Portugal - overschot stroom panelen omzetten warm water

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinimayhem
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 08-03 11:48
We hebben recent een huis gekocht in Portugal net onder Lisabon bij de kust. Het klimaat is hier Atlantisch, met gemiddelde temperaturen in de winter tussen de 9-15c en in de zomer 19-29c. Het huis is 20 jaar oud en vrij matig geïsoleerd (luchtspouw en dubbel glas) en heeft eigenlijk geen bestaande verwarming (open haard en een paar elektrische kachels) en water wordt verwarmd met een oude gasgeiser.

Het huis ligt tegen een helling en het achterdeel vd begane grond ligt onder/tegen de grond aan waardoor er geen snelle temperstuurschommelingen zijn en we wonen op de 1e verdieping. Daarnaast ligt in de winter de luchtvochtigheid hoog.

Er liggen al 5 Pv zonnepanelen op het dak (zuid 400wp, kunnen er nog meer bij), fijn want veel zon, maar helaas is de regeling in Portugal vrij ongunstig in dat de salderingsregeling is dat je geen vergoeding voor terug leveren krijgt en dat er elke 15min gekeken wordt wat het netto verbruik is. Gok dat ons gezin (4p) zon 4000kWh gebruikt en 0.19ct p/kWh betaald)

Gezien er een Pv piek zal zijn tussen 11:00 - 16:00 als de zon schijnt zou ik het liefst die piek omzetten in warm water en/of een warme vloer maar hoe?

We zijn nu aan het kijken wat opties zijn en denken aan de volgende 2 oplossingen:
> Warmtepomp voor warm water en vloerverwarming
> Airco units en warmtepomp voor warm water

Gezien ze in Portugal minder ver zijn/conservatiever zijn dan in Nederland met dit soort dingen vroeg ik me af of er mensen zijn die het overschot stroom vd zonnepanelen gebruiken om op bepaalde tijdstippen (water/vloerverwarming) te verwarmen? Zo ja hoor ik graag hoe. Hier gaven verschillende installateurs aan daar geen oplossingen voor te hebben, behalve natuurlijk een batterij maar die investering vind ik nog te prijzig.

Mocht ik ook nog andere efficiënte oplossingen om het huis te verwarmen over het hoofd zien dan hoor ik het graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 20:20

martijn v o

Certified by Enphase.

Kun je een groot waterbuffer kwijt in dat huis? In afmeting maar ook in gewicht?

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 16:21
Gezien de wintertemperaturen zal je het prima af kunnen met airco voor verwarming.
Vloerverwarming is wel comfortabeler maar de vraag is of dat de meerprijs rechtvaardigt.
Voor warm water een warmtepompboiler nemen en die zo instellen dat deze alleen tijdens de zonnigste uren van de dag draait.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinimayhem
martijn v o schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 15:45:
Kun je een groot waterbuffer kwijt in dat huis? In afmeting maar ook in gewicht?
Ja ruimte genoeg, we gaan waarschijnlijk een technische ruimte maken van 3x5 meter dus dat zou geen issue zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinimayhem
ASW1 schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 15:52:
Gezien de wintertemperaturen zal je het prima af kunnen met airco voor verwarming.
Vloerverwarming is wel comfortabeler maar de vraag is of dat de meerprijs rechtvaardigt.
Voor warm water een warmtepompboiler nemen en die zo instellen dat deze alleen tijdens de zonnigste uren van de dag draait.
Ja de tijdsklok optie zat ik ook al aan te denken als "simpelste optie" maar mooiste zou zijn als deze of bij surplus energie de temperatuur blijft verhogen of alleen bij surplus stroom gaat stoken echter die oplossing ben ik nog niet tegengekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 16:21
martinimayhem schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 16:53:
[...]

Ja de tijdsklok optie zat ik ook al aan te denken als "simpelste optie" maar mooiste zou zijn als deze of bij surplus energie de temperatuur blijft verhogen of alleen bij surplus stroom gaat stoken echter die oplossing ben ik nog niet tegengekomen.
Een warmtepomboiler trekt meestal maar een paar honderd watt, als je die zeg tussen 12 en 2 laat draaien gaat dat vrijwel altijd goed als je panelen hebt. Je kunt er wel allerlei geautomatiseerde regelingen op willen loslaten maar de vraag is of het dat waard is.
Er valt wel wat te knutselen zodat hij alleen gaat draaien bij voldoende overschot, maar wil je dat?
Want dat betekent dan geen/onvoldoende warm water als het een keer tegen zou zitten met de PV opbrengst op donkere dagen in de winter.
Iets waar je sowieso een strategie voor moet hebben bij een vakantiewoning is legionella.
Je kunt een boiler best een tijdje uitzetten als je hem niet gebruikt (ook evt op afstand) maar als je hem dan weer wilt gebruiken moet je eigenlijk eerst helemaal doorspoelen of naar 60+ graden verwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 20:20

martijn v o

Certified by Enphase.

Leuke case dit.
Natuurlijk hebben wij te weinig informatie om daar wat concreets mee te kunnen.
Zoals: oppervlakte woning, inhoud woning, hoeveel kwh verbruik woning, hoeveel is daarvan voor de verwarming, hoeveel water m3/jaar vebruik je voor het douchen/badderen, hoeveel kWh wekken de 5 PV panelen op en hoeveel kunnen er worden bijgelegd.
Verder lees ik dat je je vloer wilt opwarmen dus het realiseren van vloerverwarming is al een gedachte gang?

