Nieuwe toekomstbestendige game PC samenstellen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeal
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 16-04 23:16
Goedemiddag,

Mijn oude PC begint wat mankementen te tonen, ik ben daarom aan het oriënteren naar een nieuw systeem. Om inspiratie op te doen voor deze build heb ik de BBG van Tweakers zelf gebruikt. Zelf ben ik niet heel ervaren met het bouwen/samenstellen van computers, vandaar dat ik jullie ondersteuning hiervoor vraag.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik wil mijn computer voornamelijk gaan gebruiken voor gamen. Ik speel veel competitive games zoals CS2 en LoL. In de toekomst zou ik ook graag wat meer nieuwe singleplayer games willen gaan spelen. Naast gamen gebruik ik mijn PC om series, films en YouTube te kijken.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Rond de € 1.500 - € 2.000

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
N.v.t.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
- 32GB intern geheugen;
- Voor mijn videokaart vind ik het lastig in te schatten wat ik nodig heb.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
In het verleden vaak Nvidia videokaarten gehad, maar ik sta overal voor open.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ik zou graag een zwart systeem hebben. De PC hoeft in principe geen RBG te hebben, PC komt denk ik onder mijn bureau te staan. Mochten jullie leuke alternatieve componenten hebben zonder RGB, laat het weten!

Ga je overklokken?
Nee, ik durf overklokken niet echt aan. Mochten jullie van mening zijn dat overklokken geen probleem is verneem ik dat graag.

Wat verwacht je van ons?
Ik wens wat advies te krijgen over de te bestellen componenten. Heb voorheen maar één keer een eigen PC gebouwd, dus lastige installaties zou moeizaam gaan denk ik. Ik probeer een goede PC te maken, maar mocht ik wat in de kosten kunnen besparen dan is dit altijd mooi meegenomen.

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 7800X3D Boxed€ 345,-€ 345,-
1MoederbordenASUS ROG Strix B650E-F GAMING WIFI€ 229,-€ 229,-
1VideokaartenASRock AMD Radeon RX 7900 XT Phantom Gaming 20GB OC€ 769,90€ 769,90
1BehuizingenFractal Design North - TG Clear Charcoal Black€ 127,90€ 127,90
1MonitorsDell G2724D Zwart€ 258,99€ 258,99
1ProcessorkoelingScythe Mugen 6 - Dual Fan Black Edition€ 57,85€ 57,85
1Geheugen internG.Skill Flare X5 F5-6000J3636F16GX2-FX5€ 113,99€ 113,99
1VoedingenThermaltake Toughpower GF3 - 850W Zwart€ 119,-€ 119,-
1Solid state drivesLexar NM790 (zonder heatsink) 2TB€ 124,90€ 124,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.146,53

*edit: componenten aangepast

[ Voor 6% gewijzigd door Pixeal op 25-05-2024 21:06 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 23:19
Je geeft weinig om rgb maar pakt een kast die weinig koelt zodat je meer rgb hebt ? (Elite ipv flow). Ik zou een andere kast pakken, eigenlijk kan bijna elke kast wel, maar liefst geen glazen voor paneel.
Zelfde voor ram, wil je nu wel of geen rgb?

Voor rest prima pc, Let met name op je behuizing, en mogelijk net wat sterkere cpu koeler. (Al is die laatste tijd soms onder 30 euro, dat is wel heel mooie prijs).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeal
99ruud99 schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 13:45:
Je geeft weinig om rgb maar pakt een kast die weinig koelt zodat je meer rgb hebt ? (Elite ipv flow). Ik zou een andere kast pakken, eigenlijk kan bijna elke kast wel, maar liefst geen glazen voor paneel.
Zelfde voor ram, wil je nu wel of geen rgb?

Voor rest prima pc, Let met name op je behuizing, en mogelijk net wat sterkere cpu koeler. (Al is die laatste tijd soms onder 30 euro, dat is wel heel mooie prijs).
Bedankt voor je reactie.
Ik heb de case aangepast voor een https://tweakers.net/pric...clear-charcoal-black.html. Een erg mooi ogende kast imo.

Is de https://tweakers.net/pric...ast-kf560c36bbek2-32.html een goed alternatief als ram?

En welke cooler zou je mij kunnen adviseren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
Behuizing - vindt je de mesh net zo mooi omdat je er niet in kijkt van zijkant? Dan koelt die beter.

