Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Javah
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 02-08 12:30
Ik heb gezocht op het forum maar kon geen topic vinden. Dus hierbij mijn vraag.

Ik heb een dynamisch contract bij de ANWB. En een Huawei omvormer met zonnepanelen.
De zonnepanelen kan ik uit- en aanzetten met de modbus integratie in home assistant. Dit werkt prima.

Zoals je weet zijn de prijzen met een dynamisch contract soms negatief. Op dit moment gebeurt het meestal op een zondag. Het verbruiken van energie levert dan gewoon geld op.

Ik wil ze dus uitzetten op het moment dat het het meest interessant is. Dus wanneer terugleveren geld gaat kosten.

Op dit moment ben ik geneigd dit op -0.13ct te doen.

Waarom, omdat de energiebelasting -0.13ct is en we dan extra geld moeten betalen om de stroom geleverd te krijgen.

Maar is deze redenering wel juist? Wat zou het juiste tarief kunnen zijn? Wat hebben jullie ingesteld?

Afgelopen zondag was het voor 4 uur onder de -0.14ct en zelf -0.25ct.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarkS90
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 07-09 13:25
Als je goed leest op de site van de ANWB dan staat daar dat stroom inkopen en verkoop 18 ct per kWh kost. Als dus de uurprijs -13 ct is krijg je nog 5 ct voor je teruggeleverde kWh.

De instelling die jij voor ogen hebt zou dan op -18 ct moeten staan. Is de prijs lager dan -18 ct ga je betalen voor je teruggeleverde kWh ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Javah
Ik lees dat de wettelijke belasting 0.132ct is. Als ik dus een -0.13ct krijg zou ik nog 0.002ct moeten betalen.

Is dit de juiste manier om het zo het beste?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMbiNo
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 20:32

GaMbiNo

1337

Je krijgt die belastingen alleen maar terug als je die kan wegstrepen tegen verbruik. Als je dus veel meer teruglevert krijg je die energiebelasting over het overschot dat je teruglevert niet meer terug.

Maw, als je 6.000 kWh verbruikt en 10.000 kWh teruglevert krijg je over de laatste 4.000 kWh geen energiebelasting meer terug.

Als je niet meer teruglevert dan je verbruikt is dit geen probleem en kun je altijd met de bedragen incl energiebelasting rekenen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Javah
Dat is alleen als je saldeert met een contract met vaste prijzen voor een jaar of langer.

Met een dynamisch contract zoals van ANWB Energy heb je per uur veranderende energieprijzen. Dan kan het dus voorkomen dat je een uur lang -0.25 betaald voor je kWh en dus geld terug krijgt. Je wil dan niet leveren want dan betaal je geld om aan de energieleverancier te leveren ipv dat je geld terug krijgt.
Ik betaal dan per uur ipv per jaar zoals met een vast contract. Uiteindelijk is dit goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NightHawk4
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12-08 01:50

NightHawk4

Lotte is Liev :>

Staat toch gewoon op de website van de ANWB?
1. Het salderen van energiebelasting
Het grootste gedeelte van wat je met salderen terugkrijgt, bestaat uit energiebelasting. Je betaalt (veel) meer belasting dan dat de stroom zelf eigenlijk kost. Per verbruikte kWh betaal je in 2024 13,2 cent belasting (inclusief btw). Die belasting betaal je ook als de kale stroomprijs negatief is én krijg je ook terug wanneer je zonnestroom levert aan het net. In de praktijk betekent het dus dat je pas echt moet betalen voor het terugleveren van stroom als de stroomprijs lager is dan de optelsom van de beursprijs, belasting én bijkomende inkoopkosten en dat is de afgelopen jaren maar heel weinig voorgekomen.
Nu vind ik het wel vreemd dat ze de inkoopkosten wel gewoon doorberekenen, dat doet Tibber bijvoorbeeld niet. Die verrekend ze weer met terugleveren...
Om het zo simpel mogelijk te houden, betalen we de inkoopvergoeding, energiebelasting en btw over elke geproduceerde kWh elke maand gelijk aan je uit, ook als je die maand meer stroom hebt opgewekt dan verbruikt. Er zijn dan 2 scenario’s mogelijk aan het einde van het jaar:

