reclame inkomsten

Pagina: 1
Acties:
  • 222 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• FireFoz
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:49
Ik weet niet helemaal waar deze topic ondervalt, maar ik denk dat ie hier het beste is. Zoniet, move hem dan maar ergens anders heen.

Iedereen hier heeft wel een website neem ik aan. Veel daarvan zullen ook wel banners daarop hebben, en dus geld ontvangen van bedrijven, vanuit de USA (zoals ik) of vanuit Nederland. Nou vraag ik mij af, waar valt dit onder? Hoet moet ik dit opgeven bij de belasting? Onder de 6.000,- per jaar hoeft het geloof ik niet maar als je daar nou boven zit? Volgensmij ben ik niet de enige hier die daar mee te maken heeft... heeft iemand hier ervaring mee?

Leef lekker in het nu, er is niks anders

• Gerco
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21-09 21:55

Gerco

Professional Newbie

Voor zover ik weet moet je ALLE inkomsten, maakt niet uit hoe laag, aan de inkomstenbelasting opgeven. Het valt onder "overige inkomsten".

De fiscus bepaalt dan wel of het laag genoeg is en zo ja, dan krijg je belasting terug, zo nee, moet je bijbetalen.

- "Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit!" | All number systems are base 10!

• raptorix
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-02-2022
www.belastingdienst.nl lijkt me de juiste bron, of anders ff douane bellen die weten dat waarschijnlijk ook wel.

• FireFoz
op www.belastingdienst.nl heb ik al gekeken, maar daar staat niets speciafiek over inkomsten via internet.

Het probleem is, dat ik per maand alleen al aan hosting kosten 500,- kwijt ben. Als ik bijv. 1000,- p.m zou verdienen, en bijv. (ik noem maar wat) 40% belasting zou moeten betalen, dan hou ik:

1000 - 40%=600,00 - 500,00 = 100,- over
das toch te gek voor woorden... ik moet die 500,- van de belasting af kunnen trekken vind ik :)

Anders moet ik me registeren bij de kvk ofzo... is er niemand anders in deze situatie?

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:52

Crazy D

I think we should take a look.

Je zou eens kunnen kijken of je die hostingkosten als beroepskosten kunt aftrekken. Er is een standaart % voor (afh. van de hoogte van je inkomen) maarals jij kan aantonen dat jij meer beroepskosten hebt dan dat % kan het geaccepteerd worden. Gevoelsmatig zou ik zeggen, als je opbrengsten van die site moet opgeven voor je inkomstenbelasting, zou je die hostingkosten ook moeten kunnen opvoeren. Hoewel ik denk dat dat pas echt gaat gelden als je je als bedrijf registreert en ook als bedrijf zijnde belasting aangifte moet doen).
Belastingdienst lijkt me de aangewezen plek daarvoor om eens te informeren (en doe anders een ouderwets, bel ze, of nog erger, ga langs ;))

Exact expert nodig?

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21-09 13:51

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

De fl500,- zijn kosten. Die inkomsten zijn dus niet 1000,-, maar slechts 500 (1000 opbrengst - 500 hosting kosten). Die 40% (als dat het al is, ik weet wel zeker dat een bedrag van 500,- belasting vrij is) moet je dus gewoon over die fl500,- rekenen..

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

• FireFoz
ik dacht dat je de belasting moest betalen over de gehele inkomsten, en dan daarna de kosten eventueel van de belasting aftrekken... hmm ik denk dat er idd maar 1 ding op zit: langs gaan of op bellen :(

