Tuinverlichting

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rik.
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 30-05 12:02
Wij zijn van plan om onze tuin een beetje opnieuw in te richten en gaan onze schuur verbouwen (isoleren en nieuwe deur en raam). De buitenkant wordt voorzien van potdekselplanken (kunststof waarschijnlijk). We willen graag ook direct de verlichting goed aanpakken.

In onze tuin hebben we 3 borders, waarin we 1 of 2 spotjes gaan doen. Op dit moment sturen we onze buitenlamp die aan de achtergevel hangt aan via Innr (Zigbee) en Google home routines. De spotjes in de borders komen ook Innr of Philips Hue lampen in, dus die aansturen gaat wel lukken.

We willen op de schuur ook verlichting doen, dat zouden we het liefst met dit soort lampen doen:
https://www.into-led.com/...WNnz7t4Dff7BoCKJwQAvD_BwE
Het mogen uiteraard andere zijn, maar wel zo’n model.

Deze willen we dan 4 (of 5) op de schuur plaatsen. Echter zijn dit gewoon “domme” lampen en kan tot nu toe nog geen betaalbare Zigbee versie vinden.

Hoe zouden jullie dit aansturen? We willen de lampen aan bij zonsondergang, dit wordt voor de spotjes en lamp op de achtergevel niet zo moeilijk, maar ik kom er niet uit hoe we dit bij de wandlampjes op de schuur moeten doen…

Ik dacht eerst aan alle kabels naar 1 centrale lasdoos en vanuit daar een stekker naar een stopcontact met een slimme stekker maar vind dit een beetje een houtje touwtje oplossing en zou het graag netter oplossen.

Heeft iemand tips?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tys
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 20:04

Tys

Ik heb slechts 2 van die lampen, maar daar zit gewoon een steinel nightmatic 3000 schemerschakelaar tussen (de sensor hangt buiten), dat werkt eigenlijk meer dan prima ondanks dat het een dom €30 ding is. Inschakelen vlak voor zonsondergang, schakelt uit X uur daarna (nachtspaarstand) en dan zo'n 2 uur voor zonsopgang weer in en na zonsopgang weer uit. Misschien niet slim genoeg voor je, maar het is simpel zat om te plaatsen.

My flight statistics: (444.803km in 120 flights) Next trips: Rome (Italy)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rik.
Tys schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 18:33:
Ik heb slechts 2 van die lampen, maar daar zit gewoon een steinel nightmatic 3000 schemerschakelaar tussen (de sensor hangt buiten), dat werkt eigenlijk meer dan prima ondanks dat het een dom €30 ding is. Inschakelen vlak voor zonsondergang, schakelt uit X uur daarna (nachtspaarstand) en dan zo'n 2 uur voor zonsopgang weer in en na zonsopgang weer uit. Misschien niet slim genoeg voor je, maar het is simpel zat om te plaatsen.
Dit is ook nog een oplossing waar we aan gedacht hebben, maar de lampjes moeten ook handmatig nog aan te zetten zijn of langer aanblijven als we een avond gezellig tot laat in de tuin zitten
Dan is dit dus helaas geen optie..
Met slimme verlichting kunnen we ze dan handmatig gewoon aanzetten, dus ik zoek eigenlijk toch een iets andere oplossing..

[ Voor 3% gewijzigd door Rik. op 18-05-2024 19:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ocmer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19:26
Ik heb een Shelly Plus 1 Mini in een lasdoor zitten voor het schakelen van de tuinverlichting. Kost iets van 15-20 euro. Die sluit je aan op wifi. Je kunt bijv. instellen dat de lampen aangaan bij zonsondergang en uitgaan om 23.00. En ik heb hem ook aangesloten op Google Home (om met een voice commando de lampen aan/uit te zetten) en Home Assistant. Je kunt er ook nog een normale wandschakelaar op aansluiten voor normale handmatige bediening .
Werkt perfect.

