Wasmachine kapot - oplossing duurt te lang

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rik.
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 13:45
Ongeveer een maand geleden begon onze wasmachine tijdens het centrifugeren (en soms tijdens het spoelen) een enorme herrie te maken (Geluid: https://jmp.sh/qiC9DfD3). Hiervoor heb ik contact opgenomen met de webwinkel en zij hebben het aangemeld bij Samsung. Het probleem was een dag later weg en toen heb ik het verzoek dus ingetrokken. Uiteindelijk ontstond het probleem een paar dagen later toch weer en heb ik opnieuw een verzoek in laten dienen bij Samsung.

Afgelopen week (14 mei) is LetMeRepair bij ons geweest om de wasmachine te repareren, ze gaven aan dat de platen aan elkaar geknepen zitten en dit elkaar wat raakt en enorme herrie kan geven, dit hebben ze gefixeerd en zou nu opgelost moeten zijn. Wel gaf de monteur aan dat de wasmachine het beste op de grond kon staan ipv op onze waskast. Mocht het probleem niet weg zijn dan moesten we het dus eerst even op de grond proberen.
Dezelfde dag heb ik een wasje gedraaid en het probleem was direct weer aanwezig. Ik heb toen bij het 2e wasje de wasmachine op de grond gezet en toen nog een keer geprobeerd, ook toen was het geluid er.

Hierop heb ik direct contact opgenomen met de webwinkel en gevraagd om een gratis vervanging of het geld terug. Helaas geven zij aan dat ze de fabrikant 3x de kans moeten geven om het te repareren en daarna pas geld terug kunnen geven of het apparaat kunnen vervangen. Ik lees echter bij ConsuWijzer iets anders:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vISpR8WsKOxKHdL-EPZh7JE8oY4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/QLnxscS08iQ1X6EjeWlMDFDU.png?f=user_large

In hoeverre klopt het wat er gezegd wordt? Moeten zij daadwerkelijk de fabrikant 3x de kans geven? Of mag ik na 1 mislukte reparatie mijn geld terug eisen?

Het duurt elke keer 2 tot 3 weken voordat LetMeRepair langs kan komen, mochten er 3 reparaties nodig zijn dan ben ik dus ruim 9 weken verder, en misschien zelfs langer.

Hopelijk kunnen jullie ons hierbij helpen.

[ Voor 4% gewijzigd door Rik. op 17-05-2024 10:11 ]

Beste antwoord (via Rik. op 22-05-2024 19:33)

• Real
  • Registratie: Februari 2022
  • Niet online
Rik. schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 10:08:
Ongeveer een maand geleden begon onze wasmachine tijdens het centrifugeren (en soms tijdens het spoelen) een enorme herrie te maken
A. Heb je de wasmachine minder dan een jaar geleden gekocht?
B. Is de wasmachine bedoeld voor persoonlijk gebruik en ben je dus consument?

Als het antwoord op één van beide vragen 'nee' is, stop dan met lezen en licht toe.

Als het antwoord op beide vragen 'ja' is, dan voldoet de wasmachine niet aan de overeenkomst (art. 7:17 en 7:18 BW), tenzij de verkoper kan aantonen dat de wasmachine bij aflevering wel voldeed (art. 7:18a lid 2 BW).

Indien de verkoper dat niet aantonen (wat het geval lijkt te zijn), moet de verkoper op jouw verzoek de wasmachine herstellen of vervangen tenzij vervanging disproportioneel zou zijn (art. 7:21 BW).

De verkoper moet herstellen of vervangen:

1. zonder kosten voor jou (art. 7:21 lid 2 BW); en
2. binnen een redelijke termijn (art. 7:21 lid 3 BW); en
3. zonder ernstige overlast (art. 7:21 lid 3 BW)

Van art. 7:17, 7:18, 7:18a lid 2 en 7:21 BW mag een verkoper op grond van art. 7:6 lid 1 BW niet in je nadeel afwijken in de (algemene) voorwaarden van de koopovereenkomst.

