Mijn vraag
Ik ben benieuwd wat jullie van deze situatie denken.
De situatie:
Ik heb afgelopen week voor het eerst een computer zelf gemaakt met deze specs:
Plus zelf nof een 2e fan geïnstalleerd aan de voorkant.
Nu wil het geval dat mijn videokaart heel erg warm wordt.
Bij een belasting van 98% wordt de core temp makkelijk 80-82 graden. Waarbij de hotspot zelfs naar 100 graden gaat.
En dit alles nadat ik de fans in mijn kast zo heb aangepast met Fancontrol dat ze bij deze temperatuur op 90% draaien.
Toen alles nog de stock instellingen had werd het nog warmer.
Relevante software en hardware die ik gebruik
Fancontrol, CPUID HWMonitor, techpowerup
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ook heb ik met msi afterburner geprobeerd de fans wat eerder te laten draaien bij warmte. Helpt iets, maar het maakt wel een tering herrie.
Verder wil ik met MSI Afterburner niet lopen klooien met andere dingen, aangezien ik hier weinig verstand van heb. Hoewel ik wel filmpjes voorbij heb zien komen met tips en tricks.
Ik vind eigenlijk dat de kaart stock ook gewoon goed moet draaien toch?
Ook heb ik alle drivers geinstalleerd na mn build en alles loopt ook verder goed. CPU wordt niet te warm. De harde schijf werkt als een tierelier en idle wordt de gpu ook niet te warm. Dan blijft ie ong 35 graden.
Dus wat zou het kunnen zijn?
Of is het beter om de kaart terug te sturen?
Ik ben benieuwd wat jullie van deze situatie denken.
De situatie:
Ik heb afgelopen week voor het eerst een computer zelf gemaakt met deze specs:
# | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
---|---|---|---|---|
1 | Processors | Intel Core i5-12400F Boxed | € 128,99 | € 128,99 |
1 | Moederborden | Gigabyte B760M DS3H AX DDR4 | € 121,98 | € 121,98 |
1 | Videokaarten | XFX Speedster SWFT 210 AMD Radeon RX 6650 XT Core | € 251,- | € 251,- |
1 | Behuizingen | Antec NX500M | € 42,90 | € 42,90 |
1 | Geheugen intern | Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2Z3200C16 | € 44,90 | € 44,90 |
1 | Voedingen | be quiet! System Power 9 600W CM | € 70,67 | € 70,67 |
1 | Solid state drives | Lexar NM710 1TB | € 64,90 | € 64,90 |
Totaal | € 725,34 |
Plus zelf nof een 2e fan geïnstalleerd aan de voorkant.
Nu wil het geval dat mijn videokaart heel erg warm wordt.
Bij een belasting van 98% wordt de core temp makkelijk 80-82 graden. Waarbij de hotspot zelfs naar 100 graden gaat.
En dit alles nadat ik de fans in mijn kast zo heb aangepast met Fancontrol dat ze bij deze temperatuur op 90% draaien.
Toen alles nog de stock instellingen had werd het nog warmer.
Relevante software en hardware die ik gebruik
Fancontrol, CPUID HWMonitor, techpowerup
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ook heb ik met msi afterburner geprobeerd de fans wat eerder te laten draaien bij warmte. Helpt iets, maar het maakt wel een tering herrie.
Verder wil ik met MSI Afterburner niet lopen klooien met andere dingen, aangezien ik hier weinig verstand van heb. Hoewel ik wel filmpjes voorbij heb zien komen met tips en tricks.
Ik vind eigenlijk dat de kaart stock ook gewoon goed moet draaien toch?
Ook heb ik alle drivers geinstalleerd na mn build en alles loopt ook verder goed. CPU wordt niet te warm. De harde schijf werkt als een tierelier en idle wordt de gpu ook niet te warm. Dan blijft ie ong 35 graden.
Dus wat zou het kunnen zijn?
Of is het beter om de kaart terug te sturen?