Nieuwe PC gebouwd, maar games crashen steeds

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaapbakker1993
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 02-01 10:13
Hallo,

Gisteren mijn PC in elkaar gezet.
Niet heel handig in, maar alles lijkt te werken.

Nu heb ik Windows geïnstalleerd, vervolgens de standaard Geforce drivers geïnstalleerd op de website.

Vervolgens Fortnite gedownload.

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 7600X Boxed€ 202,99€ 202,99
1MoederbordenGigabyte B650M D3HP€ 116,-€ 116,-
1VideokaartenASUS Dual GeForce RTX 4060 OC Edition 8GB GDDR6€ 324,99€ 324,99
1BehuizingenMontech X3 Mesh Zwart€ 54,90€ 54,90
1Processorkoelingbe quiet! Pure Rock 2 FX Black€ 43,21€ 43,21
1Geheugen internLexar Ares RGB LD5EU016G-R6400GDLA€ 109,90€ 109,90
1Voedingenbe quiet! System Power 10 650W€ 62,94€ 62,94
1Solid state drivesLexar NM710 1TB€ 64,90€ 64,90
Totaal€ 979,83

Nu wil mijn Neefje gamen, maar de game crasht kort na het opstarten.

De PC lijkt de Videokaart wel te herkennen. Fans draaien niet, maar dat hoeft ook niet perse volgens mij.

Iemand tips? Neefje wacht al maanden op dit moment en nu werkt het niet. Zeer vervelend.

Hoor het graag.
Jaap

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Anoniem: 278217

Wat heb je zelf al gedaan om het te troubleshooten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Nu online
Wat voor instellingen heb je allemaal gebruikt?
Je geheugen is DDR5-6400.
Op deze hoge snelheid gaat je platform vrijwel zeker niet stabiel draaien.
Dit is een zware OC
Formeel (geen OC), gaat AMD tot DDR5-5200.
Met een lichte OC en wat geluk gaat mogelijk DDR5-6000 nog wel stabiel draaien.

Als je losse testen draait, zoals memtest (geheugen), cinebench (CPU), 3Dmark (GPU)... hoe vergaat je stabiliteit dan?

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• meljor
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 14-05 18:18
Welke fans draaien niet?

Voeding stekker op de videokaart wel aangesloten?

Xmp/expo in bios aangezet ja of nee?

6400mhz geheugen is vrij hoog voor Ryzen en niet makkelijk stabiel te krijgen (6000mhz is wellicht handiger)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gwystyl
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:15

gwystyl

Beugeltje dan maar?

Je zou de videokaart er uit kunnen trekken en op de IGP proberen te draaien. Als dat wel werkt ligt het probleem misschien in je GPU, anders zou ik net als hierboven het geheugen verdenken.

Heb je XMP ingesteld in de BIOS, en zo ja op welke setting?

Ik heb zelf net een systeem gebouwd met het oudere broertje van dat moederbord, de Gigabyte B550M DS3H, in combinatie met het G.Skill geheugen dat in de BBG genoemd wordt en ook een 4060. Na instellen van XMP herkende hij vanzelf de goede timing, maar ik heb niet al te snel DDR4 dus ik weet niet of dat bij DDR5 meer ingesteld moet worden.

De fans hoeven inderdaad niet gelijk aan. Je kan wel met Gigabyte Control Center (of een wat lichter alternatief zoals Fan Control instellen hoe de fans zich gedragen. Bij desktopgebruik en lichte spelletjes kunnen ze bijna onhoorbaar werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wylana
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 15:54
Chipset drivers geïnstalleerd?
https://www.amd.com/en/su...ml/chipsets/am5/b650.html

Verder staat je geheugen ook niet op de QVL lijst, wat dus niet helpt bij de stabiliteit omdat dit niet gegarandeerd is.

Kies een setje uit deze lijst: https://www.gigabyte.com/...10/support#support-memsup

Dan weet je in ieder geval dat het getest is door Gigabyte.

Ik ben steenrijk....ik heb een grindpad!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaapbakker1993
Bedankt voor de reacties.

Heel veel geprobeerd inmiddels, maar niets lost het op.
Onderstaande RAM zit er nu in. Van 6400 naar 6000 Mhz.

