Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lizas1995
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 06-08-2024
Hi allemaal,

Ik heb een vraag over het volgende. Mijn vriend en ik zijn momenteel bezig met een huis kopen. Ons bod is geaccepteerd.

Ik zit al een poos bij mijn werkgever en ontvang een intentieverklaring (zit er 7 maanden dus nog geen vast contract).

Mijn vriend heeft een baan sinds 3 maanden, daarvoor wisselende inkomens waaronder ook een aantal maanden UWV uitkering. Zijn nieuwe baan is stabiel. Hij heeft een tijdelijk contract, maar krijgt een intentieverklaring dat zijn contract uiteindelijk wordt omgezet naar onbepaalde tijd.

Nu vraagt de hypotheek adviseur ook naar een UWV verzekeringsbericht van mijn vriend omdat hij korter dan 6 maanden in dienst is. Dit is een overzicht van zijn arbeidsverleden en loongegevens.

Wat is in dit geval leidend bij de bank? Zijn huidige inkomsten en het toekomst perspectief? Of gaan ze kijken naar de afgelopen jaren?

Merk dat het toch aan me knaagt :)

Beste antwoord (via lizas1995 op 18-05-2024 08:38)

• SPT
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 17-06 09:32

SPT

Is de adviseur onafhankelijk of in dienst van de hypotheekverstrekker? De huidige arbeidssituatie plus intentieverklaring is namelijk normaliter leidend. Het overzicht van UWV dient om te laten zien dat er voor de huidige baan (die nog niet zo lang geleden is in gegaan) sprake was van een stabiel arbeidsverleden. Als er om is gevraagd door de hypotheekverstrekker waar de hypotheek wordt aangevraagd zou ik die zeker mee sturen, maar in dat geval werkt het verzwakkend. Als er niet om is gevraagd zou ik hem dus niet ongevraagd meesturen.

Het advies om niet te kopen vind ik niet goed onderbouwd. Te veel risico nemen is slecht, maar te weinig is ook riskant. Een koopwoning is namelijk financieel relatief gunstig in Nederland door fiscale voordelen, en het is dan ook zaak er één te bemachtigen. Hypotheeknormen zijn in Nederland streng, dus met een iets lager inkomen zou het ook betaalbaar moeten zijn. Natuurlijk zal je dan wel moeten bezuinigen. Het zou voor mij eerder een reden zijn om financieel extra gezond te leven (dus probeer een goede buffer op te bouwen en daarmee dus wat zuiniger te leven dan nodig) dan om geen huis te kopen.

Je zou bijvoorbeeld ook diploma’s kunnen bijvoegen als hij goede kwalificaties heeft, en dus een hoge baankans. Ook dat kan bij twijfel helpen om de hypotheekverstrekker over de streep te trekken. Ik denk overigens dat de kans niet erg groot is dat jullie een probleem gaan krijgen bij de financiering, klinkt allemaal als redelijk standaard.

[ Voor 13% gewijzigd door SPT op 18-05-2024 08:16 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MJV
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21:51

MJV

Voorwaarden zullen per geldverstrekker wisselen. In de regel wordt een tijdelijk contract+intentieverklaring gelijk gesteld aan een vast contract (en kijkt men dus naar de toekomst). Maar, er zijn vaak ook eisen m.b.t. de duur dat je in dienst moet zijn. De rationale lijkt dat een intentieverklaring op basis van een beperkte arbeidsduur misschien minder waarde heeft.

Samenvattend: lastig te zeggen, vraag voorleggen aan hypotheekadviseur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Er is hier al een keer een soortgelijke vraag gesteld in het verleden. Was iemand die een half jaar contract had en een intentieverklaring, en die vroeg ook advies om een huis te kopen, bijna iedereen raadde het af.

Half jaar later had ie wel een huis, maar geen baan meer, en had ineens een probleem want in de WW kon de hypotheek niet betaald worden (maar gaf wel geld uit als water voor nieuwe spullen).

Een intentieverklaring zegt eigenlijk helemaal niks. Het geeft 0,0 garantie tot een vaste aanstelling.

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 01:44
De bank vindt het vooral niet leuk omdat je 2x een korte baan inbrengt. Hierdoor heb je hoger risico.
In België kijken ze dan nog naar arbeidskansen (diploma's), in Nederland zijn ze meer gebonden aan regels.
Ze KUNNEN een uitzondering maken, maar zullen dan naar het verleden en je huidige vaste lasten kijken. Als je afgelopen jaren bijvoorbeeld 1000 euro kwijt was aan huur, en straks 600 aan hypotheek zal de bank aangeven dat jullie gewend zijn om dit bedrag opzij te leggen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bombadil
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

[b]RaZ in "Hypotheek vraag"RaZ schreef op zaterdag]

Half jaar later had ie wel een huis, maar geen baan meer, en had ineens een probleem want in de WW kon de hypotheek niet betaald worden (maar gaf wel geld uit als water voor nieuwe spullen).

Een intentieverklaring zegt eigenlijk helemaal niks. Het geeft 0,0 garantie tot een vaste aanstelling.
een vast contract geeft toch ook weinig zekerheid; ontslagvergoeding is ook bijna niks tenzij je al lang werkt. Dus dan heb je ook WW niveau.
Kijk dan naar iemands kansen op een baan met vergelijkbaar salaris

[ Voor 5% gewijzigd door bombadil op 18-05-2024 08:07 ]

"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)

Acties:
  • Beste antwoord
  • +3 Henk 'm!

