Poort plaatsen op oprit (en automatiseren)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KruidenTuin
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 16-05 10:23
Hi allen,

Ik ben op zoek naar ervaringen met het automatisch openen van een poort. Ik ben benieuwd naar jullie slimme oplossingen!

Ik wil graag dit type poort op de oprit plaatsen en de mogelijkheid hebben om dit te automatiseren/integreren in home assistant.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dWgsN78q5Z7QsGtawTYUAHeFlNk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/3XHeRt8qF7GGj9QsfVDMSJMY.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 23:24
Werkt prima met geofencing, wat is je vraag nu precies?

Ben je bang omdat hij groen is dat je de poort niet ziet tegen de achtergrond?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KruidenTuin
99ruud99 schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 07:35:
Werkt prima met geofencing, wat is je vraag nu precies?

Ben je bang omdat hij groen is dat je de poort niet ziet tegen de achtergrond?
Ik kan niet goed vinden op welke manier ik ervoor kan zorgen dat het hek automatisch wordt geopend. Natuurlijk zijn er opties waarbij je het hek opent met een afstandsbediening, maar ik wil graag dat het inderdaad door middel van geofencing wordt geopend, daarvoor zou er dus wifi/zigbee ondersteuning moeten zijn + een integratie met HA en dat kan ik dus niet goed vinden. Vandaar dat ik vraag naar ervaringen om duidelijker te hebben welke opties er zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
Ah,
Ja, je moet een poortmoter pakken met zigbee ondersteuning. Vervolgens kan je met HA werken voor geofencing + pushbericht.
Ik zou ook altijd een knop / afstandsbediening houden om hem te openen, voor als HA storing heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kevi-n1
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22:55
Probleem opbreken in stukjes.

Hek:
Je hebt een hek dat automatisch geopend moet worden, dus zoek een systeem waarmee je via een relais of via een moteraansturing het hek open en dicht kan doen. Hiervoor kan je vervolgens een relais module / shutter module voor gebruiken deze voeg je toe aan je HA installatie.

Automatisch openen:
Optie 1: Via je telefoon je locatie doorpingen en je HA haalt dit ergens op via het internet
Optie 2: Via wifi (maar dit is traag) mijn wifi is niet gelijk verbonden.
Optie n: er zullen vast nog wel meer opties te vinden zijn.

backup:
Belangrijkste, een remote control als backup, er komt een dag dat het allemaal niet werkt en dan gaat je poort niet meer open. Beetje onhandig :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KruidenTuin
99ruud99 schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 07:43:
Ah,
Ja, je moet een poortmoter pakken met zigbee ondersteuning. Vervolgens kan je met HA werken voor geofencing + pushbericht.
Ik zou ook altijd een knop / afstandsbediening houden om hem te openen, voor als HA storing heeft.
Ja precies, maar dat heb ik helaas nog niet kunnen vinden. Er zijn vast en zeker tweakers die hier al mooie oplossingen voor hebben. Een fysieke afstandsbediening is inderdaad wel goed om te hebben, al is het maar om een tijdelijke huisoppas toegang te geven :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
Laatst was er ook al een topic, gebruik even zoekmachine in forum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Dan gaat toch iedere keer als je daar langs loopt met je telefoon of daar het gras maait je hek open? Of heb je nog een andere ingang voor als je niet met de auto bent?

[ Voor 16% gewijzigd door Marzman op 17-05-2024 07:50 ]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KruidenTuin
Marzman schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 07:49:
Dan gaat toch iedere keer als je daar langs loopt met je telefoon of daar het gras maait je hek open? Of heb je nog een andere ingang voor als je niet met de auto bent?
Als het goed is niet, in home assistant heb ik zones ingesteld waarbij mijn locatie naar thuis wordt gezet als ik daarin rij. Ik gebruik dit nu bijvoorbeeld om een notificatie te sturen dat de afvalbakken naar buiten moeten, zodat ik dat zie voordat ik op de bank zit :P Deze notificatie ontvang ik eventjes voordat ik de oprit oprij dus dat zou een mooie trigger kunnen zijn (ook ontvang ik de notificatie maar 1 keer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• delpit
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 21:27
Standaard oplossingen zijn er volgens mij bijna niet helaas. Alleen maar cloud-gebonden shit.