"Lexar Ares RGB LD5BU016G-R6000GDLA "

In de bios XML disabled en Mhz lager gezet in stappen van 5000 naar 3200.

Drivers zijn up to date

Aantal youtube videos met crash oplossingen..

Helaas nog niets gewerkt..

Zojuist een ander groot spel gedownload en gestart. De pc reset zichzelf als dat spel opstart..

[ Voor 10% gewijzigd door Jaapbakker1993 op 18-05-2024 07:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16:39

nelizmastr

Goed wies kapot

Er staan geen Lexar kits op de QVL. Neem eens een kit die wél op de QVL staat.

Draai ook eens een hele nacht memtest86+ op die pc nadat je de BIOS hebt gereset naar standaardinstellingen. Hij moet daar zonder fouten doorheen komen.

Controleer ook of je geen beschadige pinnen hebt in de cpu socket en test met een andere voeding.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaapbakker1993
Bedankt voor de hulp iedereen.

Inmiddels een RAM geinstalleerd die op de QVL lijst staat.
Helaas blijft het probleem herhalen.

Alle hardware gecheckt, daar zit geen probleem in.
Al jullie tips nagelopen. Alle onderdelen op zich gecheckt m.b.v. een memtest/gpu stress test etc.

We zijn nu bezig met de DirectX. Waarschijnlijk ligt het probleem daarin.

Erg vervelend en tijdrovend.

[ Voor 3% gewijzigd door Jaapbakker1993 op 23-05-2024 10:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 278217

Ik betwijfel ten zeerste dat het aan DirectX ligt. Maar hey...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaapbakker1993
Echt enorm veel geprobeerd.. PC tot dusver nutteloos. Kan helaas de reden voor falen niet achterhalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• snuifplaat
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
crasht de gehele pc of alleen het spel? Daar zit nog een aardig verschil in. Als het de gehele pc is, krijg je dan een BSOD? Uitvallen van de gehele pc is vaak iets fysieks wat niet klopt.

Ik gebruik altijd HW monitor om te kijken of de temperaturen en voltages kloppen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bintzak
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 13-05 00:36
Je zou even op 1 geheugen bankje kunnen draaien en staan ze wel in dual channel?

En draai even https://www.userbenchmark.com/Software

Aan het einde van de benchmark kan daar een bottleneck uit komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 16:50

Umbrah

The Incredible MapMan

De CPU heeft een ingebouwde videokaart. Trek die 4060 er uit, draai ddu, installeer de radeon drivers, en test het daar eens mee.

Overigens, als je crashes hebt, heb je crash logs en meldingen in event viewer. Deel die eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaapbakker1993
*knip* dit mag niet via het forum maar via V&A

[ Voor 88% gewijzigd door br00ky op 25-05-2024 12:37 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tr!gger
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 14-05 23:46
Heb je de temperatuur van de CPU al gecontroleerd?

Desnoods in de bios na het opstarten en kijken hoe warm hij daar is. Misschien is je heatsink niet goed geinstalleerd. Als je dan ook maar iets opstart wat power vraagt klapt je PC er al uit na seconden omdat hij meteen aan zijn max temp zit.

"The only thing necessary for the triumph of evil is that good men do nothing" -- Edmund Burke

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:25

Croga

The Unreasonable Man

Als ie crasht zodra je een spel start zou ik eens gaan kijken naar:

- Voeding; de GPU start hard op wanneer je een spel start en trekt dus veel meer vermogen uit de voeding
- Temperaturen GPU en CPU, zie hierboven
- Aansluiting van de voeding op CPU en GPU (check vooral ook de extra 4/8-pin connector voor de CPU!)

Al met al is geheugen wel het laatste wat ik zou verdenken aangezien dat vaker een BSOD geeft dan dat een spel crasht.

Daarnaast; check @Umbrah 's opmerking eens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SAiN ONeZ
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 14:10

SAiN ONeZ

Ⅎnll-Ԁɹooɟǝp Ⅎool

installeer HWinfo64 zet een log aan, en laat hem paar keer crashen, vervolgens zie je zo waar het mis gaat, of ze plaatst ze hier even, heb je veel meer bereik..

