HD kapot??

Pagina: 1
Acties:

• pduh
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 29-12-2025
Van mijn buurvouw heb ik de HD gekregen om die te proberen te herstellen. Zij had W95plus maar die wou niet meer opstarten. Scnadisk liep bij haar ook vast. HD er bij mij ingezet, W98se, scandisk loopt ook vast. Er zitten volgens mij te erg beschadigde clusters tussen. Weet iemand een prog of een mogelijkheid om die slechte gedeeltes van de HD uit te schakelen?

Pduh

P.Duh! lekker puh!

• roelio
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

een programma wat echt veel beter werkt en meer dingen kan markeren als zijnde "bad", en ook meer data kan redden, is Norton Disk Doctor van Symantec.
Dit programmaatje zit in een Windows versie en een DOS versie (incl. lange bestandsnamen) in de pakketten van de afgelopen paar jaar.

Maar goed, wat je in een heel ernstig geval ook zou kunnen doen is de harddisk lowlevelformatten ...
of een diagnostics tooltje van de fabrikant downlaoden

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

• pduh
Wat is lowlevelformatten en hoe doe je dat. Ik heb een gedeelte van de data gebackupped (mijn doc etc.) dus de HD mag compleet geformatteerd worden (heb ik trouwens ook al gedaan) maar daarna wil je er nieuw spul opzetten en dan loopt ie al vast met het kopieren naar de HD
Norton heb ik volgens mij nog wel ergens op CD staan. Moet ik straks maar even installeren.

Alvast bedankt
Pduh

P.Duh! lekker puh!

Verwijderd

Low level formatten kun je via de bios doen, maar is niet aan te raden voor IDE harddisks.

Eigenlijk moet je een nieuwe hardeschijf kopen, want na een paar bad-clusters komen er altijd meer. En niets is vervelender dan je data op een tijdbom opslaan.

Kijk eens welk type nummer je hebt. En vul dat nummer in op de Western Digital website, je kunt dan zien of je hem mag omruilen voor een nieuwe (zal wel niet aangezien er Win95 op stond).

• pduh
Weet iemand nog iets anders dan een nieuwe HD kopen? Ze is namelijk student en die hebben niet zoveel pingping. Is er niet gewoon een programma dat de disk controleert en dan de bad sectors eruit gooit zodat de totale HD kleiner is maar wel goed is?
Diskeeper werkt niet, loopt ook vast.

Waarom is low level formatting neit aan te raden bij IDE schijven?

Pduh

P.Duh! lekker puh!

• 9nevermind9
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 30-12-2025
probeer anders eens format (schijf): /c
dit duurt wel iets langer maar het werkt wel heel vaak

specs | Linux is like a Wigwam, no windows, no gates, only an apache inside!

• pduh
Je bedoelt zeker D ipv C! Ik ga mijn eigen schijf niet formatten! Maar als ik dus format vanuit Dos is het beter dan vanuit W98? Hoezo dat dan weer? Formatteren is toch fromatteren of heb ik het mis?
Pduh

P.Duh! lekker puh!

• 9nevermind9
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 30-12-2025
nee ik bedoel format D: /c dan (je weet wel (schijf): bedoel ik mee de schijf die je wilt formateeren *D )

specs | Linux is like a Wigwam, no windows, no gates, only an apache inside!

Verwijderd

Heb je al naar dat nummer gekeken?
WD geeft namelijk standaard 3 jaar garantie.

• pduh
Nee, zal ik zo even doen. Maar de schijf is volgens mij ook al ouder dan drie jaar maar ook dat zal ik even nakijken.
Ik heb net de HD weer geformatteerd (gewoon vanuit W98) en daarna schijfcontrole maar hij blijft maar vastlopen. Erg irri.

Pduh

P.Duh! lekker puh!

Verwijderd

Ik zou absoluut nog een low-level format proberen.
Bijvoorbeeld met het progje lf.

Eerst bootflop maken, daar het progje opzetten. Vervolgens je eigen hd LOSKOPPELEN (dan kun je nooit de verkeerde nemen). LET OP, volg de instructies die het progje geeft! Dus in BIOS de gevraagde settings doen etc.!!

Verwijderd

HD = OM. Snap dat nou eens.

En low-level = dom.

• pduh
Nou SORRY hoor, maar in ieder geval werkt Norton Disc Doctor ook niet echt. Hij loopt namelijk ook vast. Nog andere suggesties dan Low Level? De HD is volgens mij namelijk zo goed als stuk en ik wil echt iets doen voor dat meisje.

Pduh

P.Duh! lekker puh!

• MaikelG
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21-08-2024

MaikelG

^^

...ik wil echt iets doen voor dat meisje. ...
Koop haar een nieuwe HD :Y)
Dit klinkt als een brakke HD, op weg naar de eeuwige MS-DOS velden :)

^^ 4 mega pixels - BF1 / Discord: bierrrrrtje

• pduh
Nou, ik heb Low Level Formatting geprobeerd maar daar krijg ik (na een lange tijd wachten, het programma werkt overigens wel) de melding:
The hard disk has too many bad tracks, Low level format failed!
Tijdens het opstarten "heet" de HD trouwens:
Conner Peripherals 1275MB CFS1275A 8.36b
Misschien dat iemand hier iets mee kan. Anders wordt het waarschijnlijk toch een nieuwe kopen.

P.Duh! lekker puh!

Pagina: 1