Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elbaensjef
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 23-05-2024
Mijn vraag
...
Hall, wij hebben 18 panelen met micro converters. Tussen de panelen zit nog een 3 fasen q relay. Daarachter zit een instalatieautomaat.
Kan ik de installatie automaat vervangen door een automaat die over internet bereikbaar is?
Zou handig zijn bij extreem negatieve prijzen wanneer ik in het buitenland ben.
Ik zag zo’n automaat bij Amazon. Eventueel kan die achter de automaat geplaatst worden.

...

...

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sleepkever
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 18:28
Wat nog beter is is waarschijnlijk een contactor achter je bestaande automaat zetten. Die zijn namelijk gemaakt om wat vaker in/uit te schakelen dan dat zekeringen bedoeld zijn.
Het enige nadeel is dat je inverters dan wel een flinke opdonder krijgen omdat ze maximaal stroom aan het leveren zijn en die opeens niet meer kwijt kunnen. Dat meerdere malen doen komt de leeftijd niet ten goede, terwijl die inverters best dure dingen zijn.

Aangezien je het over een q relay heb vermoed ik dat het een enphase systeem is? Heb je niet gewoon een envoy daaraan hangen waar je gewoon op "disable production" kan klikken? Dat is namelijk de nette manier om dit te doen. Ik zou ook sterk overwegen om een envoy aan te schaffen voor je zelf met contactors gaat klooien. Beter voor de leeftijd en het geeft je ook nog eens veel meer extra inzicht in de opbrengsten en gezondheid van je panelen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:32

CyBeRSPiN

sinds 2001

Je kunt beter gewoon de microomvormers uitschakelen via de API op je Envoy.

Zie [Enphase] Envoy / IQ Gateway lokaal uitlezen voor domotica

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elbaensjef
Kan dat ook Remote?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elbaensjef
Ik dacht dat q relay het systeem zou uitschakelen als er geen spanning is. Klopt dit niet, ik dacht dat ik dat zo begrepen had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 06:12
Het qrelay verzorgt enkel de verplichte scheiding als het net buiten de grenzen gaat.

Bij enphase kun je een contactor gebruiken. De omvormers hebben een scheidingstransformator en zouden dit moeten kunnen ondersteunen. Je krijgt misschien wel wat alarmen. Of het de levensduur veel inkort, ik denk het niet. Je zou een snubber/load aan de omvormer kant kunnen plaatsen om pieken te voorkomen.
Terug inschakelen duurt wel langer dan je denkt.

Smart breakers zijn geen goed idee. Koop een contactor van Finder met handmatige override. Of een normale van Hager/Eaton. Er gaat de hele dag volle stroom doorheen.

Let wel op dat de gateway online blijft. Hier draait software in die mogelijk corrupt kan maken.

Maar als je dit elke dag kan doen kun je wellicht even kijken of je een ander profiel kan instellen waarbij je de DRM poort van de gateway kan benutten.

[ Voor 7% gewijzigd door jeroen3 op 18-05-2024 19:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 20:48

martijn v o

Certified by Enphase.

je kunt gewoon in je portal vanaf afstand je productie uitzetten.
Wel handmatig nog niet automatiseerbaar, indien je een metered envoy hebt binnenkort waarschijnlijk wel.

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Pagina: 1