Scenario 1: Je hebt meer verbruikt dan geproduceerd

Stel: Aan het eind van het jaar heb je 3000 kWh verbruikt en 2500 kWh uur opgewekt. In dit geval kan je 2500 kWh salderen. Je hebt voor iedere geproduceerde kWh de beursprijs per uur gekregen plus de inkoopvergoeding, energiebelasting en btw. Er is geen verdere verrekening of actie nodig aangezien je je volledige productie kan salderen.

Scenario 2: Je hebt meer geproduceerd dan verbruikt

Stel, aan het eind van het jaar heb je 3000 kWh opgewekt en 2500 kWh verbruikt. In dit geval kun je 2500 kWh salderen. Voor deze 2500 kWh krijg je zowel de stroomprijs als inkoopvergoeding en belastingen uitgekeerd. Voor de overproductie van 500 kWh heb je recht op de beursprijs en de inkoopvergoeding, maar niet op de belastingen. Echter, omdat we, naast de beursprijs en de inkoopvergoeding, de belastingen al maandelijks aan je hebben uitbetaald, ontvang je nog een factuur van ons voor de te veel uitgekeerde belastingen over de 500 kWh.
Uitleg Tibber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 11:38
Je moet je niet zo blindstaren op negatieve tarieven.
Eerst proberen of je dan ook meer stroom kan gebruiken door bijv. je auto op te laden op zon moment

en dan kijken naar je maand cq jaarverbruik
als dat meer is dan wat je panelen opleveren
moet je ze sowieso niet uit gaan zetten
dat is pas interessant wanneer de salderingsregeling vervalt.

Afhankelijk van andere scenarios is het misschien handiger wat anders te doen.

Maar daarvoor is veel meer informatie nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Djvdb
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 19:28
Javah schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 00:28:
Dat is alleen als je saldeert met een contract met vaste prijzen voor een jaar of langer.

Met een dynamisch contract zoals van ANWB Energy heb je per uur veranderende energieprijzen. Dan kan het dus voorkomen dat je een uur lang -0.25 betaald voor je kWh en dus geld terug krijgt. Je wil dan niet leveren want dan betaal je geld om aan de energieleverancier te leveren ipv dat je geld terug krijgt.
Ik betaal dan per uur ipv per jaar zoals met een vast contract. Uiteindelijk is dit goedkoper.
Nee hoor wat @GaMbiNo zegt klopt helemaal.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YJylA4Ok4G7NPkJbFG4wp4u3KKg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/WNQP93Wqo6J6e53oMnUO7vGl.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 9% gewijzigd door Djvdb op 18-05-2024 05:47 ]

e-Golf 2018 | Climarad Sensa V2X | 3200 Wp WZW I Techneco Elga Carrier

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 20:46
Javah schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 21:23:
Ik lees dat de wettelijke belasting 0.132ct is. Als ik dus een -0.13ct krijg zou ik nog 0.002ct moeten betalen.

Is dit de juiste manier om het zo het beste?
Je haalt cent en euro door elkaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMbiNo
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 20:32

GaMbiNo

1337

Javah schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 00:28:
Dit klopt dus niet. Zoals hierboven al gezegd wordt de energiebelasting nog steeds gesaldeerd bij dynamische tarieven. Maar dat kan alleen volledig als je niet meer teruglevert dan je verbruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Javah
Ik ben er even ingedoken. Het is bijna niet te doen. En er is geen reden om de omvormer uit te zetten. Misschien bij een energiebedrag van -0,40ct of lager.

Ik geef een voorbeeld van mijn rekening.

