Hoi, ik ben geïnteresseerd in een thuisbatterij, met twee doelen:
1. stroomstoringen kunnen overbruggen, dus als noodvoorziening
2. gebruik maken van dagelijkse prijsfluctuaties
Ik probeer eens te kijken wat er op dit moment mogelijk is. Maar ik zit een beetje in een niche, want ik heb geen PV, en mijn stroomgebruik is redelijk laag (4-8 kWh/dag in de herfst/winter, en 2-4 kWh/dag in de lente/zomer). Heel veel artikelen/info gaat over thuisbatterijen icm PV, maar die heb ik dus niet. Of ze gaan over hogere capaciteit. Wat ik zou willen is een soort UPS die oplaadt in de goedkope uren (programmerbaar), en die 5 tot 10 kWh kan opslaan. En dat alles automatisch gaat, dus niet met de hand dingen gaan schakelen etc.
Het Zonneplan nexus verhaal lijkt gericht op geld verdienen/net stabiliseren etc, maar er staat expliciet:
1. stroomstoringen kunnen overbruggen, dus als noodvoorziening
2. gebruik maken van dagelijkse prijsfluctuaties
Ik probeer eens te kijken wat er op dit moment mogelijk is. Maar ik zit een beetje in een niche, want ik heb geen PV, en mijn stroomgebruik is redelijk laag (4-8 kWh/dag in de herfst/winter, en 2-4 kWh/dag in de lente/zomer). Heel veel artikelen/info gaat over thuisbatterijen icm PV, maar die heb ik dus niet. Of ze gaan over hogere capaciteit. Wat ik zou willen is een soort UPS die oplaadt in de goedkope uren (programmerbaar), en die 5 tot 10 kWh kan opslaan. En dat alles automatisch gaat, dus niet met de hand dingen gaan schakelen etc.
Het Zonneplan nexus verhaal lijkt gericht op geld verdienen/net stabiliseren etc, maar er staat expliciet:
Zijn er kant en klare oplossingen voor wat ik wil? Dus voorziening die dagelijks opgeladen en ontladen kan worden, en die ook noodstroom kan doen indien nodig.Een thuisbatterij fungeert niet standaard als noodvoorziening: veel mensen denken dat een thuisbatterij fungeert als noodvoorziening. Dit is niet het geval. Hiervoor heeft je omvormer een off grid/ back up uitgang nodig, moeten er extra kabels worden aangelegd en heb je een automatische omschakelaar nodig zodat je huis losgekoppeld wordt van het elektriciteitsnet bij stroomuitval. Om dit te bewerkstelligen kunnen de kosten oplopen tot in de honderden euro’s. Stroomuitval op het Nederlandse net komt eigenlijk nooit voor.