Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik ben op zoek naar een workstation dat kan dienen voor heel wat uiteenlopende zaken:
+-3000€.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Mijn huidige 4TB SSD is maar een jaar of twee oud, die zou ik hergebruiken.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik ben enkel op zoek naar de PC zelf, alle randapparatuur behoud ik.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik vind de nieuwe cases van Fractal met hout erg mooi. Daarnaast heb ik doorgaans steeds Asus producten gehad, maar dat is geen must.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ik twijfel zoals je ziet tussen een ATX build met de Fractal Design North, of een erg compacte build met de Fractal Design Terra. Het compacte van de Mini ITX build spreekt me zeker aan, maar ik vraag me af hoe groot het verschil in performance zou zijn tussen de twee builds.
Als jullie hier wat informatie of feedback over kunnen meegeven, dat zou zeker helpen.
Verder is een energie-efficiënt en stil systeem natuurlijk altijd fijn.
Ga je overklokken?
Waarschijnlijk niet, nog nooit gedaan.
Wat verwacht je van ons?
Ik wil vooral input over beide systemen, wat de voor- en nadelen zijn, en of er een noemenswaardig verschil is in performance tussen beide.
Voor de Mini ITX build vroeg ik me daarnaast verder of het de moeite is om een all-in-one watercooler voor de CPU te gebruiken (al moet dat er wel een erg compacte zijn, of is dat niet zo zinvol?
Hieronder beide systemen:
1) Mini ITX met Fractal Design Terra
2) ATX met Fractal Design North
(De Antec voeding is niet beschikbaar zo te zien, Seasonic Prime TX-1000 is ook een optie)
Ik ben op zoek naar een workstation dat kan dienen voor heel wat uiteenlopende zaken:
- Fotobewerking met Bridge/Lightroom/Photoshop, af en toe video's converteren
- Home studio gebruik, Ableton
- Gaming, idealiter 4K
+-3000€.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Mijn huidige 4TB SSD is maar een jaar of twee oud, die zou ik hergebruiken.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik ben enkel op zoek naar de PC zelf, alle randapparatuur behoud ik.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik vind de nieuwe cases van Fractal met hout erg mooi. Daarnaast heb ik doorgaans steeds Asus producten gehad, maar dat is geen must.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ik twijfel zoals je ziet tussen een ATX build met de Fractal Design North, of een erg compacte build met de Fractal Design Terra. Het compacte van de Mini ITX build spreekt me zeker aan, maar ik vraag me af hoe groot het verschil in performance zou zijn tussen de twee builds.
Als jullie hier wat informatie of feedback over kunnen meegeven, dat zou zeker helpen.
Verder is een energie-efficiënt en stil systeem natuurlijk altijd fijn.
Ga je overklokken?
Waarschijnlijk niet, nog nooit gedaan.
Wat verwacht je van ons?
Ik wil vooral input over beide systemen, wat de voor- en nadelen zijn, en of er een noemenswaardig verschil is in performance tussen beide.
Voor de Mini ITX build vroeg ik me daarnaast verder of het de moeite is om een all-in-one watercooler voor de CPU te gebruiken (al moet dat er wel een erg compacte zijn, of is dat niet zo zinvol?
Hieronder beide systemen:
1) Mini ITX met Fractal Design Terra
| # | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
|---|---|---|---|---|
| 1 | Processors | AMD Ryzen 9 7950X Boxed | € 537,- | € 537,- |
| 1 | Moederborden | ASUS ROG STRIX X670E-I GAMING WIFI | € 397,45 | € 397,45 |
| 1 | Videokaarten | ASUS ProArt GeForce RTX 4080 SUPER 16GB GDDR6X OC Edition | € 1.134,- | € 1.134,- |
| 1 | Behuizingen | Fractal Design Terra Grafiet | € 185,80 | € 185,80 |
| 1 | Besturingssystemen | Microsoft Windows 11 Pro (Multi, ESD) | € 150,- | € 150,- |
| 1 | Waterkoeling | be quiet! Pure Loop 120mm | € 79,82 | € 79,82 |
| 1 | Geheugen intern | G.Skill Trident Z5 Neo F5-6000J3040G32GX2-TZ5N | € 239,90 | € 239,90 |
| 1 | Voedingen | ASUS ROG LOKI SFX-L 1000W Platinum | € 238,45 | € 238,45 |
| 1 | Solid state drives | Samsung 980 Pro (zonder heatsink) 1TB | € 98,90 | € 98,90 |
| Totaal | € 3.061,32 | |||
2) ATX met Fractal Design North
| # | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
|---|---|---|---|---|
| 1 | Processors | AMD Ryzen 9 7950X Boxed | € 537,- | € 537,- |
| 1 | Moederborden | ASUS ROG STRIX X670E-E GAMING WIFI | € 469,- | € 469,- |
| 1 | Videokaarten | XFX Speedster MERC 310 AMD Radeon RX 7900 XTX Black Edition | € 989,- | € 989,- |
| 1 | Behuizingen | Fractal Design North - TG Clear Charcoal Black | € 129,90 | € 129,90 |
| 1 | Besturingssystemen | Microsoft Windows 11 Pro (Multi, ESD) | € 150,- | € 150,- |
| 1 | Waterkoeling | Fractal Design Celsius S36 Blackout | € 118,97 | € 118,97 |
| 1 | Geheugen intern | G.Skill Trident Z5 Neo F5-6000J3040G32GX2-TZ5N | € 239,90 | € 239,90 |
| 1 | Voedingen | Antec Signature Titanium 1000 | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Solid state drives | Samsung 980 Pro (zonder heatsink) 1TB | € 98,90 | € 98,90 |
| Totaal | € 2.732,67 | |||
(De Antec voeding is niet beschikbaar zo te zien, Seasonic Prime TX-1000 is ook een optie)