N47h4N|The secret to creativity is knowing how to hide your sources| Dyslexic atheists don't believe in doG! | ɯoǝʇ uıǝʇ ƃǝʞʞǝɹ ʍoɹpǝu ®

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ChaserBoZ_
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 10-05 07:36
Ik zou idd de test doen met de videokaart eruit, gezien de CPU een ingebouwde heeft. Verder goede tips hierboven, mem/cpu test 24 uur laten draaien, dat bevestigt of sluit een aantal dingen uit.

Mijn 2 cents; is de voeding al gecontroleerd of vervangen? Vage problemen komen nogal eens voort uit onstabiele voedingen. Zeker als de boel op tempo moet komen voor het gamen.

Ik lees allerlei tips hier, in hoeverre is de TS daar mee aan de slag gegaan?

'Maar het heeft altijd zo gewerkt . . . . . . '

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SAiN ONeZ
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 14:10

SAiN ONeZ

Ⅎnll-Ԁɹooɟǝp Ⅎool

Hij zal de eerste niet zijn die bv de 24p of de 8p cpu stekker niet goed heeft aangedrukt, dus die allemaal eens nalopen kan ook geen kwaad..

N47h4N|The secret to creativity is knowing how to hide your sources| Dyslexic atheists don't believe in doG! | ɯoǝʇ uıǝʇ ƃǝʞʞǝɹ ʍoɹpǝu ®

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaapbakker1993
Umbrah schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 06:45:
De CPU heeft een ingebouwde videokaart. Trek die 4060 er uit, draai ddu, installeer de radeon drivers, en test het daar eens mee.

Overigens, als je crashes hebt, heb je crash logs en meldingen in event viewer. Deel die eens.
Hierbij de Eventviewer logs (deel)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/no1tTGgNifmqGz5S_mZoTKNAl-k=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/oR7C9O81L6bjL3B8QcwCXDAt.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sTM5SYis5xv1aOBhRnrXkdK5P94=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/DFNOnO92oD6ycKRVOF6tDwdp.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/54sweesxfCy0MTqPWpmpRtxsyvc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/nCsmDcRf8GCgt3gGHi7Yhmh7.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1qcktkZc6B2JS95h6bPdLAz_b1M=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/8UdyjtC931vXgTgsEmgmHlml.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DusmjrPL1kBhHbXuVvctBk1jHXc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/KOBsuTLePRIK9GXdVnNgwH0i.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaapbakker1993
Umbrah schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 06:45:

Fortnite opgestart met ingebouwde GPU van Radeon incl drivers.
Crasht alsnog.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20:35

Blokker_1999

Full steam ahead

Om koelingsproblemen uit te sluiten, zoals anderen al aangehaald hebben, wat zijn de temperaturen van je CPU? Als de koeling slecht is gaat deze zelfs gewoon op de desktop al vrij hoog zijn, en als je PC crasht en je herstart de PC onmiddelijk kan je ook altijd in de BIOS gaan kijken wat op dat moment de temperatuur nog is van de CPU.

Het geheugen is al meermaals gewisseld, dat was het dus niet. Zonder de GPU denk ik dat we ook veilig kunnen stellen dat de voeding het wel zou moeten trekken op dit moment dus is de volgende verdachte de CPU.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
8 pin die er niet goed in zit zou ook nog kunnen. Een puur CPU stress test zou meer info moeten geven ook (CPU-Z heeft een simpele bijvoorbeeld).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaapbakker1993
Sissors schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 17:16:
8 pin die er niet goed in zit zou ook nog kunnen. Een puur CPU stress test zou meer info moeten geven ook (CPU-Z heeft een simpele bijvoorbeeld).
CPU-Z test gedaan. Zie onderstaande info;