Ram is zelfde als degene met rgb, hij is gewoon goed maar wilde je even headsup geven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Woezik
  • Registratie: Augustus 2012
  • Nu online
Enkele suggesties:
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 7800X3D Boxed€ 349,-€ 349,-
1MoederbordenASUS TUF Gaming B650-PLUS WIFI€ 167,-€ 167,-
1VideokaartenASRock AMD Radeon RX 7900 XT Phantom Gaming 20GB OC€ 779,-€ 779,-
1BehuizingenChieftec APEX AIR€ 74,95€ 74,95
1MonitorsASRock PG27QFT2A Zwart€ 239,-€ 239,-
1ProcessorkoelingScythe Mugen 6€ 47,85€ 47,85
1Geheugen internG.Skill Flare X5 F5-6000J3238F16GX2-FX5€ 112,95€ 112,95
1VoedingenThermaltake Toughpower GF A3 Gold 850W - TT Premium Edition€ 124,-€ 124,-
1Solid state drivesLexar NM790 (zonder heatsink) 2TB€ 124,90€ 124,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.018,65
Ik zou inderdaad een zwaardere cpu koeler kiezen, bijvoorbeeld de goed leverbare Scythe Mugen 6.
Op de behuizing kun je gemakkelijk besparen als je de RGB achterwege laat, bijvoorbeeld de Chieftec Apex Air met 3x 14cm pwm fans en front USB Type-C: https://www.chieftec.eu/products-detail/570/GA-01B-M-OP PS: de NZXT H7 flow heeft slechts 2x 12xm 3-pins fans.
Het gekozen Corsair geheugen ondersteunt alleen Intel XMP. Het G.Skill geheugen ondersteunt wel AMD Expo.
Ik zou iets meer uitgeven aan de monitor. Voor €40,- extra heb je een 27" 2560x1440 pixel 180Hz gebogen IPS panel en in hoogte verstelbare monitor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jazzozo
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 12-06 19:06
Ik zou qua moederbord ook een ‘E’ model overwegen gezien je over toekomstbestendigheid spreekt. Deze hebben namelijk PCI-E 5.0 sloten er op zitten. 1 voor opslag, 1 voor GPU. Gezien je voor AM5 gaat ga ik er even van uit dat je van plan bent om processor, GPU etc. door de jaren heen te upgraden.

uitvoering: ASRock B650E PG Riptide WiFi

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joe28965
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 11:39
Volgens mij kan je ook beter de gewone GF pakken: uitvoering: Thermaltake Toughpower GF3 - 850W Zwart

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pixeal
Bedankt voor de feedback allen, ik heb de PC aan de hand van de comments wat aangepast. Iemand die nog op- en of aanmerking heeft op de samenstelling?

[ Voor 22% gewijzigd door Pixeal op 25-05-2024 22:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MPIU8686
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 06:41

MPIU8686

.. βΙϵssϵδ by κhαos ..

Als je tot begin volgend jaar zou kunnen wachten heb je meer keus en kortingen,
Dit is wat ik zelf ga doen voor mijn build en geld bijsparen.

Ik zie dat je nu nog voor PCIe4.0 gaat kiezen
terwijl PCIe5.0 al gedeeltelijk op de markt is
en vanaf eind dit jaar de algemene standaard gaat worden voor alles.

Er komen serieuze prijsdalingen op de vorige generatie en er is dan een heleboel nieuw materiaal op de markt wat je in een nieuwe build dan in zijn geheel zou kunnen samenstellen zodat alles beter met elkaar compatibel is en je beter gesetteld bent voor de volgende jaren.

