Aanbouw renoveren en omgevingsvergunning

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davidrrr
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 10-09 16:55
Wij hebben een serre / uitbouw van circa 3 meter en willen dit renoveren en een meter uitbouwen. Klopt het dat nu sinds 2024 de regels anders zijn en we wel een omgevingsvergunning nodig hebben of was dat vroeger ook al zo? En nu komt daar ook een bodemonderzoek uit. De halve wijk hier in Rdam waar ik woon heeft een uitbouw. Is die info ergens te halen / nodig of is echt nieuw onderzoek nodig? Wonen in tussenwoning. En iemand een idee van de kosten? En laatste vraag, hoe bezwaarlijk is het als tijdens de bouw de plannen wat veranderen tov de vergunning? Dank!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 16:13

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davidrrr
Thanks. Ik heb dat gedaan en daar kwamen de omgevingsvergunning uit maar ook het bodemonderzoek. Ik zie niet in waarom mijn activiteiten anders zijn dan al die buren hier. De grond zal toch niet anders zijn en niet iedere woning zal dan toch separaat zo'n onderzoek moeten doen? Ik heb een contractverzoek bij de Gemeente Rotterdam uitstaan, kreeg mail terug we hopen binnen 4 weken te antwoorden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• boyette
Ja dat kan best dat de grond anders is..
of vervuild staat geregistreerd dat kan per perceel verschillen

maar dat kan de gemeente je allemaal precies vertellen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
Het is overigens ook niet gezegd dat anderen geen omgevingsvergunning nodig hebben gehad.. of het misschien gewoon illegaal hebben aangebouwd..

maar dat moet je niet doen..

heeft ook invloed op de OZB

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 20:20
Davidrrr schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 23:52:
Thanks. Ik heb dat gedaan en daar kwamen de omgevingsvergunning uit maar ook het bodemonderzoek. Ik zie niet in waarom mijn activiteiten anders zijn dan al die buren hier. De grond zal toch niet anders zijn en niet iedere woning zal dan toch separaat zo'n onderzoek moeten doen? Ik heb een contractverzoek bij de Gemeente Rotterdam uitstaan, kreeg mail terug we hopen binnen 4 weken te antwoorden.
Wat voor een ander geldt is niet gelijk ook voor jou. Wellicht zijn ze vergunning vrij, wellicht gebouwd voor de omgevingswet inging, wellicht illegaal. Het gaat er nu om wat jij wilt en waar je aan moet voldoen om dat voor elkaar te krijgen.
Bel je gemeente of ga naar het omgevingsloket en stel je vraag bij de bron. Een willekeurig internetforum helpt je hier niet aan een passend antwoord.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davidrrr
Ok dank voor de hulp :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb voor de gein eens naar dat nieuwe omgevingsloket gekeken. Wat een drama hebben ze daarvan gemaakt zeg.... Het is ze in ieder geval gelukt om er weer wat drempeltjes bij te bedenken en de bureaucratische tijdvretende procedures en vragenlijsten zijn er weer hoor....

Zo willen ze bijvoorbeeld de bouw tussen mei en augustus grotendeels stilleggen middels "BeSI". In zo'n beetje elk rapport ga je tegenkomen dat er mogelijk beschermde vogels in "het gebied" leven en dat je buiten het broedseizoen zult moeten werken. :) En oja, denk aan de spitsmuis, ookal is daar voor ruimtelijke ontwikkeling een permanente uitzondering voor gemaakt....

Wat een ambtelijk drama weer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• boyette
en het ambtenaren apparaat gaat flink op de schop dus 30% minder personeel daaro binnen 3 maanden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wm1234
  • Registratie: Mei 2017
  • Nu online
Ik woon zelf ook in de gemeente Rotterdam maar ik kwam hetzelfde tegen.

Eerst was het vergunningsvrij en nu hebben ze het op de schop gegooid en moet je door 1000 hoepels springen.

Zoals hier boven benoemd, een heel vogel rapport en het zou zo zijn dat ik vleermuizen in mijn tuin zou hebben. Ik kan je 1 ding vertellen, ik woon hier al meer dan 30 jaar en ik heb nog nooit een vleermuis gezien.

Dan komt er weer een burenparticipatie onderzoek (moest gelijk denken aan een participizza avond, zoek maar op Google als het niet bekend voorkomt) terwijl buren er 100% geen last van hebben.