Feiten van algemene bekendheid zoals 'de aarde draait om de zon' of 'van regen word je nat' vereisen geen bewijs in rechte (art. 149 lid 2 Rv). Het is een feit van algemene bekendheid dat huishoudens afhankelijk van het aantal personen meerdere keren per week een wasmachine gebruiken om kleding te wassen.

Daarmee kun je onderbouwen dat de verkoper van deze wasmachine dus niet drie weken mag doen over het herstel van een wasmachine die niet aan de overeenkomst voldoet, omdat het op die manier strijdig is met art. 7:21 lid 3 BW. Uit de wet volgt echter geen objectief criterium van ernstige overlast. Het kan zijn dat een rechter drie weken een acceptabele periode vindt, ook al vind ik het persoonlijk geen redelijke periode voor het herstel van een wasmachine.
Moeten zij daadwerkelijk de fabrikant 3x de kans geven? Of mag ik na 1 mislukte reparatie mijn geld terug eisen?
Het criterium in art. 7:21 lid 3 BW is leidend. Er mag geen sprake zijn van ernstige overlast. Zoals ik hierboven uiteen heb gezet vind ik persoonlijk drie weken al veel te lang, laat staan dat het negen weken zou zijn. Dat was anders geweest als de verkoper de wasmachine meteen had vervangen door een leenwasmachine en jouw wasmachine had meegenomen voor herstel.

Als de drie-keer-herstel regel een (algemene) voorwaarde is die deel uitmaakt van de koopovereenkomst, dan kun je die voorwaarde vernietigen op grond van art. 7:6 lid 1 BW en art. 3:40 lid 2 BW, omdat die regel in je nadeel afwijkt van art. 7:21 lid 3 BW. Dat geldt uiteraard ook voor andere voorwaarden die in je nadeel afwijken van art. 7:21 BW.

Nu de verkoper de verplichtingen in art. 7:21 BW niet nakomt en jij daarnaast ook nog kunt aantonen dat het standaard beleid is van de verkoper om het herstel van wasmachines maximaal negen weken te laten duren, kun je de overeenkomst op grond van art. 7:22 lid 2 BW ontbinden.

Nadat je ontbindingsverklaring door de verkoper is ontvangen, moet je het volledige aankoopbedrag van de wasmachine onverwijld (dus zonder onnodige vertraging) terugkrijgen en de wasmachine met het tikkende geluid bij centrifugeren moet op kosten van de verkoper weer terug naar de verkoper. Meestal betekent dat laatste dat de verkoper de wasmachine weer laat ophalen.

Hou er wel rekening mee dat het op een forum zoals dit niet mogelijk is om alle feiten te overzien. Mede daarom blijft elk risico dat samenhangt met handelen naar wat ik noem bij jou.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 12:25
nou je moet inderdaad de verkoper wel de kans geven om het te repareren binnen een redelijke termijn..

en dat wordt denk ik als redelijk gezien wat men doet..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 17:10
Ik snap dit niet: "ze gaven aan dat de platen aan elkaar geknepen zitten en dit elkaar wat raakt en enorme herrie kan geven"

Platen aan elkaar geknepen?
Dat klinkt niet als een slijtage iets ofzo, maar eerder als een slecht ontwerp van de machine.
Een trommel moet toch vrij zijn om te draaien en wegens de mogelijke onbalans moet ie ook voldoende ruimte hebben om wat heen en weer te bewegen zonder iets te raken...

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ora et Labora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 12:27
Volgens mij staat er nergens iets over een aantal keer beschreven, maar ik kan het mishebben.
Wel over een redelijke termijn.
Stel dat je 4 weken hebt moeten wachten de eerste keer en nu de 2e keer weer 4 weken, is dit best onredelijk.
Stel dat ze er binnen een paar dagen waren en nu weer binnen een paar dagen, is dit nog best redelijk.
Als ze aangeven dat het niet meer gerepareerd kan worden of dat de reparatie duurder is dan de nieuwwaarde, kun je ook non conformiteit aangeven maar dan moet de verkoper wel een redelijke kans gehad hebben om te repareren.

