laptop: letter Z werkt soms wel, soms niet

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tripomatic
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 20-10-2024
Hey

Sedert goede week werkt de letter Z van m'n laptop soms wel soms niet. Als die niet werkt en haal de toets eraf blaas er wat lucht in, dan begint deze te werken en blijft werken heb ik indruk. Klap ik m'n laptop toe, dan werkt deze terug niet als ik laptop terug open.

Ik heb de Windows drivers al verwijderd en opnieuw geïnstalleerd en helpt niet. Het lijkt mij eerder een hardware probleem, maar geen idee hoe ik dit kan oplossen.

Iemand een idee?

Dank

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jnr24
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 08-05 16:19
Meestal zit er zo'n rubber dome (wit koepeltje) op de printplaat geplakt, is dat gewoon schoon en normaal? Werkt het wel altijd als je daar met je vinger op drukt? Ook geen viezigheid aan de onderkant van de toets?
Ik heb wel eens een nieuwe dome gelijmd, toets bleef fysiek altijd wat matig.

Als voorlopige workaround kan je via PowerToys keyboard manager (https://learn.microsoft.c...owertoys/keyboard-manager) de Z alvast aanwijzen aan de \ toets als je er twee hebt of misschien liever AltGr of ] . Via een tooltje als Ditto zorgen dat je bij Alt-X een Z krijgt is ook een optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tripomatic
Het witte koepeltje is proper en onderkant van de toets ook. Als ik op koepeltje druk werkt het niet altijd.
Moet ik de laptop uit elkaar schroeven aan dat koepeltje te kunnen?(al nog open gedaan dus geen probleem om te doen).

Zal eens kijken welke toets ik kan missen voor eventueel de Z aan te wijzen aan andere toets.
Deze wordt redelijk gebruikt voor 'undo' .(ctrl+z)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Wat voor notebook heb je? Bij genoeg modellen is een toetsenbord vrij makkelijk te vervangen voor niet al teveel geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tripomatic
BTO/Clevo N141Cu is het model. Geen idee of ik volledig nieuw zou steken, hangt wat af hoeveel het kost natuurlijk. Al aan gedacht om eventueel nieuwe laptop te kopen vermits deze te licht begint te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jnr24
6 jaar oud ongeveer? Daar zou ik niks meer aan doen behalve de specifieke toets zien te redden. Het is alleen niet gezegd dat een nieuw koepeltje erop gaat helpen. Misschien eens rondbellen bij gsm/computerwinkels of op internet zoeken of ze specifieke kitjes hebben.

Als je gaat plakken oefen dan een keer op zelden gebruikte toetsen of een heel ander keyboard.

Een andere toets aanwijzen went echt bizar snel. De [ ] toetsen kan ik bijvoorbeeld prima op de tast vinden (ik type 'officieel met 10 vingers blind'). Ik type ook wel eens op QWERTZ planken, in 20 minuten weet je niet beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tripomatic
Inderdaad, laptop is 5-6j oud. Voor gewone dingen nog prima doenbaar, maar voor muziekproductie begint die te sputteren. Ging deze laptop anders doorschuiven naar m'n moeder die nog veel oudere & tragere heeft :).
Zal op rustig beginnen uitkijken naar andere,

Blind typen gaat ook wel vrij goed hier, toch op belgisch azerty. Voor m'n moeder die niet blind kan typen en meer achter toetsen moeten zoeken zal andere plaats niet veel uitmaken. Zou wss kiezen voor de toets '²³' (link van de &1. Denk dat ik kwadraat teken nog nooit gebruikt heb op een toetsenbord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

tripomatic schreef op zondag 19 mei 2024 @ 00:09:
BTO/Clevo N141Cu is het model. Geen idee of ik volledig nieuw zou steken, hangt wat af hoeveel het kost natuurlijk. Al aan gedacht om eventueel nieuwe laptop te kopen vermits deze te licht begint te worden.
https://www.hardwarecity....-us-backlit-keyboard.html
70 euro dus. Vind ik nog vrij stevig. Misschien dat die nog wat goedkoper is. Duitse Ebay is altijd wel een goede plek om te zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tripomatic
TERW_DAN schreef op zondag 19 mei 2024 @ 11:25:
[...]

https://www.hardwarecity....-us-backlit-keyboard.html
70 euro dus. Vind ik nog vrij stevig. Misschien dat die nog wat goedkoper is. Duitse Ebay is altijd wel een goede plek om te zoeken.
Valt mee al bij al om dan 2de leven te geven, alleen niet geschikt, heb geen numeriek klavier. Als ik zoek vind ik er ook geen gesschikte/ Wel vreemd nu. Gisteren de toets er niet meer opgestoken, laptop gesloten etc etc en vandaag nog geen problemen gehad als de toets eraf is.

Zou er sprake kunnen zijn van slecht contact vb met moederbord? Geen idee hoe dat in elkaar steekt bij laptops.

[ Voor 16% gewijzigd door tripomatic op 19-05-2024 22:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tripomatic
En update, de letter Z is genezen. Het probleem is gezakt naar beneden. De letter S geeft problemen nu, dus ik veronderstel dat er iets onder zit dat blokkeert. Komend weekend laptop opengooien en eens nakijken.

Bedankt aan iedereen voor mee te helpen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jnr24
tripomatic schreef op zondag 19 mei 2024 @ 18:41:
[...]

Zou er sprake kunnen zijn van slecht contact vb met moederbord? Geen idee hoe dat in elkaar steekt bij laptops.
Toetsenborden communiceren seriëel naar het toetsenbord, USB. Dus zolang enkele toetsen werken, of zelfs de capslock reageert, dan gaat eigenlijk altijd goed.

Het kan wel dat er een printbaan op het toetsenbord zelf niet lekker is (haarscheurtje, doorgesleten, viezigheid, slecht soldeercontact met ICs)
Pagina: 1