Scheuren in de gevel

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• trummel
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 27-03 22:30
Het betreft hier een jaren 30 woning waar deze scheuren naar voren zijn gekomen. Dit lijken scheuren door het “werken” van de kozijnen. Maar gerust ben ik daar niet op. Kunnen dit ook scheuren zijn vanuit de dakconstructie? Fundering lijkt me niet omdat ze niet helemaal doorlopen tot beneden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XmegDSf0tE1hFZw_T3CtOdss8_4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XAb4DWOlKj1L0XuMjxIgkdJx.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SC403ByNiYSW4KcZguKTnKpf78g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GDgfzGzt5oDb2X0nugr8IitQ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YAJKbLmPN9FgwKFtoK9OPxs1N3A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eJDimx0RQfA0R3rDND0KXNzo.jpg?f=fotoalbum_large...

[ Voor 3% gewijzigd door trummel op 18-05-2024 21:39 ]

Alle reacties

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Nu online
Wat bedoel je met "naar voren gekomen"? Toch niet van de ene dag op de andere?

De oorzaak is moeilijk te verklaren zonder een totaaloverzicht en meer bouwkundige gegevens.

Maar zo op het eerste gezicht lijkt het dat de scheur boven groter is dan de scheur onder en dat duidt toch wel op een kleine verzakking van de fundering. De verzakking zit niet op de plaats van de scheur, maar iets verderop. Het huis is, overdreven gezegd, door midden gebroken en zoekt het zwakste punt, namelijk ter plaatse van de raampartijen.

Aanvullend:
Zit daar onderin ook een kelderraampje? En is het een fundering op staal (=geen palen)? Zo ja, kelder vormt een stijf punt in de fundering, terwijl daarnaast (aan weerszijden) het huis iets is verzakt. Dat zou een bijkomende onderbouwing zijn van mijn theorie.

[ Voor 21% gewijzigd door JukeboxBill op 18-05-2024 23:27 ]

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:26
Dit is meestal niet zo spannend, je buitenmuur is voor de sier. Binnenmuur is wat je huis overeind houdt.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Nu online
No Hands schreef op zondag 19 mei 2024 @ 07:09:
Dit is meestal niet zo spannend, je buitenmuur is voor de sier. Binnenmuur is wat je huis overeind houdt.
Bij bouwjaar laatste paar decennia sure, maar bij huizen van een eeuw oud?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Trichoglossus
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:02
Op wat voor grondsoort staat het huis?
Waar voorheen huizen op kleigrond nooit problemen hadden, zijn na de meerjarige droge jaren enorm veel scheuren ontstaan in huizen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
Wilke schreef op zondag 19 mei 2024 @ 07:31:
[...]

Bij bouwjaar laatste paar decennia sure, maar bij huizen van een eeuw oud?
Een jaren 30 huis, ja hoor daar is dat ook al zo. Spouwmuren begonnen al in de jaren 20.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Constructeur erbij halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trummel
JukeboxBill schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 22:36:

De oorzaak is moeilijk te verklaren zonder een totaaloverzicht en meer bouwkundige gegevens.

Maar zo op het eerste gezicht lijkt het dat de scheur boven groter is dan de scheur onder en dat duidt toch wel op een kleine verzakking van de fundering. De verzakking zit niet op de plaats van de scheur, maar iets verderop. Het huis is, overdreven gezegd, door midden gebroken en zoekt het zwakste punt, namelijk ter plaatse van de raampartijen.

Aanvullend:
Zit daar onderin ook een kelderraampje? En is het een fundering op staal (=geen palen)? Zo ja, kelder vormt een stijf punt in de fundering, terwijl daarnaast (aan weerszijden) het huis iets is verzakt. Dat zou een bijkomende onderbouwing zijn van mijn theorie.
Dank voor de reacties alvast! Deze zijn ´naar voren gekomen´ tijdens een bezichtiging. Kunnen niet bij de kruipruimte want er is een vloer overheen gelegd. Wel bij de kelder overigens die vol schimmel staat, maar is inderdaad een kelder raam. Zie in de kelder verder geen scheuren. Buren geven aan dat kruipruimte altijd kurkdroog is geweest. Grondsoort is zand.

Wat betreft fundering soort durf ik niet te zeggen, hoe is dat te checken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22:40
Hoe ziet de rest van je huis er uit? Knikt hij in twee?

