Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antonl91
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 04-10 11:21
Beste Tweakers,

Inmiddels twee gesprekken gehad met aanbieders van warmtepompen en een van de twee partijen gaf aan dat het geen enkel probleem was. De ander kreeg kortsluiting bij het horen van stadswarmte, omdat ik thuis stadswarmte heb. Lang verhaal kort, het systeem word op geen enkele manier aangesloten op stadswarmte, maar ik ga stadswarmte ook niet afsluiten. Dat zal puur gebruikt worden voor het warm tapwater.

Maar omdat ik eigenlijk de discussie voor wil zijn over hoe/wat waar wil ik eigenlijk zelf met een concept komen en naar een aanbieder toestappen met de vraag of zij het warmtepomp gedeelte willen installeren, de vloerverwarming dat doe ik zelf.

Dus ik heb rond gekeken op het internet en een schets gemaakt en ben benieuwd naar jullie input... Of ik bepaalde punten over het hoofd zie of dat het niet mogelijk zou zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A_dAqVfA7PUyEyma1pNoj2teT94=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TjVgHxoXkIkumzSDsuz2Sg3J.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noutie
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 03-10 14:53
Ik zie twee pompen, waarom? In de warmtepomp zit een pomp, die zet je op je vloerverwarming en klaar ben je. De drie groepen verdelers zet je parallel op je warmtepomp.

[ Voor 5% gewijzigd door Noutie op 17-05-2024 20:26 ]

Panasonic 7kW J-Series Split op radiatoren. SWW: Remeha Tzerra CW4. PV: 6.3 kWp op Growatt 5000TL3-X en 1500TL-X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 13:43
Waarom wil je tapwater op stadsverwarming? Juist het vastrecht is duur normaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antonl91
Noutie schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 20:25:
Ik zie twee pompen, waarom? In de warmtepomp zit een pomp, die zet je op je vloerverwarming en klaar ben je. De drie groepen verdelers zet je parallel op je warmtepomp.
Het is een monoblock en ja die heeft wel een eigen pomp, maar als je dan een kleine buffervat hebt dan is dat toch de weg van de minste weerstand? Met andere woorden als de kleppen van de zones opengaan zal het grootste gedeelte over het buffervat stromen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antonl91
99ruud99 schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 20:27:
Waarom wil je tapwater op stadsverwarming? Juist het vastrecht is duur normaal.
Willen is niet het juiste woord, voor het geld wat dat gaat kosten (duurdere warmtepomp, tot €4.800 afsluitkosten etc) heb ik genoeg andere projecten die een hogere prioriteit hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leejoow
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

Antonl91 schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 20:29:
[...]

Het is een monoblock en ja die heeft wel een eigen pomp, maar als je dan een kleine buffervat hebt dan is dat toch de weg van de minste weerstand? Met andere woorden als de kleppen van de zones opengaan zal het grootste gedeelte over het buffervat stromen.
Heb je de buffer ook daadwerkelijk nodig als je voldoende inhoud hebt? En een buffer kan ook in serie geplaatst worden, dan heb je geen twee losse systemen. De angst om zonder buffer te werken is echt enorm bij de installateurs…

LilyGo behuizingen | Ontwikkelaar Itho Daalderop Warmtepomp control module

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 04-10 23:14
Met alleen vloerverwarming kan je dat buffervat weglaten.
Het wordt echt een supersimpele opstelling zo.
Je kunt het ding ook zelf kopen en op z'n plek zetten, dan laat je een elektricien langskomen op de boel elektrisch aan te sluiten en een loodgieter voor het waterzijdig aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antonl91
leejoow schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 20:39:
[...]

Heb je de buffer ook daadwerkelijk nodig als je voldoende inhoud hebt? En een buffer kan ook in serie geplaatst worden, dan heb je geen twee losse systemen. De angst om zonder buffer te werken is echt enorm bij de installateurs…
De enige reden die ik kan bedenken is wat ik online ergens had gelezen dat de flow die nodig is bij een warmtepomp van bijv 6kW op vol vermogen niet voldoende zou kunnen zijn als ik alleen de beneden verdieping open heb staan. Dit is wel inderdaad wat als eerste vroeg tijdens het eerste gesprek, want als ik van +-7 groepen uitga (beneden verdieping) dan heb ik al zo'n +-75 liter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leejoow
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online

leejoow

Dat ben ik!