Trouwens komt dan de nieuwe 15de generatie van Intel CPU's met ARM chips uit.
RTX50 serie met GDDR7 en PCIe5.0
( eventueel voor in QHD te gamen een RTX5070 )
Kan dan allemaal op je PCIe5.0 mobo
32GB RAM is net goed voor de volgende 2 jaar, ikzelf zou 64GB RAM nemen.
En dan ook ineens met Windows12

Wat ik niet begrijp is waarom je voor een 2TB Lexar zou kiezen,
zeer twijfelachtig en heeft geen DRAM-cache. Prijs ja .. maar betrouwbaarheid, nee
Deze worden enorm warm wat de levensduur al niet tengoede komt ~ dit Ter Info ;)

rιsιng froϻ oμr fαctoriϵs ... Ψϵ ϻμsτ αll ηoω pαrtαke ιn the Τϵchπology οϝ Ρϵαcϵ ... ϻαrchιng forωαrd ιηto oμr fμtμre

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeal
MPIU8686 schreef op zondag 26 mei 2024 @ 20:56:

Er komen serieuze prijsdalingen op de vorige generatie en er is dan een heleboel nieuw materiaal op de markt wat je in een nieuwe build dan in zijn geheel zou kunnen samenstellen zodat alles beter met elkaar compatibel is en je beter gesetteld bent voor de volgende jaren.

zeer twijfelachtig en heeft geen DRAM-cache. Prijs ja .. maar betrouwbaarheid, nee
Deze worden enorm warm wat de levensduur al niet tengoede komt ~ dit Ter Info ;)
Ik zat zelf eraan te denken om tijdens Black Friday het e.e.a. samen te stellen. Of is het advies om toch nog even iets langer te wachten tot het nieuwe materiaal op de markt is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wvkreg
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12:47
Ik zou tot na januari 2025, na CES wachten. Intro RTX50xx serie en dan zal de AMD CPU inmiddels ook goedkoper zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MPIU8686

MPIU8686

.. βΙϵssϵδ by κhαos ..

Pixeal schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 17:07:
[...]

Ik zat zelf eraan te denken om tijdens Black Friday het e.e.a. samen te stellen. Of is het advies om toch nog even iets langer te wachten tot het nieuwe materiaal op de markt is?
Even iets langer wachten tot volgend jaar met de nieuwe RTX5080
(of RTX5090, hangt af van jouw budget) die dan op de markt komt ..

Ook zijn er dan grote prijsdalingen op CPU's zowel van Intel als AMD. (welke brand je verkiest)
Op dat vlak komt Black Friday zelfs nog duurder uit dan enkele maandjes langer wachten.

Maar niets houd jou tegen om op Black Friday al een goede deal te maken voor een mobo, RAM, case en fans met al eventueel een iets lager geprijsde CPU

Je hebt vast nog wel je oude GPU die je nog wel enkele maandjes in gebruik kunt houden tot de RTX5080 / RTX5090 zijn eerste stapjes zet in 2025 .. :P

rιsιng froϻ oμr fαctoriϵs ... Ψϵ ϻμsτ αll ηoω pαrtαke ιn the Τϵchπology οϝ Ρϵαcϵ ... ϻαrchιng forωαrd ιηto oμr fμtμre

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
Vooral monitoren en andere randapparatuur (muis, toetsenbord, speakers) zijn vaak goedkoop met black friday. Ik heb mijne vorig jaar gekocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrcet007
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 26-05 14:43
MPIU8686 schreef op zondag 26 mei 2024 @ 20:56:

Hoe weet ik of een moederbord PCIe5.0 is of niet? Wat moet ik controleren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
Dit kan je zien bij PCIe sloten.

B650e is bijvoorbeeld bijna altijd PCIe 5.0

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Karebare
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 22-05 15:00
In de pricewatch kan je daarop filteren.

Je kan een pcie5 gpu draaien in een pcie4 slot. Het prestatieverschil zal waarschijnlijk maar een paar percenten zijn. Maar de meerkost van een bord met pcie5 is beperkt dus lijkt me zeker de moeite waard om dit al te nemen.

[ Voor 29% gewijzigd door Karebare op 10-11-2024 08:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teun-v
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online

teun-v

Koffie? ja graag...

Het systeem ziet er al redelijk doordacht uit, de enige opmerking die ik heb is dat het CL30 geheugen niet zou misstaan, ja het is iets duurder maar wel echt de sweet spot voor de cpu die je gekozen hebt. Bijvoorbeeld deze.

Ook gek op Ovalracen? | Canon EOS 350 D | Canon EF-S 10-22mm F/3.5-4.5 | Sigma 17-70 F/2.8-4.5 DC Macro | Canon EF 70-200 F/2.8L USM | >Blog< |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MPIU8686

MPIU8686

.. βΙϵssϵδ by κhαos ..

mrcet007 schreef op zondag 10 november 2024 @ 07:54:
[...]