Toevallig heb ik ook non conformiteit gebruikt bij een samsung wasmachine nadat de reparatiekosten hoger waren dan de nieuwaarde, zelfs kort buiten de aangegeven garantieperiode bij een webwinkel van een blauwe bolle mijnheer en ik heb keurig m'n geld teruggekregen.

Who's general failure, and why is he reading my disk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rik.
boyette schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 10:13:
nou je moet inderdaad de verkoper wel de kans geven om het te repareren binnen een redelijke termijn..

en dat wordt denk ik als redelijk gezien wat men doet..
De eerste keer duurde ruim 3 weken, en nu gaat het waarschijnlijk weer die kant op. Moeten we dat redelijk vinden?
GarBaGe schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 10:14:
Ik snap dit niet: "ze gaven aan dat de platen aan elkaar geknepen zitten en dit elkaar wat raakt en enorme herrie kan geven"

Platen aan elkaar geknepen?
Dat klinkt niet als een slijtage iets ofzo, maar eerder als een slecht ontwerp van de machine.
Een trommel moet toch vrij zijn om te draaien en wegens de mogelijke onbalans moet ie ook voldoende ruimte hebben om wat heen en weer te bewegen zonder iets te raken...
Ik weet niet exact wat ze ermee bedoelde maar de monteur gaf iets aan alsof de buitenkant (zijkant en onderkant) van de wasmachine aan elkaar geknepen zijn. Verder geen idee hoor...
Ora et Labora schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 10:19:
Volgens mij staat er nergens iets over een aantal keer beschreven, maar ik kan het mishebben.
Wel over een redelijke termijn.
Stel dat je 4 weken hebt moeten wachten de eerste keer en nu de 2e keer weer 4 weken, is dit best onredelijk.
Stel dat ze er binnen een paar dagen waren en nu weer binnen een paar dagen, is dit nog best redelijk.
Als ze aangeven dat het niet meer gerepareerd kan worden of dat de reparatie duurder is dan de nieuwwaarde, kun je ook non conformiteit aangeven maar dan moet de verkoper wel een redelijke kans gehad hebben om te repareren.

Toevallig heb ik ook non conformiteit gebruikt bij een samsung wasmachine nadat de reparatiekosten hoger waren dan de nieuwaarde, zelfs kort buiten de aangegeven garantieperiode bij een webwinkel van een blauwe bolle mijnheer en ik heb keurig m'n geld teruggekregen.
Ja de eerste keer duurde 3 weken, en nu gaat het denk ik ook weer die kant op. Eerste keer aanmelden was 18 april en reparatie was op 14 mei, maar in de tussentijd heb ik 'm dus afgemeld en op 23 april opnieuw aangemeld. Dus dat waren precies 3 weken.

*knip* Hinten naar de naam van de winkel is niet de bedoeling.. Hun blijven vasthouden aan die 3 repratiepogingen

[ Voor 5% gewijzigd door Yorinn op 20-05-2024 09:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
Rik. schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 10:22:
[...]

De eerste keer duurde ruim 3 weken, en nu gaat het waarschijnlijk weer die kant op. Moeten we dat redelijk vinden?
ja

en je hebt ook weinig keus want vind je het niet redelijk kan je gaan steggelen en dat gaat toch niet zorgen dat het sneller is opgelost

anders ff direct contact leggen met Samsung

maar die hebben de wasmachine branche waar ze niet in uitblinken overigens niet zo een premium service als bij hun smartphone afdeling.

dus verwacht ook niet dat ze daar wat mee doen

bovendien functioneert het apparaat toch gewoon
het maakt alleen wat meer geluid dan wat zou moeten

[ Voor 31% gewijzigd door boyette op 17-05-2024 10:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rik.
boyette schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 10:31:
[...]

ja

en je hebt ook weinig keus want vind je het niet redelijk kan je gaan steggelen en dat gaat toch niet zorgen dat het sneller is opgelost
Het gaat mij in dit geval eigenlijk gewoon om mijn rechten.
Heb ik recht op mijn geld terug als een product na 1 reparatie weer kapot gaat? Volgens ConsuWijzer wel, maar ik ben benieuwd of er nog meer onderbouwing is waarmee ik naar de verkoper kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
Rik. schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 10:32:
[...]

