Siemens stoomoven watertank vullen error: waar is de sensor?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Aangezien hier de keuken-topic is, maar de vraag hier stellen:

ik krijg vaak de "watertank vullen" foutmelding bij mijn siemens stoomoven. ook al is de tank vol.
Na tig keer in en uit halen gaat het soms plots weer verder, dus lijkt me het een sensor probleem. Alleen kan ik niet uitvinden wat en waar de sensor is.

Bij mijn koffieautomaat is een magneetvlotterje in de tank. Op internt zijn de meeste probleem/oplossing ook gericht op magneetjes. Deze heeft mijn horizontale ovenwatertank niet. Dus hoe detecteert de oven het waterniveau?

De ovenlade
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/tJR7tJK/270-C5-E9-A-38-D6-432-E-B2-DC-3-F19100-A9-DDE.jpg
De watertank waarbij ik pas nu ontdekt dat de bovenkant los kan.
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/55CYDG2/51-CC2290-50-D3-46-F2-BE60-F7-B7876-B49-D9.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/640q82s/9-E105108-0738-48-DB-933-C-7-D4-EA399-A5-F9.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/zsm1vY1/CE96-BDAE-F0-FD-445-E-8-C45-30430184-BCB2.jpg

Ik zie geen vlottertjes. ook niet bij een vervanging https://www.fiyo.nl/water...on-met-stoomoven-11004976 Dus hoe wardt er gedecteerd dat er geen water is? is het de waterpijp? dat er met een heveleffect water wordt gevoerd naar de oven en de sensor in de oven zelf zit. En dat die pijp verstopt is (lijkt me niet, die afsluiting is gewoon beweeglijk)

De vorm van het watertank en de ophangbeugels lijkt me ook niet geschikt om op basis van gewicht het waterniveau te berekenen

ps. ik heb een waterontharder, dus kalk zal geen probleem moeten zijn.

* het gaat om een siemens HS636GDS1 kon nergens modelnummer vinden en moest in oude keukenofferte zoeken

[ Voor 10% gewijzigd door kmf op 18-05-2024 10:59 ]

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boredgeestje
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22:53
Heb je het E-nummer (staat op het typeplaatje) van de oven?

Via hun reservedelenpagina kun je e.e.a. aan exploded views van de machine bekijken, misschien wordt je via die weg wijzer:
https://www.siemens-home....eken?contentType=products

This post was created with 100% recycled electrons

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Bovenkant openschroeven en controleer het pompje.

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Droj
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 29-11-2024
Is hier al meer over bekend? Ik heb hetzelfde euvel met mijn stoomoven (wrs. ontstaan na plaatsing waterontharder)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online
Droj schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 18:25:
Is hier al meer over bekend? Ik heb hetzelfde euvel met mijn stoomoven (wrs. ontstaan na plaatsing waterontharder)
zaterdag komt de monteur langs. ik zal het resultaat wel posten.

heb je geprobeerd te ontharden? bij mij komt het water bij ontharden via de voorkant (deur) eruit.... dus er is iets goed mis.

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online
@DJO. De monteur is langsgeweest, de achterplaat losgemaakt en het probleem gevonden
spoiler:
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/xHQWmrf/91-EC9-B18-A3-BE-42-EC-BD99-4-BF4276-B9-DFE.jpg

D e oven bleek bij xe achterwand compleet verroest, waardoor de sensor bij de verdamper ook kaduuk is.
Blijkbaar is het niet genoeg om na het stomen de oven droog te wrijven. er moet ook gebruik gemaakt worden van de droogfunctie om alles op te drogen.

*ik krijg nu een nieuwe stoomoven voor de 1/3 prijs van een nieuwprijs en geen reparatiekosten, prima. de reparatiekosten zullen meer zijn dan die ovenprijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
En hoe oud was deze oven??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online
6 jaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miyamoto
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 06:55
kmf schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 12:28:
@DJO. De monteur is langsgeweest, de achterplaat losgemaakt en het probleem gevonden
spoiler:

D e oven bleek bij xe achterwand compleet verroest, waardoor de sensor bij de verdamper ook kaduuk is.
Blijkbaar is het niet genoeg om na het stomen de oven droog te wrijven. er moet ook gebruik gemaakt worden van de droogfunctie om alles op te drogen.

