Pc restart random zonder foutmeldingen/codes

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fons-1
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 20-08-2024
Beste Tweaker,

Ik heb sinds een paar weken een probleem. Mijn desktop valt soms compleet random uit en start vervolgens gelijk weer opnieuw op. Vervolgens weer inloggen en we kunnen weer. Dit gebeurd soms na een uur, maar kan ook pas na 7-8 uurtjes gebeuren. Compleet random dus. Ik belast mijn pc overigens ook niet. Meer dan een paar chrome tabs zijn het vaak niet.

Pc scherm gaat zodra hij uitvalt gelijk op zwart. Dus geen opnieuw opstarten scherm of dergelijks. De LED's in de kast blijven tijdens het uitvallen wel gewoon aan. en vervolgens start de PC zichzelf dus weer op. Ik hoef niet aan de aanknop te zitten.

Ik heb al een aantal testen gedaan (Ram test etc) maar zonder foutmeldingen. Ook heb ik al eens de videokaart geswapped. Hierbij nog steeds hetzelfde probleem. Ook zonder videokaart hetzelfde. Pc oververhit niet

Ik heb ben nog even de eventviewer ingedoken. Ik heb hier op de volgende dingen gevonden.
Alle error codes waren op de zelfde datum en tijd!

error 1: The previous system shutdown at 00:26:25 on ‎16/‎05/‎2024 was unexpected.

error 2: The cplspcon service terminated with the following error:
Unspecified error

error 3: Task Scheduler service failed to start Task Compatibility module. Tasks may not be able to register on previous Window versions. Additional Data: Error Value: 2147943752.

error 4: The SysMain service terminated with the following error:
The authentication service is unknown.

error 5: The Audiosrv service was unable to log on as NT AUTHORITY\LocalService with the currently configured password due to the following error:
The request is not supported.

To ensure that the service is configured properly, use the Services snap-in in Microsoft Management Console (MMC).

error 6: The Audiosrv service failed to start due to the following error:
The service did not start due to a logon failure.

error 7 (1 min na de rest): The cplspcon service terminated with the following error:
Unspecified error

Zo als je kan horen ben ik een beetje einde raad. Wat zou het probleem kunnen zijn? Defect moederbord of powersupply? Hoor het graag

Thanks!

Fons

Setup:
Moederbord: MSI Z370 Gaming Plus
CPU: Intel core I5 8600K
Cooler: Be quiet Darkrock Pro (geen idee welke versie)
Ram: 2x 8 GB Teamgroup RAM
GPU: Nvidia GTX 960
Powersupply: Be quiet 600W

[ Voor 33% gewijzigd door Fons-1 op 17-05-2024 02:44 . Reden: Extra informatie ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shmoopy
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 20-07 11:05
Misschien is de power- of resetschakelaar van je pc-behuizing kapot.

Eerst testen zonder resetknop op moederbord aangesloten. Als het dan nog gebeurt, dan de resetknop op de power pins op moederbord aansluiten en powerknopkabel niet aansluiten. (Dus even omwisselen met de reset-knop om te testen of het dan werkt. Je resetknop is dan je aan/uit. Bij een storing kan je de aan/uit ook 5 sec. ingedrukt houden om de pc uit te schakelen).

Als dat het is, dan kan je eventueel bij een webwinkel zoeken op "computer power switch"(link) en een losse schakelaar kopen als de pc-behuizing buiten de garantie is. Je kan ook de resetknop in de toekomst als aan/uit gebruiken, maar dan mag je je powerknop even afplakken met een mooi stickertje, omdat het geen functie meer heeft.

Ik ben benieuwd.

[ Voor 22% gewijzigd door Shmoopy op 17-05-2024 07:04 . Reden: typo aanvulling verduidelijking enz ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 08:06
Welke opslag zit in het systeem?

Welke 600w be quiet! is het precies?

Test zonder videokaart met de monitor aangesloten op het moederbord. Videokaart er helemaal uit halen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fons-1
@Shmoopy Thanks voor je reactie

Ik heb zojuist de powerknop los gekoppeld en de reset als powerknop gebruikt. Ik laat de pc vandaag draaien. Kijken of hij ergens gedurende dag nog uitvalt.

Heb overigens ook even mn bios geupdate. Dacht dat ik dat al gedaan had, maar bleek een nieuwere versie te zijn.

Ik hou je up to date!

Thanks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fons-1
@Uszka Windows draait op een Samsung SSD 960 EVO 250 GB NVMe M.2.

Het gaat om de Be quiet! PURE POWER 10 600W CM.

Videokaart heb ik al alles mee getest. Heb de videokaart er al uit gehad, heb zelfs een andere videokaart geprobeerd. maar dit hielp ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shmoopy
Ik heb zojuist de powerknop los gekoppeld en de reset als powerknop gebruikt. Ik laat de pc vandaag draaien.
Is het niet de resetknop die stuk is? Als je de plotselinge herstarts beschrijft (in je openingspost), dan denk ik dat de resets worden getriggerd door een defect in de resetschakelaar.

In ieder geval: Beide knoppen los van elkaar testen als het probleem blijft spelen. Al is het maar om uit te sluiten wat het niet is.

BIOS naar meest recente versie is bijna altijd goed. Kreeg je na de BIOS-update ook nog herstarts?

Hoelang heb je de computer en was het voorheen altijd stabiel zonder grote wijzigingen in hardware en/of software?

[ Voor 20% gewijzigd door Shmoopy op 18-05-2024 02:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fons-1
@Shmoopy so far zo goed! Pc heeft nu een runtime van 18 uur. Ik gebruik nu de resetknop als aanknop, aanknop niet aangesloten.

Geen wijzigingen in soft/hardwear nee. Zag wel dat deze nieuwe biosversie support heeft voor windows 11. Vorige versie had dat nog niet. Dat zou het ook kunnen zijn.

Tot nu toe lijkt het goed te gaan. Als hij vandaag de hele dag nog draait ga ik de aanknop weer aansluiten en reset loskoppelen. En kijken of hij dan t zelfde doet.

Ik hou je op de hoogte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fons-1
@Shmoopy Het lijkt allemaal opgelost te zijn. Heb de pc sinds deze post aangehad en is niet meer uitgevallen/opnieuw gestart. Heb gister de powerknop weer aangesloten. Heeft vervolgens weer een hele dag zonder problemen gedraaid.

Denk dus toch dat het een bios probleem was haha, had ik daar maar eerder naar gekeken 😅

Toch bedankt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shmoopy
Mooi dat het opgelost is.

:)
Pagina: 1