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Jq7XfUO-s0JjRsCRMCjzGa6uvMw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/WYzz0YMhd4ZUT4bHV4Beqn2x.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EDvMlxdI3BRjh8RlXAocPf7qlqU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/l8nLZa1maA6ihMnFUffJ2WZA.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GaZeIukyHRqw0BL-dCDAFC3raXQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/lqZPtSGuICu08mKKydZKG9zA.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dWq517U2-4dSuJfrsYVJaFMTsGE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Tp5el3qTlUB3T5zxFaTg2xRs.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/No3fTUx_z9Hr_CoMWI7jV2BWigw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/An6aCTNBNuXAEqZcxpO2ZXWt.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WqaKL_7HcA9enqyzyq8ccKslLuA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/wzbITICY6hiu9KFkFjuuP0tz.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tmtx
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 15:31
Probeer ook eens een oudere driver. Dus niet de nieuwste, maar een versie daarvoor.
Het is bij mij wel eens gebeurd dat een nieuwe driver voor de videokaart problemen gaf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joost308
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 16:02
Vervelend probleem. Lijkt op waar ik kort geleden ook last van heb gehad bij een nieuwe build.
Ik weet niet wat je bedoeld met crashed. PC gaat uit? PC herstart of bsod?
Ik had last van willekeurige herstarts. Soms in Windows, maar vooral bij gamen, maar zelfs dan niet altijd op hetzelfde moment.
Na CPU, memory en moederbord te hebben uitgesloten bleek het de voeding te zijn. Die was niet stabiel en zorgde dus voor problemen. Nieuwe erin loste het op (gelukkig nog garantie). Misschien is dit ook bij jou het probleem aangezien er niet direct fouten lijken te zitten in de andere onderdelen. succes met oplossen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Helixes
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 15:14
Wat je kan proberen is te kijken wat er gebeurt als je de CPU, GPU en mem ombeurten eens flink 20% terugklokt. Als het een gaming issue is, dan zou ik bij de GPU beginnen.

Iemand suggereerde ook een reepje geheugen te verwijderen en te kijken wat er dan gebeurd. Als de pc blijft crashen, wissel de twee reepjes dan en test zo de andere ook.

Als je er daarmee niet uitkomt, dan wordt het wel lastig. Je kan het inderdaad nog eens op de IGP kan proberen. Wat je dan nog kan proberen is de PC volledig opnieuw op te bouwen, met nieuwe thermal paste onder de koeler. Mijn eerstvolgende target zou de voeding zijn, maar niet iedereen heeft een reserve unit liggen....

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harm_H
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 11-05 15:14
CPU koeler zit er niet goed op?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:25

Croga

The Unreasonable Man

Harm_H schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 21:30:
CPU koeler zit er niet goed op?
Dan zou ik verwachten dat de CPU-Z test zowieso een *veel* hogere temperatuur laat zien én het systeem crasht.

Ik moet zeggen dat ik hier ook aan dacht. Maar met 88 graden crasht die CPU niet; dat valt ruim binnen de toleranties.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KernelPanic
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 17:25
Welke bios versie draai je? Er zijn versies van dit moederbord geweest met onstabiliteit.

Stuur ook even een paar duidelijke fotos van hoe alles is aangesloten in je kast.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Croga schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 21:58:
[...]

Dan zou ik verwachten dat de CPU-Z test zowieso een *veel* hogere temperatuur laat zien én het systeem crasht.

Ik moet zeggen dat ik hier ook aan dacht. Maar met 88 graden crasht die CPU niet; dat valt ruim binnen de toleranties.
En je verwacht gewoon dat de CPU zichzelf terugklokt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nhanssen
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14-05 22:46

nhanssen

QVL is non-tweakers

Mijn XMP profiel werkt enkel met 1,4v i.p.v. 1,35v zoals door profiel gevraagd, wellicht dat je je geheugen wat meer voltage kan geven voor stabiliteit. Let wel mijn is DDR4, geen idee wat jou DDR5 nodig heeft op XMP.

Probeer dus een met jou geheugen 1,45 i.p.v. de 1,4 wat nodig zou zijn.

[ Voor 20% gewijzigd door nhanssen op 25-05-2024 23:02 ]

Spec's PC

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jaapbakker1993
Bedankt! Met de laatste tips ga ik weer aan de slag.

Maandag krijg ik een nieuw moederbord en koeling bezorgd. Ga ik ook testen.

Ik hou jullie op de hoogte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Korvaag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19:45
Om het operating system uit te sluiten kan je ook een Linux stick maken en daar een (zware) game op testen. Als dat ook direct crasht weet je in ieder geval ongeveer zeker dat het hardware is.

Nieuwe koeling is echt niet nodig om te monteren. Als de koeler er goed op zit, zit ie er goed op. Als een cooler matig koelt boost de CPU gewoon niet zo hoog.