Op woensdag 14 mei was de stroomprijs tussen 13:00 en 13:59 -0,08ct per kWh

Op mijn rekening staat onder stroomkosten:

Datum: 14 Mei 2024 13:00
Verbruik in kWh: 0
Leveringskosten: € 0,000000
Energiebelasting: € 0,000000
Inkoopkosten: € 0,000000
Netbeheerskosten: € 0,03772
ODE: €0,000000
Vaste leveringskosten: € 0,00792
Vermindering Energiebelasting: € -0,05957
BTW: € -0,00292
Totaal: € -0,01685

De terugleververgoeding voor het zelfde uur.

Datum: 14 Mei 2024 13:00
Oplevering in kWh: 2,1599999809265137
Leveringskosten: € -0,17640
Energiebelasting: € 0,27418
Inkoopkosten: € 0,10080
ODE: € 0,000000
BTW: € 0,05067
Totaal: € 0,29196

Ik krijg dus bij een stroomprijs van € -0,08ct € 0,29 cent terug. Waarvan € 0,27 van de energiebelasting.

Ik ben dan nog steeds op zoek naar het omslagpunt. Maar dat ligt ergens bij de -0,40 of -0,50 als het al ergens ligt.

Ik snap met deze conclusie niet dat niet meer mensen met zonnepanelen een dynamisch contract hebben. Het levert gewoon nog meer geld op. Een vast contract is gewoon veel onvoordeliger.

Maar wat zou het omslagpunt zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12-09 13:49
Javah schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 14:17:

Ik ben dan nog steeds op zoek naar het omslagpunt. Maar dat ligt ergens bij de -0,40 of -0,50 als het al ergens ligt.

Ik snap met deze conclusie niet dat niet meer mensen met zonnepanelen een dynamisch contract hebben. Het levert gewoon nog meer geld op. Een vast contract is gewoon veel onvoordeliger.
Dit topic, en al jouw berekeningen en vragen, zijn volgens mij een hele grote reden: het is veel meer gedoe en je weet minder waar je aan toe bent als je een dynamisch contract neemt.

Niet iedereen is een tweaker die zin, tijd en/of de capaciteit heeft om hierover na te denken ;)

The devil is in the details.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NightHawk4
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12-08 01:50

NightHawk4

Lotte is Liev :>

Javah schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 14:17:
Ik krijg dus bij een stroomprijs van € -0,08ct € 0,29 cent terug. Waarvan € 0,27 van de energiebelasting.

Maar wat zou het omslagpunt zijn?
Je maakt het jezelf veel moeilijker dan nodig is, mede door de berekening van de ANWB.

Totaal: € 0,29196 moet je dus delen door het aantal kWh --> 2,15 = 13,57 cent maar daar zitten dan de inkoopkosten bij in en je rekent met een kale stroomprijs als omslagpunt.... :X 8)7

Simpel je krijgt de leveringskosten dus wel terug van de ANWB dus omslag punt is 13,2 cent, oftewel precies de energiebelasting MITS je niet meer teruglevert op jaarbasis dan je verbruikt.

Lees die Tibber uitleg maar eens goed door daar staat het heel duidelijk in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gameboy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 12-09 17:04
Als je jaarlijks (ruim) meer teruglevert dan dat je afneemt (zoals in mijn eigen geval), dan is het naar mijn mening het beste (lees: financieel het meest opleverende), om de PV productie te limiteren tot je eigen verbruik zodra de spotprijs + inkoopvergoeding negatief wordt, maar de totale prijs incl. alles nog positief. Dan wil je niet inkopen (is zonde, je hebt eigen opwek), en ook niet terugleveren (want kost geld).

En de PV productie helemaal stoppen wanneer ook de totale prijs negatief wordt. Dan kun je dus je auto opladen, wasmachine aanzetten, oven aan voor een lekker warme lunch of brunch, etc...

Ik heb tot nu toe al heel wat uurtjes op NOM gedraaid (PV opbrengst = eigen verbruik), en nog maar een paar uurtjes helemaal uit.

Gemiddelde verkoopprijs is nog steeds rond de 6,5 ct kWh (spotprijs + inkoopvergoeding).

Ik zit bij Tibber overigens, die geven voor (alle) export ook altijd de inkoopvergoeding voor je stroom, net als Zonneplan.