Ik heb hier scheuren omdat de bijkeuken iets verzakt is tov rest van het huis.
1917, enkelsteens. Constructeur laten komen en eea. laten vervangen.

[ Voor 58% gewijzigd door LED-Maniak op 19-05-2024 11:17 ]

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Squawk
  • Registratie: Oktober 2018
  • Niet online
Voor een eerste indicatie van de mogelijke oorzaak kun je ook de Scheurenwijzer van Vereniging Eigen Huis invullen: https://www.eigenhuis.nl/wonen/onderhoud/scheurenwijzer

Ook als je m.b.v. bijvoorbeeld Google zoekt op ‘verticale scheuren buitenmuur naast kozijn’ vind je diverse mogelijke oorzaken.

Wellicht geeft het je een zetje in de juiste richting, al zou ik zelf liever een professional ernaar laten kijken. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trummel
LED-Maniak schreef op zondag 19 mei 2024 @ 11:16:
Hoe ziet de rest van je huis er uit? Knikt hij in twee?

Ik heb hier scheuren omdat de bijkeuken iets verzakt is tov rest van het huis.
1917, enkelsteens. Constructeur laten komen en eea. laten vervangen.
Er is hier een aanbouw aangezet jaartal is niet bekend, is ook slechts 1,2m uitgebouwd. Zit nog een rare draagmuur middenin de keuken. Maar wil voordat we een bod uitbrengen wel weten of dit volledig aangepakt moet worden. Verder lijken de plafonds wel recht/zie je binnen eigenlijk niet zo veel van de verzakking.

De buren hebben overigens nergens last van.

[ Voor 10% gewijzigd door trummel op 19-05-2024 11:39 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Nu online
trummel schreef op zondag 19 mei 2024 @ 11:20:
[...]

Er is hier een aanbouw aangezet jaartal is niet bekend, is ook slechts 1,2m uitgebouwd. Zit nog een rare draagmuur middenin de keuken. Maar wil voordat we een bod uitbrengen wel weten of dit volledig aangepakt moet worden. Verder lijken de plafonds wel recht/zie je binnen eigenlijk niet zo veel van de verzakking.

De buren hebben overigens nergens last van.
Aangezien het hier gaat om het kopen van het huis is het ook voor alle andere zaken belangrijk dat je een aankoopkeuring laat doen door een bouwkundige. Het al eerder genoemde Vereniging Eigen Huis kan die service verlenen. Geeft ook iets meer vertrouwen m.b.t. onafhankelijkheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trummel
JukeboxBill schreef op zondag 19 mei 2024 @ 12:24:
[...]

Aangezien het hier gaat om het kopen van het huis is het ook voor alle andere zaken belangrijk dat je een aankoopkeuring laat doen door een bouwkundige. Het al eerder genoemde Vereniging Eigen Huis kan die service verlenen. Geeft ook iets meer vertrouwen m.b.t. onafhankelijkheid.
Gaan eerst met een aannemer kijken nog die ook constructie technisch goed onderlegd is en ga sowieso niet zonder bouwkundige keuring bieden. Desondanks ís er ook veel kennis op dit forum aanwezig en kan ik jullie bijdragen al heel erg waarderen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jelle Brolnir
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 15:55
trummel schreef op zondag 19 mei 2024 @ 11:15:
[...]

Dank voor de reacties alvast! Deze zijn ´naar voren gekomen´ tijdens een bezichtiging. Kunnen niet bij de kruipruimte want er is een vloer overheen gelegd. Wel bij de kelder overigens die vol schimmel staat, maar is inderdaad een kelder raam. Zie in de kelder verder geen scheuren. Buren geven aan dat kruipruimte altijd kurkdroog is geweest. Grondsoort is zand (oosten van het land).

Wat betreft fundering soort durf ik niet te zeggen, hoe is dat te checken?
Dat het bij de buren kurkdroog is, zegt niet veel. Als jij al het hemelwater verzamelt van de rest vd buurt omdat jij iets lager zit, kan het bij jou zomaar anders zijn :p

Frontpagemoderatie functie tweakers: -1.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nightgold
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 19:52
No Hands schreef op zondag 19 mei 2024 @ 11:11:
[...]

Een jaren 30 huis, ja hoor daar is dat ook al zo. Spouwmuren begonnen al in de jaren 20.
Hangt af van de regio, vele jaren 30 huizen (mijn eigen huis incluis) zijn nog steensmuren.
Maar aan het verband te zien is dit hier nu niet het geval.

