Waterslag inlaatcombinatie, hoe op te lossen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NEOeo
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-05 21:03
Wij hebben al ruime tijd waterslag geluid in ons huis. Dit lijkt de komen door de inlaatcombinatie (foto). Dit lijkt ontstaan na het afsluiten van het water voor montage aan een kraan.

Het geluid is vooral hoorbaar wanneer de wasmachine bezig is. Maar is bij elke kraan aanwezig.

Heeft iemand een gouden tip hoe we dit kunnen oplossen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I_s6ccEeGZOaWA-B8duS81CYI1M=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ommJ4C0TfDcw2oB3nWQx4MMz.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/68eBxICXTHpnwljGitRFAhOW1Sc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DgvBuHw4EayXPN6Fep8rNMQG.jpg?f=fotoalbum_tile

Beste antwoord (via NEOeo op 19-05-2024 18:47)

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 17:11
@NEOeo Dat hangt nogal af van het leidingsysteem: hoe uitgebreid, hoe aangelegd, de plaats van de wasmachinekraan t.o.v. van de rest, enz.. Het gaat er om dat de drukgolf z'n energie kwijt kan.

Maar de wasmachine veroorzaakt doorgaans de grootste klap en daar een demper plaatsen is het meest eenvoudig. Als je een Bahco of waterpomptang kan vasthouden dan kan je dat zelf ook doen, heb je geen loodgieter voor nodig.
Ze zijn verkrijgbaar in verschillende uitvoeringen: bolvormig; buisvormig; samengesteld T-stuk of los T-stuk. Dus even kijken wat het beste past.

En baat het niet, het schaad ook niet.

Soms ben ik bijna gelukkig

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tafkaw
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 07-05 22:11
Door een waterslagdemper te plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
Is de kraan op de inlaatcombi wel helemaal geopend? Je moet deze meerdere keren ronddraaien, anders dan een gewone kraan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre_Code
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 27-04 20:30
Ben erg benieuwd hoe je erachter bent gekomen of het aan de inlaatcombi ligt. (Van de cv?). Kan je dit testen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NEOeo
Barre_Code schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 14:07:
Ben erg benieuwd hoe je erachter bent gekomen of het aan de inlaatcombi ligt. (Van de cv?). Kan je dit testen?
Als iemand een kraan open en snel dicht doet, dan komt het geluid daar vandaan. Is dat wen gekke plek?

De kraan is helemaal open

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barre_Code
NEOeo schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 14:58:
[...]

Als iemand een kraan open en snel dicht doet, dan komt het geluid daar vandaan. Is dat wen gekke plek?

De kraan is helemaal open
Wij hebben thuis last van waterslag. Bij monteren van de badkamer zat alles muurvast in de grond + gebeugeld. Daar kon het niet aan liggen. Waternet is langs geweest want het kan ook aan de watermeter liggen, was dus niet zo. Ik heb zelf nooit aan de inlaatcombinatie gedacht, maar stuitte op dit topic en via google wat resultaten dat dit dus ook de veroorzaker kan zijn. Eerst maar eens hier naar kijken, dan naar een demper. Ben benieuwd naar jouw resultaten.

https://solar.reinieren.net/2009/03/waterslag.html?m=1

[ Voor 6% gewijzigd door Barre_Code op 18-05-2024 18:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 09:57
Ik heb ook waterslag, maar op zich niet zo'n last van.
Hoeveel kwaad kan dat eigenlijk? Ik lees over leidingen die kunnen barsten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NEOeo
Barre_Code schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 18:05:
[...]

Wij hebben thuis last van waterslag. Bij monteren van de badkamer zat alles muurvast in de grond + gebeugeld. Daar kon het niet aan liggen. Waternet is langs geweest want het kan ook aan de watermeter liggen, was dus niet zo. Ik heb zelf nooit aan de inlaatcombinatie gedacht, maar stuitte op dit topic en via google wat resultaten dat dit dus ook de veroorzaker kan zijn. Eerst maar eens hier naar kijken, dan naar een demper. Ben benieuwd naar jouw resultaten.

https://solar.reinieren.net/2009/03/waterslag.html?m=1
De inlaatcombinatie is nog vrij nieuw. Dus zou nog wel goed moeten zijn. Vervangen kan ik niet zelf helaas. Dus dat wordt wel kostbaar als dat niet de oplossing blijkt.
Truus01 schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 18:59:
Ik heb ook waterslag, maar op zich niet zo'n last van.
Hoeveel kwaad kan dat eigenlijk? Ik lees over leidingen die kunnen barsten?
Ja ik las dat ook op verschillende sites. Maar denk dat het in de praktijk wel mee valt?

