Fout gemaakt met ophogen stopcontact, hoe te fiksen?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tristan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11-04 11:36
Ik heb de afgelopen week lekker lopen klussen en ik ben best tevreden met het eindresultaat:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qVv2w48qBqlIz7ZXTNdBUxNkcKI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XS1ad6S9gGXdZuNL26vycr8i.jpg?f=fotoalbum_large

Echter ben ik gewezen op de onveilige situatie die ik gecreëerd heb door de manier waarop ik de stopcontacten heb verhoogd. Achteraf gezien dom van me, had er iets langer over na moeten denken.

Ik heb namelijk de stopcontacten verhoogd met dezelfde latten als van het raamwerk.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cJ7yVQLDuare7NUS7sYJ5G03CJQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wbF0Kh6PyQdre0cGOQjZSddp.jpg?f=fotoalbum_large

En dat is niet zo veilig.

Ik heb alleen een klein probleempje. De panelen zijn gekit, hoe ga ik dit nog kunnen oplossen en de stopcontacten op een veilige manier ophogen??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jnr24
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:06
Wat is er niet veilig? Alles is toch dicht en netjes? Ik kijk naar die wcd links.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:58
Stopcontacten eruit, dozenboor in een plank boren zodat je houvast hebt en dan door die plank je latjes uitboren, vervolgens een opvulring op je inbouwdoos en daar de stopcontacten weer op.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:58
jnr24 schreef op zondag 19 mei 2024 @ 00:15:
Wat is er niet veilig? Alles is toch dicht en netjes? Ik kijk naar die wcd links.
Bij brand achter de WCD kan het regelwerk in de fik vliegen. Dat is waarom er inbouwdozen worden gebruikt meestal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jnr24
_JGC_ schreef op zondag 19 mei 2024 @ 00:17:
[...]

Bij brand achter de WCD kan het regelwerk in de fik vliegen. Dat is waarom er inbouwdozen worden gebruikt meestal.
Ja netjes inbouwdoos erin, dat kan gewoon vanaf de voorkant.

Heel eerlijk gezegd: geen grootverbruikers, ik neem aan geen doorgeregen groep die naar de keuken loopt. Als je slaapt of niet thuis bent gebeurt er al helemaal niks qua verbruik in die hoek.

Maargoed, éénmaal op het probleem gewezen is dit een klusje van niks om er een paar van die dozen achter te schroeven. Waarschijnlijk wil je wel hollewanddozen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Simpel360
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 06:52
@Tristan heb je ruimte op je bekabeling?
Je kunt dan wellicht ook opbouw wcd met een dichte montageplaat maken.
Kast weer over de wcd's heen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tristan
Simpel360 schreef op zondag 19 mei 2024 @ 06:32:
@Tristan heb je ruimte op je bekabeling?
Je kunt dan wellicht ook opbouw wcd met een dichte montageplaat maken.
Kast weer over de wcd's heen.
Die 4-5cm was het maximale wat ik de wcd naar voren kon krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Imperium
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Een extra inbouwdoos past nu toch helemaal niet meer? Ik neem aan dat er al een inbouwdoos zit in de muur achter het stopcontact en dat je hem alleen wat naar voren hebt gehaald en wat langere m3 boutjes hebt gebruikt om het stopcontact vast te zetten?

Hoe zou er dan een extra inbouwdoos passen? Lees zelf ook even mee want ik heb het ook zo gedaan namelijk. Kan volgens mij niet echt kwaad zo.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22:16
@Imperium dan dus opvullen met de speciale opvulringen en zorgen dat die met de WCD ertegenaan strak vastgeschroefd zitten.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• ingmar89
  • Registratie: December 2013
  • Nu online
Als de originele inbouwdoos er recht achter zit, dan kun je er gewoon een stapel verhogingsringen op zetten. Lange m3 boutjes erin, klaar.
Dan heb je een inbouwdoos van bv 10 cm diep, maar wel dicht en veilig. Ook veel ruimte om te lassen mocht dat nodig zijn.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CbMGBBJxjyrie8S6c8Xc5pN-Wus=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/kF9MQ4KXXz3gDxP5yQUO9rEx.webp?f=user_large

[ Voor 28% gewijzigd door ingmar89 op 19-05-2024 08:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 21:23
Die ringen zijn makkelijk te vinden, maar lange M3 schroeven van 6cm lang wordt wel een uitdaging

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23:24

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

FRANQ schreef op zondag 19 mei 2024 @ 08:42:
Die ringen zijn makkelijk te vinden, maar lange M3 schroeven van 6cm lang wordt wel een uitdaging
Bij de lokale bouwmarkt hier liggen ze tot zeker 80 gewoon in het schap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
MikeyMan schreef op zondag 19 mei 2024 @ 08:44:
[...]