*ik krijg nu een nieuwe stoomoven voor de 1/3 prijs van een nieuwprijs en geen reparatiekosten, prima. de reparatiekosten zullen meer zijn dan die ovenprijs.
Bij mij is (2x) exact hetzelfde gebeurd.
Bij de 2e oven dus braaf de droog functie gebruikt maar mocht niet baten. Nu dus de derde oven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online
Miyamoto schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 13:38:
[...]

Bij de 2e oven dus braaf de droog functie gebruikt maar mocht niet baten. Nu dus de derde oven.
Ik zei al tegen monteur dat ik zo'n roestvorming niet had verwacht bij een STOOMoven.
Ik zal eens braaf de droogfunctie gebruiken als de nieuwe binnenkomt. en misschien eens wat vaker met die oven bakken ipv met z'n magnetronovenbroertje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RFV
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 29-10-2024

RFV

Ik heb precies hetzelfde probleem, na 4 jaar deze oven te bezitten staat er in ene constant het Pictogram van de Waterbak op de display…

Nog nooit heb ik de stoomfunctie gebruikt, ik gebruik alleen ‘hetelucht verwarmen’ en lijkt me dus onmogelijk dat ik met een verroeste achterplaat (?!?!) te maken heb…

Iemand enig idee wat te doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsuranim
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08:41

Tsuranim

There is only one

DJMaze schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 20:18:
Bovenkant openschroeven en controleer het pompje.
Ik heb een Bosch stoomoven met gelijk waterreservoir en gelijke foutmeldingen. Tenminste vroegtijdig maakt hij een melding van een lege reservoir. Zonder bij te vullen draait hij verder na open en dichtdoen klep.

Ik heb het pompje gevonden. Hij trilt. Ik zie de soms langskomende luchtbellen netjes door de slang stromen. Dus ik denk dat het niet het probleem van de pomp is. Nog andere methode om de pomp te testen?

De achterplaat heb ik eraf gehaald: geen roest. Toch vermoeden dat hogerop er mogelijk wel roest zit.
Had al een afspraak via Bosch gemaakt, oven buiten garantie. Die hebben een een derde partij ingehuurd.opvallend kosten 130 per uur. Bij derde partij 90 euro, als je ze direct zou inhuren. Vind ik een extreem verschil.

Vraag is of we het via Bosch laten lopen en hopen op coulance bij 4.5 jaar oude oven. Iemand meer ervaring van ruimhartige coulance van Bosch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsuranim
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08:41

Tsuranim

There is only one

Update:

Op advies elders: ontkalkingsprogramma gedraaid. Vrij snel error code E5121.
Daarop (google E5121) meerdere adviezen:
- ontkalkings 10x draaien, met telkens reset bij E5121. Zou uiteindelijk wel alles oplossen
- sensor kabel bovenop verdamper bekijken op roest: was niet het geval. kabel nog doorgemetenn: gb
- uiteindelijk pomp eruit gehaald: doorgespoten met een spuitje -> succes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 28-09 17:13

bonzz.netninja

Niente baffi

Miyamoto schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 13:38:
[...]

Dan is het toch gewoon een achterlijk apparaat/totaal verkeerd gemaakt als dat allemaal gaat roesten? Waarom worden daar geen materialen gebruikt die tegen vocht kunnen?

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miyamoto
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 06:55
Sjah, moet je mij niet vragen ...
Denk wel dat het merendeel van de klanten de stoomfunctie niet of nauwelijks gebruikt. En dan houdt ie het lang genoeg vol om geen gezeik te krijgen als fabrikant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online
mijn vervangende stoomoven is nu 1 jaar oud en kreeg weer die watertank vullen error. monteur langsgeweest.
mechanisch is alles ok, dus vermoeden was dat het een softwarematige probleem was. De machine liep een paar dozijn uopdates achter per onderdeel.

Alles geupdate en die probleem lijkt opgelost. via de log stond dat de pomp niet de juiste druk had, volgens de monteur is deze af-fabriek te gevoelig afgesteld en met de updates zal dat opgelost moeten zijn. dus als jullie ook die problemen ervaart, denk eens aan om even die home connect app toch te downloaden en de updates door te voeren was het advies.

Pagina: 1