Een vriend heeft mij gevraagd een nieuwe PC samen te stellen omdat zijn oude aan vervanging toe is. De CPU ondersteunt Windows 11 niet (of andersom) en hij merkt dat de PC trager en luidruchtiger wordt. Een van zijn grootste ergernissen is dat complexere analyses van schaakpartijen vastlopen.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
De PC wordt voornamelijk gebruikt voor internet/mail, verwerken van data en schaak analyses.
Wat mag het systeem gaan kosten?
~1200 euro heb ik als budget gesteld. Wat hem betreft is er geen budget, maar ik vind het onzin om 2k+ uit te geven voor een dergelijk systeem. Gevoelsmatig zijn onderstaande 2 PC's ook overkill, maar aangezien geld tot een bepaalde hoogte geen rol speelt en hij nadrukkelijk "een goede krachtige pc wil" ben ik wat hoger gaan zitten. Of anders gezegd, componenten mogen rustig een paar tientjes duurder zijn.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
2 HD schermen en het standaard randapparatuur.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Een goede CPU.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen voorkeur.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Redelijk stil en geen of zo min mogelijk RGB. De PC staat vaak idle aan en moet dus geen storende factor zijn. Een CPU met geintegreerde grafische kaart is wel een expliciete wens "voor het geval dat". WiFi op het moederbord is ook een pre. Qua opslag heeft hij momenteel een 2TB HDD waarvan de data over moet naar de nieuwe PC. De gekozen behuizing is een bewuste keuze en moet dus in de build zitten.
Ga je overklokken?
Is niet de bedoeling.
Wat verwacht je van ons?[i]
Ik heb zelf een Intel en AMD PC samengesteld. Het wezenlijk dezelfde PC's op de CPU na, en daardoor ook een verschil in moederbord en koeler. Graag hoor ik of ik ergens een fout maak of dat er iemand een degelijk alternatief heeft (graag met onderbouwing).
Intel
AMD
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
De PC wordt voornamelijk gebruikt voor internet/mail, verwerken van data en schaak analyses.
Wat mag het systeem gaan kosten?
~1200 euro heb ik als budget gesteld. Wat hem betreft is er geen budget, maar ik vind het onzin om 2k+ uit te geven voor een dergelijk systeem. Gevoelsmatig zijn onderstaande 2 PC's ook overkill, maar aangezien geld tot een bepaalde hoogte geen rol speelt en hij nadrukkelijk "een goede krachtige pc wil" ben ik wat hoger gaan zitten. Of anders gezegd, componenten mogen rustig een paar tientjes duurder zijn.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
2 HD schermen en het standaard randapparatuur.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Een goede CPU.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen voorkeur.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Redelijk stil en geen of zo min mogelijk RGB. De PC staat vaak idle aan en moet dus geen storende factor zijn. Een CPU met geintegreerde grafische kaart is wel een expliciete wens "voor het geval dat". WiFi op het moederbord is ook een pre. Qua opslag heeft hij momenteel een 2TB HDD waarvan de data over moet naar de nieuwe PC. De gekozen behuizing is een bewuste keuze en moet dus in de build zitten.
Ga je overklokken?
Is niet de bedoeling.
Wat verwacht je van ons?[i]
Ik heb zelf een Intel en AMD PC samengesteld. Het wezenlijk dezelfde PC's op de CPU na, en daardoor ook een verschil in moederbord en koeler. Graag hoor ik of ik ergens een fout maak of dat er iemand een degelijk alternatief heeft (graag met onderbouwing).
Intel
# | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
---|---|---|---|---|
1 | Processors | Intel Core i5-13600K Boxed | € 303,99 | € 303,99 |
1 | Moederborden | ASUS TUF Gaming Z790-PLUS WIFI | € 209,- | € 209,- |
1 | Behuizingen | Fractal Design North XL - Mesh Charcoal Black | € 176,75 | € 176,75 |
1 | Processorkoeling | Cooler Master Hyper 212 Black Edition with LGA1700 | € 45,- | € 45,- |
1 | Geheugen intern | Kingston Fury Beast KF560C36BBEK2-32 | € 109,90 | € 109,90 |
1 | Voedingen | Corsair RM650 (2023) | € 84,55 | € 84,55 |
1 | Solid state drives | Samsung 980 Pro (zonder heatsink) 1TB | € 98,90 | € 98,90 |
1 | Solid state drives | Samsung 980 Pro (zonder heatsink) 2TB | € 159,90 | € 159,90 |
Totaal | € 1.187,99 |
AMD
# | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
---|---|---|---|---|
1 | Processors | AMD Ryzen 7 7800X3D Boxed | € 349,- | € 349,- |
1 | Moederborden | ASUS ROG Strix B650E-F GAMING WIFI | € 229,- | € 229,- |
1 | Behuizingen | Fractal Design North XL - Mesh Charcoal Black | € 176,75 | € 176,75 |
1 | Processorkoeling | be quiet! Pure Rock 2 Zwart | € 35,90 | € 35,90 |
1 | Geheugen intern | Kingston Fury Beast KF560C36BBEK2-32 | € 109,90 | € 109,90 |
1 | Voedingen | Corsair RM650 (2023) | € 84,55 | € 84,55 |
1 | Solid state drives | Samsung 980 Pro (zonder heatsink) 1TB | € 98,90 | € 98,90 |
1 | Solid state drives | Samsung 980 Pro (zonder heatsink) 2TB | € 159,90 | € 159,90 |
Totaal | € 1.243,90 |
Canon EOS R5 & Ra / RF 15-35 2.8L IS / RF 24-70 2.8L IS / RF 70-200L IS