PC upgraden of alles nieuw?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maurits1
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 21-04 08:37
Wat verwacht je van ons? Na een paar maanden geen gebruikt te maken door een verhuizing doet mijn pc nu raar na het transport. (Probleem is dat het signaal van de GPU naar de monitor steeds weg val en elke keer het beeld een momentje zwart word of dat er artifacts in het beeld langs komen.
Er vervelend tijden het typen van deze post... verdenk zelf iets met de GPU ofzo want toen ik gisteren er een 2e displayport kabel er bij stak was het probleem even over, al begint het nu met deze kabel ook.... en als het beeld zwart is werkt het monitor menu gewoon nog, dus zit mogelijk iets los in de kast of kan oververhitting zijn, is best warm deze week.....)

Maar goed los van dit probleem welke ik mogelijk met wat aandacht ook wel zou kunnen oplossen, zit ik nu ook te kijken wat het me kost om te upgrade naar iets nieuws en sneler.
Computer is uit feb 2019 maar kan hierdoor best wel wat dingen meenemen waar ik van denk dat die zelfs na 5 jaar nog best goed en snel zijn.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Voornamelijk gaming en af en toe wat 3d tekenen

Wat mag het systeem gaan kosten?
1000 a 2000 euro max. als ik er dan weer een heel stel jaren vanaf ben.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?

Als het beter is om onderstaande te vervangen voor overal balans of dat dat onderdeel nu een bottleneck vorm hoor ik het graag.
Intel(R) Core(TM) i9-9900K CPU @ 3.60GHz 3.60 GHz
Corsair Force MP510
Samsung 970 Evo Plus 1TB
16gb RAM zijn, Corsair Vengeance LPX 16 GB 4 strips van 4gb elk.
PHANTEKS Eclipse P600S Silent Midi-Tower, Tempered Glass

Wat denk je allemaal nodig te hebben?

Nieuwe Videokaart en wat daar voor nodig is? heb nu de RTX 2080

Wat voor voeding komt er bij kijjken voor een nieuwe GPU ?
Heb nu een HX750 en heb ook nog ergens een be quiet! Pure Power 11 volledig ongebruikt liggen, had het gekocht om een computer te maken maar bleek meer kapot te zijn, denk dat het een 700w is want ik had een 600w besteld maar ze hadden toen de verkeerde opgestuurd maar hoeveel verkeerd weet ik zo uit mijn hoofd niet meer, alleen dat het hoger was.

En dan wat voor moederbord heb ik nodig bij een nieuwe GPU? of is mijn huidige nog geschikt? Heb nu een Z390 Aorus Pro-CF. Maar kan op deze geen windows 11 installeren, niet belangrijk voor nu, aangezien ik 10 gebruik maar misschien over een paar jaar.

Daarnaast zou iets meer schijftruimte wel fijn zijn.
.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
niet echt.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
nope.

Ga je overklokken?
niet zolang het niet nodig is?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Therazor
  • Registratie: Juni 2010
  • Nu online
Ik hou het kort. Het is allemaal nog best relevante hardware maar hierin investeren niet meer. Alles vervangen dus behalve de SSD. Die kan prima als 2e schijf dienen. (Ook als eerste maar ik denk dat je toch een M2 erbij haalt)

3650Wp 15gr ZO, Enphase iq8+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• helldogbe
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 14-05 20:30
Therazor schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 19:37:
Ik hou het kort. Het is allemaal nog best relevante hardware maar hierin investeren niet meer. Alles vervangen dus behalve de SSD. Die kan prima als 2e schijf dienen. (Ook als eerste maar ik denk dat je toch een M2 erbij haalt)
De 970 Evo Plus is als een NVMe PCIe 3.0 SSD als ik het goed voor heb. Heb zelf zowel een 2TB modelletje als een SN850X steken en kan het verschil amper opmerken behalve bij enorme sequentiële filetransfers zoals een spel kopiëren van de ene schijf naar de andere..

Die kan zeker nog mee voor de huidige games. Officieel vereist DirectStorage PCIe 4.0 dacht ik, maar toch zou het nog compatibel kunnen zijn, die 970 Evo Plus is immers één van de snelste PCIe 3.0 schijven. In ieder geval zijn er nog geen games uit die niet prima werken op PCIe 3.0.

Met jouw budget zou ik eens beginnen configureren met een Fractal Torrent Compact, AMD Ryzen 7600, 32GB DDR5 CL30 RAM, RTX4070 Super om dan hopelijk ergens rond de 1600€ te landen. Afhankelijk van hoe krap je de huidige storage vindt zou je een PCIe 4.0 2TB NVMe storage als primaire opslag kunnen insteken. Vooral als je ertegenop ziet om binnen een paar jaar die upgrade apart uit te voeren. Let wel dat de NVMe prijzen momenteel weer wat hoger staan, dat zijn onderdelen die typisch (zoals alle elektronica) weer zullen in prijs naarmate de technologie vordert binnen x jaar.