Bij de lokale bouwmarkt hier liggen ze tot zeker 80 gewoon in het schap.
M3x40 is het langste bij de gamma.

Zelf had ik een inbouwdoos die door de stucadoor de muur in geduwd was. Hier uiteindelijk via internet m3x60 voor besteld.
Kon het in de winkel nergens vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tristan
Imperium schreef op zondag 19 mei 2024 @ 08:26:
Een extra inbouwdoos past nu toch helemaal niet meer? Ik neem aan dat er al een inbouwdoos zit in de muur achter het stopcontact en dat je hem alleen wat naar voren hebt gehaald en wat langere m3 boutjes hebt gebruikt om het stopcontact vast te zetten?

Hoe zou er dan een extra inbouwdoos passen? Lees zelf ook even mee want ik heb het ook zo gedaan namelijk. Kan volgens mij niet echt kwaad zo.
Ik denk nu dat ik met een gatenboor een gat ga boren zodat er een holle wand inbouwdoos in past. Dat lijkt mij de beste oplossing.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Tristan
FRANQ schreef op zondag 19 mei 2024 @ 09:03:
[...]

Zelf had ik een inbouwdoos die door de stucadoor de muur in geduwd was. Hier uiteindelijk via internet m3x60 voor besteld.
Gamma is dan ook geen serieuze bouwmarkt :+ De Hornbach heeft veel meer keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 24-04 19:38
Tristan schreef op zondag 19 mei 2024 @ 09:07:
[...]

Ik denk nu dat ik met een gatenboor een gat ga boren zodat er een holle wand inbouwdoos in past. Dat lijkt mij de beste oplossing.
Met een gatenzaag van 76 mm een gat zagen waar al een kleiner gat zit is als boren zonder centreerboor.. voor je het weet schiet de boor over lattenwerk weg en dán ben je veel verder van huis.
Hoe groot zijn de huidige gaten in het lattenwerk? hoe zitten de wcd's nu vast?
Gewoon opvullen met de genoemde ringen of een stukje buis ter grootte van het bestaande gat er inzetten die je wat vast zet met What-ever (schroeven, kit..)

[ Voor 4% gewijzigd door natural colour op 19-05-2024 09:25 ]

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tristan
natural colour schreef op zondag 19 mei 2024 @ 09:23:
[...]

Met een gatenzaag van 76 mm een gat zagen waar al een kleiner gat zit is als boren zonder centreerboor.. voor je het weet schiet de boor over lattenwerk weg en dán ben je veel verder van huis.
Zijn de huidige gaten in het lattenwerk hoe zitten de wcd's nu vast?
Gewoon opvullen met de genoemde ringen of een stukje buis er inzetten die je wat vast zet met What-ever.
Ik weet het, ik zal een plank ervoor gebruiken om hem te stabiliseren.

De huidige gaten zijn rechthoeken en de wcd zit vast met schroeven in het lattenwerk wat ik erachter had geplakt zoals te zien op de foto.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Wees ook realistisch.
Als de wcd nu goed vast zit en dadelijk niet meer, dan maak je de situatie niet beter.

Kun je echt met je vinger erachter komen?
Hout is een prima isolator, 1mm plastic voegt dan niks toe.

Het risico zit vooral in kleine kinderen die met een WCD gaan spelen.
Je kunt dit dus ook laten zitten en weten dat je dit niet zo kunt laten als dat van toepassing wordt. (De gemiddelde woning heeft wel iets ergens)
Het tweede is meer generiek, een WCD is nooit speelgoed. Een peuter die een Duplo blokje in een WCD duwt is ook niet goed. Ook al is er geen direct gevaar.

Een stukje pvc buis (70mm) dat om het binnenwerk valt voorkomt ook direct contact.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23-04 20:00
TheGhostInc schreef op zondag 19 mei 2024 @ 09:34:
[...]

Wees ook realistisch.
Als de wcd nu goed vast zit en dadelijk niet meer, dan maak je de situatie niet beter.

Kun je echt met je vinger erachter komen?
Hout is een prima isolator, 1mm plastic voegt dan niks toe.

