PSP 1000 @ 6.60 Pro C2 [+256GB]
PSVita @ Henkaku Enso [+256GB]
3DS @ Luma (B9S) [+160GB]
Nintendo Switch 3.0.1 [+256GB]
Vwb de zooi bij een ander achterlaten, het kan zijn dat de persoon niets door heeft gehad, of een aso is.
Zijn er misschien cameras in de buurt? Even aanbellen en vragen of ze beelden willen bekijken is zo gedaan.
SUZ-SWM80VA & ERSD-VM2D, 200L SWW, 5330Wp O 45°, 2870Wp W 45°, 820Wp Z 10°, Fresh-r on the wall compac WTW
[ Voor 3% gewijzigd door Ingelogd op 18-05-2024 14:36 ]
Vast en zeker een andere zakkenwasser geweestZakkenwasser schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 14:16:
Ik begrijp alleen niet dat mensen die hiertegen verzekerd zijn een ander met zoveel troep achter laten.
Om zo'n schade met een sidebar te veroorzaken lijkt mij nogal lastig. Ik vermoed dat het met een bullbar-achtig iets of een rearbar is veroorzaakt. Dat kan een bus zijn, maar je ziet ook wel van die opgedirkte SUV's met een hele metaalhandel er aan vast geschroefd.
Dus kijk ook even aan de achterkant van die bus op jouw foto.
/f/image/79zH7QJ7at00ENKs7Y4Ucxzd.png?f=fotoalbum_large)
I.i.g. succes met het vinden van de dader.
[ Voor 20% gewijzigd door JukeboxBill op 18-05-2024 14:52 ]
Soms ben ik bijna gelukkig
Dₒ yₒᵤ ₙₑᵥₑᵣ qᵤₑₛₜᵢₒₙ ₜₕₑ ₙₐₜᵤᵣₑ ₒf yₒᵤᵣ ᵣₑₐₗᵢₜy?
Dan is er wel iets meer lak af, kan ik je helaas uit ervaring vertellen.PhRiXoS schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 14:40:
lijkt meer alsof je een stenen paaltje hebt meegenomen
Dat is dan ook meteen het vreemde aan deze situatie, de lak lijkt amper beschadigd, natuurljk een krasje, maar als er iemand langs de dorpel schraapt en zulke deuken achterlaat is de lak echt wel verder weg.
Hoe iemand tegen de auto kan rijden en vervolgens geen krassen of deuken in de deur heeft achtergelaten is mij een raadsel anders dan de achterbumper van een Mercedes Sprinter ofzo (pakkerbezorgers je kent ze wel)
maar dan nog zit de schade wel erg laag.
*sowieso
ik heb zelf ooit eens een stenen paaltje meegenomen en dat zag er precies hetzelfde uit. Niet meer lak er af, wel ingedeukt met groevenDonJunior schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 14:45:
[...]
Dan is er wel iets meer lak af, kan ik je helaas uit ervaring vertellen.
Hier is maar 1 oplossing voor, het waarborgfonds:
https://www.rijksoverheid...aarborgfonds-motorverkeer
Kunnen zij jou niet helpen, dan houdt het op.
250.- eigen risicochrisborst schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 14:55:
@Zakkenwasser
Hier is maar 1 oplossing voor, het waarborgfonds:
https://www.rijksoverheid...aarborgfonds-motorverkeer
Kunnen zij jou niet helpen, dan houdt het op.

[ Voor 4% gewijzigd door MrXzombie op 18-05-2024 15:09 ]
Tja, ik acht de kans klein dat je de dader gaat vinden en daarmee aansprakelijk kunt stellen. En dan is die 250 euro een stuk beter dan die schade zelf betalen. Al kan het waarborgfonds ook lastig doen.
Maar gezien de plek en hoogte zou ik in eerste instantie ook zeggen dat het om een paaltje is gegaan. Maar dat moet je wel gemerkt hebben. En is de breedte van de schade niet meer dan de dikte van zo'n bar?
