Jheroen schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 09:13:
[...]
Waar ik het meest aan denk is de lucht van ongelukjes en de kieren tussen de planken, ik denk als je die extra goed af kunt dichten het risico op geurproblemen al vrij klein is. De dieren zijn in de nacht alleen beneden en als er dan iets voorvalt blijft het al snel een aantal uur liggen.
Heb je een foto van de vloer en hoe groot de kieren zijn?
Als het een verlijmde vloer is zal het wel meevallen, maar als het echt ouderwetse losse planken zijn ga je dat nooit dicht krijgen.
Ideaal tegen urine is een dichte lak, want die maakt een waterdicht laagje, maar als je het dan een keer te laat ziet krijg je alsnog een lelijke vlek. Als je op tijd bent kun je met parketreiniger je vloer gewoon schoon houden. Het grootste nadeel van lak is dat je niet zomaar een stukje kunt bijwerken, je moet dan echt een flink stuk of zelfs de hele vloer schuren en opnieuw lakken, en het raakt heel snel bekrast (dat hoort er gewoon bij, een keertje met een stoel of tafel schuiven en er zit al een kras in).
Het makkelijkste bij te houden is olie, want dan kun je altijd een stukje opschuren en nieuwe olie in smeren, maar dan zou je moeten kijken of er een olie is die tegen urine kan (en dat betwijfel ik).
Wij hebben hier een parketvloer en zitten met een vergelijkbare situatie, alleen hebben wij kinderen in plaats van honden. Onze huidige gelakte vloer is flink bekrast en ik zou ook nooit meer voor lak gaan, maar gelukkig hebben we geen kieren tussen het hout.