En zo gaat het maar door. Het zou simpeler moeten zijn maar dat zie ik er niet in terug. Wat een drama en gelukkig weten ze zelf ook niet wat ze moeten doen omdat ze ook nog 'zoekende' zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davidrrr
Dat burenonderzoek is niet verplicht toch als Ik het goed heb gelezen? Op de site staat neem contact op en binnen max 3 werkdagen wordt er contact opgenomen. En als je dat doet krijg je een mail met we hopen binnen 4 weken te reageren. Tja daar ga je al. De gemeente werkte hier lange tijd best ok heb ik het idee maar ik heb recentelijk wat andere vragen gesteld. Kreeg na paar weken antwoord. Paar weken daarna van iemand anders daar ook een antwoord dat ook nog eens wat anders was. Ik wil niet bouwen als ik een vergunning nodig heb maar wat een gedoe. Flora en fauna, ieder huis mag een bodemonderzoek doen bij wat uitbouwen kennelijk terwijl ik in een rijtjeshuis woon etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

wm1234 schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 07:56:
Ik woon zelf ook in de gemeente Rotterdam maar ik kwam hetzelfde tegen.

Eerst was het vergunningsvrij en nu hebben ze het op de schop gegooid en moet je door 1000 hoepels springen.

Zoals hier boven benoemd, een heel vogel rapport en het zou zo zijn dat ik vleermuizen in mijn tuin zou hebben. Ik kan je 1 ding vertellen, ik woon hier al meer dan 30 jaar en ik heb nog nooit een vleermuis gezien.

Dan komt er weer een burenparticipatie onderzoek (moest gelijk denken aan een participizza avond, zoek maar op Google als het niet bekend voorkomt) terwijl buren er 100% geen last van hebben.

En zo gaat het maar door. Het zou simpeler moeten zijn maar dat zie ik er niet in terug. Wat een drama en gelukkig weten ze zelf ook niet wat ze moeten doen omdat ze ook nog 'zoekende' zijn.
Het is simpeler voor de overheid zelf. Mensen haken zo vanzelf af.

En als er ergens een gemeentehuis verbouwd of gebouwd moet worden.... dan maakt het niet uit, want de burger moet al die "stating-the-obvious-deskundigen" betalen natuurlijk.

Ik heb nog niet gekeken wat voor rapport ik ga krijgen als ik zelf een "gebied" inteken bij BeeSies. Ons perceel bestaat uit 3 kadastrale percelen, ben bang dat ik dan helemaal een 200-pager ga krijgen vol met bullshit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bvdbos
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 09:38
Davidrrr schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 08:21:
Dat burenonderzoek is niet verplicht toch als Ik het goed heb gelezen? Op de site staat neem contact op en binnen max 3 werkdagen wordt er contact opgenomen. En als je dat doet krijg je een mail met we hopen binnen 4 weken te reageren. Tja daar ga je al. De gemeente werkte hier lange tijd best ok heb ik het idee maar ik heb recentelijk wat andere vragen gesteld. Kreeg na paar weken antwoord. Paar weken daarna van iemand anders daar ook een antwoord dat ook nog eens wat anders was. Ik wil niet bouwen als ik een vergunning nodig heb maar wat een gedoe. Flora en fauna, ieder huis mag een bodemonderzoek doen bij wat uitbouwen kennelijk terwijl ik in een rijtjeshuis woon etc.
Als de uitbreiding van uitbouw past in het omgevingsplan heet deze "binnenplans", als die niet past in het omgevingsplan wordt deze buitenplans genoemd. Binnenplans is geen participatie verplicht, buitenplans alleen (volgens mij) volgens deze verordening. Je mag ook "nee" antwoorden bij de vraag of je aan participatie gedaan hebt...

Dat participatie in de OW belangrijk is gemaakt is het gevolg van de eindeloze bezwaarprocedures en het aantal reacties op GOT waarbij gesteld wordt : Ben je al eens met je buurman gaan praten...
meer info

[ Voor 12% gewijzigd door bvdbos op 17-05-2024 08:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

bvdbos schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 08:34:
[...]

Als de uitbreiding van uitbouw past in het omgevingsplan heet deze "binnenplans", als die niet past in het omgevingsplan wordt deze buitenplans genoemd. Binnenplans is geen participatie verplicht, buitenplans alleen (volgens mij) volgens deze verordening. Je mag ook "nee" antwoorden bij de vraag of je aan participatie gedaan hebt...

Dat participatie in de OW belangrijk is gemaakt is het gevolg van de eindeloze bezwaarprocedures en het aantal reacties op GOT waarbij gesteld wordt : Ben je al eens met je buurman gaan praten...
meer info
Ik zou hier zelf overigens hetzelfde mee omgaan als de overheid. Participatie giet je gewoon in een tandenloze vorm, zodat je wel het vinkje hebt maar verder geen last. Bouw wat compromispunten in je plan, zodat je vooraf al weet welke compromissen je heel fraai onder "participatie" kunt schuiven.

Dus je maakt je plannen iets groter. Laat vervolgens wat mensen uit de buurt daar op reageren. Vervolgens pas je de plannen iets aan (precies zo, dat je uitkomt op datgene wat je eigenlijk wilde) en schrijf een mooie toelichting waarin je uitlegt je plannen naar aanleiding van buurtparticipatie iets te hebben bijgesteld om tegemoet te komen aan bepaalde bezwaren. Andere bezwaren haal je gewoon onderuit door aan te tonen dat je plannen eigenlijk uitstekend passen binnen de richting die de gemeente heeft ingezet voor de omgeving....