[removed]
Ik vermoed ook dat het waarborgfonds zal zeggen dat het een eigen schade is gezien de hoogte en het feit dat er verder niets beschadigd is.redwing schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 15:17:
[...]
Tja, ik acht de kans klein dat je de dader gaat vinden en daarmee aansprakelijk kunt stellen. En dan is die 250 euro een stuk beter dan die schade zelf betalen. Al kan het waarborgfonds ook lastig doen.
Maar gezien de plek en hoogte zou ik in eerste instantie ook zeggen dat het om een paaltje is gegaan. Maar dat moet je wel gemerkt hebben. En is de breedte van de schade niet meer dan de dikte van zo'n bar?
Door de horizontale lange krassen lijkt er sowieso iets langs geschraapt.
Zij-bar van een busje lijkt me uitgesloten, dan hadden ze wel meer schade gereden. Ook achter-bar lijkt me onwaarschijnlijk, dat is vaak hoger. Enige wat ik kan me bedenken is een treeplank aan de achterzijde van de bus/auto die er bij het achteruit inparkeren tegenaan is geschraapt.
Heb je een situatieschets?
Taycan ST ‘22 - Polestar 2 ‘20 - 1250 GSA HP ‘20
En als je allrisk verzekerd bent heb je er ook niks aan.
Een betere tip voor de TS is Fixico. Heeft mij wel een paar 100 euro bespaard toen ik een betonblok meenam bij de Ikea.
Het zit op je onderstijl en niet op je deur (zo te zien) en er zijn ook geen deuken. Dit kan je bijna zelf fixen en bij een schadebedrijf ben je voor max 200-300 klaar. Ff vloeken en weer door.
Laatste tip (en hier moet je wel zin in hebben);
Parkeer taktisch mits mogelijk . Ik parkeer altijd op een hoek plek en dan helemaal tegen de stoep. Dan is er meer ruimte voor degene naast je en sowieso heb je maar 1 buurman. Moet je soms wel verder lopen.
[ Voor 42% gewijzigd door FreakNL op 18-05-2024 15:43 ]
Jawel, want alhoewel je dan het beste de verzekering het af kunt laten handelen, kunnen zij de claim door zetten naar het waarbogfonds. En als het waarborgfonds dan uitkeert verlies je geen schadevrije jaren.FreakNL schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 15:36:
[...]
[removed]
Maar in dit geval zullen ze zeggen dat het eigen schade is. Verwacht ik.
[ Voor 6% gewijzigd door FreakNL op 18-05-2024 15:47 ]
Voor zover ik weet heb je daar getuigen voor nodig die kunnen aangeven dat het niet je eigen schuld was.redwing schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 15:46:
[...]
Jawel, want alhoewel je dan het beste de verzekering het af kunt laten handelen, kunnen zij de claim door zetten naar het waarbogfonds. En als het waarborgfonds dan uitkeert verlies je geen schadevrije jaren.
Je moet getuigen hebben die verklaren dat je de auto daar zonder schade neer hebt gezet. Je hoeft echter geen getuigen van het daadwerkelijke ongeluk zelf te hebben.Nopheros schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 15:52:
[...]
Voor zover ik weet heb je daar getuigen voor nodig die kunnen aangeven dat het niet je eigen schuld was.
[removed]
Daarnaast moet je aantonen / aannemelijk maken dat de schade is veroorzaakt door een motorvoertuig. Schade door fietsers wordt bijvoorbeeld niet vergoed.redwing schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 15:54:
[...]
Je moet getuigen hebben die verklaren dat je de auto daar zonder schade neer hebt gezet. Je hoeft echter geen getuigen van het daadwerkelijke ongeluk zelf te hebben.
Dit inderdaad zeker met zo'n Bullbar, gisteren reed bij ons inde straat ook een auto haar deur aan gort, toen ze uitstapte keek ze niet dus vroeg ik haar of ze het wel door had en ze had het niet door.DaWizza schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 14:28:
Stel je vind de auto: kentekennummer noteren. Aangifte is een optie, bewijzen is alleen wat lastig tenzij er getuigen zijn.
