Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 08:01
Recent een offerte ontvangen voor het installeren van een Daikin single split set FTXF25A bij schoonfamilie. Kende dit specifieke type niet en kom het ook niet tegen in "het boek" van Daikin maar zou blijkbaar relatief nieuw zijn, klopt dat? Prijs bedraagt 1500 EUR inclusief de wifi module.

Ik begrijp dat het een Sensira model is. Ik heb indertijd een beetje risicovoller al mijn units (1 stylish en 3 perfera) uit een ander land laten komen en lokaal heeft iemand die dan geinstalleerd op een 4MXM68N. Op die website vind ik de FTXF25A set niet terug.

Ik ben nu niet helemaal bekend met de type nummers van Daikin (wel een beetje) maar de recente lijnen daar kan ik niet veel uit opmaken.

Vraag is: die Sensira's komen bij mij een beetje over als budget en niet zo zuinig? Indertijd werd er ook heel veel naar MHI verwezen, achteraf een beetje spijt dat ik toen op naam voor Daikin gekozen heb met een relatief zware buitenunit ipv een beetje uit te splitsen om zo het verbruik te verlagen.

Bedoeling is eigenlijk om een niet te dure maar duurzame/kwalitatieve oplossing op de slaapkamer te hebben. Is die FTXF25A dan wat goeds aan 1500 EUR volledig geïnstalleerd? Waar zit de ervaring minder of beter bij een Perfera?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morocius
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 03-06 20:43
https://www.airco-webwink...r%20van%20zuivere%20lucht.

Eingenlijk dus de budgetkeuze van Daikin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
Inderdaad, dat viel me dus ook op.
Nu ja goed, wat wil dat zeggen "budgetkeuze" in airco land.
Ik sta een beetje te kijken, ik heb hier indertijd die Perfera's gehangen, blijkbaar zijn dat dan de middenmoot van Daikin terwijl ik toen dacht "ah dat is budget".
Ze doen het hier prima, de buitenunit is niet de zuinigste maar ik krijg hier alles prima gekoeld en verwarmd zelfs als het nodig is (doe ik niet vaak, vloerverwarming is veel fijner en constanter).

Maar bij de schoonfamilie: tja, wat scheelt het. Ik zie dat hij geen horizontale waaiers heeft, alleen verticale en wat minder intelligente sensoren, maar in compressor en koel zou het toch goed moeten zitten? Maar dan toch niet zo zuinig (A++) terwijl de Perfera's aangeschreven staan als A+++.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00key
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 08:36
Waarvoor gebruik je het? Als je alleen 1 kamer koel boeit het niet, maar met de deur open de verdieping + begane grond koelen vraagt meer van het apparaat.

Hier koelt de unit op de 2e verdieping in zijn eentje vaak ~100 m2. Dat doet hij gelukkig met een 5.3 kW multi buitenunit, die pruttelt lekker rustig zonder herrie voor de buren. Een Sensira of Perfera 2.5 kW gaat dat niet leuk vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
1 slaapkamer koelen, 1 persoon. Ja de deur zal af en toe wel eens open staan maar er zitten zoveel hoeken dat die lucht nooit zo sterk naar beneden zal vallen dat de beneden ook mee koelt. De unit zou diagonaal tov de deur komen, en de deur staat hoeks op de trap (die dan wel echt recht naar beneden gaat langs en glazen wand en uitkomt in de woonkamer.

Het is dus vooral voor die kamer te koelen. Ik merk trouwens hier in mijn eigen woning dat met drie slaapkamers ik weinig koelte van boven naar beneden krijg. Toch niet dat ik er veel van voel, zelfs al koel ik in de woonkamer dan gaat er weinig lucht naar de hal. (3x2.5kw slaapkamers en 1 x 5kW op een mxm68n buiten)

Wat vinden jullie van de prijs?
Kan ook bij keroclima.pt kijken, de installateur wil die ook zetten aan 50 EUR per uur excl leidingen à 28eur/lm.

Ik heb het idee dat 1500 eur voor een Sensira duur is maar ik ben misschien verwend met prijzen van enkele jaren (2/3) geleden waar je dit betaalde voor een Perfera?

[ Voor 19% gewijzigd door HyperBart op 18-05-2024 01:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mightym
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22:09
Ik bestel die airco's altijd in Italie via Ebay, staan ze voor 500€ op de stoep. (3,5kW sensira, wel met creditcard betalen ;) )
Als je beetje handig bent kun je 80% van de installatie zelf doen en voor de stek handelingen iemand invliegen met de juiste papieren. (en gereedschappen)

Ik heb net voor 1600€ (+leidingen en installatiekosten) een triple split van samsung geplaatst die de slaapkamers van de kids koelt. Een maat van mij heeft 2 hisense airco's besteld en geplaatst die heb je voor 400€ op je stoep staan. Binnenunit oogt iets goedkoper, maar verder zie ik wat prestaties betreft niet zoveel verschil.

32 kWp PV + 54kWh ESS+ 7.5 kW Mitsubishi Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
Herkenbaar. Ik deed het via keroclima.
Meningen over de Sensira/series van Daikin? Wetenschap?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 07:45
HyperBart schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 08:36:
Herkenbaar. Ik deed het via keroclima.
Meningen over de Sensira/series van Daikin? Wetenschap?
Het zijn prima units, heb er thuis al paar jaar eentje.
Maar zou vragen naar de nieuwe comfora. FTXP35N9
A++ op verwarming, 4,0kw verwarming op de 3,5 en met 3D uitblaas ook beter in comfort.