Het risico zit vooral in kleine kinderen die met een WCD gaan spelen.
Je kunt dit dus ook laten zitten en weten dat je dit niet zo kunt laten als dat van toepassing wordt. (De gemiddelde woning heeft wel iets ergens)
Het tweede is meer generiek, een WCD is nooit speelgoed. Een peuter die een Duplo blokje in een WCD duwt is ook niet goed. Ook al is er geen direct gevaar.

Een stukje pvc buis (70mm) dat om het binnenwerk valt voorkomt ook direct contact.
Als er ooit wat zou gebeuren, theoretisch idd, denk ik dat je met je verzekeraar een probleem krijgt. Als blijkt dat dit de constructie is, dan valt dit zeker niet onder brandveilig. Het is maar de vraag of die ooit uit gaat uitkeren..
Er zijn regels, met een reden. Daar kunnen we allemaal wat van vinden, maar verzekeraars toetsen gewoon tegen de regels en daar voldoet dit verre van. Los van wat ieder zelf vindt.

Terug naar TS: ik weet niet of je dit echt netjes krijgt.. je gaat nooit recht boven je originele inbouwdoos boren en er lopen draden. Voor je t weet pak je die mee.. ik weet ook niet of het mooier wordt om eerlijk te zijn, ik denk dat het een geklieder wordt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FRANQ
Tristan schreef op zondag 19 mei 2024 @ 09:11:
[...]

Gamma is dan ook geen serieuze bouwmarkt :+ De Hornbach heeft veel meer keuze.
I know.

Maar de Hornbach is niet lokaal voor de meeste mensen.
En jij had het over een locale bouwmarkt.

Daarnaast als ik voor een doosje van 2,99 aan schroeven naar de Hornbach ga, kom ik met 299euro aan spullen naar buiten.
De Hornbach is levensgevaarlijk voor mijn bankrekening. :+

[ Voor 30% gewijzigd door FRANQ op 19-05-2024 09:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thof
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 22:05

thof

FP ProMod
Tristan schreef op zondag 19 mei 2024 @ 09:07:
[...]

Klinkt wel als een oplossing, maar zijn die ringen die erboven gelinkt zijn niet een veel eenvoudigere oplossing die ook kan voldoen? Wat is je afweging?

Server 1: Intel N305 | 48GB RAM | 5*4TB NVME | 4x 2.5GbE
Server 2: Intel N5105 | 64GB RAM | 1TB NVME | 4x 2.5GbE
Server 3: Intel Xeon E5-2670 | 128GB RAM | 512+750GB SATA SSD | 6x10TB HDD | 6x 1GbE [Buiten gebruik]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tristan
thof schreef op zondag 19 mei 2024 @ 11:07:
[...]

Klinkt wel als een oplossing, maar zijn die ringen die erboven gelinkt zijn niet een veel eenvoudigere oplossing die ook kan voldoen? Wat is je afweging?
De afweging is dat ik nu heel moeilijk precies boven de originele inbouwdoos een gat ga kunnen boren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tristan
ID-College schreef op zondag 19 mei 2024 @ 09:40:
[...]

Als er ooit wat zou gebeuren, theoretisch idd, denk ik dat je met je verzekeraar een probleem krijgt. Als blijkt dat dit de constructie is, dan valt dit zeker niet onder brandveilig. Het is maar de vraag of die ooit uit gaat uitkeren..
Er zijn regels, met een reden. Daar kunnen we allemaal wat van vinden, maar verzekeraars toetsen gewoon tegen de regels en daar voldoet dit verre van. Los van wat ieder zelf vindt.

Terug naar TS: ik weet niet of je dit echt netjes krijgt.. je gaat nooit recht boven je originele inbouwdoos boren en er lopen draden. Voor je t weet pak je die mee.. ik weet ook niet of het mooier wordt om eerlijk te zijn, ik denk dat het een geklieder wordt.
Dat is precies wat mij nu doet realiseren. De verzekering gaat dit finaal de grond in boren en dan ben ik echt de pisang.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 24-04 19:24
[...]

Ik hoor dit argument keer op keer. Om te beginnen hebben we in nederland normen en die zijn wettelijk niet afdwingbaar voor particulieren in dit soort gevallen. Je hoeft namelijk geen vergunning aan te vragen voor dit soort electra werkzaamheden. In bijv. Amerika in veel staten wel.
Pas als je een bedrijf bent of je bent verantwoordelijk voor andere (verhuurder bijv.) pas dan krijg je vaak met strengere regels te maken en moet je inspecties laten uitvoeren.
Als particulier kan je bijna alles doen en ik moet nog de eerste verzekeraar horen die niet heeft uitbetaald (bij bedrijfspanden en bij ondernemers gebeurd het wel). Los daarvan, het risico dat er brand ontstaat door een goedkope oplader van de action of via ome ali is vele malen groter.
Als particulier moet je gewoon je gezonde verstand gebruiken.