Antonl91 schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 20:51:
[...]

De enige reden die ik kan bedenken is wat ik online ergens had gelezen dat de flow die nodig is bij een warmtepomp van bijv 6kW op vol vermogen niet voldoende zou kunnen zijn als ik alleen de beneden verdieping open heb staan. Dit is wel inderdaad wat als eerste vroeg tijdens het eerste gesprek, want als ik van +-7 groepen uitga (beneden verdieping) dan heb ik al zo'n +-75 liter.
Ah, ja, na regeling kan een ding zijn 😊 je zou dan even in specs moeten kijken wat de minimum systeeminhoud is die altijd open staat. Maar ook dan kak je bij wijze van nog een 40 liter in serie kunnen zetten, dan is je systeem inhoud ook vergroot en heb je geen extra pomp nodig.

LilyGo behuizingen | Ontwikkelaar Itho Daalderop Warmtepomp control module

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noutie
[...]

Die 6kW warmtepomp kan terugmoduleren. Dat is verder prima. Dan slaat de pomp even af. Dat zal je in het tussenseizoen wel vaker hebben. Ale het echt koud is, dan is het verschil tussen aanvoer en retour vanzelf groter en dan kan die zijn warmte wel kwijt. Ligt natuurlijk wel aan de grote van je woning, de isolatie en de ligging.

Je kan ook ruimte voor het buffervat reserveren. Later kopen kan dan altijd nog als je het systeem onrustig vindt.

Panasonic 7kW J-Series Split op radiatoren. SWW: Remeha Tzerra CW4. PV: 6.3 kWp op Growatt 5000TL3-X en 1500TL-X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antonl91
ASW1 schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 20:50:
Met alleen vloerverwarming kan je dat buffervat weglaten.
Het wordt echt een supersimpele opstelling zo.
Je kunt het ding ook zelf kopen en op z'n plek zetten, dan laat je een elektricien langskomen op de boel elektrisch aan te sluiten en een loodgieter voor het waterzijdig aansluiten.
Ja persoonlijk denk ik ook dat het super simpel kan zijn, daardoor dus erg goedkoop en daardoor ook snel terug verdient t.o.v. stadswarmte. Maar waar ik een advies gesprek mee had (heattransformers) kregen volgens mij een soort van kortsluiting toen ze vroegen naar de bestaande installatie en dat dat dus stadswarmte is.

Dat wil ik voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noutie
@Antonl91 Wat je wil mag wel? Ben je niet verplicht stadswarmte af te nemen? * Noutie weet verder geen bal van stadsverwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
Antonl91 schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 20:57:
[...]

waar ik een advies gesprek mee had (heattransformers) kregen volgens mij een soort van kortsluiting toen ze vroegen naar de bestaande installatie en dat dat dus stadswarmte is.
Maar waarom dan, als je dat alleen gebruikt voor sanitair warm water staat dat er toch helemaal los van?
Of probeerden ze je te overtuigen om de stadsverwarming te dumpen?
Die rekensom kun je zelf ook maken, die 4800 afsluitkosten heb je binnen hoeveel jaar terugverdiend wanneer je vastrecht voor gas en stadsverwarming betaalt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 13:48
Noutie schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 20:58:
@Antonl91 Wat je wil mag wel? Ben je niet verplicht stadswarmte af te nemen? * Noutie weet verder geen bal van stadsverwarming.
Gewoon zeggen dat je 10 maanden per jaar weg bent, en mooi de verwarming via een zelf gemonteerde monoblok zonder buffer laten draaien.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antonl91
Noutie schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 20:58:
Ik neem dan ook gewoon nog stadswarmte af voor tapwater, tot de meterkast is van Vattenfall. Ik heb ook al met RVO gemaild en gevraagd of de subsidie ook voor mij geld. Maar als ik uitga van +-1700 kuub gas, dan kost mij dat met stadswarmte zo'n €2800, met een warmtepomp (gerekend met SCOP van 4.7, want lage temperatuur verwarming) iets van €1.400. Denk dat ik zo'n warmtepomp snel terug heb verdient, zelfs als de SCOP minder positief is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antonl91
ASW1 schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 21:00:
[...]

