netwerk uitbreiding met repeater of extender?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Activate
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 11-09 00:37
Hallo,

Ik heb een vraagje over het overbrengen van het signaal over grotere afstand.

Ik heb een TP Link Archer AX 6000 in mijn meterkast, 18 mtr en 3 stenen muren verder heb ik een een WP staan met een TP Link RE705X om de data van de WP over te brengen.

Hij verliest nu best vaak de verbinding, ik zie hem dan ook niet in de Theter app, ik zie alleen de Archer.

Nu wil ik dat natuurlijk graag voorkomen en zoek ik een oplossing hiervoor.
Ik zou misschien wat instellingen in de Archer kunnen veranderen maar daar ben ik niet zo in thuis (of iemand moet me goed uitleggen wat en hoe) en ben dus op zoek naar of een extender of repeater.

Wat zou voor mij de beste oplossing zijn?
Een ethernet kabel is helaas niet mogelijk...

Alvast bedankt!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slaapkopje
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16-03 19:06
Ik heb zelf een paar tplink deco's, die vormen samen een mesh en kunnen dus van de ene kant naar de andere communiceren, ik gebruik daar wel een ethernet kabel voor, maar dat kan ook met een backhaul channel over wifi. Dat gebruikt hetzelfde protocol als powerline. En voor jouw probleem zou ik eigenlijk een paar powerline blokjes gebruiken om via het stroom netwerk het netwerk verkeer te laten lopen. Verder kun je in een wireless router niet zo heel veel instellen wat je direct gaat helpen. Schakel wifi versies uit die je niet gebruikt, bijvoorbeeld geen G of N als alles ook over AC kan en kies ook wifi kanalen die je buren niet gebruiken, met een app zoals wifi analyzer, kies een kanaal overlapt andere kanalen, dus kies vooral 13 als die vrij is, 5ghz gaat het door muren niet redden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:48

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Afstand kun je prima met repeaters aanpakken. Obstakels niet.

Een WiFi-AP kan rustig 300m ver reiken over een open veld. Je probleem is dus niet de 18m, het is de 3 stenen muren.

Repeaters vangen een nog steeds goed genoeg signaal op en zenden het opnieuw uit op volle sterkte. Met zulke muren is het signaal aan ene kant van de muur nog perfect en aan de andere kant te slecht voor een repeater.

Wat je dus nodig hebt is iets wat door de muur heen gaat. Idealiter is dat Ethernet, maar er zijn alternatieven (denk aan MoCA over evt aanwezige coax (TV) kabels, of powerline over stroomnet). Je moet wel rekening houden dat al deze alternatieven een compromis zijn waarbij je prestaties inlevert om meer dekking te genereren. Wat moet je achter de drie muren aansluiten en welke bandbreedtes heeft het nodig?

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Activate
Dank jullie zover het is een controller die de WP bestuurd die de data moet overbrengen zodat ik hem in HA en via de app kan bedienen.

https://www.ta.co.at/en/discontinued-products/rsm610

Het kanaal stond op auto, ik heb hem nu op 13 gezet, daar waren de misnte netwerken.
Moet ik de RE705X nu ook opnieuw opstarten?
Deze ondersteunt ook Mesh, mits hij natuurlijk verbinding heeft....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Activate schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 19:00:
Dank jullie zover het is een controller die de WP bestuurd die de data moet overbrengen zodat ik hem in HA en via de app kan bedienen.
WP?

Wat is dat en welke bandbreedte heeft het nodig?
Dit apparaat heeft geen WiFi in de specs staan...
Het kanaal stond op auto, ik heb hem nu op 13 gezet, daar waren de misnte netwerken.
Slecht idee. Bij 2.4GHz WiFi heb je op 80MHz totale beschikbare band maar drie niet-overlappende netwerken. Zonder al te diep in de materie te duiken wil je altijd 1, 6 of 11 gebruiken en zit je *veel* liever vol bovenop een ander kanaal op een van die drie dan dat je half overlapt (13 overlapt zijdelings met 11).
Mesh=wireless backhaul. Iedere repeater doet dat per definitie.