Het gaat mij in dit geval eigenlijk gewoon om mijn rechten.
Heb ik recht op mijn geld terug als een product na 1 reparatie weer kapot gaat? Volgens ConsuWijzer wel, maar ik ben benieuwd of er nog meer onderbouwing is waarmee ik naar de verkoper kan.
nee
je hebt recht op een deugdelijk product en je moet de verkoper een redelijke termijn geven het probleem op te lossen

en ze dachten het de eerste keer opgelost te hebben

dan moeten ze nu weer een redelijke kans krijgen

je moet het ook vanuit hun bekijken
niet alleen vanuit jezelf

besef ook dat de wasmachine ook deugdelijk geplaatst moet worden en dat was mogelijk ook niet zo.. ik denk dat ze dat ook kunnen opvoeren als oorzaak van het defect dus ik zou dit niet te hoog gaan opspelen

[ Voor 13% gewijzigd door boyette op 17-05-2024 10:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rik.
boyette schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 10:34:
[...]

nee
je hebt recht op een deugdelijk product en je moet de verkoper een redelijke termijn geven het probleem op te lossen

en ze dachten het de eerste keer opgelost te hebben

dan moeten ze nu weer een redelijke kans krijgen

je moet het ook vanuit hun bekijken
niet alleen vanuit jezelf

besef ook dat de wasmachine ook deugdelijk geplaatst moet worden en dat was mogelijk ook niet zo.. ik denk dat ze dat ook kunnen opvoeren als oorzaak van het defect dus ik zou dit niet te hoog gaan opspelen
toon volledige bericht
Zoals ik ook in de TS aangegeven heb staat de wasmachine op een verhoging, dat is allemaal gewoon deugdelijk en zelfs op de grond maakt de wasmachine dit geluid, dit kan dus niet de oorzaak zijn van het defect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
Rik. schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 10:40:
[...]

Zoals ik ook in de TS aangegeven heb staat de wasmachine op een verhoging, dat is allemaal gewoon deugdelijk en zelfs op de grond maakt de wasmachine dit geluid, dit kan dus niet de oorzaak zijn van het defect.
ah ok
ik had dat anders begrepen als dat het op een kast stond die dus ook onbalans kan geven
maar puur een verhoging dat is geen probleem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rik.
boyette schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 10:43:
[...]

ah ok
ik had dat anders begrepen als dat het op een kast stond die dus ook onbalans kan geven
maar puur een verhoging dat is geen probleem
Ja het is een wasmachine kast, maar dit is puur een lade met daarboven nog een uittrekbare plank voor de wasmand. Staat super stabiel en daar staat de wasmachine al vanaf het begin op.
Dacht eerst ook dat het wellicht daar aan zou liggen maar dat kan het dus niet zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
Rik. schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 10:44:
[...]

Ja het is een wasmachine kast, maar dit is puur een lade met daarboven nog een uittrekbare plank voor de wasmand. Staat super stabiel en daar staat de wasmachine al vanaf het begin op.
Dacht eerst ook dat het wellicht daar aan zou liggen maar dat kan het dus niet zijn.
dat moet niet meeveren bijv.
dan krijg je een hele andere situatie en dan kan dat ook het probleem permanent veroorzaken dus nadien verplaatsen heeft dan geen zin meer dan is de schade al veroorzaakt

en blijft het probleem bestaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rik.
boyette schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 10:46:
[...]

dat moet niet meeveren bijv.
dan krijg je een hele andere situatie en dan kan dat ook het probleem permanent veroorzaken dus nadien verplaatsen heeft dan geen zin meer dan is de schade al veroorzaakt

en blijft het probleem bestaan
Nee snap ik, die kast veert gelukkig niet mee.
Ik ga er nog een keer achteraan bij Samsung.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
Rik. schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 10:47:
[...]

ok
Samsung heeft ook geen eigen monteurs rond rijden voor hun wasmachines

als je bijv..een Inventum hebt staat er binnen 3 dagen een monteur maar die hebben een eigen service

Samsung besteed dat uit aan een extern bedrijf die daar dan geen premium service level op hebben maar ik denk dat het ook meespeelt dat het nog functioneert

bij volledige uitval dan zal er mogelijk meer prioriteit aan gegeven worden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 27-04 13:05
Rik. schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 10:47:
[...]