Maar waarom dan, als je dat alleen gebruikt voor sanitair warm water staat dat er toch helemaal los van?
Of probeerden ze je te overtuigen om de stadsverwarming te dumpen?
Die rekensom kun je zelf ook maken, die 4800 afsluitkosten heb je binnen hoeveel jaar terugverdiend wanneer je vastrecht voor gas en stadsverwarming betaalt?
Dat heb ik hem ook zeker 5 keer verteld en ook nog een paar keer gevraagd of hij wel helemaal begreep wat ik bedoelde. Het was zeker niet het overtuigen om stadswarmte te dumpen, maar hij begreep het volgens mij niet helemaal.

Dat zou wel kunnen. Maar ik zie eigenlijk weinig positieve punten daaraan. De SCOP zal veel slechter zijn omdat je warmer moet stoken, complexere installatie inclusief bijkomende kosten. Terugverdientijd word veeeel langer en misschien dat stadswarmte ooit nog wel een goed alternatief word.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
1700 kuub is best veel zeker ook gezien dat woningen met stadsverwarming meestal toch wel aardig geïsoleerd zijn; klopt die berekening/schatting wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antonl91
ASW1 schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 21:13:
1700 kuub is best veel zeker ook gezien dat woningen met stadsverwarming meestal toch wel aardig geïsoleerd zijn; klopt die berekening/schatting wel?
Gaat om een hoekwoning woning van 147m2, met nog zo'n 15m2 zolder onder de 1.5m grens, 18m2 garage (inpandig) en hoekwoning.

Maar daar moet ik wel bijzeggen dat ik een aantal punten heb waardoor de schatting anders kan uitvallen. Als ik kan salderen, dan pakt het veel positiever uit bijv. Bij verbetering van de isolatie word de terugverdientijd iets langer, maar nogsteeds niet lang. Voordeel is ook dat je kunt koelen en dat doe ik liever op deze manier dan via een airco.

Wat betreft energieprijs ben ik uitgegaan van mijn huidige contract, die een stukje duurder is dan de contracten die ik nu zie. Als ik uitga van goedkopere energieprijzen scheelt dat bij 1700 kuub zeker zo'n 100-200 euro.

[ Voor 45% gewijzigd door Antonl91 op 17-05-2024 21:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
Jaren '90 bouw dan waarschijnlijk?
Zal best qua isolatieverbetering en luchtdichtheid woning nog winst te halen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antonl91
ASW1 schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 21:31:
Jaren '90 bouw dan waarschijnlijk?
Zal best qua isolatieverbetering en luchtdichtheid woning nog winst te halen zijn.
Klopt, 1995 en isoleren/verbeteren dat wil ik ook zeker gaan doen. De projecten worden steeds concreter waaronder deze warmtepomp bijv. Maar ook zonnepanelen en balansventilatiesysteem. De bedoeling voor alles is dat ik het grootste gedeelte zelf ga doen dus het gaat wel even duren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antonl91
leejoow schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 20:56:
[...]

Ah, ja, na regeling kan een ding zijn 😊 je zou dan even in specs moeten kijken wat de minimum systeeminhoud is die altijd open staat. Maar ook dan kak je bij wijze van nog een 40 liter in serie kunnen zetten, dan is je systeem inhoud ook vergroot en heb je geen extra pomp nodig.
Het buffervat wat ik voor ogen had is ook maar een heel klein vaatje, van zo'n 25 liter. Op de tekening ziet het er alleen veel groter is omdat ik een random afbeelding van internet met paint aangepast heb :9

Wat ik bijv zie bij deze twee warmtepompen:
https://www.installerendo...p-mono-2-awhp-8-mr-793240
https://www.installerendo...ress-2000awf-8-r-s-574577

Is dat ze een ingebouwde pomp hebben, maar die regelt de druk niet constant. Het voordeel wat ik verwacht van een pompje die een constante druk kan leveren is dat de flow redelijk gelijk blijft als ik zones openzet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 10:54
[...]