@Tristan Is zou een kniedeksel op je wandcontactdoos schroeven:
https://www.elektramat.nl/abb-haf-kniedeksel-m20-7168-130/

Dan een stukje flexibele buis naar een nieuwe hollewanddoos. In de oude WCD met lasklemmen alles netjes verlengen en klaar.
Voor extra veiligheid kan je als isolatie steenwol eromheen stoppen. Dat is namelijk niet brandbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eBoR
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 22:55
Off-Topic omdat alle tips al gegeven zijn. Maar het resultaat is heel erg goed gelukt vind ik 👍👍 Wat kost zoon wand nu ongeveer ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23-04 20:00
chrisborst schreef op zondag 19 mei 2024 @ 11:16:
[...]

Ik hoor dit argument keer op keer. Om te beginnen hebben we in nederland normen en die zijn wettelijk niet afdwingbaar voor particulieren in dit soort gevallen. Je hoeft namelijk geen vergunning aan te vragen voor dit soort electra werkzaamheden. In bijv. Amerika in veel staten wel.
Pas als je een bedrijf bent of je bent verantwoordelijk voor andere (verhuurder bijv.) pas dan krijg je vaak met strengere regels te maken en moet je inspecties laten uitvoeren.
Als particulier kan je bijna alles doen en ik moet nog de eerste verzekeraar horen die niet heeft uitbetaald. Los daarvan, het risico dat er brand ontstaat door een goedkope oplader van de action of via ome ali is vele malen groter.
Als particulier moet je gewoon je gezonde verstand gebruiken.

@Tristan Is zou een kniedeksel op je wandcontactdoos schroeven:
https://www.elektramat.nl/abb-haf-kniedeksel-m20-7168-130/

Dan een stukje flexibele buis naar een nieuwe hollewanddoos. In de oude WCD met lasklemmen alles netjes verlengen en klaar.
Voor extra veiligheid kan je als isolatie steenwol eromheen stoppen. Dat is namelijk niet brandbaar.
Verzekeraars doen er alles aan om niet uit te hoeven keren ;)
Leuk verhaaltje natuurlijk van je over particulieren, maar bij gezeik zit jij wel met het probleem. En of jij het nou gedaan hebt, picobello bv of de vorige bewoner: jij hebt t probleem wel.. Ik zou daar geen zin in hebben maargoed, ieder is anders..

Jij zou het wellicht zo laten, fine by me, is niet mijn probleem. Doe wat je wilt, tis immers jouw huis.. zolang je maar niet naast mij woont :+
Tristan schreef op zondag 19 mei 2024 @ 11:15:
[...]

Dat is precies wat mij nu doet realiseren. De verzekering gaat dit finaal de grond in boren en dan ben ik echt de pisang.
Wellicht, who knows..

[ Voor 7% gewijzigd door ID-College op 19-05-2024 11:28 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 24-04 19:24
ID-College schreef op zondag 19 mei 2024 @ 11:27:
[...]

Verzekeraars doen er alles aan om niet uit te hoeven keren ;)
Leuk verhaaltje natuurlijk van je over particulieren, maar bij gezeik zit jij wel met het probleem. En of jij het nou gedaan hebt, picobello bv of de vorige bewoner: jij hebt t probleem wel.. Ik zou daar geen zin in hebben maargoed, ieder is anders..

Jij zou het wellicht zo laten, fine by me, is niet mijn probleem. Doe wat je wilt, tis immers jouw huis.. zolang je maar niet naast mij woont :+

[...]

Wellicht, who knows..
Je hoort mij toch ook niet zeggen dat TS het lekker zo moeten laten zitten en dat mensen maar lekker onveilige zaken moeten laten zitten 8)7
Je wilt gewoon niet dat je huis affikt of dat je dood gaat hierdoor, punt. De hele verzekeraar erbij halen is gewoon totaal niet relevant. Idem voor wat hier vaak wordt geroepen, het voldoet niet aan de norm, ook niet relevant. Je wil gewoon dat het veilig is.

Vandaar een suggestie voor TS om een veilige oplossing te creëren + extra tip voor steenwol.

[ Voor 4% gewijzigd door chrisborst op 19-05-2024 11:36 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jnr24
[...]