Dat lijkt mij niet handig... als je wasmachine bij winkel X gekocht hebt, moet je het probleem door die winkel laten oplossen. Samsung zou het wellicht voor je kunnen oplossen, maar stel dat zij een vervangend apparaat geven, dan hoeft winkel X daar geen garantie meer voor te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rik.
vanaalten schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 12:37:
[...]

Dat lijkt mij niet handig... als je wasmachine bij winkel X gekocht hebt, moet je het probleem door die winkel laten oplossen. Samsung zou het wellicht voor je kunnen oplossen, maar stel dat zij een vervangend apparaat geven, dan hoeft winkel X daar geen garantie meer voor te geven.
De winkel meld het aan bij Samsung en zij nemen contact met mij op, dus ga alleen de status daar checken. Vervangend apparaat laat ik via de winkel lopen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grasmanek94
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 15:17
je hebt ook nog recht op *schadeloos en kosteloos* reparatie en herstel, dus als jij extra kosten moet maken omdat de verkoper je geen oplossing bood om je was te kunnen doen, en je dus naar de wasserette moet, dan kan je die kosten declareren. Laat de verkoper weten dat je ernstige overlast ondervind van de problemen (alleen als dat echt zo is) en vraag om mee te denken, doen ze dat niet stel dan voor dat je de kosten declareert (transport naar de wasserette, en de gebruikskosten). Ze kunnen piepen wat ze willen maar je zult heel waarschijnlijk in je recht staan.

Er zitten hier echt wel nog nuances (dus dubbel check bij iemand anders), ik ben geen advocaat of jurist, ik geef je alleen informatie over welke mogelijkheden er kunnen bestaan.

[ Voor 5% gewijzigd door grasmanek94 op 17-05-2024 12:45 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Rik. schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 10:44:
Een kennis van mij vroeg zich af waarom de wasmachine na 3 jaar al zoveel herrie maakt.
Bleek de wasmachine niet waterpas te staan en iets te wiebelen.
Toen ik de dempers en gebroken veren had vervangen en 100% waterpas had gezet, werkte die weer.

Oftewel:
1. heb je de kast waterpas gezet?
2. Heb je de wasmachine waterpas gezet?
3. Heb je een test gedaan met halve belading centrifugeren?

Zo niet, dan kan dus ook de machine "scheef" gaan hangen waardoor het frame langzaamaan krom is geworden, met alle gevolgen.
Samsung is ook niet bepaald een machine die langer mee gaat dan 2 (garantie) jaren.

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shurman26
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 17-05-2024
Zelfde discussie gevoerd met *knip*, betreft een wasdroger. Deze was ook defect, 1x een monteurs bezoek gehad waarna het probleem een dag later teruggekomen was.

*knip* gaf ook aan het recht hadden op 3 pogingen om te repareren, wat dus voor mij betekende 3 maal een vrije dag opofferen. Hierop de keuze gemaakt de koop te ontbinden, die *knip* direct afwees. Uiteindelijk via ACM en thuiswinkel.org mijn gelijk gekregen en is de koop ontbonden.

Vergt wat energie, maar volgens mij sta jij in je gelijk.

[ Voor 5% gewijzigd door Zeehond op 18-05-2024 18:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rik.
shurman26 schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 21:55:
Zelfde discussie gevoerd met *knip*, betreft een wasdroger. Deze was ook defect, 1x een monteurs bezoek gehad waarna het probleem een dag later teruggekomen was.

*knip* gaf ook aan het recht hadden op 3 pogingen om te repareren, wat dus voor mij betekende 3 maal een vrije dag opofferen. Hierop de keuze gemaakt de koop te ontbinden, die *knip* direct afwees. Uiteindelijk via ACM en thuiswinkel.org mijn gelijk gekregen en is de koop ontbonden.