ik draai al jaren een 9kW monoblock (panasonic) rechtstreeks op 6 groepen vloerverwarming op maar 45m2 vloeroppervlak. gaat prima.

ik zou sterk overwegen toch de stadsverwarming af te sluiten, vastrecht kost je ~700 euro per jaar. Dat is snel verdiend. Je kunt het makkelijker maken qua installatie door bijv. eerste deze warmtepomp te doen voor de vloer en dan in een tweede stap een warmtepompboiler neer te zetten voor warm tapwater, dan kan je stadsverwarming er uit,

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASW1
Ik ben met een enigszins vergelijkbaar project bezig; woning uit 1994, 150 m2 plus inpandige garage 20 m2
Alleen geen hoekwoning maar tussenwoning en geen warmtenet maar gas (waar we inmiddels vanaf zijn)
-Glas vervangen van oud dubbelglas naar HR++ (grotendeels zelf gedaan)
-Panasonic monoblock 7 kW op het dak voor verwarming (zelf gedaan)
-Calyspso split WPB voor warm water (grotendeels zelf gedaan)
-Dakisolatie naar 14 cm PIR (laten doen, bitumen was nog origineel 1994 en moest vervangen dus dan maar gelijk de dakisolatie upgraden)

Nog op het verlanglijstje staat bovenaan de inpandige garage; deze ligt niet in de thermische schil van de woning en is daarnaast een enorm warmtelek qua tocht, is dat bij jou ook zo?

Wat ik in jouw geval lastig zou vinden is die 4800 om je af te laten sluiten van het warmtenet.
Enerzijds houdt dat je tegen want ga je dat ooit terugzien?, anderzijds zit het er dik in dat het over 1 of 2 jaar misschien 6 of 10k gaat kosten om af te sluiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Antonl91
ASW1 schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 22:34:
Ik ben met een enigszins vergelijkbaar project bezig; woning uit 1994, 150 m2 plus inpandige garage 20 m2
Alleen geen hoekwoning maar tussenwoning en geen warmtenet maar gas (waar we inmiddels vanaf zijn)
-Glas vervangen van oud dubbelglas naar HR++ (grotendeels zelf gedaan)
-Panasonic monoblock 7 kW op het dak voor verwarming (zelf gedaan)
-Calyspso split WPB voor warm water (grotendeels zelf gedaan)
-Dakisolatie naar 14 cm PIR (laten doen, bitumen was nog origineel 1994 en moest vervangen dus dan maar gelijk de dakisolatie upgraden)

Nog op het verlanglijstje staat bovenaan de inpandige garage; deze ligt niet in de thermische schil van de woning en is daarnaast een enorm warmtelek qua tocht, is dat bij jou ook zo?

Wat ik in jouw geval lastig zou vinden is die 4800 om je af te laten sluiten van het warmtenet.
Enerzijds houdt dat je tegen want ga je dat ooit terugzien?, anderzijds zit het er dik in dat het over 1 of 2 jaar misschien 6 of 10k gaat kosten om af te sluiten.
Dat klinkt interessant! Zo'n WPB is misschien ooit nog eens handig voor mij, maar eerst andere zaken aanpakken.

Dat glas vervangen staat bij mij ook op de planning, er zijn drie ramen lek, maar een beetje afhankelijk van de totale kosten van alles hoop ik dit te kunnen uitbesteden. Dan wil ik gelijk naar kunststof kozijnen en isoleren zit voor het platte dak ook in de planning. Dat kan ik gelijk meepakken tijdens het installeren van de balansventilatie.

Dat weet ik eerlijk gezegd nog niet omdat ik 1 juli pas de sleutel krijg. Het is wel een verwarmde garage en heeft een kunststof deur, maar ik denk wel dat het relatief koud kan zijn daar.