Ik hoor dit argument keer op keer. Om te beginnen hebben we in nederland normen en die zijn wettelijk niet afdwingbaar voor particulieren in dit soort gevallen.
...
Eens! Er is de NEN1010 voor professionals maar zelfs nieuwbouw bestelde badkamers worden opgeleverd met open wcd 20cm vanaf de kraan opening (kraan opzij gedraaid). Om het maar niet te hebben over onzichtbare punten in keukens zoals losliggende wcd's of twee groepen door één buis.

Dan zou na 10 jaar wat knutsel- en prutswerk, zelfs door vakmannen, vrijwel elk huis onverzekerd kunnen afbranden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijsmans
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:29

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Tristan schreef op zondag 19 mei 2024 @ 11:15:
[...]

De afweging is dat ik nu heel moeilijk precies boven de originele inbouwdoos een gat ga kunnen boren.
Koop twee stukjes m3 draadeind en maak van wat mdf of triplex leftovers een mal. Hier valt echt nog wel wat nets van te maken hoor.

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 24-04 19:38
Wat ik al eerder voorstelde; een stukje buis tussen de oude inbouwdoos en de wcd's zetten, waar de elektra draden door heen gaan (om het wat duidelijker te zijn).
Neem dan simpel een stukje flexibele elektra buis :) eenvoudiger kan ik het niet bedenken.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FRANQ
natural colour schreef op zondag 19 mei 2024 @ 12:34:
Wat ik al eerder voorstelde; een stukje buis tussen de oude inbouwdoos en de wcd's zetten, waar de elektra draden door heen gaan (om het wat duidelijker te zijn).
Neem dan simpel een stukje flexibele elektra buis :) eenvoudiger kan ik het niet bedenken.
Ik ben het eens met jouw oplossing, dat is voor een (uiteindelijk toch tijdelijk) voorzetwandje een goede oplossing.

Wat ook erg handig is (en mooi) is een meubel stopcontact. (Powerdot)
Hieraan zit gewoon een stekker die in het bestaande stopcontact kan.

https://stekkerblokkensho...-1xstopcontact-zwart.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ozzynator
  • Registratie: Augustus 2011
  • Nu online
Als er nu nog niets gebeurd is, gat er waarschijnlijk ook niets gebeuren. Of je moet, bijvoorbeeld, de stofzuiger er in pluggen en dan zo ver er vandaan gaan stofzuigen dat het snoer de stekker er uit wil gaan trekken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tristan
eBoR schreef op zondag 19 mei 2024 @ 11:23:
Off-Topic omdat alle tips al gegeven zijn. Maar het resultaat is heel erg goed gelukt vind ik 👍👍 Wat kost zoon wand nu ongeveer ?
Bedankt! Materiaal bij benadering €200 en 8 panelen €700. Akusticpanel.com heeft tot eind mij nog een korting lopen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tristan
FRANQ schreef op zondag 19 mei 2024 @ 12:43:
[...]

Ik ben het eens met jouw oplossing, dat is voor een (uiteindelijk toch tijdelijk) voorzetwandje een goede oplossing.

Wat ook erg handig is (en mooi) is een meubel stopcontact. (Powerdot)
Hieraan zit gewoon een stekker die in het bestaande stopcontact kan.

https://stekkerblokkensho...-1xstopcontact-zwart.html
Die powerdot is wel mooi zeg! Dat had ik eerder moeten weten :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tristan
ozzynator schreef op zondag 19 mei 2024 @ 12:57:
Als er nu nog niets gebeurd is, gat er waarschijnlijk ook niets gebeuren. Of je moet, bijvoorbeeld, de stofzuiger er in pluggen en dan zo ver er vandaan gaan stofzuigen dat het snoer de stekker er uit wil gaan trekken.
Deze stopcontacten worden overigens amper gebruikt. In de middelste zit een soundbar en in de aller rechtse zit een Hue lamp (bol). In de linker doen we af en toe een strijkijzer, maar die laten we natuurlijk sowieso niet zitten.

Maar hoe dan ook ga ik wel proberen het eea veiliger te maken!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tristan
[...]
Er zit nu ISOVER Sonepanel glaswol omheen. ISOVER Sonepanel is brandwerend met de hoogste brandveiligheidsklasse A1 en is KOMO en CE gecertificeerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M14
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23-04 16:11

M14

[...]

Je kunt ook te ver gaan. Er bestaan opbouwdozen die aan de achterkant open zijn en zo tegen houtwerk aan worden geschroefd. Dat voldoet ook gewoon aan de regels en is geen enkel probleem.