Wanneer je dan alleen motoren koopt dan heb je het probleem dat die vaak met fase-omdraaiing via twee draadjes werken (+ of - 24v omdraaien). Dat is best lastig met bijvoorbeeld een standaard shelly te automatiseren.

Twee jaar geleden heb ik easyswing systeempje gekocht met Chinese cloud-zooi voor de bediening. Ooit ga ik de bediening vervangen door twee Shelly’s die een relaismodule gaan aansturen

Probleem wat overblijft zijn dan de afstandsbedieningen. Misschien iets Bluetooth-achtigs, maar dat blijft lastig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KruidenTuin
delpit schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 08:03:
Standaard oplossingen zijn er volgens mij bijna niet helaas. Alleen maar cloud-gebonden shit.

Wanneer je dan alleen motoren koopt dan heb je het probleem dat die vaak met fase-omdraaiing via twee draadjes werken (+ of - 24v omdraaien). Dat is best lastig met bijvoorbeeld een standaard shelly te automatiseren.

Twee jaar geleden heb ik easyswing systeempje gekocht met Chinese cloud-zooi voor de bediening. Ooit ga ik de bediening vervangen door twee Shelly’s die een relaismodule gaan aansturen

Probleem wat overblijft zijn dan de afstandsbedieningen. Misschien iets Bluetooth-achtigs, maar dat blijft lastig.
Dat was mijn conclusie na een snelle google actie ook inderdaad. Ik zat al te denken aan een simpele fingerbot die ik gewoon op het knopje van een afstandsbediening laat drukken.. dan hoef je ook niet te prutsen met de motor/bedrading en ben je vrijer in de keuze van een systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitalp
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17-05 06:58
Ik heb een vergelijkbare poort uitgerust met een Doorbird intercom, deze stuurt de motor aan. Dan kun je meteen je bezoekers zien als ze aanbellen. Doorbird heb ik vervolgens opgenomen in HA en kan ik via telefoon / geofencing bedienen. Werkt al jaren probleemloos. Geen cloud abo nodig. Doorbird is wel prijzig, maar dat was de poort ook 😊.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 39993

Marzman schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 07:49:
Ik zat ook net te denken aan iemand op een zitmaaier die netjes begint bij de rand en dan bij het hek aankomt..... en dat dan dat hek echt pal voor die zitmaaier netjes open gaat. :)

Ik irriteer me ook altijd aan van die automatische schuifdeuren in omgevingen waar mensen niet alleen maar naar binnen of buiten lopen. Open-dicht, open-dicht, open-dicht, open-dicht.... alleen maar omdat er iemand vlakbij loopt, die niet eens naar binnen of buiten wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KruidenTuin
mitalp schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 08:12:
Ik heb een vergelijkbare poort uitgerust met een Doorbird intercom, deze stuurt de motor aan. Dan kun je meteen je bezoekers zien als ze aanbellen. Doorbird heb ik vervolgens opgenomen in HA en kan ik via telefoon / geofencing bedienen. Werkt al jaren probleemloos. Geen cloud abo nodig. Doorbird is wel prijzig, maar dat was de poort ook 😊.
Tof! Ziet er strak uit. Heb je het laten installeren of zelf gedaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitalp
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17-05 06:58
Ik heb alles laten installeren door een poorten bouwer, alleen de HA integratie heb ik zelf gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MOmax
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 15-05 13:13
Wettelijk gezien dienen gemotoriseerde poorten CE gemarkeerd te zijn (zowel CPR als Machinerichtlijn). Sluitkracht en bijbehorende functionele veiligheid is één van de onderwerpen die aandacht vereist. Zomaar een motor kopen en je hek automatiseren kan je onbedoeld fabrikant maken.
OK, 't voelt allemaal overdreven wat ik hier schrijf, maar mocht een omstander (kind?) klem komen te zitten in jouw geautomatiseerde oplossing, dan heb je wat uit te leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KruidenTuin
MOmax schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 09:09:
Wettelijk gezien dienen gemotoriseerde poorten CE gemarkeerd te zijn (zowel CPR als Machinerichtlijn). Sluitkracht en bijbehorende functionele veiligheid is één van de onderwerpen die aandacht vereist. Zomaar een motor kopen en je hek automatiseren kan je onbedoeld fabrikant maken.
OK, 't voelt allemaal overdreven wat ik hier schrijf, maar mocht een omstander (kind?) klem komen te zitten in jouw geautomatiseerde oplossing, dan heb je wat uit te leggen.
Dat zal ook niet direct mijn voorkeur zijn. Het liefst knutsel ik zo min mogelijk zelf. Mijn idee van een fingerbot is wat dat betreft ook een veilige keuze omdat het de standaard werking niet zal beinvloeden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keniacoen
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-05 17:34
Ik heb zelf zitten kijken naar de oplossing van Ubiquiti (https://ui.com/eu/en/door-access/intercoms).