OT Afhankelijk van je regio is het enorm nat geweest met record hoge waterstanden. Het is dus moeilijk te zeggen of je altijd wateroverlast hebt in je kruipruimte of dat dit nu uitzonderlijk is. Kan trouwens ook een oorzaak zijn van (nieuwe) scheuren.

[ Voor 26% gewijzigd door nightgold op 19-05-2024 13:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 1107972
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 07:38
Of het een spouwmuur is of niet lijkt me niet veel uit te hoeven maken. Want als het een constructie oorzaak heeft kan die scheur ook in de binnenmuur zitten. En afhankelijk van de afwerking van de wanden aan de binnenzijde en hoe recent die is hoeft dit niet altijd zichtbaar te zijn.

Maar goed, klinkt alsof je de risico’s juist weet in te schatten en de juiste acties onderneemt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
No Hands schreef op zondag 19 mei 2024 @ 11:11:
[...]

Dat is geen zekerheid hoor, hier 1934 oorspronkelijk zonder spouw maar met klamp aan de binnenzijde.

Veel huizen uit die tijd scheuren hier op de kelder, de muurfundering zakt maar dat deel dat op de kelder staat zakt niet.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Passie-m
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:37
Meestal boven een raam in de hoek en als de scheur naar binnen loopt (naar het raam toe) dan is het de stalen latei die niet draagkrachtig genoeg meer is en buigt het metselwerk. Loopt hij er vanaf in de hoek (naar buiten toe). Dan is dit meestal van het verzakken en het zetten van de muur. Onder het raam kan dan weer indd de fundering zijn die verzakt. Hoeft niet altijd erg te zijn, en vee al ook met spiraal ankers bv in de voeg weer te herstellen. Maar komt de gevel naar voren bv dan heb je een groter probleem. Maar zou voor de zekerheid eens een constructeur bv laten kijken. Je ziet zo niet het geheel goed. Bij ons in de buurt (jaren 30 woningen) incl. Bij mijn eigen huis dit soort scheuren. Zie je veel en zit al tientallen jaren bij sommige.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PaT
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

De scheur boven het raampje komt omdat het raam daarboven niet heel handig gepositioneerd is t.o.v. het raam daaronder. Het metselwerk naast het boveste raam rust (deels) op het kozijn, want ik vermoed dat er destijds weinig lateien boven de ramen zijn gebruikt. Dit lijkt mij verder niet een heel groot probleem.

De scheur aan de onderzijde vind ik spannender. Het kan ontstaan zijn doordat het raamkozijn is gaan drukken op het onderliggende metselwerk als gevolg van de belasting aan de bovenkant, maar het kan inderdaad ook een funderingsding zijn. Dan had ik echter wel een scheur tot onderaan verwacht. Zoals hierboven gezegd, bij funderingsproblemen "breekt" de gevel en dan zou je een breuk van onder tot boven verwachten.

VEH biedt ook aankoopkeuringen aan, zeker als je dit meldt voor de keuring komt er iemand die hier meer kijk op heeft.

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trummel
Heb al even online gezocht. Het is inderdaad zand en weinig problemen in de wijk over het algemeen. Als we na komende bezichtiging nog interesse hebben ook even de bouwtekeningen opvragen hier bij de gemeente.

Die diagonale scheur baart mij ook het meeste zorgen ga wel even kijken of die verder doorloopt naar beneden of bij het kelderraam stopt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
trummel schreef op zondag 19 mei 2024 @ 22:10:
Heb al even online gezocht. Het is inderdaad zand en weinig problemen in de wijk over het algemeen. Als we na komende bezichtiging nog interesse hebben ook even de bouwtekeningen opvragen hier bij de gemeente.

Die diagonale scheur baart mij ook het meeste zorgen ga wel even kijken of die verder doorloopt naar beneden of bij het kelderraam stopt.
Als je niet onder de vloer kunt kijken dan zou ik er maar vanuit gaan dat de vloerbalken verrot zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trummel
nokiaan958GB schreef op zondag 19 mei 2024 @ 23:16:
[...]

Als je niet onder de vloer kunt kijken dan zou ik er maar vanuit gaan dat de vloerbalken verrot zijn
Kruipruimte zit voorin bij de woonkamer en de vloer is er overheen gelegd. Als we dit zouden kopen dan willen we sowieso de vloer eruit halen en schuimbeton + vloerverwarming in doen. Maakt het dan nog uit of die balken verrot zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
nokiaan958GB schreef op zondag 19 mei 2024 @ 23:16:
[...]