Klopt, maar daarom zie ik persoonlijk vooral voordeel in een relatief klein/goedkope warrmtepomp dan dekt de subsidie de warmtepomp en zijn alleen de installatiekosten voor mij. Dan is de warmtepomp snel terug verdient en dan kun je de situatie aankijken en eventueel terug schakelen op stadswarmte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
Als ik jou was zou ik er denk ik eerst eens een jaartje gaan wonen omdat je dan een beter beeld hebt van wat er nodig is en kan.
Ben benieuwd hoe je die balansventilatie gaat oplossen, meestal is dat niet eenvoudig in jaren '90 woningen vanwege relatief lage plafondhoogte en betonnen vloeren met allerlei ingestort leidingwerk waardoor je niet zomaar extra buizen kunt trekken.
Ook de luchtdichtheid van de woning die je wilt hebben voor balansventilatie is vaak ondermaats door inpandige garage.
Ik heb hier de wens voor balansventilatie voorlopig opgegeven, te moeilijk/ingrijpend/duur om een goed systeem aan te leggen, het is in ieder geval geen laaghangend fruit om te verduurzamen.

Edit; leuk off topic gebabbel maar beantwoordt je concrete vraag niet.
Ja je kunt waarschijnlijk wel een simpele warmtepompinstallatie doen.
Punten waar je naar moet gaan kijken is leidingdiameter die je kunt realiseren van de WP naar de verdeler van de BG.
En verder moet je het juiste vermogen bepalen. Je komt met het equivalent van 1700 kuub gas, is dat gebaseerd op historisch verbruik van de woning en is dat dan in- of exclusief SWW?

[ Voor 24% gewijzigd door ASW1 op 18-05-2024 22:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qua111
  • Registratie: Januari 2010
  • Nu online
Misschien een licht hijack, maar hoe gaan mensen in deze situatie om met de legionella run?

Ik verwacht komende weken 3en 5kw monoblock te installeren, wat enkel 70m2 vloerverwarming zal voeden, zonder buffervat (dus geen SWW boiler). Draaien jullie dan nog steeds 1x per week een legionellarun, en gaan die hoge temperaturen goed met de vloerverwarming (open verdeler, warmtepomp op 35 graden aanvoer), of is dat minder noodzakelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antonl91
qua111 schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 22:29:
Misschien een licht hijack, maar hoe gaan mensen in deze situatie om met de legionella run?

Ik verwacht komende weken 3en 5kw monoblock te installeren, wat enkel 70m2 vloerverwarming zal voeden, zonder buffervat (dus geen SWW boiler). Draaien jullie dan nog steeds 1x per week een legionellarun, en gaan die hoge temperaturen goed met de vloerverwarming (open verdeler, warmtepomp op 35 graden aanvoer), of is dat minder noodzakelijk?
Nou heb ik er verder geen echte kennis van, maar wat ik lees heeft legionella stilstaand water nodig + zuurstof en is het dus niet zo'n probleem. Maar ik lees wel iets over vloerverwarming en tap waterleidingen, dat die niet te dicht bij elkaar mogen liggen omdat daardoor de waterleiding de ideale temperatuur kan krijgen voor legionella groei.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BjornHero
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 04-10 10:03

Ehm... Als je enkel verwarming gebruikt/aanstuurt heb je niet me legionella preventie (qua wp) te maken.

Legionella preventie voer je uit het tapwater veilig te houden.

Ehm, juist ja...

Legionella preventie wordt gedaan om het tapwater (douche, warm water) veilig te houden.

Dit speelt niet bij het CV-water.

Heb je geen sww (sanitair warm water) via je warmtepomp lopen heb je in de basis niets met legionella preventie op je warmtepomp te maken.

*Tenzij je je wilt gaan douchen met cv water of er een fonteintje van wilt maken :+

2050vandaag, waarom wachten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13:46

paQ

Of gewoon eens per week de thermostaat even op 65 :+

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 13:19
Antonl91 schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 20:37:
[...]

Willen is niet het juiste woord, voor het geld wat dat gaat kosten (duurdere warmtepomp, tot €4.800 afsluitkosten etc) heb ik genoeg andere projecten die een hogere prioriteit hebben.
https://www.vattenfall.nl...mte-tot-en-met-100-kw.pdf

Volgens artikel 6.6 van die algemene voorwaarden heb je een opzegtermijn van 9 dagen bij je contract voor "transport en levering van warmte".

Nergens in diezelfde voorwaarden staan beperkingen genoemd ten aanzien van een opzegging, dus waar komen die afsluitkosten vandaan als je gewoon je contract opzegt?

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Pagina: 1