Vergt wat energie, maar volgens mij sta jij in je gelijk.
Ik stuur je een PB

[ Voor 4% gewijzigd door Zeehond op 18-05-2024 18:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rik.
Ik heb vandaag contact gehad met de backoffice *knip*, ze geven nu inderdaad toe dat er geen 3 reparatiepogingen nodig zijn.

Ze willen graag wel deze reparatie afwachten en als het dan niet opgelost is dan gaat het direct omgeruild worden, of krijgen we ons geld terug. En mochten we donderdag nog niks gehoord hebben van LetMeRepair dan moeten we *knip* weer contacten.

Even afwachten dus..

[ Voor 4% gewijzigd door Zeehond op 18-05-2024 18:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zeehond
  • Registratie: Juni 2015
  • Niet online

Zeehond

FP Admin & Powermod/ Mod W&M

Seal with it!

Ik heb even de winkelnaam verwijderd en zet het topic door naar het juiste forum :)

Select * from fish

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
Rik. schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 16:00:
Ik heb vandaag contact gehad met de backoffice [mbr]*knip*[/], ze geven nu inderdaad toe dat er geen 3 reparatiepogingen nodig zijn.

Ze willen graag wel deze reparatie afwachten en als het dan niet opgelost is dan gaat het direct omgeruild worden, of krijgen we ons geld terug. En mochten we donderdag nog niks gehoord hebben van LetMeRepair dan moeten we [mbr]*knip*[/] weer contacten.

Even afwachten dus..
dat zei ik al dat is het beste
volgende keer misschien iets beter opletten met het merk wasmachine dat je kiest..

service is ook belangrijk

inventum bijv. heeft 5 jaar garantie + eigen reparatieservice wanneer er iets is..
en lukt reparatie niet wordt het product omgewisseld voor een nieuw exemplaar

samsung is wel een bekend merk maar niet in de wasmachine wereld..
dat is niet hun core business.. en dat merk je hier dan ook wel..

[ Voor 4% gewijzigd door boyette op 19-05-2024 00:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rik.
boyette schreef op zondag 19 mei 2024 @ 00:13:
[...]

dat zei ik al dat is het beste
volgende keer misschien iets beter opletten met het merk wasmachine dat je kiest..

service is ook belangrijk

inventum bijv. heeft 5 jaar garantie + eigen reparatieservice wanneer er iets is..
en lukt reparatie niet wordt het product omgewisseld voor een nieuw exemplaar

samsung is wel een bekend merk maar niet in de wasmachine wereld..
dat is niet hun core business.. en dat merk je hier dan ook wel..
Het merk doet er voor de service hier eigenlijk niet toe. De webwinkel is hier de partij die het op moet lossen, en zij staan juist bekend om de goede service dus vandaar dat we het daar gekocht hebben.

Inventum is helaas geen optie. We willen om verschillende redenen graag een wasmachine met WiFi, Inventum heeft dit niet.

Ik heb er eerlijk gezegd een hard hoofd in dat het gemaakt wordt, dus ben al rustig aan het zoeken naar een nieuwe machine.
Mocht iemand tips hebben dan zijn ze welkom!

[ Voor 13% gewijzigd door Rik. op 19-05-2024 08:57 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +4 Henk 'm!

• Real
  • Registratie: Februari 2022
  • Niet online
Rik. schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 10:08:
Ongeveer een maand geleden begon onze wasmachine tijdens het centrifugeren (en soms tijdens het spoelen) een enorme herrie te maken
A. Heb je de wasmachine minder dan een jaar geleden gekocht?
B. Is de wasmachine bedoeld voor persoonlijk gebruik en ben je dus consument?

Als het antwoord op één van beide vragen 'nee' is, stop dan met lezen en licht toe.

Als het antwoord op beide vragen 'ja' is, dan voldoet de wasmachine niet aan de overeenkomst (art. 7:17 en 7:18 BW), tenzij de verkoper kan aantonen dat de wasmachine bij aflevering wel voldeed (art. 7:18a lid 2 BW).