[ Voor 17% gewijzigd door ocmer op 18-05-2024 21:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rik.
ocmer schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 21:47:
Ik heb een Shelly Plus 1 Mini in een lasdoor zitten voor het schakelen van de tuinverlichting. Kost iets van 15-20 euro. Die sluit je aan op wifi. Je kunt bijv. instellen dat de lampen aangaan bij zonsondergang en uitgaan om 23.00. En ik heb hem ook aangesloten op Google Home (om met een voice commando de lampen aan/uit te zetten) en Home Assistant. Je kunt er ook nog een normale wandschakelaar op aansluiten voor normale handmatige bediening .
Werkt perfect.
Dat klinkt ook goed!
Heb liever niet via wifi maar Zigbee omdat de rest daar ook op draait.
Zoiets zou dan ook geschikt zijn toch?
https://www.robbshop.nl/r...I8y4i0QVti4hoChRwQAvD_BwE

Of dit: https://www.amazon.nl/SON...11d5337b5b5b6c533e7507912

Dus dit in de lasdoos, bruine draad vanuit meterkast naar de lasdoos en dan aansluiten op deze switch? Vanuit daar een schakeldraad naar de lasklem waar de schakeldraad van de lampen op aangesloten zit toch?

[ Voor 12% gewijzigd door Rik. op 18-05-2024 22:06 . Reden: Linkje toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocmer
Vaak heb je ook een nul-draad nodig (blauw). Sowieso bij die van Robbshop. Bij die van Amazon kan ik dit niet zo snel zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rik.
ocmer schreef op zondag 19 mei 2024 @ 14:53:
Vaak heb je ook een nul-draad nodig (blauw). Sowieso bij die van Robbshop. Bij die van Amazon kan ik dit niet zo snel zien.
Heb je dat ook nodig als je geen fysieke schakelaar wilt gebruiken? Dus echt alleen via een app schakelen?

Als ik deze in de lasdoos doe dan moet ik toch prima voor een blauwe draad kunnen zorgen?

[ Voor 12% gewijzigd door Rik. op 19-05-2024 22:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rik.
Heeft er iemand nog tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocmer
Die draadloze schakelaars werken op 220 Volt. Hiervoor is een fase-draad nodig (bruin) en een nul-draad (blauw). Als je die beiden in je lasdoos hebt, dan gaat het werken.

Er zijn overigens ook slimme schakelaars die zonder nul-draad werken, hoe dat kan werken weet ik niet goed.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:13

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Wat wil je precies weten, er zijn toch al allerlei technische oplossingen aangedragen om lampen aan- en uit te schakelen? :)

Als tip zou ik nog willen meegeven: heroverweeg je plan en beperk licht in de tuin! Zeker licht dat naar boven gericht is. Andere diersoorten, maar ook planten, hebben vooral last van licht terwijl het donker hoort te zijn.

Zie bijvoorbeeld:
Gun vogels een gitzwarte nacht - vogelbescherming
Beperk verlichting in je tuin
Duurzaam dilemma: omhoog schijnende tuinverlichting is slecht voor de natuur
Zonder licht zijn we beter uit
Vleermuisvriendelijke verlichting - rijkswaterstaat
There goes the night - Artificial lights spell darker times for much of the planet’s wildlife — but it doesn’t have to be that way

Prima natuurlijk om wat licht in je tuin te hebben als je door de tuin wandelt zodat je niet struikelt. Bij voorkeur gekoppeld aan een bewegingssensor zodat het licht aan gaat wanneer het nodig is en niet onnodig ingeschakeld blijft. Maar lampen die omhoog schijnen en vanaf zonsondergang uren de zijkant van je schuur verlichten, is dat nou echt nodig?