• SPT
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 17-06 09:32

SPT

Is de adviseur onafhankelijk of in dienst van de hypotheekverstrekker? De huidige arbeidssituatie plus intentieverklaring is namelijk normaliter leidend. Het overzicht van UWV dient om te laten zien dat er voor de huidige baan (die nog niet zo lang geleden is in gegaan) sprake was van een stabiel arbeidsverleden. Als er om is gevraagd door de hypotheekverstrekker waar de hypotheek wordt aangevraagd zou ik die zeker mee sturen, maar in dat geval werkt het verzwakkend. Als er niet om is gevraagd zou ik hem dus niet ongevraagd meesturen.

Het advies om niet te kopen vind ik niet goed onderbouwd. Te veel risico nemen is slecht, maar te weinig is ook riskant. Een koopwoning is namelijk financieel relatief gunstig in Nederland door fiscale voordelen, en het is dan ook zaak er één te bemachtigen. Hypotheeknormen zijn in Nederland streng, dus met een iets lager inkomen zou het ook betaalbaar moeten zijn. Natuurlijk zal je dan wel moeten bezuinigen. Het zou voor mij eerder een reden zijn om financieel extra gezond te leven (dus probeer een goede buffer op te bouwen en daarmee dus wat zuiniger te leven dan nodig) dan om geen huis te kopen.

Je zou bijvoorbeeld ook diploma’s kunnen bijvoegen als hij goede kwalificaties heeft, en dus een hoge baankans. Ook dat kan bij twijfel helpen om de hypotheekverstrekker over de streep te trekken. Ik denk overigens dat de kans niet erg groot is dat jullie een probleem gaan krijgen bij de financiering, klinkt allemaal als redelijk standaard.

[ Voor 13% gewijzigd door SPT op 18-05-2024 08:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lizas1995
Oke, thanks voor jullie reacties!

Misschien scheelt het nog iets dat we nu zo’n 60-70K onder onze maximale hypotheek willen lenen. Mijn arbeidsverleden is daarentegen heel stabiel hoor; hiervoor een vast contract en 8 jaar bij dezelfde werkgever. Nu toevallig net een switch gemaakt.

Ik dacht ook dat huidige werksituatie leidend was, en dat tijdelijk contract + intentieverklaring gewoon voldoende zou moeten zijn. Heb nergens ooit iets gelezen/gehoord over minimale tijdsduur in dienst en onze hypotheek adviseur heeft hier in het gesprek ook niet naar gevraagd. Verbaasd me nu gewoon een beetje dat dit document bij mijn vriend wordt opgevraagd en hoop niet dat ze dit nu als leidend gaan zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lizas1995
We zitten bij een onafhankelijke adviseur, niet bij een bank overigens. We kunnen de hypotheek met huidige inkomens makkelijk betalen, betalen nu bijna net zoveel voor huur :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19-06 14:17

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

@lizas1995 Omdat jij het meeste inbrengt in deze hypotheek kwa inkomen, denk er serieus over na om zaken goed op papier te hebben als de relatie anders gaat lopen ;)

Verder eens met hierboven.

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 21:03

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

lizas1995 schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 07:52:
Ik heb een vraag over het volgende. Mijn vriend en ik zijn momenteel bezig met een huis kopen. Ons bod is geaccepteerd.

...

Wat is in dit geval leidend bij de bank? Zijn huidige inkomsten en het toekomst perspectief? Of gaan ze kijken naar de afgelopen jaren?
Ik neem aan dat jullie bod gebaseerd is op berekeningen van een hypotheek adviseur en ik hoop/neem aan met voorbehoud van financiering?

Dan hoef je je niet druk te maken.
De adviseur heeft het al doorgerekend en daarbij neemt hij jullie situatie in overweging.

In het ergste geval kun je dit huis toch net niet kopen en moet je nog een tijd doorsparen en een ander huis zoeken.
Of nog even wachten (en sparen/hard werken), zodat je in de toekomst meer spaargeld en een vaste baan hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lizas1995
@Accretion zeker! Wij kunnen maximaal 460K lenen obv onze huidige inkomens en het bod is 410K. Alleen wist onze hypotheek adviseur op dat moment nog niet dat mijn vriend nog maar 3 maanden in dienst is.

Maargoed… ik ga ervanuit dat het gewoon gaat lukken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 21:03

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

lizas1995 schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 08:15:
We zitten bij een onafhankelijke adviseur, niet bij een bank overigens. We kunnen de hypotheek met huidige inkomens makkelijk betalen, betalen nu bijna net zoveel voor huur :)
Je hebt ook als voordeel dat je met twee personen bent, het risico dat beide zonder inkomsten komen te zitten is kleiner.

Daarnaast, gebaseerd op je verleden (uit verhaal hierboven) én op het heden kun je de hypotheek betalen.

Dan komt het wel goed.

Het heeft geen nut om je vooraf hierover druk te maken, wacht de reactie van de bank af.
Daarnaast, kun je d'r nu ook niets aan veranderen, dus rustig afwachten.
Pagina: 1