Ik vind ze beter dan de Mitsubishi instap serie.
Ook mooier, een rustig design wat past bij een modern interieur (meer mat wit)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
HyperBart schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 15:53:
Inderdaad, dat viel me dus ook op.
Nu ja goed, wat wil dat zeggen "budgetkeuze" in airco land.
Ik sta een beetje te kijken, ik heb hier indertijd die Perfera's gehangen, blijkbaar zijn dat dan de middenmoot van Daikin terwijl ik toen dacht "ah dat is budget".
Ze doen het hier prima, de buitenunit is niet de zuinigste maar ik krijg hier alles prima gekoeld en verwarmd zelfs als het nodig is (doe ik niet vaak, vloerverwarming is veel fijner en constanter).

Maar bij de schoonfamilie: tja, wat scheelt het. Ik zie dat hij geen horizontale waaiers heeft, alleen verticale en wat minder intelligente sensoren, maar in compressor en koel zou het toch goed moeten zitten? Maar dan toch niet zo zuinig (A++) terwijl de Perfera's aangeschreven staan als A+++.
Ik heb 3 Perfera's. Sensor gebruik ik niet, links/rechts/boven/onder gebruik ik niet, die plusjes ik geloof het wel, 3D heb ze altijd op een vaste richting staan. Gewoon doen. Ik heb de binnenunits destijds puur op de looks gekozen (Stylisch nog mooier maar die waren toen vond ik te duur).

[ Voor 5% gewijzigd door MotorBeast op 18-05-2024 19:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
Technician- schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 19:14:
[...]

Het zijn prima units, heb er thuis al paar jaar eentje.
Maar zou vragen naar de nieuwe comfora. FTXP35N9
A++ op verwarming, 4,0kw verwarming op de 3,5 en met 3D uitblaas ook beter in comfort.

Ik vind ze beter dan de Mitsubishi instap serie.
Ook mooier, een rustig design wat past bij een modern interieur (meer mat wit)
Jij lijkt redelijk op de hoogte van de versies/productcodes, bedankt voor je input.

Wat is dan het verschil of de uitleg van een FTXF-A versus een FTXF-E?
De installateur hier stelde een FTXF25A voor en die vind ik dan bv niet op Keroclima, daar vind ik een vergelijkbare unit maar dan met FTXF25E

Jouw voorstel van de FTXP35N9, hoe kom je dan er op uit dat dat de nieuwere versie is?
https://www.keroclima.pt/...s/960844166/Products/1093
Vreemd genoeg (ondanks nieuwste versie) zit die dan nog met een A++ terwijl een https://www.keroclima.pt/...s/960844166/Products/4637 dan een A+++ heeft maar dat is dan ineens ook een Perfera, en die staan dan beter aangeschreven qua zuinigheid, correct?

Ik zie hier bv heel veel units met de E/N/R/AW suffix. Kan het zijn dat dat de generatie is en wat is dan de laatste generatie? De N-versie ga ik van uit op basis van je suggestie rond de FTXP35N9?
Ik meen me nog te herinneren dat de FTXA slaat op de binneinunit (bv de FTXA weet ik nog vanbuiten dat dat de stylish was).

[ Voor 10% gewijzigd door HyperBart op 19-05-2024 00:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 07:45
HyperBart schreef op zondag 19 mei 2024 @ 00:00:
[...]

Jij lijkt redelijk op de hoogte van de versies/productcodes, bedankt voor je input.

Wat is dan het verschil of de uitleg van een FTXF-A versus een FTXF-E?
De installateur hier stelde een FTXF25A voor en die vind ik dan bv niet op Keroclima, daar vind ik een vergelijkbare unit maar dan met FTXF25E

Jouw voorstel van de FTXP35N9, hoe kom je dan er op uit dat dat de nieuwere versie is?
https://www.keroclima.pt/...s/960844166/Products/1093
Vreemd genoeg (ondanks nieuwste versie) zit die dan nog met een A++ terwijl een https://www.keroclima.pt/...s/960844166/Products/4637 dan een A+++ heeft maar dat is dan ineens ook een Perfera, en die staan dan beter aangeschreven qua zuinigheid, correct?

Ik zie hier bv heel veel units met de E/N/R/AW suffix. Kan het zijn dat dat de generatie is en wat is dan de laatste generatie? De N-versie ga ik van uit op basis van je suggestie rond de FTXP35N9?
Ik meen me nog te herinneren dat de FTXA slaat op de binneinunit (bv de FTXA weet ik nog vanbuiten dat dat de stylish was).
Comfora ligt boven de perfera.
De n9 zijn wat verbeteringen doorgevoerd vandaar “nieuw” zie folder: https://www.daikin.nl/con...r_ECPEN24-046_English.pdf

Voordeel bij Daikin zijn goede efficiëntie en stille compressor bij lage toerentallen door een Swing ipv scroll compressor
https://www.daikin.com/ab...0the%20refrigerant%20used.

[ Voor 8% gewijzigd door Technician- op 19-05-2024 14:04 ]

Pagina: 1