DIY tesla model 3 / Y yoke stuur install

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Valentijn
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 30-04 16:38
Hi all,

context
Na eerder in een model S met een yoke stuur te hebben gereden was een paar weken geleden mijn 2023 M3 aan de beurt.

Omdat het in mijn ogen nietecht een 'accessoire' is maar meer een 'mod' leek het me goed om een los topic te maken. Wellicht kan ik iemand inspireren en/of helpen.

mijn situatie
Ik maak ongeveer 1000km per week gemiddeld. Nagenoeg alleen maar snelweg, een hoop rechtdoor. Ik vond het ronde stuur nooit echt lekker vast houden. Je arm 'er op leggen' begint te zeuren na een tijdje. Vasthouden op 6/9 is langere tijd ook niet fijn, dus sturen vanaf je schoot it is.

Dat laatste is ook niet ideaal, het stuur is immers rond, en mijn hand/ grip niet. Je zit dus met je hand krom (aan de buitenkant) , of tegen de onderste spoke te schurken (als je je hand er in/op legt)

installeren
Toch maar een yoke besteld dus. Ik denk dat hele installatieproces ongeveer 30 min besloeg, waarbij het meeste tijd uitging naar driedubbel checken of ik wel het goede aan het doen was.

Op Ali kan je een yoke scoren voor ongeveer 130 euro, inclusief verwarming. Het enige wat je thuis hoeft te doen is de knoppen overzetten. Je krijgt enkel de rand en de baseplate geleverd.

Stroom loskoppelen (HV+LV), airbag eruit. Knoppen connector loskoppelen, center bolt losdraaien, andere stuur erop, boel weer vastklikken en netjes torquen op factory spec.

De auto heeft geen idee dat er iets is veranderd omdat je alle originele hardware blijft gebruiken. Geen foutcodes dus.

het resultaat

De 3/Y yoke heeft het grote voordeel dat hij niet zo breed is dan de S yoke. Het is dus zeer handzaam.

De yoke heeft per kant 2 posities waarop je hem kan vasthouden, nagenoeg horizontaal en nagenoeg verticaal. Het horizontale stuk is heerlijk om je hand op de snelweg op te leggen (en is genoeg om autopilot geactiveerd te laten). Het verticale stuk is heerlijk om mee te 'scheuren' en geeft je een echt mariokart gevoel.

Al met al zeer tevreden dus. Ik denk niet dat ik ooit nog terug wil naar een rond stuur. Sturen vanaf je schoot is heerlijk op deze manier

faq
De airbag werkt niet meer goed!!11!

Naar mijns inziens is de airbag een soort skippybal die op basis van overdruk zijn eigen support creëert. Ongetwijfeld zal de ontbrekende stuurrand enig effect hebben, maar ik maak me er niet druk om

Is het onhandig met in parkeren of rotondes?

Eigenlijk niet. Ik moet meermaals per dag fileparkeren, maar de stuurbekrachtiging is zo sterk dat je bijna nooit een volledige draai maakt. Daarnaast kan je het stuur nog altijd 'waxen'.

Is het illegaal of APK afkeur?

Naar mijns inziens niet. De wet schrijft niks over de vorm die een stuur moet hebben (anders dan dat het functioneel moet zijn natuurlijk)

Kan je me helpen met installeren?

Tuurlijk. Als jij het stuur aanschaft en je auto brengt, regelen we samen de rest. Stuur gerust een DM.

Garantie?????

Er zijn andere dingen in deze wereld waar ik me meer zorgen over maak. Auto geeft geen foutmeldingen en if need be Kan je her stuur in een half uurtje wisselen.

Wat is dat rode accent in het interieur?

Rode isolatietape van de toolstation.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h_vedSotO2MORB-K14sGyoqcjdI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HfBU0fWbrdwAbDO9AGNJWqa6.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HcJq6zNaQgk_1OxNSxD-EM3ZP8E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YrFbRaKMLdpcb5W2Ihd7b2Xw.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tXsD4sNH8KiIXCjC-jepkUNS86w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cbBXAxGqiyL6CHAwReMtcLvP.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0-tWlbYHVVDOZTbOT7fLLnwbjZE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fS4BAiXAgJOq1HTG6Mx091f6.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Rzp9AJjKVUkMR05pcw0yu3Myiw0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BmUofdafr7JarIdrbkwO8Fkt.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JuGpKBMZN0FXfMEL8wftd8MutqM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QEs5rPSqnwdJefxhRFwn4qht.jpg?f=fotoalbum_large

Hoe je me tegenwoordig op de A2 kan vinden

[ Voor 8% gewijzigd door Valentijn op 16-05-2024 23:02 ]

Keep it cool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20-09 15:06
Nice, ik rijd 500 in de maand.
Maar ik vind het supergoed staan ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valentijn
SpikeHome schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 22:18:
Nice, ik rijd 500 in de maand.
Maar ik vind het supergoed staan ook.
500 per maand in een 3/Y :)?

Keep it cool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dinictus208
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

Dinictus208

Tele romeo

Als ik het zo zie kan je ook gewoon de bovenkant van het originele stuur afzagen. ;)
Vraagje: de originele tesla yoke heeft toch die hele onderkant niet? Dus echt "knight rider"?

I could feel at the time There was no way of knowing Fallen leaves in the night Who can say where they're blowing As free as the wind And hopefully learning Why the sea on the tide Has no way of turning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valentijn
Dinictus208 schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 09:51:
Als ik het zo zie kan je ook gewoon de bovenkant van het originele stuur afzagen. ;)
Vraagje: de originele tesla yoke heeft toch die hele onderkant niet? Dus echt "knight rider"?
Niet helemaal. Dan is de onderkant nog niet gelijk rechthoekig. Dit is juist het grote voordeel/comfort van de yoke. Je handen zijn niet 'rond' :)

https://www.motortrend.co...del-S-Plaid-Offsite-4.png

Keep it cool

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Mooie mod!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpikeHome
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20-09 15:06
Valentijn schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 09:50:
[...]

500 per maand in een 3/Y :)?
sommige maanden wel wat meer hoor :).
Fiets voornamelijk veel denk meer dan met de auto (op vakanties na dan)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valentijn

Keep it cool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ample Energy
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 00:00
Ha, wat grappig. Bedankt voor het delen. Ziet er goed uit!

Ik moet nogal wat sturen en steken op mijn oprit en naast het huis, maar vind de yokes verder wel een droog idee. Vind verder een zwart stuur niet zo bij het interieur in mijn auto passen, maar vind een ronde witte al helemaal niks. Ik ga nu toch maar eens nadenken over een yoke… :P

Luister naar je onderbewustzijn. Er is een reden dat je niet wilt weten hoe je voedsel wordt geproduceerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valentijn
Ample Energy schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 20:35:
Ha, wat grappig. Bedankt voor het delen. Ziet er goed uit!

Ik moet nogal wat sturen en steken op mijn oprit en naast het huis, maar vind de yokes verder wel een droog idee. Vind verder een zwart stuur niet zo bij het interieur in mijn auto passen, maar vind een ronde witte al helemaal niks. Ik ga nu toch maar eens nadenken over een yoke… :P
Thanks

Ik heb met steken en keren veel minder moeite dan ik aanvankelijk dacht. Vergelijk het met de richtingaanwijzers op het stuur bij de highland, na 3 dagen weet je niet meer beter.
Voor 130 piek is het wel het proberen waard, dacht ik

Keep it cool

Pagina: 1