[ Voor 9% gewijzigd door Gizz op 22-05-2024 11:29 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erik070
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 28-05 16:33
Van die Robbshop Zigbee schakelaar is ook een variant die zonder blauwe draad werkt. Van het weekend nog 1 geinstalleerd bij mij thuis. Alleen fase (bruin) en schakeldraad (zwart) aangesloten, dat werkt helemaal naar behoren. Ik heb er zelf alleen geen fysieke schakelaar op aangesloten, maar dat kan wel.

https://www.robbshop.nl/r...-schakelaar-2-draads-400w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploon
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 30-05 13:55
Ben toevallig van het weekend bezig geweest met deze spotjes van toolstation, goed betaalbaar en gu10 fitting waar dan ikea zigbee spots inkomen: https://www.toolstation.nl/buiten-wandarmatuur/p26184

Deze is dan eventueel up and down. https://www.toolstation.n...tuur-san-francisco/p29933
Die ikea zigbee spotjes kan je ook koppelen aan hue.

"If you can't fix it with duct tape then you're not using enough duct tape."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V-8
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 31-05 12:35

V-8

Erik070 schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 11:05:
Van die Robbshop Zigbee schakelaar is ook een variant die zonder blauwe draad werkt. Van het weekend nog 1 geinstalleerd bij mij thuis. Alleen nul en schakeldraad aangesloten, dat werkt helemaal naar behoren. Ik heb er zelf alleen geen fysieke schakelaar op aangesloten, maar dat kan wel.

https://www.robbshop.nl/r...-schakelaar-2-draads-400w
Alleen nul en schakeldraad kan niet, je hebt altijd een voedende draad nodig (fasedraad)
Misschien bedoel je dat ook, maar noem je het per abuis 'nul'.

Tesla MY 2025 (Verwacht Mei '25) | 4.070WP Z/O + 2.100WP N/W | Home Assistant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erik070
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 28-05 16:33
V-8 schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 15:32:
[...]

Alleen nul en schakeldraad kan niet, je hebt altijd een voedende draad nodig (fasedraad)
Misschien bedoel je dat ook, maar noem je het per abuis 'nul'.
Je hebt helemaal gelijk, ik had het even moeten opzoeken voordat ik poste. De bruine draad is idd de fase draad. Blauw (die ik juist niet heb daar, is nul).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Ik heb praktisch hetzelfde armatuur,. maar dan gewoon geschikt om een Philips Hue (of andere Zigbee) lamp in te plaatsen. Het nadeel van armaturen met een niet-verwisselbare lichtbron is dat als er een van de vijf stuk gaat je met een probleem zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rik.
pagani schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 16:53:
Ik heb praktisch hetzelfde armatuur,. maar dan gewoon geschikt om een Philips Hue (of andere Zigbee) lamp in te plaatsen. Het nadeel van armaturen met een niet-verwisselbare lichtbron is dat als er een van de vijf stuk gaat je met een probleem zit.
Ja dat wil ik het liefste ook eigenlijk
Welk armatuur heb je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tacoos
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23:57

Tacoos

i am i

Ik volg ff.
In mij orignele plan was deze verdeler van Smartwares als basis, met als hoofreden de afstandbediening zodat mijn vrouw niet in Home Assistant de lampen hoeft te bedienen (dat vindt ze nog niet zo fijn).
Maar ik denk dat ik nu voor een Zigbee/Hue of Wiz/Wifi oplossing ga zoals hier aangeraden.

Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekke-gerrit
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 23:41
ik heb hetzelfde gemaakt jaren geleden, met een zigbee outlet.

gekke-gerrit in "[Xiaomi / Aqara] Ervaringen & discussie"

Deze uit elkaar gehaald en gemodificeerd en in een lasdoos gestopt! werkt perfect! Zelfs icm een domme bewegingssensor

Laden doe je met je zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijsmans
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18:42

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Hoop moeite terwijl je ook gewoon een Sonoff zbmini kunt gebruiken :)

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20:03

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rik.
Dit zou mij totaal ruim 1000,- kosten
We willen 4 of 5 lampen, nogal een duur geintje dan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gekke-gerrit
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 23:41
Thijsmans schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 18:19:
Hoop moeite terwijl je ook gewoon een Sonoff zbmini kunt gebruiken :)
In 2018 waren die er nog niet echt, maar dat is zeker een optie anno 2024 :)

Laden doe je met je zonnepanelen

Pagina: 1