Zand is meestal droog, hoe verrotten vloerbalken dan? en dan nog, de vloerbalk houdt je vloer omhoog en niet je fundering.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
No Hands schreef op maandag 20 mei 2024 @ 07:18:
[...]

Zand is meestal droog, hoe verrotten vloerbalken dan? en dan nog, de vloerbalk houdt je vloer omhoog en niet je fundering.
Nou in ons geval lagen de vloerbalken in de klamp met de kop tegen de buitenmuur en op de betonbalk van de muurfundering.
75% van die uiteinden waren verrot.
Ik heb voor een paar jaar terug de vloer verwijderd en er ligt nu schuimbeton.
Waar de kelder zat is het één meter dik de rest ongeveer 70cm dik, was minder werk dan eerst opvullen met zand.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Part
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-09 19:37

Part

Helemaal niets.....

trummel schreef op zondag 19 mei 2024 @ 22:10:

De scheur is boven ongeveer 4mm en onder zitten de stenen nog tegen elkaar. Het kan daarom niet anders dan dat de scheur ook boven het raam doorgaat.

Vraag de huidige bewoners of ze hier al eens onderzoek naar hebben gedaan. Natuurlijk niet blindvaren op hun verhaal en/of rapporten , maar dan heb je misschien al wat meer info.
Grote kans dat de oorzaak vanuit de fundering komt maar kijk ook of er iets gewijzigd is in de kapconstructie.
Bouwtekening kun je in veel gemeenten gratis digitaal opvragen. Vaak heb je die al binnen een dag. Met de bouwtekening kun je veel gerichter kijken, ook voor eventuele verbouwingen. Bij mij stond de makelaar vaak wel gek te kijken dat ik het huis inliep met de bouwtekeningen terwijl hij of de huidige bewoners die niet hadden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouter3
  • Registratie: November 2004
  • Niet online
trummel schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 21:37:
Het betreft hier een jaren 30 woning waar deze scheuren naar voren zijn gekomen. Dit lijken scheuren door het “werken” van de kozijnen. Maar gerust ben ik daar niet op. Kunnen dit ook scheuren zijn vanuit de dakconstructie? Fundering lijkt me niet omdat ze niet helemaal doorlopen tot beneden.
Hoewel het natuurlijk lastig is om de situatie van alleen een foto goed in te schatten, zijn dit soort scheuren juist een indicatie van een mogelijk funderingsprobleem.
Ik zou hier dus zeker goed naar laten kijken door een bureau dat hier verstand van heeft voordat je overgaat tot een aanschaf.

Overigens is mijn ervaring ook dat genoeg mensen een mogelijk probleem aan de fundering bagatelliseren en denken dat het alleen cosmetisch is. Een scheur in steen ontstaat echter niet vanzelf en vraagt om onderzoek naar de oorzaak.

Zolang je door het cosmetische heenkijkt, deuren en ramen niet gaan knellen en de buren je niet verplichten mee te doen met hun herstel (vanwege mandelige muur) kan het best zijn dat je er lang geen last van hebt en je er met plezier kan wonen.

Het zou jammer zijn als na koop toch blijkt dat (een deel van) de fundering hersteld moet worden en je spijt hebt dat je het vooraf niet beter had uitgezocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trummel
JukeboxBill schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 22:36:

Aanvullend:
Heb de bouwtekeningen bij de gemeente opgevraagd.

Ondergrond zand.
Fundering op staal.

1975 -> berging+garage bij woning betrokken en de werkkamer voor bij de woonkamer (stalen balk aangebracht).
1993 -> Aanbouw achterkant woning 2x5M. Balk aangebracht in de bestaande muur.

Denk dat je de spijker op zn kop slaat. Vraag is nu -> in hoeverre is dit ernstig en moet er iets hersteld worden. Zal dit aan de aannemer gaan vragen maar wellicht hier nog ervaringsdeskundigen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Nu online
@trummel Staat er letterlijk "stalen palen". Want dat lijkt mij heel onwaarschijnlijk.
Fundering op staal is gebruikelijk op zandgrond, maar daar komen geen palen bij te pas.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eA8Zl_62ArS4Rb2xUc74xB9b0HM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/LdeWt3NTC0f9L71wTW55ArTu.png?f=user_large

Ik geef toe dat het een verwarrende uitdrukking is, maar dat is vaktaal wel vaker voor de leek.