De situatie hoe @Tristan het nu heeft gemaakt is niet heel veel anders dan een opbouwdoos die tegen hout aan wordt geschroefd.

Als het gaat om kortsluiting, daar zijn andere middelen voor om de veiligheid te garanderen: zekeringen.
En als de zekering faalt, dan helpt een beetje plastic niet meer.

Betreft die regels, fyi: er is geen wet die dat als regel voorschrijft. Alle die normen, zoals de NEN1010, het zijn richtlijnen.

[ Voor 7% gewijzigd door M14 op 19-05-2024 13:34 ]

Mess with the best, Die like the rest
There is no such thing as Society
There are 2 kinds of people: Snipers and their targets
Never run for a sniper ... you only die tired :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
De hele brand issue is zonder brandwerende inbouwdoos een tikje onzin. Een gewone inbouwdoos voorkomt zelf geen brand.

Ik heb die brandwerende nog nooit in het echt gezien, dus die komen niet zoveel voor .

Hollewand inbouwdozen hebben vaak zo'n uitklapgedeelte voor de buisinvoer, wat erg makkelijk afbreekt.
Ik heb al tientallen van die dozen gezien die dat hele uitklapdeel niet meer hebben. Dan heb je gewoon een open gat in je doos, waar isolatie zichtbaar is.

[ Voor 57% gewijzigd door FRANQ op 19-05-2024 13:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simpel360
M14 schreef op zondag 19 mei 2024 @ 13:31:
[...]

Je kunt ook te ver gaan. Er bestaan opbouwdozen die aan de achterkant open zijn en zo tegen houtwerk aan worden geschroefd. Dat voldoet ook gewoon aan de regels en is geen enkel probleem.

De situatie hoe @Tristan het nu heeft gemaakt is niet heel veel anders dan een opbouwdoos die tegen hout aan wordt geschroefd.

Als het gaat om kortsluiting, daar zijn andere middelen voor om de veiligheid te garanderen: zekeringen.
En als de zekering faalt, dan helpt een beetje plastic niet meer.

Betreft die regels, fyi: er is geen wet die dat als regel voorschrijft. Alle die normen, zoals de NEN1010, het zijn richtlijnen.
Dat klopt, daarom hoort er bij een brandbare ondergrond ook een opbouwplaat te worden gebruikt :X

Niet zo zeer voor warmteontwikkeling als wel voor vonken bij het er in steken of er uit halen van de steker. Wel een eens gezien hoe dat vonkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simpel360
FRANQ schreef op zondag 19 mei 2024 @ 13:36:
De hele brand issue is zonder brandwerende inbouwdoos een tikje onzin. Een gewone inbouwdoos voorkomt zelf geen brand.

Ik heb die brandwerende nog nooit in het echt gezien, dus die komen niet zoveel voor .

Hollewand inbouwdozen hebben vaak zo'n uitklapgedeelte voor de buisinvoer, wat erg makkelijk afbreekt.
Ik heb al tientallen van die dozen gezien die dat hele uitklapdeel niet meer hebben. Dan heb je gewoon een open gat in je doos, waar isolatie zichtbaar is.
Klopt, maar voldoet het daardoor dan wel aan de regels? Als je dat als installateur gebeurt weet je wat te doen en dat is niet zo laten zitten.
Praktijk is anders, en worst case bewijs in rook op :+
Als er geen risico is waarom dan een brandverzekering?
Als adviesgever moet je daar ook van bewust zijn over het risico dat je geeft.
En ja, vaak ben je te bang :*)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23:45
[...]

Vertel mij dan eens waar de doe-het-zelver deze regels kan vinden. En ik ben ook zeer benieuwd naar waar in de polis ik kan vinden dat het niet aanhouden van deze regels leidt tot een afwijzing van een mogelijke claim.

Bij mijn inboedelverzekering staat bijvoorbeeld dit:
Schade die ontstaat of verergert door roekeloosheid of een ernstige mate van
schuld (= merkelijke schuld) van een meerderjarige verzekerde is niet verzekerd.
Bijvoorbeeld: verzekerde rookt in bed en valt in slaap. Hierdoor ontstaat er brand.
Zijn er meer meerderjarige verzekerden en is er bij één verzekerde sprake van
roekeloosheid of merkelijke schuld? Dan geldt die roekeloosheid of merkelijke
schuld ook tegenover de andere verzekerden.
Rokend in bed in slaap vallen of elektriciteit niet volgens de (niet publiekelijk toengankelijke) normen aansluiten zijn echt wel twee totaal verschillende dingen. Ik kan in ieder geval nergens vinden dat verzekeraars "gewoon" de regels toetsen, laat staan welke regels dat dan zijn.

