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 07-06 21:22
Ik heb netjes een Arc staan en twee kleintjes voor de surround. Vult ook een grote ruimte prima hoor... vooral als je al een Arc hebt:) Waarom enorm moeilijk doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 20:07
Als je nu geen surround speakers aan de arc hebt gekoppeld heb je alleen center, en boven. Afhankelijk van je kamer, als die netjes vierkant is, kan de arc dan links/rechts reflecteren, maar de rear surrounds doen hier het meest.

Ik zou toch voor wat surrounds gaan, wellicht wat tweedehands fives. Sub hoeft niet meteen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tristan
Surround is geen harde must. Goede stereo is prima voor ons. Het punt is dat ik een geluidsisolerende muur heb die naar mijn gevoel het geluid van de arc opeet. De arc geeft gewoon geen wow effect.

Die €2k voor de LS50 Wireless 2 (€1.6k tweedekans en met personeelskorting van mijn werkgever) is na overleg met vrouwlief toch nog net even te gortig.

We zoeken verder! Ik neig dus nu aar goede actieve speakers die eARC en AirPlay 2 ondersteunen. Dat zijn de enige twee feature die belangrijk zijn voor ons.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:53
Tristan schreef op zondag 19 mei 2024 @ 23:08:
[...]

Als je ons uitlegt hoe je tot die optie die 2,5x duurder is dan je eerste budget bent gekomen kunnen we je misschien beter helpen? Want anders weet ik er nog wel een paar ;)

P.S. Een subwoofer is altijd een must voor goed geluid, dus reserveer daar ook wat budget voor.

P.S.2 Kijk eens bij Klipsch (The Fives of The Nines), Kanto, Argon Audio, Dali, etc.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renegrunn
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 19:28
Tristan schreef op maandag 20 mei 2024 @ 09:12:
Surround is geen harde must. Goede stereo is prima voor ons. Het punt is dat ik een geluidsisolerende muur heb die naar mijn gevoel het geluid van de arc opeet. De arc geeft gewoon geen wow effect.

Die €2k voor de LS50 Wireless 2 (€1.6k tweedekans en met personeelskorting van mijn werkgever) is na overleg met vrouwlief toch nog net even te gortig.

We zoeken verder! Ik neig dus nu aar goede actieve speakers die eARC en AirPlay 2 ondersteunen. Dat zijn de enige twee feature die belangrijk zijn voor ons.
Kijk eens bij q-acoustics voor actieve speakers met jouw budget.

Maar wat ga je er mee doen? Voornamelijk muziek? Dan idd speakers. Voornamelijk film? Dan de Arc houden en een sub bij plaatsen, want dat maakt qua ruimtelijkheid een enorm verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tristan
Ramon schreef op maandag 20 mei 2024 @ 09:16:
[...]

Als je ons uitlegt hoe je tot die optie die 2,5x duurder is dan je eerste budget bent gekomen kunnen we je misschien beter helpen? Want anders weet ik er nog wel een paar ;)
Kan ik niet :+ vrouwlief zeg nope.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekko306
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 14:03
Sony HT A9 een optie? Vervanger is recent aangekondigd maar flink buiten budget. A9 zag ik recent voorbij komen voor zo'n 1300.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tristan
Ramon schreef op maandag 20 mei 2024 @ 09:16:Kijk eens bij Klipsch (The Fives of The Nines), Kanto, Argon Audio, Dali, etc.
De Q acoustics en Kanto hebben geen eARC ondersteuning? Die vallen dan af.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 20:07
Soundbars zijn niet zo geschikt voor muziek. De plaats is fout. Dus ik denk niet dat any soundbar je tevreden gaat stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tristan
jeroen3 schreef op maandag 20 mei 2024 @ 11:21:
Soundbars zijn niet zo geschikt voor muziek. De plaats is fout. Dus ik denk niet dat any soundbar je tevreden gaat stellen.
Klopt, ik ben dus ook verder aan het kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• canonball
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 20:04
Tristan schreef op maandag 20 mei 2024 @ 09:12:

mogelijk mis je gewoon laag, ik verwacht dat je dat met "wow effect" bedoelt.
Dan kun je gewoon een sonos subwoofer kopen, en even uitproberen wat een goed plek is (en dat is niet persé in de buurt van de arc).

Sonos heeft een niet tevreden garantie, dus mocht dat dan toch nog niet het wow effect opleveren kun je het terugsturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 107mb
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 14:43
LopendeVogel schreef op zondag 19 mei 2024 @ 14:22:
Onlangs bij een neef de JBL set gehoord met "dolby atmos" en ik vond het persoonlijk een zeer leuk geluid voor het geld.

Niet te vergelijken met een surround set die 10k kost (zoals een ander neefje van mij heeft), maar de JBL ga ik ook kopen.

waarom nu vergelijken met een set van 10k? ik heb zelf een teufel Ultima 40 5.1 set + een Denon X2600H. Ik heb ze in de aanbieding gekocht en was 699 voor de Teufel kwijt en 349 voor de receiver. Ja, het ziet er lang niet zo clean uit en het heeft geen Atmos (speakers kunnen aangeschaft worden), maar qua geluidsbeleving is dit beter dan elke soundbar. En audiofiel of niet. Iedereen hoort het verschil. Mensen die zeggen geen audiofiel te zijn, zijn niet bereid geld uit te geven of willen geen gedoe in de kamer. En dat is helemaal niet erg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philtjens
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 12:27
Misschien ook niet helemaal juist maar aangezien er een budget van 1000 euro is kan je wel nog 2 era 100 aanschaffen en een sub gen 3.

Dit zal het geluid al compleet veranderen en heb je nog steeds het gemak wat er nu is.

