Advies gevraagd voor Ultrawide monitor kantoor/game/oled

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OrganicIron
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 21:32
Ik zag laatst een collega aan het werk op een 34” curved ultra wide monitor en moet zeggen dat ik daar best gecharmeerd van was. Veel ruimte en de curve voelde natuurlijker aan dan ik had verwacht. De monitor wordt primair gebruikt voor kantoortaken (grote Excel sheets, PowerPoint, Word en Teams zijn mijn primaire tools), maar ik speel ook graag af en toe een spelletje of kijk Netflix als beneden de TV gekaapt is door de kids. Qua gamen speel ik van alles wat, momenteel is het vooral Diablo 4, Assetto Corsa met stoel & stuurtje en Destiny 2 als shooter.

Ik zoek een 34" monitor met ingebouwde KVM switch, het liefst incl netwerkaansluiting (optioneel), knappe responstijden en vesa mount. Ik heb nu een LG 27UL600-W het IPS scherm bevalt prima, maar ik zou liever een iets hogere refresh rate hebben. Qua budget is rond de 800,- wel de max. Ik heb een geforce 3080 videokaart, gsync zou fijn zijn maar geen must.

Ik ben zelf erg gecharmeerd van OLED, maar twijfel hoe dat bevalt voor kantoorwerk. Uit test en reviews zie ik dat de kans op inbranden met de huidige generatie schermen nihil is als je er normaal omgaat. Ik zie dat OLED schermen nu ook rond de 800,- beschikbaar zijn, daarom heb ik mijn budget opgerekt. (keek eerder naar rond de 400,-)

Er is echt zo ontzettend veel aanbod, dat ik niet zo goed weet waar ik goed aan doe. Iedere review die ik lees tips haast wel weer een andere monitor die ik nog niet eerder had gevonden. Hopelijk helpen jullie tips en ervaringen me om het kaf van het koren te kunnen scheiden.

Mijn shortlist:
- Philips Evnia 34M2C8600. OLED scherm, met KVM switch, hoge refreshrate en power over usb-c. Prijs rond 780,-
- Cooler Master GM34-CWQ2. VA panel, KVM switch, g & freesync, goed contrast & helderheid. Reviews zijn echter wat verdeeld over de kwaliteit van het paneel. Prijs rond de 430,-
- Samsung ViewFinity S65VC 34". VA panel, KVM switch met RJ45. Qua contrast en helderheid iets minder dan de Cooler Master, beoordelingen lijken goed. Prijs rond de 450,-
- Philips B-line 346B1C. Erg vergelijkbaar met de Samsung, maar wel een paar jaar ouder qua introductie/techniek(?). prijs rond de 420,-

De Philips Evnia is rond de 350,- duurder dan de andere monitoren. Ik zit veel achter het scherm en heb best extra’s over voor meer werkplezier. Hoe kijken jullie aan tegen OLED en hebben jullie nog andere suggesties los van mijn shortlist?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inverted_World
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 18-05 11:40
OLED met alternatieve pixelindeling is mijn inziens niet ideaal voor office werk. Bij tekstverwerking valt juist op dat tekst vreemd aanvoelt.

Ik gebruik mijn Alienware OLED 34" voornamelijk voor 3D werk/videobewerking en daarvoor is het prettig. Maar Outlook en Office was even wennen.

Het is niet een kei harde dealbreaker, maar kan het bij gevoeligheid ervoor zeker zijn.

Met gaming is het onzichtbaar en waanzinnig overigens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OrganicIron
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 21:32
@Inverted_World Thanks! De kantoor / werk toepassing vind ik inderdaad het spannends. QD-OLED heeft meer last van text fringing, al lijkt dat ook wel mee te vallen en te tweaken zijn. Blijft een beetje dubbel, qua reviews. Ik zit zelf denk ik zo'n 60-70cm van mijn monitor, dus zit er niet mega met mijn neus bovenop.

Ik las ook dat je met ClearType settings kan stoeien of MacType kan gebruiken. Daarmee lijken ook mensen die er meer last van hebben geholpen.

In een uitgebreide review van TechFi over de Envia, hebben ze een macro screenshot toegevoegd.
Om direct een zorg weg te nemen: van de kleurrandjes van qd-oled zie je in de praktijk eigenlijk niets. Met je neus recht op het scherm, als je weet waar je moet kijken, kan je ze soms zien. Met een camera kunnen we ze vastleggen. Maar daar houdt het ook mee op. We zouden het niet als reden aanvoeren deze monitor voor productiviteitsdoeleinden links te laten liggen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JUZIEE34M88NjFWbSRXSrUNUi7g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MWS6ieWlHIkTZuZTt7CCHRS2.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ForceCom
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 11-02 22:23
Ik heb sinds 2 maanden de uitvoering: Philips Evnia 34M2C8600 Wit om op te gamen en te werken. Vooraf was ik wat huiverig dat het voor werk (software development) tegen zou vallen vanwege text fringing, maar ik merk eigenlijk geen verschil met mijn vorige (IPS) monitor.
Ook mijn vrouw die voornamelijk Office en teams gebruikt, heeft geen last van de pixelindeling.