Ik ben er absoluut geen voorstander van om af te wijken van de normen, maar voor jouw bewering kan ik nergens bewijs vinden. Als ik er naast zit laat ik me graag verbeteren.

[ Voor 66% gewijzigd door MarcoC op 19-05-2024 14:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simpel360
MarcoC schreef op zondag 19 mei 2024 @ 13:59:
[...]

Vertel mij dan eens waar de doe-het-zelver deze regels kan vinden. En ik ben ook zeer benieuwd naar waar in de polis ik kan vinden dat het niet aanhouden van deze regels leidt tot een afwijzing van een mogelijke claim.

Bij mijn inboedelverzekering staat bijvoorbeeld dit:

[...]
Rokend in bed in slaap vallen of elektriciteit niet volgens de (niet publiekelijk toengankelijke) normen aansluiten zijn echt wel twee totaal verschillende dingen. Ik kan in ieder geval nergens vinden dat verzekeraars "gewoon" de regels toetsen, laat staan welke regels dat dan zijn.

Ik ben er absoluut geen voorstander van om af te wijken van de normen, maar voor jouw bewering kan ik nergens bewijs vinden. Als ik er naast zit laat ik me graag verbeteren.
Probleem is dat de mening van de verzekering bepalend is en zij gewoon de knip dicht houden.

De 1e zin verteld het al schade door roekeloosheid.
Zelf als niet deskundige wijzigingen aanbrengen aan een installatie is nogal roekeloos.

Brandweer wijst bron, verz. exp. zeg klopt niet en zie hier het conflict..... :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M14
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23-04 16:11

M14

Simpel360 schreef op zondag 19 mei 2024 @ 14:43:
[...]

Probleem is dat de mening van de verzekering bepalend is en zij gewoon de knip dicht houden.

Zelf als niet deskundige wijzigingen aanbrengen aan een installatie is nogal roekeloos.

Brandweer wijst bron, verz. exp. zeg klopt niet en zie hier het conflict..... :(
Wanneer ben je deskundig? Wanneer het bedrijf 'de gerenormeerde installateur - b.v.' heet?

Dit is volgens een dingetje van de laatste jaren. Pas wanneer het veel geld heeft gekost en is gemaakt door een bekende naam uit de regio is het goed ... en al het andere deugt per definitie niet....

En dat is de grootste onzin, maar voor marketing ten behoeve van de grote bedrijven werkt het fantastisch.

[ Voor 7% gewijzigd door M14 op 19-05-2024 15:23 ]

Mess with the best, Die like the rest
There is no such thing as Society
There are 2 kinds of people: Snipers and their targets
Never run for a sniper ... you only die tired :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• The End
  • Registratie: Maart 2000
  • Nu online

The End

!Beginning

[...]

Dit is echt onzin. De mening van de verzekeraar telt helemaal niet. Het gaat om wat er contractueel is afgesproken en wordt in geval van een conflict getoetst bij de rechter.

Al die doemverhalen over dat een verzekeraar niet uit zou keren zijn onzin. Een particulier hoeft de NEN norm niet te kennen en hem zeker niet uit te voeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23:45
[...]

Baseer je dit ergens op of is dit een hypothetisch scenario dat je zelf bedacht hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simpel360
M14 schreef op zondag 19 mei 2024 @ 15:21:
[...]

Wanneer ben je deskundig? Wanneer het bedrijf 'de gerenormeerde installateur - b.v.' heet?

Dit is volgens een dingetje van de laatste jaren. Pas wanneer het veel geld heeft gekost en is gemaakt door een bekende naam uit de regio is het goed ... en al het andere deugt per definitie niet....

En dat is de grootste onzin, maar voor marketing ten behoeve van de grote bedrijven werkt het fantastisch.
Is niet van de laatste jaren, is altijd al zo geweest volgens mij.
Je hoeft je er niet aan te houden echter u is gewaarschuwd.
Voor zakelijke verzekeringen worden er zelfs keuringsrapporten vereist zo ook voor de cv-ketel tegenwoordig.
Als je sommige brouwsels ziet in e/g/w is het ook niet zo raar.