Makkelijkste, goedkoopste maar ook minste rendement en minste comfort is:
PV bijleggen die je kunt schakelen op niet terugleveren, dan zoveel leggen dat de electrische kachels in de winter kunnen draaien op de PV. Voor het warmwater een ventilatiewarmtepomp nemen.

Beter, maar duurder en beter rendement en groter comfort is:
Vloerverwarming leggen, WP nemen en op zeer laag temperatuur stoken. BV Panasonic 5J (27 graden aanvoer, 22 graden retour, minimale stand 19 Hz afgegeven 25 Watt/m2, minimaal 100 m2 vloeroppervlak) dan is het verbruik 500 Watt.
Ventilatiewarmptepomp voor het water nemen.
Dan PV bijleggen zodat je in de winter je huisverbruik, de ventilatiewarmtepompboiler 300 Watt en de WP 500 Watt kunt laten draaien. Dan kun je in de zomer ook de vloer koelen (want dan heb je toch veel PV vermogen over) en dan kun je het element van de ventilatiewarmtepompboiler ook gebruiken (indien de PV veel meer kan leveren dan je nodig hebt in de zomer) omdat het kan, dan draait de compressor minder uren.

Dan nog het summum van alles:
Neem je de vorige optie en breidt je dat uit met fancoils in iedere kamer dan kun je ook nog fors koelen in de zomer en ontvochtigen als het langer warm is. Doe je dan de PV panelen nemen met een systeem van Enphase (of vergelijkbaar) dan kun je de micros zetten op zero export zodat de PV opwekt wat je op dat moment nodig hebt in huis.

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinimayhem
Dank voor het meedenken, hier nog wat meer info:
- Woning heeft 2 woonlagen van elk rond de 120m2 waar we op de 1e verdieping wonen. Plafonds op 3mtr met een dichte trap in het midden van de woning (gaan we misschien openen).
- We wonen er nog niet er en de vorige bewoners stookten openhaard en een paar electrische kachels hier en daar. Ze hadden ook een electrische auto dus kan weinig afgaan op hun verbruik
- Heb na 4 weken nog steeds geen toegang tot de 5 panelen (blijft Portugal en geen Nederland...) specificaties zijn 400w meen ik

@martijn v o denk dat je de 3 opties aardig geschets hebt, hier mijn gedachten:

Gezien de begane grond op het zand & beton ligt is de vloer daar koud/koel en niet zo comfortabel dus de vloer die daar ingaat zal zowiezo 3-4cm isolatie moeten hebben en vloeverwarming haalt het comfort behoorlijk omhoog (maar ook de investering en maandelijkse kosten). De grote vraag is als ik daar voor een electrische kachel of Airco oplossing ga of het beneden wel comfortabel te krijgen is in de winter. Boven maak ik me wat minder zorgen aangezien het nooit heel koud wordt hier, Airco in de slaapkamers een electrische radiator in de badkamers zijn dan alternatieven.

Ik hoor van mensen die hier in de zomer hun vloerverwarming gebruiken om te koelen dat ze wat last krijgen van condensatievocht, maar moet ik nog eens induiken. Meestal is het zeebriesje genoeg om het behaagelijk te hebben.

Ik wil zowiezo nog wat panelen bijleggen, waarschijnlijk tot een totaal van 10-12 (is een maximum van 4500kw oid dat je mag hebben als consumer voordat je als producent wordt aangemerkt en dan moet de hele electra aansluiting op de schop). Begrijp dat mixen van panelen de opbrengsten niet ten goede komen maar de panelen zijn hier nu spotgoedkoop.

Ik ken de Fancoil oplossing niet, ga ik eens wat meer over lezen! In een ander huis in Portugal hebben we Solarventi panelen geplaatst (denk in NL niet aanwezig) om wat luchtcirculatie en temperatuur problemen aan te pakken maar dat gaat hier om verschillende redenen niet werken.

Hier een plaatje vd ligging vh huis:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JvrqjOoc96B7v6KU0iPcUx6kgAA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AMfjPYWyMUTCaIMdMIYyKN1F.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hermarcel
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
@martinimayhem

Oud topic, maar toch even reageren.

Het is in Portugal wel degelijk mogelijk om je PV overschot terug te leveren aan het net én daar een redelijke vergoeding voor te krijgen. Kijk bijvoorbeeld hier bij Meo. Zelf heb ik gebruik kunnen maken van een aktie van Meo Energia waardoor ik 8 cent per kWh netto ontvang.

Veel Portugezen kennen alleen EDP als energieleverancier. Dit was ook de enige voordat de energiemarkt werd geliberaliseerd, maar inmiddels zijn er veel meer aanbieders. EDP geeft geen terugleververgoeding

In Portugal is er een strikte scheiding tussen energie kopen en energie verkopen: Geen saldering en aparte contracten voor levering en teruglevering, eventueel bij verschillende partijen. Vaak geeft een partij een hogere terugleververgoeding als je de grid-afname ook bij hen onderbrengt.

De netbeheerder E-Redes voert wel een saldering uit per kwartier: Eventuele teruglevering wordt, in datzelfde kwartier, verrekend met de afname. Handig als je net te weinig opwek hebt voor die waterkoker.

Voor al deze zaken is het noodzakelijk om een geregistreerde PV installatie te hebben. Je installateur kan dat voor je regelen via DGEG. Om terugleververgoedingen te kunnen ontvangen, dien je een aktiviteit te openen bij de Finanças (CAE 35123). Je bent, in 2024, tot € 11.000 vrijgesteld van BTW afdracht en tot € 1000 vrijgesteld van inkomstenbelasting.

Samengevat: Het is anders en (administratief) bewerkelijker geregeld dan in Nederland, maar het kan wel.
Pagina: 1