Het moederbord vervangen (aangezien die er aan komt) is een prima eerste stap. Zorg wel voor het meest recente (niet-beta) BIOS en controleer direct alle kabels:
- zitten ze er goed in, dus echt tot aan het vastklikken van het clipje
- is de extra CPU-kabel aangesloten (de extra 4-pin kabel naast het socket ergens)
- is de GPU-kabels aangesloten
- zit alles aan voeding-kant goed aangedrukt

Zoals al aangegeven kan je de game eens opstarten met je GPU eruit en op je iGPU in de CPU. Dat gaat niet 100% zekerheid geven maar kan je wel in een richting duwen:
- als de games niet crashen kan het je GPU zijn
- of alsnog je voeding omdat die simpelweg minder power hoeft te leveren aan een iGPU

Persoonlijk zou ik hier overigens de voeding verwachten. Resettende PC's krijg je niet zo heel snel. Ik vrees dat zodra je CPU en GPU tegelijk aan de slag moeten dat de voeding besluit het bijltje erbij neer te gooien.

UNOX: The worst operating system

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DannyXP1600
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19:39
Korvaag schreef op zondag 26 mei 2024 @ 08:18:
Om het operating system uit te sluiten kan je ook een Linux stick maken en daar een (zware) game op testen. Als dat ook direct crasht weet je in ieder geval ongeveer zeker dat het hardware is.

Nieuwe koeling is echt niet nodig om te monteren. Als de koeler er goed op zit, zit ie er goed op. Als een cooler matig koelt boost de CPU gewoon niet zo hoog.

Het moederbord vervangen (aangezien die er aan komt) is een prima eerste stap. Zorg wel voor het meest recente (niet-beta) BIOS en controleer direct alle kabels:
- zitten ze er goed in, dus echt tot aan het vastklikken van het clipje
- is de extra CPU-kabel aangesloten (de extra 4-pin kabel naast het socket ergens)
- is de GPU-kabels aangesloten
- zit alles aan voeding-kant goed aangedrukt

Zoals al aangegeven kan je de game eens opstarten met je GPU eruit en op je iGPU in de CPU. Dat gaat niet 100% zekerheid geven maar kan je wel in een richting duwen:
- als de games niet crashen kan het je GPU zijn
- of alsnog je voeding omdat die simpelweg minder power hoeft te leveren aan een iGPU

Persoonlijk zou ik hier overigens de voeding verwachten. Resettende PC's krijg je niet zo heel snel. Ik vrees dat zodra je CPU en GPU tegelijk aan de slag moeten dat de voeding besluit het bijltje erbij neer te gooien.
Zo te zien had ie al een keer op de iGPU getest en dan ook gelijk een crash.

Maar ik denk ook aan voedingprobleem. Misschien is de voeding op zich wel okay, maar een stekker niet goed aangedrukt. Misschien inderdaad de stekker vergeten in de buurt van de CPU.
Misschien een probleem in de VRM van het moederbord, dus nieuw moederbord zou dan inderdaad kunnen helpen.

Of, misschien toch geheugen, ook al zit er nu de 3e set in. Ik heb namelijk nog niet gelezen (of eroverheen gelezen) of dat er getest is op default snelheid, zonder XMP of EXPO profiel aan.
Of instabiel ook de CPU? Staat ie stock en zonder PBO boost enzo aan om te kijken wat er dan gebeurt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Korvaag
DannyXP1600 schreef op zondag 26 mei 2024 @ 09:45:
[...]

Zo te zien had ie al een keer op de iGPU getest en dan ook gelijk een crash.

Maar ik denk ook aan voedingprobleem. Misschien is de voeding op zich wel okay, maar een stekker niet goed aangedrukt. Misschien inderdaad de stekker vergeten in de buurt van de CPU.
Misschien een probleem in de VRM van het moederbord, dus nieuw moederbord zou dan inderdaad kunnen helpen.