[ Voor 16% gewijzigd door NEOeo op 19-05-2024 11:14 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JukeboxBill
Die inlaatcombi op zich veroorzaakt geen waterslag. Dus vervangen heeft geen zin.

Dat het geluid daar vandaan komt kan zijn doordat op die plaats de leidingen net wat minder zijn vastgezet dan elders.

Leidingen barsten is ook overdreven. Door het gerammel van loszittende leidingen kunnen er op den duur koppelingen gaan lekken. Als dat onopgemerkt blijft, dan kan eventueel zo'n koppeling losschieten.

Maar zoals al gelijk werd opgemerkt, (laat) een waterslagdemper plaatsen.
De meest simpele oplossing om er eentje bij de kraan van de wasmachine te plaatsen. Met een beetje geluk ben je dan ook van de klappen bij de andere kranen verlost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NEOeo
@JukeboxBill denk je dat een waterslagdemper gaat helpen bij 1 kraan? Het geluid is hoorbaar bij elke kraan namelijk.

Acties:
  • Beste antwoord ✓
  • +2 Henk 'm!

• JukeboxBill
@NEOeo Dat hangt nogal af van het leidingsysteem: hoe uitgebreid, hoe aangelegd, de plaats van de wasmachinekraan t.o.v. van de rest, enz.. Het gaat er om dat de drukgolf z'n energie kwijt kan.

Maar de wasmachine veroorzaakt doorgaans de grootste klap en daar een demper plaatsen is het meest eenvoudig. Als je een Bahco of waterpomptang kan vasthouden dan kan je dat zelf ook doen, heb je geen loodgieter voor nodig.
Ze zijn verkrijgbaar in verschillende uitvoeringen: bolvormig; buisvormig; samengesteld T-stuk of los T-stuk. Dus even kijken wat het beste past.

En baat het niet, het schaad ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
@NEOeo is het niet zo dat een waterslagdemper de 'slag' uit de leiding haalt? Dus werkt het uiteindelijk op alle kranen aan diezelfde leiding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NEOeo
Truus01 schreef op zondag 19 mei 2024 @ 14:40:
@NEOeo is het niet zo dat een waterslagdemper de 'slag' uit de leiding haalt? Dus werkt het uiteindelijk op alle kranen aan diezelfde leiding.
Zo te zien plaats je hem op de wasmachine kraan. Dus ik denk dat hij alleen voor de wasmachine gaat werken en niet voor de andere kranen in huis. Maar daar gaan we achterkomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barre_Code
JukeboxBill schreef op zondag 19 mei 2024 @ 12:40:
Die inlaatcombi op zich veroorzaakt geen waterslag. Dus vervangen heeft geen zin.
Heb je mijn link gezien? Daar staat dat het wel kan, nu ontkracht jij dit weer volledig. Maar op basis waarvan?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kjiratsiekoedel
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 17:20
Truus01 schreef op zondag 19 mei 2024 @ 14:40:
Nee

Vloeistof is niet comprimeerbaar (praktische aanname).
Vergelijk t met 10 vrachtwagens in een tunnelbuis die bumper aan bumper rijden. Als de voorste ineens stil staat omdat er ineens een deur dichtvalt voelt die de druk van alle 10 de vrachtwagens achter zich.
Als de deur wat mee kan geven, dan demp je dit. Als de deur niet mee geeft krijgt je waterslag.

Stel nu dat je halverwege een dempende vrachtwagen hebt. Dan voelt de deur nog maar druk van de eerste 5.

Dus hoe dichter de waterslag demper bij de kraan zit, hoe beter hij werkt.

Als die tunnel eerder ook een zijtak heeft waar ook ineens een deur dicht valt. Dan heb je daar t zelfde probleem: alle vrachtwagens in die buis rijden tegen de deur aan. Maakt niet uit of er elders in t systeem een demper staat.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• edsandje
  • Registratie: December 2018
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

Barre_Code schreef op zondag 19 mei 2024 @ 23:40:
[...]