Kunnen we alles van vinden (doe ik ook) maar is wel de realiteit }:|

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ieny
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 23-04 20:50
Complimenten de inrichting ziet er prachtig uit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sgrovert
  • Registratie: Mei 2004
  • Nu online
Ipv een gatenzaag centreren zou ik het zelf met de bovenfrees doen.
Gat uittekenen en met de hand frezen. Zodra de opvulringen passen, valt de rest van het gat uit het zicht door het afdekplaatje.
Ringen zelf kun je gebruiken om het gat af te tekenen.

Lost In Music

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tristan
Sgrovert schreef op zondag 19 mei 2024 @ 20:35:
Ipv een gatenzaag centreren zou ik het zelf met de bovenfrees doen.
Gat uittekenen en met de hand frezen. Zodra de opvulringen passen, valt de rest van het gat uit het zicht door het afdekplaatje.
Ringen zelf kun je gebruiken om het gat af te tekenen.
Hmm interessant idee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21:58
Dat wel, maar denk er aan dat uit de hand frezen met een bovenfrees op 20000 RPM een hachelijke zaak is als je die niet heel goed in bedwang houdt. Vooral ook omdat je moet frezen in variërende houtdikte en draadrichting.
Om je mooie wand niet te vernaggelen met een uitschieter heb je dan toch een mal nodig om het gat netjes en veilig te maken.
Met een Dremeltje zou het kunnen, maar dat schiet niet op.

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
FRANQ schreef op zondag 19 mei 2024 @ 09:03:

Ik had ook lange schroeven nodig en ik heb na zoeken toch maar een (Chinees) setje besteld via Amazon van 1000 M-bouten van verschillende lengte. Dat was net zo duur als alleen een paar bouten bestellen en die andere komen ooit nog wel van pas.

Er zijn ook zulke setjes voor klein bevestigingsmateriaal voor computerbehuizingen.

Ik weet niet of het toeval is, maar bij 2 appartementen in verschillende locaties van minder dan 5 jaar oud heb ik gemerkt dat er nogal slording wordt omgegaan met het plaatsen van inbouwdozen. Ze doen maar wat, het staat schots en scheef en als de juiste M-bouten er niet zijn gebruik je toch gewoon spaanplaatschroeven? Geeft niet dat het schroefdraad om zeep wordt geholpen en er een plafondlamp omlaag komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sgrovert
  • Registratie: Mei 2004
  • Nu online
JukeboxBill schreef op zondag 19 mei 2024 @ 23:16:
[...]

Dat wel, maar denk er aan dat uit de hand frezen met een bovenfrees op 20000 RPM een hachelijke zaak is als je die niet heel goed in bedwang houdt.
Ligt helemaal aan je gereedschap. Met een 700 watt freesje kan je dit bijna met 1 hand frezen.
Klein voetje op de frees zoal bv onderstaand freesje en met een beetje geduld een prima resultaat.
Afbeeldingslocatie: https://external-content.duckduckgo.com/iu/?u=https%3A%2F%2Flecot.nl%2Fmedia%2Fcatalog%2Fproduct%2F2%2F8%2F2882558-455002090_foto_001.jpg&f=1&nofb=1&ipt=f12190efd26e0201104d0e3e0fca29bd41f9ce499c476bcc3587bd088072b867&ipo=images

Als je de goede opzetstukjes hebt, is het misschien zelfs nog wel te doen om met een copier wieltje de doos te kopiëren.

Lost In Music

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfboy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

Er zijn een aantal opties om het gat netjes rond te krijgen, persoonlijk zou ik deze aanraden:

1. Om het gat netjes rond uit te zagen zou ik gewoon een stukje rommelhout pakken en daar met een gatenzaag het gat van de goede grootte maken.
2. Schroef de plank vast voor het gat waar je het wil hebben (een schroefgat in het zwarte stuk tussen de lamellen ga je niet zien). Mocht je dat echt niet willen dan kan je ook kiezen voor wat dubbelzijdig plakband, prima zonder resten te verwijderen na afloop.
3. Nu de mal op z'n plaats zit kan je de gatenzaag nog een keer pakken, deze zal nu niet wegschieten door de mal. Alternatief kan je een kopieerfrees nemen.

Afhankelijk van hoeveel ruimte je hebt kan je proberen een hollewanddoos erin te stoppen: https://www.sandervunderi...-hollewanddoos-uhw50.html
Of je moet werken met lange schroeven: https://www.sandervunderi...-kop-voor-inbouwdoos.html

Bij meer dan 50mm past een hollewanddoos prima, bij minder dan 50mm zouden de schroeven net lang genoeg moeten zijn :)

Blog [Stackoverflow] [LinkedIn]

Pagina: 1