Indien de verkoper dat niet aantonen (wat het geval lijkt te zijn), moet de verkoper op jouw verzoek de wasmachine herstellen of vervangen tenzij vervanging disproportioneel zou zijn (art. 7:21 BW).

De verkoper moet herstellen of vervangen:

1. zonder kosten voor jou (art. 7:21 lid 2 BW); en
2. binnen een redelijke termijn (art. 7:21 lid 3 BW); en
3. zonder ernstige overlast (art. 7:21 lid 3 BW)

Van art. 7:17, 7:18, 7:18a lid 2 en 7:21 BW mag een verkoper op grond van art. 7:6 lid 1 BW niet in je nadeel afwijken in de (algemene) voorwaarden van de koopovereenkomst.

Feiten van algemene bekendheid zoals 'de aarde draait om de zon' of 'van regen word je nat' vereisen geen bewijs in rechte (art. 149 lid 2 Rv). Het is een feit van algemene bekendheid dat huishoudens afhankelijk van het aantal personen meerdere keren per week een wasmachine gebruiken om kleding te wassen.

Daarmee kun je onderbouwen dat de verkoper van deze wasmachine dus niet drie weken mag doen over het herstel van een wasmachine die niet aan de overeenkomst voldoet, omdat het op die manier strijdig is met art. 7:21 lid 3 BW. Uit de wet volgt echter geen objectief criterium van ernstige overlast. Het kan zijn dat een rechter drie weken een acceptabele periode vindt, ook al vind ik het persoonlijk geen redelijke periode voor het herstel van een wasmachine.
Moeten zij daadwerkelijk de fabrikant 3x de kans geven? Of mag ik na 1 mislukte reparatie mijn geld terug eisen?
Het criterium in art. 7:21 lid 3 BW is leidend. Er mag geen sprake zijn van ernstige overlast. Zoals ik hierboven uiteen heb gezet vind ik persoonlijk drie weken al veel te lang, laat staan dat het negen weken zou zijn. Dat was anders geweest als de verkoper de wasmachine meteen had vervangen door een leenwasmachine en jouw wasmachine had meegenomen voor herstel.

Als de drie-keer-herstel regel een (algemene) voorwaarde is die deel uitmaakt van de koopovereenkomst, dan kun je die voorwaarde vernietigen op grond van art. 7:6 lid 1 BW en art. 3:40 lid 2 BW, omdat die regel in je nadeel afwijkt van art. 7:21 lid 3 BW. Dat geldt uiteraard ook voor andere voorwaarden die in je nadeel afwijken van art. 7:21 BW.

Nu de verkoper de verplichtingen in art. 7:21 BW niet nakomt en jij daarnaast ook nog kunt aantonen dat het standaard beleid is van de verkoper om het herstel van wasmachines maximaal negen weken te laten duren, kun je de overeenkomst op grond van art. 7:22 lid 2 BW ontbinden.

Nadat je ontbindingsverklaring door de verkoper is ontvangen, moet je het volledige aankoopbedrag van de wasmachine onverwijld (dus zonder onnodige vertraging) terugkrijgen en de wasmachine met het tikkende geluid bij centrifugeren moet op kosten van de verkoper weer terug naar de verkoper. Meestal betekent dat laatste dat de verkoper de wasmachine weer laat ophalen.

Hou er wel rekening mee dat het op een forum zoals dit niet mogelijk is om alle feiten te overzien. Mede daarom blijft elk risico dat samenhangt met handelen naar wat ik noem bij jou.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 27-04 13:05
Real schreef op maandag 20 mei 2024 @ 08:10:
Maar: drie pogingen, gedurende negen weken, zou voor mij ernstige overlast zijn als ik gedurende die tijd geen werkende wasmachine zou hebben.

Echter TS HEEFT een werkende wasmachine. Hij maakt meer geluid dan wenselijk en het is moeilijk te beoordelen voor mij of het daarmee ernstige overlast wordt, maar voor mij klinkt het niet onredelijk om bij een werkende-lawaaiige-wasmachine negen weken nodig te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rik.
vanaalten schreef op maandag 20 mei 2024 @ 09:31:
[...]