Heb je mijn link gezien? Daar staat dat het wel kan, nu ontkracht jij dit weer volledig. Maar op basis waarvan?
Het klapperen van de keerklep is een gevolg en niet de oorzaak van de waterslag in dat geval.
Waterslag wordt meestal veroorzaakt door wasmachine/vaatwasser en door eenhendelkranen die te snel gesloten worden.
Het vervangen van de inlaatcombinatie kan het verminderen omdat er dan een nieuwe keerklep zit met een sterkere veer, of ander merk die hier minder gevoelig voor is.

Oplossing is een waterslagdemper plaatsen zo dicht mogelijk bij de veroorzaker.
En gebruikers aanleren de kranen rustig te sluiten.

Please state the nature of the technical emergency

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Truus01
@edsandje Een eenhendelkraan. Dat is inderdaad volgens mij bij mij het 'probleem'. Ik zal eens opletten met het rustig openen en sluiten. Dankje!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vonstauffenberg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 27-04 12:13
Heb je nog een oplossing gevonden? Wij hebben al jaren last van waterslag, hoorbaar in de buurt van de inlaatcombinatie van een zonneboiler en hebben verschillende dingen geprobeerd waaronder bij de verschillende 'veroorzakers' (kranen, wasmachine, vaatwasser, de hoofdkraan) hoogwaardige waterslagdempers geplaatst. Hier hebben we enkele honderden euro's aan uitgegeven. Ook hebben we een waterdrukregelaar geplaatst. Er zijn inmiddels drie (!) loodgieters langs geweest met de adviezen: plaats waterslagdempers (iedereen noemt een andere plek voor de dempers; wat leren die 'vaklui' op de opleiding?), draai je kranen zachtjes dicht (hahahaha!!!! echt waar!! van een loodgieter!!!). Alles is superstrak gebeugeld en aangelegd in 2018, dus zo goed als nieuw. We zijn echt ten einde raad. We overwegen nu om de inlaatcombinatie van de zonneboiler te vervangen. Als je nog een gouden tip hebt, ik houd me aanbevolen!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 16:15

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

vonstauffenberg schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 19:28:
... draai je kranen zachtjes dicht (hahahaha!!!! echt waar!! van een loodgieter!!!)...
En tóch heeft die loodgieter gelijk. Vroeger had je van die kranen waarbij je de knop meerdere keren moest ronddraaien. Dan krijgt geen mens het voor elkaar om de waterstroom in één klap af te sluiten. Toen was het ook geen probleem. Met een kraan met één hendel, of een thermostaatkraan op de badkamer waarbij je de knop maar een kwartslag hoeft te draaien van open naar dicht: voila, waterslag.

De vaatwasser en wasmachine nemen ook hun water via een klep die in één keer open of dicht gaat. Als dit trager zou verlopen, was er ook geen waterslag.

Het helpt ook vooral om de waterslagdemper in de richting van de drukgolf te plaatsen.
Zo heb ik onder de wasmachinekraan een t-stuk gezet. Aan de ene kant van de T zit de wasmachine, en aan de tegenoverliggende aansluiting zit de demper. Die drukgolg gaat dus rechtstreeks terug de demper in.
Overal maar dempers plaatsen heeft geen nut, als de drukgolf de demper niet in gaat. |:(

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vonstauffenberg
Sinds 20 jaar zijn alle kranen die worden opgeleverd in NL (en de rest van de moderne wereld) voorzien van keramisch binnenwerk. Dat zorgt voor de snelle afsluiting. Die zijn namelijk veel betrouwbaarder dan de oudere met rubbertjes en kunnen niet lekken.

Een loodgieter kan mij niet wijsmaken dat alle woningen en kranen van de afgelopen 20 jaar te maken hebben met waterslag. Of dat bijna alle Nederlanders hun nieuwe kranen als een luiaard dichtdraaien. Sommige mensen hebben waterslag en dat komt natuurlijk niet door het 'fout' sluiten van hun kranen, maar heeft andere redenen. En naar die 'andere redenen' zijn wij nu dus al lang op zoek.

Wat betreft de dempers: die zijn bij ons correct, conform de normering, geplaatst, maar helpen dus niet. Waterslagdempers zijn geen panacee, zoals zo vaak wordt beweerd. Echt balen dat ik vrijwel nergens nieuwe suggesties tegenkom.... toch maar die inlaatcombinatie vervangen dan...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NEOeo
Ik heb een waterslagdemper bij de wasmachine geplaatst. Dat voorkomt de ergste veroorzaker. De vaatwasser en andere kranen geven nog steeds waterslag, maar niet heel erg.