Ja voor dat geld zijn er betere opties qua home cinema maar dan moet je de keuze maken tussen gebruiksgemak of beter geluid maar met een heleboel kabels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

LopendeVogel schreef op zondag 19 mei 2024 @ 14:22:

Over welke JBL hebben we het dan?

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LopendeVogel
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 15:47
Bor schreef op maandag 20 mei 2024 @ 20:26:
[...]

Over welke JBL hebben we het dan?
JBL BAR1000, deze heeft afneembare speakers die je makkelijk ergens kan plaatsen, of die beter is als wat de TS heeft weet ik niet, het was meer een tip aangezien ik aangenaam verrast ben door deze JBL set.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tristan
Zo zie je maar dat je altijd vooraf moet gaan luisteren voordat je iets van audio aanschaft.

We hebben de Sonos Arc terug gebracht en daarna zijn we wezen luisteren bij Hifiklubben.

En eigenlijk waren we totaal niet onder de indruk van de actieve speakers daar. De Argon Audio A5 bookshelf en de A55 vloer staande klonken erg vlak en kwamen totaal niet binnen.

Dus zijn we toch overgestapt naar een passieve speaker set. De Dali OBERON 5 vloer staande speakers met een Powernode Edge zodat ik kan Airplayen. Simpele setup met niet belachelijke grote zuilen. Precies wat we zochten.

Deze speakers klonken nog net wat beter/voller dan de Argon Audio Forus 55 passieve vloer staande speakers die er naast stond en vielen nog net binnen budget.

Ja, en nu hoor ik je zeggen maar Tristan dit is toch geen Atmos? Dat klopt, maar dat was geen harde eis en hier zijn we nu ook erg blij mee.

Bedankt voor al jullie reacties!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdoos
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 19:38
Simpele vraag heb je wel trueplay ingesteld op je ARC? Dat maakt echt een wereld van verschil. Daarnaast heeft en arc gewoon een sub nodig om echt overtuigend over te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tristan
mdoos schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 09:09:
Simpele vraag heb je wel trueplay ingesteld op je ARC? Dat maakt echt een wereld van verschil. Daarnaast heeft en arc gewoon een sub nodig om echt overtuigend over te komen.
Had ik! Verder nu niet meer relevant want ik heb de Sonos terug gestuurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud888
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 18-05 21:44

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gn0ver
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 04-05 15:02

Hey @Ruud888 , ik woon in de buurt van Rotterdam. Heb je een tip waar die Q990D dan precies te halen is voor rond de 1000 euro?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud888
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 18-05 21:44
Gn0ver schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 14:43:
[...]

Hey @Ruud888 , ik woon in de buurt van Rotterdam. Heb je een tip waar die Q990D dan precies te halen is voor rond de 1000 euro?
Von Burg Rotterdam.
Zit ook een cashback actie op.

Ik heb de Q990c bij HelloTV gekocht voor 850
Het zelfde geluid als de D

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• ramrodwillem
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 20:09

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tristan
ramrodwillem schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 08:14:
[...]

Klopt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeFoRcE
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 05-06 15:28

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

Hier hebben we plafondspeakers geplaatst en de speakerkabel vastgeplakt aan de betonlaag van 't plafond. Daarna is er overheen gestuct. Je ziet er niks van, en toch geluid van boven, wat een behoorlijke toevoeging is. Wellicht kan je nog zoiets overwegen. Scheelt je een verlaagd plafond etc bouwen, en heb je toch Atmos ;)

Professioneel Heftruck Syndroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tristan
NeFoRcE schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 09:10:
[...]

Hier hebben we plafondspeakers geplaatst en de speakerkabel vastgeplakt aan de betonlaag van 't plafond. Daarna is er overheen gestuct. Je ziet er niks van, en toch geluid van boven, wat een behoorlijke toevoeging is. Wellicht kan je nog zoiets overwegen. Scheelt je een verlaagd plafond etc bouwen, en heb je toch Atmos ;)
Ik heb al een verlaagd plafond die is glad gestuced. Ik zou met wat moeite en een magneet een kabel door het plafond kunnen krijgen om inderdaad surround geluid te kunnen krijgen. Ik zal er eens over na denken!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• benjans68
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 06-06 12:48
Ik kom ook van een sonos arc en 2 era 300 met sub,maar heb nu de sony bravia theatre quad.
Dit is echt een verschil ik gaat voorlopig niet terug naar sonos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M-ThijZ
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 14:09

M-ThijZ

Riding on Rails

Tristan schreef op maandag 20 mei 2024 @ 21:25:
Zo zie je maar dat je altijd vooraf moet gaan luisteren voordat je iets van audio aanschaft.

We hebben de Sonos Arc terug gebracht en daarna zijn we wezen luisteren bij Hifiklubben.

En eigenlijk waren we totaal niet onder de indruk van de actieve speakers daar. De Argon Audio A5 bookshelf en de A55 vloer staande klonken erg vlak en kwamen totaal niet binnen.

Dus zijn we toch overgestapt naar een passieve speaker set. De Dali OBERON 5 vloer staande speakers met een Powernode Edge zodat ik kan Airplayen. Simpele setup met niet belachelijke grote zuilen. Precies wat we zochten.

Deze speakers klonken nog net wat beter/voller dan de Argon Audio Forus 55 passieve vloer staande speakers die er naast stond en vielen nog net binnen budget.

Ja, en nu hoor ik je zeggen maar Tristan dit is toch geen Atmos? Dat klopt, maar dat was geen harde eis en hier zijn we nu ook erg blij mee.

Bedankt voor al jullie reacties!
Heb je deze nieuwe vloerstaanders nu voor je tv-meubel gezet? Ik ben benieuwd hoe het geheel er nu uitziet. Is het je gelukt om de rustige uitstraling te behouden?
Pagina: 1