Vwb de zooi bij een ander achterlaten, het kan zijn dat de persoon niets door heeft gehad, of een aso is.
Zijn er misschien cameras in de buurt? Even aanbellen en vragen of ze beelden willen bekijken is zo gedaan.
Festina lente
Hoe moet ik dat voor me zien. Zo’n bullbar?Honesty schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 16:39:
[...]
Dit inderdaad zeker met zo'n Bullbar, gisteren reed bij ons inde straat ook een auto haar deur aan gort, toen ze uitstapte keek ze niet dus vroeg ik haar of ze het wel door had en ze had het niet door.
Ik zie toch echt wel deukenFreakNL schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 15:36:
[...]
Een betere tip voor de TS is Fixico. Heeft mij wel een paar 100 euro bespaard toen ik een betonblok meenam bij de Ikea.
Het zit op je onderstijl en niet op je deur (zo te zien) en er zijn ook geen deuken. Dit kan je bijna zelf fixen en bij een schadebedrijf ben je voor max 200-300 klaar. Ff vloeken en weer door.
Parkeer taktisch mits mogelijk . Ik parkeer altijd op een hoek plek en dan helemaal tegen de stoep. Dan is er meer ruimte voor degene naast je en sowieso heb je maar 1 buurman. Moet je soms wel verder lopen.
Dit is typische schade van een paaltje, een varkensrug, of hoge stoeprand in een bocht etc.
En ook al vind je een bus met zo'n stootbeugel met rode verf erop, je kunt nooit bewijzen dat het exact die bus was. Tenzij je CSI gaat spelen en de samenstelling van de verf van jou auto en die op de stootbeugel gaat vergelijken.
[ Voor 14% gewijzigd door FastFred op 18-05-2024 17:41 ]
Dat is zo'n beugel/stootkussenZakkenwasser schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 16:42:
[...]
Hoe moet ik dat voor me zien. Zo’n bullbar?
Festina lente
Aan de krassen te zien is duidelijk dat er iets langs geschuurd is (geen beuk van een bar van achteren). Een bar aan de zijkant lijkt me sterk. Dan zou er meer schade zijn.
No one can predict the market! - Who the hell knows!
Ok. Dan was TS het niet. Ieder ander die vindt dat het waarschijnlijk zelf veroorzaakt is, heeft hier niets te zoeken 😊Zakkenwasser schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 18:18:
Als ik een paaltje had meegepakt had ik dat zeker wel geweten.
[ Voor 8% gewijzigd door mgizmo op 18-05-2024 18:34 ]
Alles wat gewoon rond rijdt lijkt me veel te hoog. Het zit laag en naar binnen dus een bus zou ook hogere dingen raken. Zeker over laag én die lengte lijkt het me zeer onwaarschijnlijk dat het een andere auto is.
Je zou is rond kunnen kijken of er een bus aan de achterzijde een heeft en meten of het een juiste hoogte kan zijn.

Dit ziet er uit (imho) alsof er een bumper (natuurlijk van zo'n klote-bus) langs is gegaan bij achteruit inparkeren.
En dat de deuk varieert in diepte komt door stuurbewegingen van de chauffeur, die rustig op z'n spiegels achteruit inparkeert en steeds correcties maakt.
Krassen lopen in lengte richting dus deze theorie kan niet kloppenzetje01 schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 22:12:
De deuk is niet op alle plaatsen even diep.
Dit ziet er uit (imho) alsof er een bumper (natuurlijk van zo'n klote-bus) langs is gegaan bij achteruit inparkeren.
En dat de deuk varieert in diepte komt door stuurbewegingen van de chauffeur, die rustig op z'n spiegels achteruit inparkeert en steeds correcties maakt.
Huh?Jupiter2 schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 22:22:
[...]
Krassen lopen in lengte richting dus deze theorie kan niet kloppen
Krassen op 2de foto lopen ononderbroken door in de lengterichting. Kan niet als je iedere keer correcties maakt zoals je aangeeft. Diepte van de krassen loopt ook vloeiend door…
- De diepte van de krassen wordt bepaald door het 'profiel' van de achterbumper van de achteruit inparkerende bus.Jupiter2 schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 22:28:
[...]