Of, misschien toch geheugen, ook al zit er nu de 3e set in. Ik heb namelijk nog niet gelezen (of eroverheen gelezen) of dat er getest is op default snelheid, zonder XMP of EXPO profiel aan.
Of instabiel ook de CPU? Staat ie stock en zonder PBO boost enzo aan om te kijken wat er dan gebeurt?
Ow ik had gemist dat ie die iGPU al getest had. Ik kwam wat Prime95-testen tegen. Instabiele CPU komt er wel uit met de testen die ie al gehad heeft (gezien de snelheid van het crashen). Als alles ook reset/crasht met de iGPU dan verdenk ik de GPU niet echt meer. Eens zien wat er met het nieuwe mobo gebeurt :)

[ Voor 3% gewijzigd door Korvaag op 27-05-2024 07:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KilleBladhark
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 15:54
Ik mis nog steeds het stuk wat er nu precies bedoelt wordt met "De game crasht"

Hier een aantal vragen:

1. Gooit de game zelf een foutcode vanuit Windows, sluit de game zomaar af, krijg je een BSOD (Blue screen of death), gaat je beeld in een keer op zwart etc.

2. Gebeurt dit ook alleen bij Fortnite of ook bij andere games?

3. Is er gekeken bij het nieuwe moederbord of het geheugen wel op de QVL lijst staat?

Als het aan de voeding zou liggen, verwacht ik van de PC dat hij helemaal uit valt en opnieuw opstart bijvoorbeeld. Zover ik lees lijkt dit niet te gebeuren?

Moeilijk om te zeggen waar het aan ligt als we niet kunnen zien wat voor gedrag het systeem vertoont, denk aan bijvoorbeeld een video.

The One Piece is real. (Can we get much higher!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaapbakker1993
KilleBladhark schreef op maandag 27 mei 2024 @ 15:46:
Ik mis nog steeds het stuk wat er nu precies bedoelt wordt met "De game crasht"

Hier een aantal vragen:

1. Gooit de game zelf een foutcode vanuit Windows, sluit de game zomaar af, krijg je een BSOD (Blue screen of death), gaat je beeld in een keer op zwart etc.

2. Gebeurt dit ook alleen bij Fortnite of ook bij andere games?

3. Is er gekeken bij het nieuwe moederbord of het geheugen wel op de QVL lijst staat?

Als het aan de voeding zou liggen, verwacht ik van de PC dat hij helemaal uit valt en opnieuw opstart bijvoorbeeld. Zover ik lees lijkt dit niet te gebeuren?

Moeilijk om te zeggen waar het aan ligt als we niet kunnen zien wat voor gedrag het systeem vertoont, denk aan bijvoorbeeld een video.
1. 2 games geprobeerd.
fortnite > crasht en krijg dan een FORTNITE HAS CRASHED melding.
Apex > spel valt soms uit zonder melding en zelfs een paar keer de PC automatische herstart

2. zie 1

3. ja, staat op de QVL lijst van het nieuwe moederbord

Ik probeer vanavond een aantal opties die ik hier weer gekregen heb. Inclusief een nieuwe voeding en moederbord.

Hiervan doe ik later weer een post.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaapbakker1993
Inmiddels de nieuwe voeding en moederbord geinstalleerd en het crashen komt nog steeds voor.

-Fortnite; crash game
-Apex; hele pc start opnieuw
-Aantal keer tijdens internetten zelf een restart PC

Iemand nog een idee? Of kan iemand meekijken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Korvaag
Hoe werkt het nu met een Linux stick? Het gaat op deze manier trouwens wel steeds meer op CPU lijken hoe onwaarschijnlijk dat ook is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Clavat
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 30-04 18:18
In het verleden ook eens gehad met een gigabyte moederbord.
Zet virtualisatie eens aan in de bios lijkt erop dat deze uit staat.

PSN: McMillan0984

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• whiner
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 13-05 10:26
Mijn ervaring met crashes zijn.

- te hoge GPU overclock
- te hoge CPU overclock
- the hoge Mem overclock of verkeerde timings.
- defect geheugen of geheugen bankje
- Raar maar ik heb het gehad, een bijna defecte hardeschijf of SSD, zelfs wanneer dit niet de schijf is waar het OS op draait.

simpelste oplossing.

- bios reset, laat alles op default staan.
- schone windows install
- installeer een spel dat vaak crashed en speel deze.

Lost dit het op. Dan was het een instelling.
- te hoge GPU overclock
- te hoge CPU overclock
- the hoge Mem overclock of verkeerde timings.