Bij ons dus ook bij de inlaatcombinatie bij de zonneboiler/cv, wel alleen bij koud water kranen.

Ik ben benieuwd of een nieuwe inlaatcombinatie werkt bij jullie.

[ Voor 7% gewijzigd door NEOeo op 10-08-2024 20:32 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 14:37

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rev!
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Via MP scoor je die dingen overigens voor weinig, ik heb er laatst ook 2 geplaatst bij de wasmachine en vaatwasser omdat dat gebonk me niet goed leek voor de leidingen. Voor 40e was ik klaar, 1 nieuwe in doos en 1 gebruikte.

Ik woon hier al tien jaar, en ik kreeg er pas last van nadat er een nieuwe watermeter is geplaatst, daarvoor geen enkele waterslag gebonk.

[ Voor 24% gewijzigd door Rev! op 10-08-2024 20:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vonstauffenberg
Ja, dank je! Hadden we idd al gevonden. We gaan dit onze volgende stap maken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edsandje
  • Registratie: December 2018
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

vonstauffenberg schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 19:28:
Heb je nog een oplossing gevonden? Wij hebben al jaren last van waterslag, hoorbaar in de buurt van de inlaatcombinatie van een zonneboiler en hebben verschillende dingen geprobeerd waaronder bij de verschillende 'veroorzakers' (kranen, wasmachine, vaatwasser, de hoofdkraan) hoogwaardige waterslagdempers geplaatst. Hier hebben we enkele honderden euro's aan uitgegeven. Ook hebben we een waterdrukregelaar geplaatst. Er zijn inmiddels drie (!) loodgieters langs geweest met de adviezen: plaats waterslagdempers (iedereen noemt een andere plek voor de dempers; wat leren die 'vaklui' op de opleiding?), draai je kranen zachtjes dicht (hahahaha!!!! echt waar!! van een loodgieter!!!). Alles is superstrak gebeugeld en aangelegd in 2018, dus zo goed als nieuw. We zijn echt ten einde raad. We overwegen nu om de inlaatcombinatie van de zonneboiler te vervangen. Als je nog een gouden tip hebt, ik houd me aanbevolen!!
Les 1 sluit kranen rustig, geen waterslag.
Les 2 superstrak beugelen klinkt goed maar beter is beugelen op de juiste plek.
Leidingwerk wat te strak gebeugeld is is ook niet goed.
Les 3 plaats een waterslagdemper zo dicht mogelijk bij de veroorzaker, meestal wasmachine/vaatwasser. Keerklep van inlaatcombinatie kan ook de veroorzaker zijn. In de watermeter zit ook een keerklep.
En ja waterslag komt nu meer voor dan 20 jaar geleden.

Please state the nature of the technical emergency

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NEOeo
vonstauffenberg schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 12:29:
[...]

Ja, dank je! Hadden we idd al gevonden. We gaan dit onze volgende stap maken :)
Laat je weten of het is gelukt? :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vonstauffenberg
NEOeo schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 13:29:
[...]

Laat je weten of het is gelukt? :)
Ja is goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J_FR
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 29-01 07:44
Is het gelukt en merk je verschil? Ik heb namelijk hetzelfde probleem momenteel en denk er ook aan de inlaatcombinatie te vervangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vonstauffenberg
Onlangs inlaatcombinatie laten vervangen. Heeft niets geholpen.
Gebonk houdt aan. Contact opgenomen met oorspronkelijke leverancier Groenpand in Utrecht. Ze hebben het druk dus we worden op enig moment hopelijk terggebeld. Ook zijn zij gestopt met zonneboilers, dus geen idee of ze nog enige expertise in huis hebben. Misschien moet het hele systeem vervangen worden oid. Voorlopig een bodemloze put. Weet waar je aan begint met plaatsing van een zonneboilersysteem!

Ik weet niet of ik het in deze discussie al had benoemd, maar de zonneboiler-leidingen zorgen in de zomer ook voor een groot hitteprobleem, dus dat krijg je er ook nog gratis bij :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NEOeo
Thanks voor je update @vonstauffenberg. Waarom denken ze/jullie dat het door het zonneboilersysteem komt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vonstauffenberg
Dat is het enige water-systeem in dat deel van ons huis. Het geluid is bovendien duidelijk te lokaliseren in de buurt van het boilervat.
Pagina: 1