Hoe weet ik of een moederbord PCIe5.0 is of niet? Wat moet ik controleren?
Bij elke shop kan je dit wel als filter invoeren, geef ja aan dat je PCIe5.0 wilt.

Zelfs op tweakers in de pricewatch kun je dit gewoon intypen, dan komen ze allemaal tovoorschijnt.

https://tweakers.net/pric...eyword=moederbord+PCIe5.0

Anders let je gewoon telkens op de vermelding bij kenmerken als aangegeven :

PCI-e 5.0 x16 als uitbreidingsslot .. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 22:04

copykat

Good copy isn't bad

@Pixeal
Mag ik een beetje meerijden?
Heb je specs een beetje op orde?
En al gekocht? 😊
(ik probeer te wachten, 13de maand geld gebruiken in 2025....)
In jou antwoorden van anderen komt naar boven als aandachts punten:

- Pci5e dus bijv. uitvoering: ASUS ROG Strix B650E-F GAMING WIFI
(40 euro van de 650 plus vandaan.)
- Voeding ik las iets over atx 3.0 ivm met connectoren en powercontrol.
uitvoering: Seasonic Focus GX-750 ATX 3.0 Zwart
Of een zwaardere 850w
Cpu een amd 7900 of de 7900x. Met uitvoering: Scythe Mugen 6
Maar de Noctua NH-L9x65 chromax.black - Koeler voor processor heeft weer een heel andere vorm lijkt compacter.

Ram geheugen 32gb hoog in de snelheid. 6000 tot 6800. G.Skill Zwart, F5-6800J3445G16GX2-TZ5RK, Trident Z5 RGB, XMP rgb boeit niet kan vast uitgeschakeld worden.
(geen idee of er misschien 6000, 6400 series die beter/sneller zijn.)
Systeem sd: 1Tb is genoeg daar er een 2Tb hdd als storage is. (los van cloud en nass)
Maar zeg 2Tb. Dan is wel of geen heatsink nog iets. Geen idee of het echt iets uit maakt. Neem aan dat de heatsink/spreader er voor zorgt dat de sd minder warm word. En teveel warmte is een electronica killer.
uitvoering: Kingston Fury Renegade SSD (heatsink) 2TB
(de 1TB is wel flink goedkoper. De helft.)

Case tja, 100-120 is toch wel zat voor zo'n stuk blik.
Antec P101 Silent - Midtowermodel
Of een silverstone.
https://azerty.nl/product...st-seh1b-g-atx-bk/4975144
(weet niet of de mb die ik gekozen heb past. )
Dat is sowieso weer vaak een dingetje
Als je wisselt van 1 component wat veroorzaakt dat voor de andere componenten. Azerty heeft geen componenten check in de lijst en alternate wel maar die heeft weer beperkte keuze.

Welke priority heb jij?
Snelste gpu en cpu die je je kan veroorloven?
Snelste geheugen?
Ik las ergens dat de 4070 vs 4060ti prijs technisch vs preformens weer de 4060ti een beetje te duur is en dan de 4070 eerder in beeld komt.maar ja 600plus euro.😣
Dus of voor (AI )fotobewerking een 3060 met g12.
MSI GeForce RTX 3060 Ventus 2X 12G GeForce RTX 3060 12GB 12 GB Video Card €269.00
Of een snellere chipset met minder geheugen.
Asus DUAL EVO OC GeForce RTX 4060 8 GB Video Card €287.27
Geen idee wat belangrijker is. (ik dacht gelezen te hebben bij AI geheugen boven chipset.)

Pc part picker helpt iets met ontwarren van mogelijkheden.

Heb je nog veranderingen gedaan op je lijstje na je bestellijst aan te geven bij de leverancier?
En laten bouwen of zelf assembleren?

(Zelf doen: is dan weer zitten alle pasta en kabels/component aansluitingen bij de onderdelen of moet je die weer apart kopen?)

Edit :https://tweakers.net/best-buy-guide/moederborden/beste-amd-socket-am5-moederbord
Hier praten ze over een heatsink voor de ssd's gemonteerd op het mb , betekend dat dat je dan juist m2 sd's moet selecteren die geen heatspread of sink hebben?

[ Voor 3% gewijzigd door copykat op 12-11-2024 11:52 ]

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

Pagina: 1