6x 405 Wp Oost, 6x 405 Wp West | Zonneplan Day-Ahead | 1x Sessy 5 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cville
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 09-09 12:43
Gameboy schreef op zondag 19 mei 2024 @ 10:04:

En de PV productie helemaal stoppen wanneer ook de totale prijs negatief wordt. Dan kun je dus je auto opladen, wasmachine aanzetten, oven aan voor een lekker warme lunch of brunch, etc...
Ik probeer te begrijpen waarom je dat zo stelt. Dat zou n.l. betekenen dat je bij een prijs van b.v. -€0.50, voor je zelfverbruik moet betalen. Dat klopt toch niet?

12.090kWp → 40 panelen → oost/zuid/west | Tibber | EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gameboy
cville schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 14:42:
[...]

Ik probeer te begrijpen waarom je dat zo stelt. Dat zou n.l. betekenen dat je bij een prijs van b.v. -€0.50, voor je zelfverbruik moet betalen. Dat klopt toch niet?
Wat bedoel je? Welk zelfverbruik? Als je je PV uitschakelt, koop je al je verbruik in van het net, voor een negatieve totaalprijs. Dus je verdient geld met het verbruiken van stroom.

Als je je PV systeem ook nog laat opwekken, koop je minder stroom in, en levert je dat dan minder geld op.

Als je iets anders bedoelt, kun je dat dan nog wat verduidelijken? Ik begrijp niet wat je vraagt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cville
Gameboy schreef op zondag 2 februari 2025 @ 13:39:
[...]

Wat bedoel je? Welk zelfverbruik? Als je je PV uitschakelt, koop je al je verbruik in van het net, voor een negatieve totaalprijs. Dus je verdient geld met het verbruiken van stroom.

Als je je PV systeem ook nog laat opwekken, koop je minder stroom in, en levert je dat dan minder geld op.

Als je iets anders bedoelt, kun je dat dan nog wat verduidelijken? Ik begrijp niet wat je vraagt...
Laat ik het op een andere manier proberen. Ik wil curtailment toepassen wanneer de prijs een bepaald niveau bereikt om terugleverkosten te voorkomen (ik zit bij Tibber). Hiermee bedoel ik dat ik op dat moment de inverter wil knijpen tot het niveau van zelfverbruik (dus niet uitschakelen). M.a.w. op dat moment wordt mijn teruglevering (maar niet mijn opwek) 0.

So far so good. Mijn vraag gaat over het prijsniveau waarbij ik curtailment moet gaan toepassen. Hiervoor is van belang dat ik veel meer teruglever op jaarbasis dan ik verbruik. Volgens mij moet ik dus curtailment toepassen op het moment dat de prijs negatief wordt. Soms lees je dat dat pas moet als de prijs onder de -15ct komt (energiebelasting + inkoopkosten) maar dat geldt niet voor mij aangezien ik altijd meer teruglever dan verbruik.

Ben je het hier mee eens?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gameboy
cville schreef op maandag 3 februari 2025 @ 13:36:
[...]

Laat ik het op een andere manier proberen. Ik wil curtailment toepassen wanneer de prijs een bepaald niveau bereikt om terugleverkosten te voorkomen (ik zit bij Tibber). Hiermee bedoel ik dat ik op dat moment de inverter wil knijpen tot het niveau van zelfverbruik (dus niet uitschakelen). M.a.w. op dat moment wordt mijn teruglevering (maar niet mijn opwek) 0.

So far so good. Mijn vraag gaat over het prijsniveau waarbij ik curtailment moet gaan toepassen. Hiervoor is van belang dat ik veel meer teruglever op jaarbasis dan ik verbruik. Volgens mij moet ik dus curtailment toepassen op het moment dat de prijs negatief wordt. Soms lees je dat dat pas moet als de prijs onder de -15ct komt (energiebelasting + inkoopkosten) maar dat geldt niet voor mij aangezien ik altijd meer teruglever dan verbruik.