Krassen op 2de foto lopen ononderbroken door in de lengterichting. Kan niet als je iedere keer correcties maakt zoals je aangeeft. Diepte van de krassen loopt ook vloeiend door…
- De diepte van de deuk wordt bepaald door de stand van de bus... die steeds verandert omdat de chauffeur stuurcorrecties maakt terwijl hij achteruit rijdt.
- je argument over 'krassen zijn in de lengte' kan ik geen chocola van maken, behalve : "Dat klopt toch precies met mijn verhaal?!?".
De bodemplaat van een auto heeft dwarsbalken die onder de stoelen lopen ter versterkingen en tegen torsie.zetje01 schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 22:12:
De deuk is niet op alle plaatsen even diep.
Wat je ziet zijn het begin van deze balken die niet zo eenvoudig in te drukken zijn. Vandaar dat de deuk niet over de hele lengte even diep is.
:strip_exif()/f/image/9qtFFP3EBHU7KsNllvNgPSuY.png?f=user_large)
Ik zou kijken wat voor rare situaties je hem neergezet hebt of geweest bent. Heeft iemand anders achter het stuur gezeten? Rare plekken (bouwmarkt / gevaarlijke parkeerplaatsen)?
Je zou ook de afstand tussen de bovenste en onderste kras kunnen meten. Dan weet je de minimale grootte van het object wat je geraakt heeft. Kan wellicht helpen.
Pas als je weet wat het is geweest kun je iemand aansprakelijk stellen.
Offtopic: (wellicht interessant voor sommige lezers)
Ik had eenzelfde soort schade, en lijnen in mijn portier staan (iets minder diep en in de deur in plaats van dorpel). De punten zullen iets sterker zijn geweest achter de deur waardoor het patroon onderbroken is. Al jaren geleden en toevallig vandaag dezelfde krassen weggepoetst. Je zou het niet zeggen, maar dit was ook het schampen van een staand object.
:fill(white):strip_exif()/f/image/4hw3gAaVAG9O1PlZ0JrS08eA.png?f=user_large)
[ Voor 4% gewijzigd door Coldcat op 19-05-2024 00:37 ]
No one can predict the market! - Who the hell knows!
Tactisch parkeren is sowieso handig ja.FreakNL schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 15:36:
[...]
Parkeren langs een betonnen afscheiding en tegen jezelf zeggen: ohja straks opletten met wegrijden, werkt meestal slecht
En toch ziet die schade er ongeveer zo uit zoals mijn collega laatst had, toen ie zo'n betonnen verhoging langs een parkeervak raakt bij het wegrijden. Ook alleen de dorpel aan gort.
Precies - ik zou ook zeggen stoeprand in een bocht. Wellicht op de stoep begonnen en er toen af gegleden? Wellicht zit er ook nieuwe schade op de velg?FastFred schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 17:40:
Als zo'n beugel van een bus in aanraking komt van de dorpel van je auto dan heb je ook een deur onder de krassen en deuken.
Dit is typische schade van een paaltje, een varkensrug, of hoge stoeprand in een bocht etc.
En ook al vind je een bus met zo'n stootbeugel met rode verf erop, je kunt nooit bewijzen dat het exact die bus was. Tenzij je CSI gaat spelen en de samenstelling van de verf van jou auto en die op de stootbeugel gaat vergelijken.
Voor schade toegebracht door ander voertuig ziet het er erg vreemd uit (in my opinion).
[ Voor 4% gewijzigd door Nougat op 19-05-2024 11:25 ]
24cm hoogte, kras is 54cm in lengteVorkie schreef op zondag 19 mei 2024 @ 17:43:
Meten is weten, op hoeveel cm zit deze schade?
CISSP! Drop your encryption keys!