Verwijderd

Met ingang van 2001 (nieuw belastingstelsel) valt dit onder het "Resultaat uit overige werkzaamheden". Je wordt daarin beschouwd als een soort ondernemer, en dat betekent dat je al je kosten mag aftrekken. Dus niet alleen je hostingkosten, maar ook afschrijving over je PC etc. en zelfs eventueel aangeschafte software voorzover dat nuttig is voor je internetverdiensten. In de praktijk zul je dus niet gauw aan een positief resultaat toekomen. Je kunt nog wel proberen om een negatief resultaat ook nog af te trekken van bijv. je inkomen uit dienstbetrekking, maar dan moet je aannemelijk kunnen maken dat je verwacht in de toekomst wel eens een winstje te maken.
Overigens geldt dit alleen voor de inkomstenbelasting, het zou ook voor de omzetbelasting wel eens aantrekkelijk kunnen zjn om je als (kleine) ondernemer te presenteren. Misschien is het een idee (al dan niet met een stel lotgenoten) het eens voor te leggen aan de belastingdienst of aan een belastingadviseur (eerst vragen hoeveel het advies kost!)?
Suc6

• Boss
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 23-09 06:57

Boss

+1 Overgewaardeerd

En als het zo lekker gaat, dan schrijf je je toch lekker in bij de KvK? Heel leerzaam, en kost je echt niet zo heel veel. (+/- 150,- per jaar).

The process of preparing programs for a digital computer is especially attractive, not only because it can be economically and scientifically rewarding, but also because it is an aesthetic experience much like composing poetry or music.

• raptorix
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-02-2022
Op maandag 10 september 2001 12:13 schreef Boss het volgende:
En als het zo lekker gaat, dan schrijf je je toch lekker in bij de KvK? Heel leerzaam, en kost je echt niet zo heel veel. (+/- 150,- per jaar).
Klopt maar betekent ook dat je je boekhouding moet overleggen, voor een kleine boekhouding ben je per jaar toch snel 1500 a 2000 piek kwijt als je het door een boekhouder laat doen.

• FireFoz
hmm ik denk dat er dan idd te veel bij komt kijken. Als ik die kosten maar van de belasting kan aftrekken want anders hou ik echt niet veel meer over...

• bartvb
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 23-09 01:07
Laat ff weten als je iets meer hebt gehoord van de belastingdienst.. Er zijn inderdaad meer mensen die met dit probleem zitten...

Ik ben er net mee bezig (moet nog steeds inkomsten regelen voor m'n site, kost nu allemaal alleen nog maar geld) maar ik heb ook gehoord dat als je 'klanten' bedrijven zijn je wel een KvK nummer moet hebben omdat die bedrijven anders je facturen niet fatsoenlijk kunnen verwerken.. Hoe dat nou precies zit ben ik ook nog niet helemaal achter, heb me nooit zo voor boekhoudingszooi geinteresseerd >:)

Maar 't is inderdaad wel wat extra werk als je je inschrijft, van simpel T biljet moet je dat ondernemersding door gaan werken. Pfff..

Boekhouding valt wel mee lijkt me. Zijn wat facturen voor hosting, wat hardware en wat inkomsten door banners e.d... Moet wel te doen zijn..

Maar ja, probleem 1 bij mij is nog het benaderen van bedrijven en zorgen dat ze zo gek zijn dat ze mij geld willen betalen voor bannerspace ;)

• FireFoz
ik krijg gewoon checks uit de USA, als je in de USA woont moet je wel je SSN (social security number ofzo iets) opgeven, zowiets als je SOFI nummer. Maar als je niet in de USA woont hoef je niks in te vullen, krijg je gewoon check thuis gestuurd, ga je mee naar de bank en het word op je rekening gestort :)

Allemaal leuk en aardig, maar ik denk toch dat de belasting dienst weer iets wilt meepikken, al denk/vind ik dat ze daar helemaal geen recht op hebben, het gaat geheel buiten nederland om, ik had het netzogoed in afghanistan kunnen doen maargoed. (normaal gebruik je nog nederlandse sociale dingen zoals de weg ofzo, of ziekefonds maar nu helemaal niks. De overheid verdient er zelfs aan (bank enz))

Ik denk dat ik maar ff langs ga, als ik opbel moet ik mn naam weer noemen en gaan ze misschien moeilijk doen :P

• RobbertC
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:12
Ikzelf krijg ook checks uit de VS. Voor de zekerheid heb ik mijn bannerboer maar mijn sofi nummer gegeven. Maar daar kan hij niks mee in de VS.

