Growatt omvormer ziet extern meter waarschijnlijk niet

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• abspoel99
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 14-01 13:55
Mijn vraag
...
Sinds 2 weken heb ik een zonnepanelen installatie. 34 panelen 455WP in zuid-oost / noord-west opstelling met een growatt mod 10ktl3-x

Deze maandag 13-5-24 in gebruik kunnen nemen omdat dan pas de 3 fase meter geplaatst werd. Opwek en terug levering werkt gewoon zoals je mag verwachten. Maar zodra in de growatt ARK (7,5KWh) bij neem gaat deze terug leveren het net op. Heb een screenshot toegevoegd van de shinephone app en de volgende waardes vanuit homewizard: Energie verbruik in huis was op dat moment 300 Watt, opwek 600 Watt, en terug levering naar het net +/- 4000 Watt (uit de batterij)
Het lijkt er dus op dat deze geen data kan uitlezen van de Eaton meter.

Op de een of andere manier blijft Growatt mijn teruglevering zien naar het net als eigen verbruik en gaat dan terug leveren vanuit de batterij op maximale capaciteit. Dit is niet de bedoeling in resultaat is dat deze binnen een uur leeg is zonder dat je hier zelf profijt van hebt.

In de shinephone app kan je bijzonder weinig zelf instellen als particulier en alles lijkt beveiligd met een wachtwoord van de installateur waar je je bij heb geregistreerd.

Relevante software en hardware die ik gebruik
...
growatt mod 10ktl3-x
Growatt ark High voltage 7,5 Kwh batterij
34 x 455Wp zonnepanelen
Eastron SDM630-modbus V2

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
...

Zelf heb ik geprobeerd de draden om te draaien van de Eastron meter zodat deze vanuit de andere kant gevoed wordt.

Ook geprobeerd om de load en omvormer apart te meten. Maar alles geeft het zelfde resultaat in de shinephone app.

Wel zie ik (op youtube) in de installateurs instellingen een optie staan Om een externe meter te selecteren.
Nu maar een mail uitgestuurd naar mijn installateur en ook een RS-485 naar usb adapter besteld om hier toch zelf ook in te kunnen.

Zijn er mensen die dit probleem herkennen en eventueel een oplossing / suggestie hebben?

Alle reacties

• abspoel99
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UqDrQnJf1E_bW8hRLVtm2Fgxc2o=/x800/filters:strip_exif()/f/image/FWq9kjygn25V0csIY6iqgp7F.png?f=fotoalbum_large

• abspoel99
Vandaag een filmpje op youtube tegen gekomen waar de instellingen van de externe energie meter aangepast moeten worden. Hier werd het volgende gezegd:

Op de Eatron 630 energie meter
-onderste knop ingedrukt houden
-2e knop om wachtwoord in te voeren: 1000
-modbus addres 002 (standaard is 1)
-board rate: 9.6k (standaard)
-paridad: none (standaard)
-stop bit: 1 (standaard)

growatt omvormer:
Dubbel tap parameters
Single tap next menu
Inverter adres 001 (standaard)
In advanced menu set export limit to enable.

Dit gedaan en nu zit ik op de Eatron ook een telefoontje verschijnen. Dit wilt dus zeggen dat deze verbinding heeft gemaakt. Dit is ook te zien in de shinephone app.

Het enige probleem wat ik nu heb is dat ik mijn export niet wil limiteren. Maar zodra ik deze op de omvormer uit zet verdwijnt ook de verbinding met de extra meter. En gaat de batterij weer op maximaal vermogen terug leveren.

• abspoel99
Nog wat zoeken: ben ik op een forum tegengekomen waar stond dat het wachtwoord voor de instellingen in shinephone het volgende zijn: growattyyyymmdd
Dus growatt en dan de datum.

Heb hier de meter kunnen selecteren en systeem werkt nu naar behoren.