Je hebt het intussentijd veranderd.

In de huidige situatie vind ik het niet ernstig. Hier in Groningen worden dat soort scheuren cosmetisch gerepareerd. M.a.w., de voegen worden uitgeslepen en opnieuw gevoegd. Soms worden gebroken stenen vervangen, maar hier in de buurt worden ook reparatiesetjes verkocht met een soort kit op kleur om de stenen "mooi" te maken.
Dat laatste zou niet mijn werkwijze zijn, maar ik ben maar een gewone DHZ-er met alle tijd van de wereld.

Bij de smalle delen tussen de ramen zou je de gevel kunnen laten versterken met spiraalwapening.

Belangrijker is om te weten of deze zetting nog doorgaat in de tijd. Als dat het geval is dan komen er op langere duur weer nieuwe scheuren. Ik ken de aannemer niet, maar om dat soort zaken te onderzoeken is wel wat meer kennis nodig dan de gemiddelde aannemer bezit. Als de aannemer lokaal is, zou deze wel bekend moeten zijn met wat er in de omgeving gebeurd qua grondgesteldheid.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BartS12
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 26-09 11:47
(Nagenoeg) precies dezelfde situatie gehad. Jaren 30 huis op het oog, op het zand. Inmiddels weet ik ook dat de fundering precies hetzelfde is (op 'staal'). Aankoopkeuring laten doen via de Vereniging Eigen Huis. Daarbij werd ook een scheur in de gevel ontdekt; maar meer dan "opmerken" pastte dan weer niet in een standaard aankoop technische keuring.

Wat er wel genoemd werd (destijds, 2015) bij de VEH, is de mogelijkheid om desgewenst, op aanvullende onderwerpen, een aanvullende specialistische keuring te laten doen. Zo gezegd, zo gedaan: ik heb via diezelfde route een aanvullende keuring aangevraagd specifiek voor die ene scheur. Toen kwam er 2 dagen later een expert langs die een uur de tijd genomen heeft voor dit ene punt. Kostte me 150 euro, maar toen lag er ook een duidelijk, deskundige uitspraak: "maak je totaal geen zorgen, die scheur zit er waarschijnlijk al vrijwel vanaf de bouw". Eea op basis van observaties van de rest van het huis, de huizen in de buurt, kennis van de grond (soort), kennis van de bouwstijl, etc. Een van de beste uitgaven van 150 euro die ik ooit gedaan heb. Case closed. Aanrader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trummel
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-e9-bFe1RIdbA4MX7W-XbT6p0Ek=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/FAzNVr6UUObAEsgVWOyQtAV7.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TouK4Nr5TLz72iQOmMxgxNCvVuk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/RiKBjQ2EBfy3BQEhy40umc7A.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_b0RWNwesKn2ZlR7l2h1XxQbPEo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/otWHBRcZX4yvE0VnJidaiBbH.png?f=user_large

Blauw = origineel. De andere 2 zijn van de uitbouw. Dit zijn volgens zijn die schuine strepen staal, staat dus niet letterlijk 'staal'. Zag staal ergens staan, maar dat gaat waarschijnlijk om de balken die zijn aangebracht.

Super inzichten al van beiden, gaat ons enorm helpen! (Leer overigens een hoop)

[ Voor 8% gewijzigd door trummel op 21-05-2024 14:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trummel
BartS12 schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 14:33:
(Nagenoeg) precies dezelfde situatie gehad. Jaren 30 huis op het oog, op het zand. Inmiddels weet ik ook dat de fundering precies hetzelfde is (op 'staal'). Aankoopkeuring laten doen via de Vereniging Eigen Huis. Daarbij werd ook een scheur in de gevel ontdekt; maar meer dan "opmerken" pastte dan weer niet in een standaard aankoop technische keuring.