[ Voor 46% gewijzigd door Zakkenwasser op 20-05-2024 02:21 ]
Denk dat het je nog behoorlijk tegenvalt hoe weinig je van zo'n schade voelt tijdens het rijden.Zakkenwasser schreef op zondag 19 mei 2024 @ 22:05:
Nogmaals. Dit had ik dan wel geweten. Dat voel je toch als je zoveel schade maakt op je auto?
Radio aan, bochtje te krap nemen zonder er erg in te hebben en het is zo gedaan.
Aan de lengterichting van de krassen te zien is er niet iets tegenaan gereden/gedrukt maar is het tijdens rijden gebeurt. Of doordat jezelf reed of iemand is er langs gereden.
Maar de schade zit erg laag en je deur steekt daarbuiten.
Bullbar of een andere beugel zit vaak ook binnen de afmetingen van je deuren en of voertuig.
Ik vermoed als je langs een schade bedrijf gaat dat je grote kans hebt dat er tegen je gezegd gaat worden "je hebt een paaltje geraakt".
En ook al kom je een voertuig tegen met rode lak van schade erop dan nog ga je aan het kortste eind trekken. Aangezien je geen enkel bewijs hebt dat het van jou auto afkomt.
Of all risk verzekering erop zetten of de waarborgfonds maar ben zelfs bang dat de waarborgfonds zegt van jammer komt door je eigen schuld door een paaltje.
Het is heel rot maar ben bang dat je er heel weinig mee kan.
PVOutput 10x Longi 360wp zo PSN: Yamy_Daffy
Soms ben ik bijna gelukkig
:strip_exif()/f/image/ptV48S2rinvcLydq43Il6l93.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/nBjbV599zPSFu5RSiaOnX4ub.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Rmfakt2jqm8jz9rsPiup5BDo.jpg?f=fotoalbum_large)
Wat is handig, eigenaar vragen en politie bellen?
Ik zou naar de eigenaar gaan en kijken of je er met bluf uitkomt. Gewoon aanbellen en aangeven dat je gezien hebt dat er schade is ontstaan en hoe hij het wil oplossen...wellicht bekend hij het dan al gelijk...doet hij dat niet dan heb je gewoon pech.
Edit bij nader inzien ben ik het met mijn onderste mede tweaker eens..de aangifte hebben is wel nuttig
[ Voor 15% gewijzigd door Devian op 23-05-2024 11:49 ]
https://wren.co/join/Devian
Met die aangifte kun je vervolgens naar het waarborgfonds...
MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B
Ik zou de eigenaar aanspreken en aangeven dat je het hebt zien gebeuren ( bluf) en kijken hoe die het wil oplossen.
[ Voor 15% gewijzigd door Agent47 op 23-05-2024 11:49 ]
On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.
Wat stel jij voor?sanderhgv schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 11:55:
Dan speel je wel een heel smerig spelletje niet waar? Tig van die bussen met die beugels en toevallig omdat deze in de buurt staat die de schuld geven...
Jij hebt een verse schade, het busje heeft een verse schade op dezelfde hoogte...maar omdat je er niet bij was maar je verlies nemen en eventueel zelf de kosten dragen?
Of stappen we gewoon op die eigenaar af en kijken we wat hij zegt als je hem even triggert?
https://wren.co/join/Devian

@Zakkenwasser Heeft een winkel of andere ondernemer in de buurt misschien een camera gericht staan op waar je zaterdag geparkeerd stond, en wil die meewerken?
[ Voor 7% gewijzigd door D4NG3R op 23-05-2024 12:03 ]
Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken
Nou ik zie geen enkel bewijs dat dit de schade veroorzaakt heeft.Zakkenwasser schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 11:44:
Ik vermoed inderdaad deze bus. Achter bar heeft schade en komt op dezelfde hoogte als de schade op mijn auto. Gezien de staat van dat ding is het al vaker gebeurd.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Neem je verlies
Ik zou de man lekker met rust laten. Die bar steekt niet/nauwelijks uit buiten het vlak van zijn deuren. De onderdorpel van jouw auto ligt verder naar binnen dan jouw deuren. Die bar kan dus nooit tegen je onderdorpel komen zonder dat de deuren elkaar raken.Zakkenwasser schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 11:44:
Ik vermoed inderdaad deze bus. Achter bar heeft schade en komt op dezelfde hoogte als de schade op mijn auto. Gezien de staat van dat ding is het al vaker gebeurd.