Is dit niet de oplossing.
- defect geheugen of geheugen bankje
- draai met 1 geheugen reep, en test. En doe dat ook bij de andere.

- Raar maar ik heb het gehad, een bijna defecte hardeschijf of SSD, zelfs wanneer dit niet de schijf is waar het OS op draait.
- haal de power kabels los van de extra schijven en test opnieuw.

PS. Het is de voeding antwoord dat je vaak voorbij ziet komen. Dat is (voor de mensen die serie Dcotor house kennen) hetzelfde als de aandoening Lupus :+

[ Voor 7% gewijzigd door whiner op 30-05-2024 13:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 18:49

rapture

Zelfs daar netwerken?

Jaapbakker1993 schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 11:20:
Inmiddels de nieuwe voeding en moederbord geinstalleerd en het crashen komt nog steeds voor.

-Fortnite; crash game

Als Firefox, Edge of Chrome al genoeg is om je PC door de hoeven te laten zakken, dan is er iets algemener niet goed.

Het is geen game die de CPU, GPU en voeding belast.

Troubleshoot in CPU, moederbord en RAM combinatie. Desnoods test je zonder harde schijf en zonder SSD met een LiveCD zoals Hiren's BootCD PE.

Historisch gezien kan het aan de raarste dingen liggen zoals een defecte toetsenbord. PS/2 kon nog wat anders zijn dan de USB-toetsenborden van tegenwoordig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Majestici
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 01-04 21:28
Jaapbakker1993 schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 11:20:

-Fortnite; crash game

Ik zou sowieso eens stoppen met adviezen aannemen van dit topic om onderdelen te blijven vervangen zonder definitief uitgesloten te hebben dat het het probleem is. En iedereen die lukraak suggereert om maar van alles te vervangen en nodeloos iemand op kosten jaagt moet zich schamen. *kijkt naar members*

Je zult echt systematisch alles af moeten gaan. Maar sinds hij wel boot en in windows komt, maar bij het starten van een game of tijdens het laden van een game crashed, moet je even nagaan wat er dan aan de situatie veranderd. Hij gaat veel data van de SSD naar het werkgeheugen kopieren en de assets van de game inladen. Dus veel van die handelingen doet de CPU. Maar nu AUB niet meteen een nieuwe bestellen, maar run anders even iets van een stresstest. Langdurige. Prime95 is wat aan de zware kant, dus misschien iets van Cinebench paar keer loopen.

Zou wel om te beginnen even zoals gesuggereerd de CMOS even resetten, en verder op default laten. Zorg dat zaken als "performance boosters" en dergelijken even uitstaan zodat hij basis boost gedrag heeft.

Mocht hij dat makkelijk overleven, wellicht even furmark draaien om te GPU te testen. Mocht dat het ook niet zijn, Memtest86+ voor het geheugen, en Crystal Disk Mark om de SSD te testen op load. Ergens moet wel iets falen, want dat is wat de game belast met opstarten...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dhxspirit
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 02-05 12:35
Je geeft zelf aan niet heel handig te zijn met het in elkaar zetten van een pc, maar je hebt dit toch voor elkaar gekregen! Dus allereest, kudo's!

Zou je om voor ons een beetje een beeld te kunnen scheppen, eens wat foto's kunnen maken van de binnenkant van het systeem. Graag meerdere zodat het helder is hoe wat is aangesloten en waarop.

Misschien dat door het geven van wat visuele context wij misschien iets zien wat je makkelijk over het hoofd kan zien als je niet in de kast kan kijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flaskk
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 19:11
Geen afstand busje ergens verkeerd ? Systeem al getest buiten de behuizing? En health van de ssd is goed?

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Jaapbakker1993
Update;

Heel raar, maar waar. De PC lijkt eindelijk naar behoren te werken.
Gisteren nadat ik een nieuw moederbord geïnstalleerd heb, de gehele pc reset gegeven, windows erop gezet, drivers geïnstalleerd (zonder geforce) en toen twee games geïnstalleerd. Beide deden het prima.

Vandaag zal ik het nog even dubbel testen.

50 uur en heel veel irritaties verder.

In ieder geval heel erg bedankt voor de info.
Pagina: 1