Wat er wel genoemd werd (destijds, 2015) bij de VEH, is de mogelijkheid om desgewenst, op aanvullende onderwerpen, een aanvullende specialistische keuring te laten doen. Zo gezegd, zo gedaan: ik heb via diezelfde route een aanvullende keuring aangevraagd specifiek voor die ene scheur. Toen kwam er 2 dagen later een expert langs die een uur de tijd genomen heeft voor dit ene punt. Kostte me 150 euro, maar toen lag er ook een duidelijk, deskundige uitspraak: "maak je totaal geen zorgen, die scheur zit er waarschijnlijk al vrijwel vanaf de bouw". Eea op basis van observaties van de rest van het huis, de huizen in de buurt, kennis van de grond (soort), kennis van de bouwstijl, etc. Een van de beste uitgaven van 150 euro die ik ooit gedaan heb. Case closed. Aanrader.
Daar las ik inderdaad ook wat over, moet je dat 'online' specifiek aangeven? Heb 5jr geleden bij mijn vorige woning een normale bouwtechnische keuring gedaan kan mij niet herinneren dat die optie er was. Nu was ik er ook niet naar op zoek. Neemt men dit ook wel eens op in de voorwaarden rondom een bod?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trummel
Zie dat overigens de wc raam (onder die lange groot ruit), waar ook die scheur tussenzit niet origineel is. En ook het kelderraam staat niet op de bouwtekening. Precies tussen deze 3 ramen zitten de scheuren.

N.v.m. dit is de 'rechterzijgevel' dat is het stuk van de buren en daar zit de voordeur ook aan de voorkant.

Verder nog wat kaartjes opgezocht over grondverzakking of grote verschillen tussen waterpeil maar dat lijkt niet benoemenswaardig.

[ Voor 38% gewijzigd door trummel op 21-05-2024 15:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• htca
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 26-09 16:18
Lijkt me een mooie jaren 30 woning (afgaand de tekening en de fotos).
Maar goed, ik zou idd een bouwtechnische keuring laten doen (en een bod onder de voorwaarde daarvan). Mochten er dan significante zaken uitkomen, kun je daarmee verder onderhandelen.

Op basis van de beschikbare fotos, lijken de scheuren ontstaan door spanningsconcentraties, deze ontstaan meestal uit ongelijke zettingen van de fundering (als je huis gelijkmatig zet, dan heb je geen schade, maar omt je drempel gewoon wat lager te liggen). Bij de hoekjes van ramen komt dat dan tot uitdrukking. Kijk maar eens om je heen in dezelfde type huizen uit die periode. Vaak worden ze cosmetisch gerepareerd.Maar om daar een goede uitspraak over te doen... meer info... raadpleeg een (andere) constructeur ;-).

Oh ja, er is veel verwarring over de term "op staal gefundeerd", de term is etymologisch gerelateerd aan "stal" (germaans) of "estal" (frans) wat in beide gevallen "ondergrond" of "stevige bodem" betekent. Plat: op staal gefundeerd betekent eigenlijk dat geen palen onder je woning staan. Dat kom je vooral tegen bij wat oudere bouwwerken (oudere kerken etc) en in gebieden waar de gronden zanderig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
trummel schreef op maandag 20 mei 2024 @ 00:33:
[...]

Kruipruimte zit voorin bij de woonkamer en de vloer is er overheen gelegd. Als we dit zouden kopen dan willen we sowieso de vloer eruit halen en schuimbeton + vloerverwarming in doen. Maakt het dan nog uit of die balken verrot zijn?
Als je alle houten vloeren op de begane grond vervangt door schuimbeton dat is de houten vloerconstructie geen punt van zorg.
Maar wat je niet ziet weet je niet. Heb in kruipruimtes zaken gezien waar bewoners niet blij mee waren zoals asbest rioleringsbuizen, gresbuizen, roestende gasleidingen, roestende cv-leidingen, zwammen etc etc.

In jouw geval zul je alles onder de vloer waarschijnlijk vervangen dus in jouw geval een kleinere kans op problemen. In je koopovereenkomst kun je eventueel een voorbehoud opnemen voor een bouwkundige keuring. Iets in de trant van als er meer dan 10.000 euro direct noodzakelijk onderhoud blijkt dan kan de koop worden ontbonden.
Op zich verstandig maar bij veel belangstelling niet goed voor je onderhandelingspositie.

Vloerverwarming is sowieso een goed plan ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Analamoebe
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 26-09 12:03
Dit lijkt me een hele oude scheur die ze ook al een keer hebben geprobeerd weg te werken, zie het afwijkende voegsel.

Dit lijken me overigens zettingsscheuren, waarschijnlijk van de aanbouw die naderhand geplaatst is. Bouwdelen met verschillende massa's zetten zich ook verschillend, dat is m.i. wat we hier zien. Dit is een aanname, zonder plattegrond met aanduiding van waar de scheur zit, blijft dit giswerk!
Pagina: 1