Zo doet de overheid dat zelf ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wm1234
  • Registratie: Mei 2017
  • Nu online
@Verwijderd Je zou voor de grap eens moeten kijken: https://atlas.bij12.nl/We....html?viewer=BeSI_rapport

Ik heb net even een rapportje gedraaid: Kauw , Huismus (is dat tegenwoordig ook al bijzonder), Gierzaluw, Huisspitsmuis, Vleermuis.

Ik zit de hele dag naar buiten te kijken maar die beesten zie ik nooit langskomen, op de mus na. Wel roofvogels en zelfs een schildpad, gelukkig hebben ze die nog niet gespot.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

wm1234 schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 09:12:
@Verwijderd Je zou voor de grap eens moeten kijken: https://atlas.bij12.nl/We....html?viewer=BeSI_rapport

Ik heb net even een rapportje gedraaid: Kauw , Huismus (is dat tegenwoordig ook al bijzonder), Gierzaluw, Huisspitsmuis, Vleermuis.

Ik zit de hele dag naar buiten te kijken maar die beesten zie ik nooit langskomen, op de mus na. Wel roofvogels en zelfs een schildpad, gelukkig hebben ze die nog niet gespot.
Precies wat er op ons hoofdperceel uitkomt. Dat wordt bouwen buiten het broedseizoen van april t/m september. :) Maar met een kostbaar onderzoek kun je de zorgen misschien wel wegnemen hoor... geld repareert veel. :)

Hiernaast zijn ze al 2 jaar een groot ziekenhuis volledig aan het verbouwen. Kan allemaal zonder problemen, geen maatregelen nodig.... moet je alleen wel de juiste deskundigen een zakje geld geven. Ze mochten hier gewoon een fors oppervlak met groen (leefgebied voor onder andere mussen, spitsmuizen etc....) verwijderen voor een tijdelijk parkeerplaats voor 40 bouw-bussies elke dag (en da's nog niet genoeg, want er staan er ook nog genoeg gewoon in de wijk).

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 17-05-2024 09:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davidrrr
Bij mij een Turkse tortel. Broedseizoen begin feb tot eind nov. Het is goed met ze. Kan dan alleen dec en januari verbouwen.

[ Voor 19% gewijzigd door Davidrrr op 17-05-2024 09:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 20:20
wm1234 schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 09:12:

Het is zelfs zo slecht met de huismus dat 2024 het jaar van de huismus is: https://www.vogelbescherm.../2024-jaar-van-de-huismus

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StefanFe
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 09-09 06:05
Wij zitten in een vergelijkbaar schuitje, alleen in een andere gemeente. Ik ben benieuwd of je al iets van de gemeente hebt gehoord en of je al verder bent, of ga je 1 december starten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davidrrr
Sorry late reactie. Gemeente verwijst me voor de dieren naar een of andere club in Den Haag. Ik laat het er maar bij. Ik heb verder nog een vraag. Ik zie dat de vragen in de software weer wat anders zijn. Wij, tussenwoning met ook buren met een aanbouw, gaan onze aanbouw compleet verwijderen, nieuwe fundering, gevel en dak. Alleen de muren naar de buren blijven uiteraard staan. Als ik dit invul als aanbouw vervangen of als nieuwe aanbouw neerzetten krijg ik te zien geen vergunning nodig. Kies ik voor aanbouw verbouwen wel. Wanneer is iets nu een nieuwe aanbouw of vervangen? Ik zie dit als aanbouw vervangen aangezien we ook fundering etc vervangen maar is dat zo?

• arneaux
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 07-09 13:05
Geen antwoord van deze kant, maar lees graag mee. Zelf bezig met vergunningsaanvraag voor kleine uitbouw (9m2) en constructie-technische wijziging.
Aannemer zegt: geen slapende honden wakker maken.
Buurtgenoot zit echter in ander schuitje: geen melding van die constructie-technische wijziging gemaakt en toen heeft een handhaver zich (letterlijk) naar binnen gewerkt en foto's gemaakt. Nu hangt een dwangsom boven het hoofd en in elk geval (midden in de verbouwing) alsnog wachten op de vergunning.

Wat een dilemma (en tenenkrommende digitale omgeving om van te huilen :().

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Hier net zo’n zelfde soort traject doorlopen. Had een bouwkundig adviesbureau ingeschakeld voor de tekeningen en constructieberekening. Hij heeft ook de vergunningsaanvraag ingediend. Die weten dus precies wat wel en vooral niet nodig is.

Ik was wel verbaasd want was echt een minimale aanvraag maar liep wel netjes door. Scheelt een boel gedoe als je de weg dus kent.

Was een bedrijf uit Rotterdam dus stuur gerust een pm bij interesse.

[ Voor 13% gewijzigd door Sethro op 27-02-2025 22:38 ]

Pagina: 1