Vervangen kraan, verloopstuk schroefdraad past niet

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reklameon
  • Registratie: April 2012
  • Nu online
Mijn vraag:

De kraan van mijn wastafel lekt komt ergens uit het mechanisme van de kraan zelf, hendel is wat gammel ect. Tijd voor een nieuwe kraan dus. Een kraan vervangen heb ik vaker gedaan dus niet een heel spannend klusje. Alleen deze keer lukt het niet.

Huidige situatie: Waterleiding komt uit de muur aan het einde van de leiding zit een schroefdraadfitting, schroefdraad zit aan buitenkant oftewel een male aansluiting. Vanuit de oude kraan komt een flexibele leiding met aan het einde ook een schroefdraadfitting. Schroefdraad aan de binnenkant oftewel Female. Volgens mij een redelijk standaard constructie?

Naar de bouwmarkt gegaan nieuwe kraan gekocht die er veel lijkt op de oude kraan. Met daarbij de zelfde constructie flexibele waterleiding die vast zit aan de kraan.

Thuis e.e.a. gedemonteerd en bij het aansluiten van de nieuwe kraan ontdekt dat het schroefdraad/eindstuk van de flexibele waterleiding van de nieuwe kraan een stukje groter is en de daardoor niet op de waterleiding past die uit de muur komt.

1ste gedachte daar zit precies 1 maatje verschil tussen. Even googelen hoe dat werkt met waterleidingen. Op diverse websites van installateurs staan overzichten van de maatvoering. Mijn conclusie e.e.a lijkt gestandaardiseerd.

Nieuwe kraan heeft volgens de doos een female schroefdraad aansluiting van 3/8'' (inch.) Volgens de tabellen die ik zie staan op websites van installateurs is 1 maat kleiner 1/4''. Mijn aanname waterleiding die uit de muur komt heeft een schroefdraad fitting van 1/4''.

Even gekeken op de website van de bouwmarkt of er verloopstukje bestaat waarmee ik de waterleiding uit de muur kan converteren van male 1/4'' naar male 3/8''. Dat verloopstukje bestaat gelukkig female 1/4'' naar male 3/8''. Op de fiets gesprongen naar de bouwmarkt verloopstukje gekocht en weer naar huis.

Thuis wederom een poging om e.e.a. aan te sluiten. De male 3/8'' kant van verloopstukje aangesloten op de flexibele waterleiding van de nieuwe kraan female 3,8'' dat past :)

Vervolgens een poging gedaan om female 1/4'' aansluiting van het verloopstukje aan te sluiten op de waterleiding uit de muur waarvan ik het vermoeden heb dat het een male 1/4'' aansluiting betreft. Dit past precies niet :( . Beide aansluitingen lijken exact even groot te zijn waardoor ik ze niet aan elkaar kan schroeven. Als de female aansluiting fractioneel groter was en daardoor net over de male heen valt had ik m.i. e.e.a aan elkaar kunnen schroeven.

Ik ben nu even zoekende hoe nu verder:

Klopt mijn aanname dat de maatvoering is gestandaardiseerd en zou dit gewoon moeten passen? (en heb ik dan pech met bijvoorbeeld een slechte batch van het verloopstukje ofzo waardoor het net niet past? Even bij een andere bouwmarkt een verloopstukje kopen van een ander merk?)

Als de maatvoering niet gestandaardiseerd is hoe kan ik achterhalen wat er wel gaat passen op de waterleiding die uit de muur komt? andere kranen en/of verloopstukjes gaan kopen is niet zinvol als ik niet weet waar ik op moet letten.

Wie kan mij een zetje geven in de juiste richting?

Voor de verdere context: Betreft appartement uit 1996, voor zover ik weet is de badkamer ergens tussen 2000-2010 nog een keer vervangen waarbij de huidige wastafel, kranen en waterleidingen naar de wastafel zijn geïnstalleerd. Voor zover ik kan beoordelen is er overal gebruik gemaakt van standaard materialen.

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Foto?

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reklameon
  • Nu online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7ecrFDU-BBReJzL2GKuuI5g-mpg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mKLUuUOrYny1S8z38JhHdbmE.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sJq2N0QHEV1Li9mFewa4qRrr_lY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5SJQzdYB2WQvOV5GmXMQtBfO.jpg?f=fotoalbum_tile

Ik heb de oude kraan weer terug gemonteerd, dat geeft bovenstaande plaatjes.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 07-06 21:45
@Reklameon
Maak het je lekker simpel, verwijder gewoon de complete knelkoppeling en vervang het met 2 hoekstopkraantjes die wel normale schroefdraad hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Ziet er uit als een knel/draad knie 15 mm x 3/8 BU.
Als je een schuifmaat hebt weet je het zeker.

Maar misschien kan je de leiding uit je kraan losdraaien (steek 10mm) en aan de nieuwe kraan schroeven.

[ Voor 35% gewijzigd door DJMaze op 18-05-2024 20:29 ]

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ouwefreaker
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 10:53
DJMaze schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 20:27:
Ziet er uit als een knel/draad knie 15 mm x 3/8 BU.
Als je een schuifmaat hebt weet je het zeker.
Op de foto is 2X knel, vandaar dat het niet past.
Of wat boven geschreven is, een stopkraan monteren, of ,
https://www.warmteservice...-knie-15-x-3-8/p/40153745

En voor wat ik zie is warm 12 mm, en koud 15 mm, 3/8 is op beide dan het uiteinde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reklameon
  • Nu online
Heel veel dank voor de snelle reacties:

- Ik had dus nog een stap verder moeten gaan met demonteren.
- Helaas geen schuifmaat in bezit maar de waterleidingen uit de muur zijn exact gelijk en volgens mij 12mm.
- De bouwmarkt bij mij om de hoek is een praxis dus even voor de zekerheid: https://www.praxis.nl/ger...-12mm-x-3-8-m-4pp/2370746 dit onderdeel zou mijn probleem dan moeten oplossen.

Maandag is de bouwmarkt weer open, wordt vervolgt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ouwefreaker
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 10:53
Reklameon schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 21:05:
Heel veel dank voor de snelle reacties:

- Ik had dus nog een stap verder moeten gaan met demonteren.
- Helaas geen schuifmaat in bezit maar de waterleidingen uit de muur zijn exact gelijk en volgens mij 12mm.
- De bouwmarkt bij mij om de hoek is een praxis dus even voor de zekerheid: https://www.praxis.nl/ger...-12mm-x-3-8-m-4pp/2370746 dit onderdeel zou mijn probleem dan moeten oplossen.

Maandag is de bouwmarkt weer open, wordt vervolgt.
Klopt helemaal, neem voor de zekerheid 1 stuks 15 mm mee, mocht koud toch 15 mm zijn , nog niet open maken, maar als het water er dan toch af is hoef je niet speciaal te rijden .
Pagina: 1