Maar: drie pogingen, gedurende negen weken, zou voor mij ernstige overlast zijn als ik gedurende die tijd geen werkende wasmachine zou hebben.

Echter TS HEEFT een werkende wasmachine. Hij maakt meer geluid dan wenselijk en het is moeilijk te beoordelen voor mij of het daarmee ernstige overlast wordt, maar voor mij klinkt het niet onredelijk om bij een werkende-lawaaiige-wasmachine negen weken nodig te hebben.
We kunnen weinig wassen omdat je iedereen wakker maakt, van werk afhoudt etc..
Zelfs onze buren hebben er last van

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

vanaalten schreef op maandag 20 mei 2024 @ 09:31:
Ik vraag me af of het verstandig is om een wasmachine die dit geluid maakt zo te blijven gebruiken. Onderdelen die elkaar niet horen te raken doen dat nu toch. Hij zal niet direct ontploffen maar bij drie weken normaal gebruik zou ik toch eerst even met de winkel overleggen, als dat ding nu nog verder stuk gaat wil je niet dat dat aan jezelf ligt.

Overigens, ik zou hippe features als wifi niet prefereren boven simpelweg levensduur (mijn samsung ging - natuurlijk net buiten garantie - kapot omdat het soldeerwerk niet tegen trillingen kan, en nee, ik maak geen grap). Maar daar heb je alleen wat aan als het repareren niet lukt en ze de optie bieden om hem om te ruilen.

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rik.
bwerg schreef op maandag 20 mei 2024 @ 10:00:
[...]

Ik vraag me af of het verstandig is om een wasmachine die dit geluid maakt zo te blijven gebruiken. Onderdelen die elkaar niet horen te raken doen dat nu toch. Hij zal niet direct ontploffen maar bij drie weken normaal gebruik zou ik toch eerst even met de winkel overleggen, als dat ding nu nog verder stuk gaat wil je niet dat dat aan jezelf ligt.

Overigens, ik zou hippe features als wifi niet prefereren boven simpelweg levensduur (mijn samsung ging - natuurlijk net buiten garantie - kapot omdat het soldeerwerk niet tegen trillingen kan, en nee, ik maak geen grap). Maar daar heb je alleen wat aan als het repareren niet lukt en ze de optie bieden om hem om te ruilen.
We verkiezen wifi natuurlijk niet boven levensduur, maar is voor onze situatie wel een musthave eigenlijk. Dit heeft verschillende redenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rik.
Nadat ik weer tm vandaag gewacht had op reactie van LetMeRepair heb ik vandaag nogmaals contact gehad met de webwinkel. Ze begrijpen het en geven toe dat dit te lang duurt.

We mogen nu kiezen uit 3 opties
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5LsvQXwrtsJH1H2cIpFLcJtRiDc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4rWpmwEpIVTSy7EkSldOGOsy.jpg?f=fotoalbum_large

We gaan uiteindelijk voor optie 2, die komen ze komende week al bezorgen.
Optie 1 was geen optie natuurlijk en aan optie 3 hebben we niks, moeten toch ergens een wasmachine kopen en er zat een geschikt model tussen. Moeten uiteraard bijbetalen maar dat is logisch.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 15:12
Optie 3 was natuurlijk ipv shop tegoed gewoon euros op je rekening

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rik.
loki504 schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 19:16:
Optie 3 was natuurlijk ipv shop tegoed gewoon euros op je rekening
Heb dat niet meer nagevraagd maar dat zouden wij natuurlijk ook willen als we geen geschikte betaalbare wasmachine konden vinden bij Coolblue.
Voor nu dus die discussie niet aangegaan.

Sorry, markeerde je per ongeluk als beste antwoord. Dikke vingers denk ik 😅

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 15:12
Hèhè geen probleem en als je een mooie andere wasmachine heb gevonden is het toch prima[😀

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rik.
loki504 schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 19:36:
Hèhè geen probleem en als je een mooie andere wasmachine heb gevonden is het toch prima[😀
Zeker weten!
Het is deze geworden:
https://www.coolblue.nl/s...tm_campaign=product-share
Pagina: 1