Om eerlijk te zijn geef ik het niet op aan de belasting, maar zoveel is het niet (vooral tegenwoordig niet meer :'( ). Ik denk niet dat de belastingdienst moeilijk gaat doen over een paar honderd gulden, vooral niet omdat ik 16 ben.

• Boss
  • Laatst online: 23-09 06:57

Boss

+1 Overgewaardeerd

[quoteKlopt maar betekent ook dat je je boekhouding moet overleggen, voor een kleine boekhouding ben je per jaar toch snel 1500 a 2000 piek kwijt als je het door een boekhouder laat doen.
[/quote]
Da's raar: ik heb zelf een klein bedrijfje, en heb nog nooit ene cent aan een boekhouder uitgegeven. Echt, een Excelsheet is genoeg. Als je alles maar netjes opschrijft.

The process of preparing programs for a digital computer is especially attractive, not only because it can be economically and scientifically rewarding, but also because it is an aesthetic experience much like composing poetry or music.

• brammetje
  • Laatst online: 12-01-2025
uhm..
Stel ik doe af en toe eens een freelance-opdracht.

Moet ik dan per se een kvk-nummer hebben om mijn opdrachtgevers te factureren? Of kan ik gewoon een factuurtje sturen?

Wat moet je precies aan boekhouding bijhouden als eenamans-bedrijf. En wat kost het per jaar?

• FireFoz
RobbertC, bij mij gaat het wel om meer dus ik denk niet dat ik het zwart kan doen...

Verwijderd

Op maandag 10 september 2001 18:26 schreef PlayR het volgende:
Moet ik dan per se een kvk-nummer hebben om mijn opdrachtgevers te factureren? Of kan ik gewoon een factuurtje sturen?
Volgens mij mag je gewoon een factuurtje sturen (heb ik iig wel gedaan :o).

• brammetje
  • Laatst online: 12-01-2025
Op maandag 10 september 2001 19:03 schreef Zef het volgende:

[..]

Volgens mij mag je gewoon een factuurtje sturen (heb ik iig wel gedaan :o).
Maar dit is dus zwart?

Is dat te doen als het bijv. maar 1 keer is?

btw, ik ben 17..

Verwijderd

Met ingang van 2001 (nieuw belastingstelsel) valt dit onder het "Resultaat uit overige werkzaamheden".
Ik heb wel eens gelezen dat inkomsten uit een hobby niet belast zijn. Als je de website voor je hobby hebt gemaakt en onderhoudt en (zonder ervoor te werken) geld krijgt voor het plaatsen van banners, moet je dan wel inkomstenbelasting betalen?

• FireFoz
Als je de website voor je hobby hebt gemaakt en onderhoudt en (zonder ervoor te werken) geld krijgt voor het plaatsen van banners, moet je dan wel inkomstenbelasting betalen?
jah das nou juist de vraag :P

• CubicQ
  • Laatst online: 22:02
Op maandag 10 september 2001 19:35 schreef PlayR het volgende:

[..]

Maar dit is dus zwart?

Is dat te doen als het bijv. maar 1 keer is?
Nee, je mag gewoon een factuur sturen, je mag alleen geen BTW berekenen. Het bedrijf kan die kosten gewoon ergens in hun administratie verwerken en jij geeft gewoon de inkomsten op zoals al een keer hierboven gemeld staat. Klaar.

't nadeel hiervan is dus dat:
1) het bedrijf geen BTW kan terugvragen (maar ja, officieel hebben ze die ook niet betaald).
2) jij minder dingen kan aftrekken van de belasting.

Maar beide dingen gaan pas echt spelen als het om veel geld gaat en/of veel klanten. Bij een eenmalige opdracht is dit imho de beste oplossing.

Verwijderd

Ik heb jarenlang ook inkomsten gehad vanuit Amerika. Zo rond de 500 gulden per maand, ook via een website... Ik heb deze inkomst NIET opgegeven en omschreven als een GIFT !
Pagina: 1