Maar 'mesh' gaat niet magisch door muren heen beuken. Dat blijft je probleem.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shinji
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:00
Activate schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 19:00:

https://www.ta.co.at/en/discontinued-products/rsm610

Gebruik alleen 1, 6 of 11.

13 overlapt met 11 en dat geeft een slechter signaal dan meerdere netwerken op 11.

Van die drie dus kiezen welke de minste netwerken heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Activate
Opnieuw bedankt!!

WP staat voor warmte pomp.

De CMI heeft idd geen Wifi de ethernetpoort is gekoppeld aan de RE705X om de data via wifi door te geven.

Hier een plaatje van mijn Wifi signalen, Droakwiet 2,4 is mijn Wifi, de 2e met een lager vermogen lijkt mij dan de RE705X.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SOTTyvXf7V47dqb2z8FGEU2HpHo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4r4SAN1cP0jBX2W7YWBcw45V.jpg?f=fotoalbum_large

En van mijn router instellingen :

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YJk7VpCAM62TOWJ28erCwBhcf5w=/800x/filters:strip_exif()/f/image/KtrMaXgSUsX3WECDZQpnS8pz.png?f=fotoalbum_large

Kanaal 3 lijkt mij ook niet echt in gebruik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Activate schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 19:23:
Opnieuw bedankt!!

WP staat voor warmte pomp.

De CMI heeft idd geen Wifi de ethernetpoort is gekoppeld aan de RE705X om de data via wifi door te geven.

Hier een plaatje van mijn Wifi signalen, Droakwiet 2,4 is mijn Wifi, de 2e met een lager vermogen lijkt mij dan de RE705X.

[Afbeelding]

En van mijn router instellingen :

[Afbeelding]

Kanaal 3 lijkt mij ook niet echt in gebruik?
Kanaal 3 overlapt met 1 en 6. *Niet* doen :o

Even wat meer uitleg over waarom dat een verkeerd idee is: WiFi maakt gebruik van 'collision avoidance'. Een apparaat dat wil zenden luistert in het kanaal naar ander verkeer en zendt pas als de lijn vrij is. Meerdere apparaten in zelfde kanaal delen zo bandbreedte. Dat maakt het trager, maar wel stabiel. Overlap je half, dan zal je apparaat de signalen in het overlappend kanaal niet goed horen en er dwars doorheen gaan zenden. Gevolg is packet loss, retransmits en veel tragere en minder stabiele verbindingen.

Maar...

Als dat WP apparaat geen WiFi ondersteunt, waarom ben je in de 2.4GHz bezig :? Alle andere apparaten die je benoemt kunnen 5GHz aan. Dat is niet alleen sneller maar je hebt minder last van interferentie.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Activate
Dank je,

Hoe zet ik deze over op 5Ghz?

het gekke is in de Thether app zie ik de RE nog stees niet maar als ik in de Archer kijk is de CMI wel verbonden met 2,4Ghz?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Activate
Vreemd, nu zie ik hem even verbonden op de 5 Ghz, zie afbeelding en 10 sec later is hij weer weg...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RmqnNYUabZBtnqnNhVze6jpuWEc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/XGUrytqm52vUd3jkQ5Fzx9Cg.png?f=fotoalbum_large

maar bij de DHCP zie ik hem wel weer staan?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XG9XB_EbqbmPSjKduV0MncbLL9k=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/RNQxNlMbeIxt1VHuT64tyDrI.png?f=user_large

Ik snap het even niet meer.....

[ Voor 23% gewijzigd door Activate op 17-05-2024 19:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Activate
Klinkt misschien stom,(ben nogal een leek) maar kan ik niet halverwege nog een RE705X plaatsen om zodoende voldoende signaal te behouden?

Het heeft voor een tijd terug prima gewerkt er zal wel meer interventie gekomen zijn.

Powerline ben ik een beetje bang voor, het zit op een andere groep en de aarde is niet overal doorgelegd (woning 1920)
Pagina: 1