Ben je het hier mee eens?
Bij Tibber (en andere dynamische contracten) heb je geen terugleverkosten, dus daar hoef je ook geen rekening mee te houden. Je krijgt voor je export hetzelfde als voor je import (behalve de EB en de BTW over die EB, die moet je terugbetalen op je jaar-/eindafrekening).

Zolang de salderingsregeling nog geldt, kun je het beste je omvormer direct en helemaal uitschakelen als de EPEX spotprijs + inkoopvergoeding < 0 komt. De EB over deze extra import saldeer je immers ook nog weg vanwege je (ruime) overschot, waardoor je uiteindelijk alleen de kale importprijs + inkoopvergoeding betaalt over die extra import.

Pas als de salderingsregeling niet meer bestaat, kun je je omvormer knijpen en NOM regelen wanneer de EPEX spotprijs + inkoopvergoeding < 0 is en de totaalprijs inclusief EB en BTW > 0. De omvormer kun je dan het beste helemaal uitzetten (ofwel regelen naar 0 opwek) bij een totaalprijs inclusief EB en BTW < 0.

Dit geldt als je het maximale aan opbrengst uit je PV installatie wilt halen... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cville
Gameboy schreef op maandag 3 februari 2025 @ 14:29:
[...]

Zolang de salderingsregeling nog geldt, kun je het beste je omvormer direct en helemaal uitschakelen als de EPEX spotprijs + inkoopvergoeding < 0 komt. De EB over deze extra import saldeer je immers ook nog weg vanwege je (ruime) overschot, waardoor je uiteindelijk alleen de kale importprijs + inkoopvergoeding betaalt over die extra import.
Ik denk dat ik in mijn oorspronkelijk post ervan uitgegaan ben dat ik als bij negative prijzen het PV systeem aan blijft staan, ik voor mijn verbruik op dat moment moet betalen. Dat klopt natuurlijk niet omdat ik bij negatieve prijzen geld toe krijg. Ik denk dat je het correct uitgelegd hebt.

Ik ga dus bij EPEX spotprijs + inkoopvergoeding < 0 de inverter terug regelen naar 0% en laat de EB buiten beschouwing.

Bedankt voor het meedenken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
cville schreef op maandag 3 februari 2025 @ 14:54:
[...]

Ik denk dat ik in mijn oorspronkelijk post ervan uitgegaan ben dat ik als bij negative prijzen het PV systeem aan blijft staan, ik voor mijn verbruik op dat moment moet betalen. Dat klopt natuurlijk niet omdat ik bij negatieve prijzen geld toe krijg. Ik denk dat je het correct uitgelegd hebt.

Ik ga dus bij EPEX spotprijs + inkoopvergoeding < 0 de inverter terug regelen naar 0% en laat de EB buiten beschouwing.

Bedankt voor het meedenken!
dat moet je ook in het geval dat het verbruik ook negatief of te wel 0 is op dat moment

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cville
boyette schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 09:56:
[...]

dat moet je ook in het geval dat het verbruik ook negatief of te wel 0 is op dat moment
Kun je iets meer woorden gebruiken; ik begrijp je niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
cville schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 12:00:
[...]

Kun je iets meer woorden gebruiken; ik begrijp je niet.
bij negatieve prijzen krijg je geld toe.. indien je verbruikt.

bij negatieve prijzen krijg je geen geld toe als je PV opbrengst meer is dan je verbruik..

in dat laatste geval kost negatief wel geld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cville
boyette schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 12:05:
[...]

bij negatieve prijzen krijg je geld toe.. indien je verbruikt.

bij negatieve prijzen krijg je geen geld toe als je PV opbrengst meer is dan je verbruik..
Bedoel je hier op dit moment of door het jaar heen?
in dat laatste geval kost negatief wel geld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
cville schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 12:08:
[...]

[...]
dat is altijd zo..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
cville schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 12:08:
[...]

[...]
Je moet er even rekening mee houden dat de energiebelasting gesaldeerd wordt over het hele jaar. Eventueel met een verrekening achteraf. In tegenstelling tot de leveringskosten, die saldeert men per uur (dynamisch dus).
Pagina: 1