Ik zou zeggen kijk eens in de andere threads rond want veel mensen kopen in deze budgetklasse en doe een concreter voorstel dat wij dan kunnen verfijnen. Verder zou het ook helpen om aan te geven welke games je speelt, op welke resolutie en wat je verwachtingen zijn (bijvoorbeeld 240Hz 1080p Valorant/Counterstrike zal een andere build vereisen dan 1440p/4K Flightsim of 4K/RTS op 60fps).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Therazor
  • Registratie: Juni 2010
  • Nu online
@helldogbe
Je hebt idd gelijk. Ik dacht met een sata3 2,5 inch te maken te hebben maar het is een PCIe. Die valt gewoon in de topklasse. Verder eerst maar een eigen opzetje afwachten.

3650Wp 15gr ZO, Enphase iq8+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 10:01
Een moderne Intel i5 of een Ryzen 5 is al een pak sneller dan je vijf jaar oude topper. Als je deze ook nog combineert met DDR5 RAM dan ga je er echt op vooruit. De kast is prima, als je hem nog vindt voldoen zou ik hem meenemen. Ook zijn de SSD's en één van de voedingen die je hebt nog bruikbaar in een gaming systeem. Een lijst als dit is een behoorlijke upgrade. Je zou de AMD Ryzen 7 7700 Tray nog kunnen overwegen, die is nog rapper, en nog wat toekomstvaster door de extra cores. Deze videokaart komt met een verloopkabeltje om een oudere voeding te kunnen gebruiken.
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 7500F Tray€ 166,98€ 166,98
1MoederbordenASUS TUF Gaming B650-PLUS WIFI€ 175,-€ 175,-
1VideokaartenInno3D GeForce RTX 4070 SUPER TWIN X2€ 619,-€ 619,-
1ProcessorkoelingGelid Solutions Tranquillo Rev.5€ 29,50€ 29,50
1Geheugen internLexar Ares RGB LD5BU016G-R6000GDLA€ 104,90€ 104,90
Totaal€ 1.095,38

[ Voor 9% gewijzigd door martyw op 16-05-2024 22:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joe28965
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 12-05 14:41
Als je wel wilt upgraden, aangezien je €1000-2000 max zei zou ik die setup van martyw nemen en er een uitvoering: AMD Ryzen 7 7800X3D Boxed in zetten.

En als je dan toch Windows 11 moet gaan installeren, dan zou ik meteen een schone installatie op uitvoering: Lexar NM790 (zonder heatsink) 2TB doen.

Als je denk "eigenlijk doet de rest van mijn systeem het nog goed" pak dan alleen de GPU van martyw en zet hem in je oude pc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n8tur3
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 12-05 14:34
Een pc van 2019 en een tijdje uit gestaan, vervang eens de bios batterij. Kost niks en kan een oorzaak zijn. Had ik ook na een verhuizing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maurits1
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 21-04 08:37
Joe28965 schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 09:24:
Als je wel wilt upgraden, aangezien je €1000-2000 max zei zou ik die setup van martyw nemen en er een uitvoering: AMD Ryzen 7 7800X3D Boxed in zetten.

En als je dan toch Windows 11 moet gaan installeren, dan zou ik meteen een schone installatie op uitvoering: Lexar NM790 (zonder heatsink) 2TB doen.

Als je denk "eigenlijk doet de rest van mijn systeem het nog goed" pak dan alleen de GPU van martyw en zet hem in je oude pc
Bedankt iedereen voor de snelle en goede reacties, waren weer drukke dagen vandaar mijn late reactie :-( Als het goed is kan ik binnenkort weer tijd maken om leuk spelletjes te spelen :*)

Alles nieuw is fijn en ben ik er weer jaren vanaf, ook het geld valt nog wel mee (de GPU blijft de hoofdmote van de kosten) maar heb ook ergens zoiets van het meeste werkt nu nog goed. (behalve dat het probleem geeft dan), dus daar ga ik nog even over wikken en wegen of dat op op dit moment het geld waard is.

Mijn volgende vraag is dan wel, kan ik zonder problemen een nieuwe RTX 4070 in mijn huidige PC stoppen als ik overweeg om deze te vervangen omdat die raar doet? dan kan ik altijd nog de rest vervangen op een later tijdstip.

En weet niet of wat extra RAM fijn is om 32gb in totaal te hebben of is dat overkill?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joe28965
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 12-05 14:41
Je kan je gpu zeker in je oude pc stoppen en dan later alsnog besluiten alles te upgraden. Dan kan de gpu gewoon weer in de volgende pc

32GB is wel echt fijn voor een nieuwe pc. De eerste games die meer dan 16GB vragen zijn ondertussen al uit. Ik zou geen extra RAM bij je oude pc bij gaan zetten, maar als je een volledig nieuwe pc doet is dit zeker aan te raden om er weer jaren plezier van te hebben.
Pagina: 1