..
Ben je niet allrisk verzekerd, dan kun je zelf claimen bij het waarborgfonds. Via https://waarborgfonds.vereende.nl/ kun je dit makkelijk regelen.
Als dat mijn bus zou zijn geweest en je kwam bij mij aan de deur en me ergens valselijk van zou beschuldigen dan zou ik niet zo vriendelijk zijn tegen je.
Neem je verlies, je gaat niets bewijzen want je hebt geen enkel bewijs. Laat het geen obsessie worden waar het nu op begint te lijken.
Ja, en shit happens en het is super vervelend. Maar je gaat hier niets meer aan doen. of All Risk verzekering aanspreken of waarborgfonds.
PVOutput 10x Longi 360wp zo PSN: Yamy_Daffy
Voor mij ziet het er uit als een houten paaltje oid. En nee, dat hoef je niet meer te merken dan (rustig) een stoeprandje meepakken. Of als het paaltje naast die stoep staat letterlijk denken dat het die stoeprand was. (ervaring mee, helaas. )
Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...
Sei orbu, ceccu e sordu, e taci campi cent' anni in pace!
Ik heb zelf vroeger ook veel met een busje gereden, de kans dat de bestuurder van het busje het niet heeft gemerkt lijkt mij heel reeël. Ik heb al eens een diepere deuk gereden, waarbij ik later pas dacht; hee....nu weet ik wat ik toen voelde!
Dat gezegd hebbende, dat busje in de straat zou het dan niet zijn, want als je geen idee hebt ga je ook niet minitueus je bar poetsen.
[ Voor 3% gewijzigd door Mistraller op 23-05-2024 16:55 ]
My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.
Zag weer een andere auto met exact dezelfde schade en toevallig stond de buurman erbij dus ging ik hem vragen of hij weet hoe deze schade komt en dat ik exact dezelfde schade heb op dezelfde hoogte.
Hij vertelde me dat het door die grote bestelbussen komt en dat ze er echt in de weg staan (10+) sprinters in de straat zeg maar.
Handtekeningactie geweest jn de buurt en naar de gemeente gestuurd. Ze betalen gewoon wegenbelasting dus helaas ze mogen er gewoon allemaal staan.
Niemand laat een briefje achter dus dikke pech
Niemand met een dashcam? De mijne gaat in stilstand over naar snapshot mode.Zakkenwasser schreef op maandag 27 mei 2024 @ 10:17:
Nog even terug komen met meer info.
Zag weer een andere auto met exact dezelfde schade en toevallig stond de buurman erbij dus ging ik hem vragen of hij weet hoe deze schade komt en dat ik exact dezelfde schade heb op dezelfde hoogte.
Hij vertelde me dat het door die grote bestelbussen komt en dat ze er echt in de weg staan (10+) sprinters in de straat zeg maar.
Handtekeningactie geweest jn de buurt en naar de gemeente gestuurd. Ze betalen gewoon wegenbelasting dus helaas ze mogen er gewoon allemaal staan.
Niemand laat een briefje achter dus dikke pech
Hier ook wel eens gedoe gehad maar dan met grote trailers (bevoorrading Albert Heijn). Gemeente deed ook niks. Buurman heeft toen een paal geplaatst in zijn tuin op de hoek waar het steeds mis ging. Na drie kapotte vrachtwagenbumpers is er toen denk ik een briefing onder de chauffeurs geweest, want ineens konden ze allemaal wél keurig insteken en is er nooit meer schade gereden.
Overigens staat in veel APV's dat bedrijfsvoertuigen langer dan 6 meter niet zomaar overal geparkeerd mogen worden. Weet niet hoe groot die bussen zijn maar lengte gaat wel "over alles".
My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.