Vond ik een erg mooi systeem als je bereid bent over te stappen op Ubiquiti. De intercom zelf is alleen qua formaat nogal groot, dus ik ben benieuwd of je nog een mooie oplossing hebt gevonden! Ik moet zelf ook nog wat installeren en wil liever geen Doorbird installeren, omdat dit weer een apart systeem is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cramthabam
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 06-05 16:19

Cramthabam

Leef en laat leven

Duik even goed in de specificaties van de systemen. Bij vele is tegenwoordig gewoon een extra ingang aanwezig welke je kunt schakelen voor open en dicht. Hier dan een relay aanhangen welke je gaat besturen met iets van een ESP.
Zoals Momax ook al aanhaalt zijn er rightlijnen van toepassing. Daarom een bestaand systeem welke een extra ingang heeft voor open/dicht een goede oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan2023
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 17:07

Jan2023

KISS

KruidenTuin schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 07:26:
Hi allen,

Ik ben op zoek naar ervaringen met het automatisch openen van een poort. Ik ben benieuwd naar jullie slimme oplossingen!

Ik wil graag dit type poort op de oprit plaatsen en de mogelijkheid hebben om dit te automatiseren/integreren in home assistant.
[Afbeelding]
Als ik die poort en oprit zie verwacht ik ook wel een garage met kanteldeur op het perceel.
Grote kans dat deze wordt geopend met een opener van Hormann
Dus combineer die afstandsbediening met je toegangspoort , zo,n afstandsbediening is vaak voor meerdere zaken te gebruiken.
https://www.hormann.be/be-nl/

Amber 95 sinds 10 / 2023 en 9 x 365 Wp glas / glas solarwatt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nodri2000
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19:57
HIer de garagedeur opener (en poort bij vriend) ge-automatiseerd.

Een ESP32 is verbonden met de schakelingang op de controllers, dus deze schakelen de garagedeur open of dicht.

In de auto zit een Wemos D1 mini op de 12v aansluting, het enige wat deze doet is zoeken naar de wifi en drr verbinding mee maken. Home Assistant leest de router uit en als die de Wemos ziet en de garagedeur is dicht zal deze de deur openen.

Het enige wat we bij mijn maat met de poort gedaan hebben is een oud routertje naar de schuur gebracht zodat de Wemos de WiFi wat eerder ziet.

Tot nu toe geen problemen en het spul werkt perfect. Ik stap in de auto en start deze en een paar seconden later gaat de deur open. Als ik ik de oprit afrijd dan zie ik de deur weer dicht gaan. Vice versa als k aan kom rijden.

Heb nu wel 2 schakeleers op de garagedeur om de positie te kunnen zien en ben bezig met auto detectie op basis van een tof sensor.

Experience is direct proportional to the amount of equipment ruined

Pagina: 1