Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beukus
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 29-04 13:24
Mijn vraag
Ik ben benieuwd wat jullie van deze situatie denken.

De situatie:
Ik heb afgelopen week voor het eerst een computer zelf gemaakt met deze specs:
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i5-12400F Boxed€ 128,99€ 128,99
1MoederbordenGigabyte B760M DS3H AX DDR4€ 121,98€ 121,98
1VideokaartenXFX Speedster SWFT 210 AMD Radeon RX 6650 XT Core€ 251,-€ 251,-
1BehuizingenAntec NX500M€ 42,90€ 42,90
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK16GX4M2Z3200C16€ 44,90€ 44,90
1Voedingenbe quiet! System Power 9 600W CM€ 70,67€ 70,67
1Solid state drivesLexar NM710 1TB€ 64,90€ 64,90
Totaal€ 725,34

Plus zelf nof een 2e fan geïnstalleerd aan de voorkant.

Nu wil het geval dat mijn videokaart heel erg warm wordt.
Bij een belasting van 98% wordt de core temp makkelijk 80-82 graden. Waarbij de hotspot zelfs naar 100 graden gaat.
En dit alles nadat ik de fans in mijn kast zo heb aangepast met Fancontrol dat ze bij deze temperatuur op 90% draaien.

Toen alles nog de stock instellingen had werd het nog warmer.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Fancontrol, CPUID HWMonitor, techpowerup

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ook heb ik met msi afterburner geprobeerd de fans wat eerder te laten draaien bij warmte. Helpt iets, maar het maakt wel een tering herrie.
Verder wil ik met MSI Afterburner niet lopen klooien met andere dingen, aangezien ik hier weinig verstand van heb. Hoewel ik wel filmpjes voorbij heb zien komen met tips en tricks.
Ik vind eigenlijk dat de kaart stock ook gewoon goed moet draaien toch?

Ook heb ik alle drivers geinstalleerd na mn build en alles loopt ook verder goed. CPU wordt niet te warm. De harde schijf werkt als een tierelier en idle wordt de gpu ook niet te warm. Dan blijft ie ong 35 graden.

Dus wat zou het kunnen zijn?
Of is het beter om de kaart terug te sturen?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:06
1 fannetje is natuurlijk niks in zo'n kast. Wat is de temp van de GPU als het zijpaneel van de behuizing is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beukus
Ik had nog een tweede erin gezet aan de voorkant. Er is nu een best goede airflow volgens mij.

met het zijpaneel eraf zit ie zo 75-78 met een hotspot van ong 93 graden.

Ik heb nog geen echte test gedaan op deze manier, maar bij deze specs kreeg ik toen ik foreever skies speelde zonder zijkant zeg maar. (Dan heeft de videokaart ook een load van 98%)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meljor
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22:23
93 hotspot is niet teveel en binnen de spec.

Je airflow is dus nog niet goed genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:06
beukus schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 23:04:
Ik had nog een tweede erin gezet aan de voorkant.
Waarom staat die niet in de lijst? Zet de extra fan er eens bij.
Er is nu een best goede airflow volgens mij.

met het zijpaneel eraf zit ie zo 75-78 met een hotspot van ong 93 graden.
Airflow kan beter want de temperatuur zakt behoorlijk zonder zijpaneel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beukus
Uszka schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 07:03:
[...]

Waarom staat die niet in de lijst? Zet de extra fan er eens bij.
Heb het inmiddels bijgeschreven, was t vergeten.

[...]
[b]
Airflow kan beter want de temperatuur zakt behoorlijk zonder zijpaneel.
Airflow dus verbeteren. Ga ik proberen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beukus
meljor schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 06:44:
93 hotspot is niet teveel en binnen de spec.

Je airflow is dus nog niet goed genoeg.
Ja ik vermoedde al dat het binnen de specs bleef. Maar ik ga een aan de slag met de airflow

thx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Ik draai zelf met 3x intake en 1x outtake fan, en als ik mijn zijpaneel eraf haal scheelt dat ook nog steeds een paar graden. Dat vind ik allemaal niet zo vreemd. Ik ga iig heel verbaasd zijn als een derde fan erbij zetten dan ineens wel een significant verschil gaat maken.

Natuurlijk zeg tegelijkertijd temperatuur van GPU ook niet alles, simpelweg vanwege de vraag op welke snelheid de GPU fans draaien erbij. Als hij 5 graden warmer is, en de fans draaien 3x zo snel, dan ben ik eens dat airflow het probleem is. Maar is hij 5 graden warmer bij zelfde fansnelheid, dan vind ik dat iig allemaal niet zo spannend.

En dan is natuurlijk ook de vraag wat betreft binnen spec draaien: Als het binnen spec is, maar ondertussen klinkt het alsof je GPU als helikopter dienst wil doen, dan gaat er duidelijk iets niet goed in the koeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beukus
Vandaag bezig met de airflow en het lijkt daarmee stukken beter te gaan.
Ik heb aan de voorkant nog een extra fan bij gezet (had ik nog van een oude computer) Heb nu dus 2 fans voor voor intake en 1 fan achter voor outtake

Daarna een test gedaan met OCCT van 20 minuten, waarbij de temp ong 76-77 met een hotspot van 95 was.

Daarna met MSI Afterburner de fans van de videokaart iets sneller laten draaien (rond de 50%) en daarbij werd het bij de test niet warmer dan 71 graden met een hotspot van 89.

Dus mogelijk als ik gewoon wat betere fans installeer dit probleem voor een groot deel niet meer zal bestaan.
Het is allemaal niet superstil, maar heel veel herrie maakt het nu ook weer niet. Zeker niet als de fans van de videokaart is ingesteld op 50%

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jazzozo
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 19:42
Ik kwam nog dit topic tegen op Reddit: https://www.reddit.com/r/...x_rx_6650_xt_normal_temp/

Kortom, de temperaturen die je krijgt zijn normaal. Je zou het kunnen verbeteren door de koelpasta op de kaart te vervangen, want die schijnt van fabriek af echt waardeloos te zijn volgens iemand in de reacties. Maar gezien je aangeeft dat dit de eerste keer is dat je een pc bouwt, lijkt me dat geen heel strak plan voor jou om uit te voeren.

Deze kaart van XFX is dus, naar het schijnt, niet al te fantastisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beaudog
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 22:32
Ik gebruik een 6950 xt in een fractal design ,
Ridge kast met undervolten kan je nog aardig wat winnen qua temperatuur met de amd radeon drivers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beukus
Bedankt allen voor jullie antwoorden. Werkt best verhelderend. En kennelijk komt het vaker voor dat de kaart warm wordt bij load.

Nu ben ik nog verder bezig geweest met msi afterburner om de fans nog iets verder aan te passen (leuk om te doen) Nu ziet het er zo uit:
https://gyazo.com/470296917d27b3598cab21015429a737

Met als gevolg dat de temperatuur zo'n beetje tussen de 66 - 68 graden blijft met een hotspot van 84-85
https://gyazo.com/ab30110334ecdf66c7a83d2d860f458f

Wat vinden jullie van deze resultaten?

P.s. qua geluid is het alsof ik een waaier heb aanstaan bij warm weer, om een idee te geven.
Pagina: 1