Afwerken plat geisoleerd garagedak

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 11:10
Ik wil ons garagedak gaan afwerken met:
Regellatten en gipsplaat aan de binnenkant.

Het is een warm geïsoleerd dak. Dus isolatie (PIR) op het dak ( wel onder het bitumen ).

Kan ik dit probleemloos afwerken zonder vochtproblemen te krijgen tussen het dak en de gipsplaten?

Ook is soms bij regenval het regen hoorbaar op het dak. Ik dacht er nog aan om sowieso de gaten tussen de balken en de muur op te vullen met pur. Echter creëer ik dan wel een vochtprobleem?

De ruimte is deels woonkamer en wordt geventileerd. Is er nog een bepaald type gipsplaat die geadviseerd wordt?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4N-BSV-AWy-4ymAQLC1QL0jb2rY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yvk0E6F0l1RV2MPnSgvr0KxZ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3L4lNLL0Mxe5hFntzNull6Grkp0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FZVAeG4rsaw9nHxY0wJH84YD.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 39% gewijzigd door Draakje5 op 19-05-2024 11:26 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 07:00
Dus je hebt je garage omgetoverd tot woonkamer?

geluid weghalen is moeilijk met PIR - daarvoor heb je massa nodig.
PUR is dampdicht, dus je moet even in abakus kijken waar het vocht heen kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
99ruud99 schreef op zondag 19 mei 2024 @ 11:28:
Dus je hebt je garage omgetoverd tot woonkamer?

geluid weghalen is moeilijk met PIR - daarvoor heb je massa nodig.
PUR is dampdicht, dus je moet even in abakus kijken waar het vocht heen kan.
Ik weet niet precies hoe het dak is opgebouwd. Is vanuit bouw (projectbouw) geïsoleerd (2023).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• H-W
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 15:27

H-W

Dat je de regen goed hoort binnen, ligt niet aan eventuele kieren, maar aan de PIR isolatie. Deze is hard en daarom klinken de druppels binnen door. Een optie zou kunnen zijn een dunne laag glaswol of steenwol aan de binnenkant tussen de balken te plaatsen. Als er al een dampremmende folie op je dak ligt, krijg je hierdoor geen extra vochtproblemen en zal het geluid wat gedempt worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18-06 16:36
H-W schreef op zondag 19 mei 2024 @ 13:45:
Dat je de regen goed hoort binnen, ligt niet aan eventuele kieren, maar aan de PIR isolatie. Deze is hard en daarom klinken de druppels binnen door. Een optie zou kunnen zijn een dunne laag glaswol of steenwol aan de binnenkant tussen de balken te plaatsen. Als er al een dampremmende folie op je dak ligt, krijg je hierdoor geen extra vochtproblemen en zal het geluid wat gedempt worden.
Glas of steenwol is wel fossiel en werkt niet prettig, dus als je biobased wil of iets hogere isolatie kun je beter voor iets anders kiezen b.v. Gutex Thermoflex voor hogere isolatie en geluidsisolatie of Metisse (voor gelijkwaardige isolatie). https://www.groenebouwmat.../gutex-houtvezelisolatie/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• H-W
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 15:27

H-W

Als het maar dampopen is, en bovendien is PIR nou ook niet echt bio-based :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TwingyTwingy
  • Registratie: Januari 2016
  • Nu online
Knauf acoustifit kopen en een klimaatfolie er tegenaan. Ben je helemaal het heertje voor een paar honderd euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
Bedankt voor de reacties.

Knauf acoustifit is die niet dampopen omdat je de klimaatfolie erbij adviseert @TwingyTwingy ?

Begrijp ik het goed dat een dampopen isolatie overal tussen kan, zonder vocht vast of tegen te houden? En maakt het dan nog uit of ik de ruimte volledig op vul of maar gedeeltelijk met isolatie(wol) bijvoorbeeld?

De isolatiewol lijkt me wel een goed alternatief voor de pur. Of ik de rest van het dak (nog eens) wil isoleren weet ik niet, het dak is in principe volgens beng norm al geisoleerd van buiten. Wilde in eerste instantie de zijkant tussen muur en hout doen omdat ik dacht dat daar wat geluid doorheenkwam.

Gipsplaten zijn ook altijd dampopen?

[ Voor 8% gewijzigd door Draakje5 op 19-05-2024 17:41 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TwingyTwingy
  • Registratie: Januari 2016
  • Nu online
Draakje5 schreef op zondag 19 mei 2024 @ 17:39:
Bedankt voor de reacties.

Knauf acoustifit is die niet dampopen omdat je de klimaatfolie erbij adviseert @TwingyTwingy ?

Begrijp ik het goed dat een dampopen isolatie overal tussen kan, zonder vocht vast of tegen te houden? En maakt het dan nog uit of ik de ruimte volledig op vul of maar gedeeltelijk met isolatie(wol) bijvoorbeeld?

De isolatiewol lijkt me wel een goed alternatief voor de pur. Of ik de rest van het dak (nog eens) wil isoleren weet ik niet, het dak is in principe volgens beng norm al geisoleerd van buiten. Wilde in eerste instantie de zijkant tussen muur en hout doen omdat ik dacht dat daar wat geluid doorheenkwam.

Gipsplaten zijn ook altijd dampopen?
Het ligt er even aan hoeveel cm pir op je dak ligt en hoeveel cm wol je eronder kunt stoppen. Even uitrekenen in Ubakus geeft inzicht. Grofweg kun je de helft van de isolatiewaarde van de pir toevoegen aan de onderkant. Als je dus 14cm pir hebt kun je 120mm dikke balken prima volstoppen met wol, zonder folie. Heb je bijvoorbeeld 8cm pir dan is een klimaatfolie aan te raden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18-06 16:36
H-W schreef op zondag 19 mei 2024 @ 14:43:
Als het maar dampopen is, en bovendien is PIR nou ook niet echt bio-based :D
Gutex biobased en dampopen ook nog eens heel erg geluidsisolerend, en tja PIR is wel fossiel maar isoleert wel erg goed en is lekker dun.

[ Voor 9% gewijzigd door Vaevictis_ op 19-05-2024 18:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
TwingyTwingy schreef op zondag 19 mei 2024 @ 18:06:
[...]

Het ligt er even aan hoeveel cm pir op je dak ligt en hoeveel cm wol je eronder kunt stoppen. Even uitrekenen in Ubakus geeft inzicht. Grofweg kun je de helft van de isolatiewaarde van de pir toevoegen aan de onderkant. Als je dus 14cm pir hebt kun je 120mm dikke balken prima volstoppen met wol, zonder folie. Heb je bijvoorbeeld 8cm pir dan is een klimaatfolie aan te raden.
Oke, bijzonder (of niet :-) ) dat bij veel pir minder snel folie nodig is.

Ik zal de uitvoerder moeten vragen voordat ik iets in ubakus kan zetten. Maar begrijp algemeen dat ik er wol zonder probleem in kan stoppen als er minstens 14cm pir zit ( we hebben 2 lagen op het dak zitten pir+bitumen+pir+bitumen) omdat het afschot eerst niet goed was. Dus 14cm zal er wel zeker op zitten, maar ik zal het eens navragen.

Wordt dan gutex of een standaard minerale wol (glas/steenwol) zijn er preferenties bij de minerale wollen?
Pagina: 1