Toon posts:

Wanneer verdwijnt Nederland ?

Pagina: 1
Acties:
  • 154 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Met de als maar reizende zeespiegel en het dalen van Nederland, ja!, Scandinavie stijgt, wordt het steeds meer en meer hozen hier.

Hoelang kan me de dijken nog ophogen. Ik was dit jaar op vakantie bij Petten, en ik moet zeggen, zo'n dijk als de Hondsbosche zeewering is een stukje formidabel waterkeringstechniek.
Toch als ik dan weer verder kijk aan de uiteinden van die dijk dan zie ik maar relatief lage duinen. Niet echt hoger dan een meter of 15 a 20.
En dat hoopje zand moet ons beschermen tegen dat water.
Nee, ik zou niet graag in Flevoland ofzo gaan wonen want over 200 jaar ligt Lelystad waarschijnlijk al 10 meter onder water.

• jurjen13
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23-01 13:05
Op maandag 10 september 2001 09:23 schreef Creation25 het volgende:
Met de als maar reizende zeespiegel en het dalen van Nederland, ja!, Scandinavie stijgt, wordt het steeds meer en meer hozen hier.

...
En dat hoopje zand moet ons beschermen tegen dat water.
Nee, ik zou niet graag in Flevoland ofzo gaan wonen want over 200 jaar ligt Lelystad waarschijnlijk al 10 meter onder water.
Alsof jij dat meemaakt? Maar ik denk niet dat het zo'n vaart zal lopen.... Dijken kunnen opgwehoogd worden en zeker plaatsen zoals de flevopolder kunnen goed drooggehouden worden.... Ik geloof dat de zeespiegel een paar centimeter per jaar stijgt of per tien jaar, ik weet het niet....anyhow, over honder jaar is er misschien een paar meter bij...De duinen zullen dan niet het grootste probleem zijn, eerder de dijken van de rivieren en dergelijke....die zijn nu al inm niet zo'n supergoede staat... En als je er echt bang voor bent moet je in Limburg gaan wonen, maar ja, wat is erger, overstroming of in Limburg wonen? (< voor diegene die zich aangesproken voelen, dit is een grapje!)

Misschien krijgen we binnenkort wel weer een nieuwe ijstijd! Maar dat terzijde...

Verwijderd

Eigenlijk maakt het helemaal niet uit wanneer Nederland verdwijnt.

Dan pakken we het gewoon net zo aan als de Israeliers... We veroveren in vijf dagen Belgie en zetten de belgen in gevangenkampen en zeggen dat we toch echt recht op dit land omdat het ons beloofde land is en we er ooit vandaan kwamen...

>:)

• jurjen13
Op maandag 10 september 2001 09:57 schreef drSinister het volgende:

Dan pakken we het gewoon net zo aan als de Israeliers... We veroveren in vijf dagen Belgie en zetten de belgen in gevangenkampen en zeggen dat we toch echt recht op dit land omdat het ons beloofde land is en we er ooit vandaan kwamen...

Das niet zo netjes he? :( die uitspraak.... en ook totaal niet relevant en ter zake doend (is dat een dubbel op?)

Kom liever met een interessant antwoord.... Bovendien (ik wil wat de joden gedaan hebben niet afkeuren cq goedkeuren) hebben de joden aanspraak op israel gemaakt vanwege religieuze gronden (beloofde land etc etc) en is dit toendertijd door de hele wereld goed gekeurd (israel is geloof ik door alle landen erkend) vanwege wat hen tijdens de tweede wereld oorlog is aangedaan (correct me if i'm wrong)...

Nu nog op een ontpoic reactie wachten....

• Pathfinder
  • Registratie: Juni 1999
  • Nu online

Pathfinder

Ondertitel gezocht (M/V)

Het is inderdaad zo dat Nederland langzaam 'onderstroomt'. Niet alleen omdat de zeespiegel 'gewoon' stijgt, maar ook omdat Nederland langzaam één kant op begint te hellen, waardoor delen steeds lager komen te liggen, en andere delen steeds hoger. Maar volgens mij is het ook zo, zoals gezegd, dat het nog wel even duurt voor dit echte serieuze gevolgen heeft, in de vorm van gebieden die niet meer bewoond kunnen worden worden. Dus zorgen dat je daar voor die tijd weg bent moet niet zo'n probleem zijn (huren, dat kan ook ;)).

Hier stond wat, maar nu niet meer! Of toch...

• jurjen13
klopt inderdaad.... het duurt in iedergeval nog een hele tijd voordat de zee over de duinen binnen komt... bovendien zijn de duinen ontstaan als natuurlijke zeewering...

De zee is altijd onderhevig aan stijgen en dalen van haar zeespiegel (transgressie/regressie heet het toch?) en dit is afhankelijk van het stijgen van de temperatuur wereldwijd... smelten ijs en poolkappen etc etc

Als je naar de geschiedenis van de aarde kijkt, dan zie je dat aan iedere ijstijd die tot nu toe geweest is een stijging van de temperatuur en zeespiegel vooraf ging... Kijk je ook nog eens naar de periodes die tussen de verschillende ijstijden zitten dan blijkt dat we tegen een nieuwe ijstijd aan zouden kunnen zitten... dus ik zou je bontjas maar vast pakken en nog even naar het zonnige zuiden gaan nu het er nog warm is...

• Tupolev
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:38
In de woorden van Rowwen Hèze
Het is een kwestie van geduld,
tot heel holland Limburgs lult.

Engineering

Verwijderd

It's the final countdown :'(

Verwijderd

Op maandag 10 september 2001 09:57 schreef drSinister het volgende:

Vind ik allesbehalve een sinistere uitspraak;
eerder een realistische...; helaas! ;)

But take care; the Mossad is watching you !!! 8-)

• Elvhenk
  • Registratie: April 2000
  • Nu online

Elvhenk

Madam Mikmak

Dr. Sinister, terug in je hok! Hup! >:) Beetje opruiende praat spuien, bejje nou gek!

Verwijderd

Op maandag 10 september 2001 09:30 schreef jurjen13 het volgende:

En als je er echt bang voor bent moet je in Limburg gaan wonen, maar ja, wat is erger, overstroming of in Limburg wonen?
Van de laatse overstromingen waren de meeste in Limburg hoor. :)

Verwijderd

Op maandag 10 september 2001 10:35 schreef jurjen13 het volgende:

[..]

Das niet zo netjes he? :( die uitspraak.... en ook totaal niet relevant en ter zake doend (is dat een dubbel op?)

Kom liever met een interessant antwoord.... Bovendien (ik wil wat de joden gedaan hebben niet afkeuren cq goedkeuren) hebben de joden aanspraak op israel gemaakt vanwege religieuze gronden (beloofde land etc etc) en is dit toendertijd door de hele wereld goed gekeurd (israel is geloof ik door alle landen erkend) vanwege wat hen tijdens de tweede wereld oorlog is aangedaan (correct me if i'm wrong)...

Nu nog op een ontpoic reactie wachten....
[off]
Tijdens die oorlog waren niet alleen de joden de slachtoffer.

Een tweede grote groep zijn de zigeuners..

Aleen klaagt deze groep nooit wat hun is misdaan, maar de joden zijn de ergste van allemaal.

[on]

Nederland zal niet vergaan.. Zolang zoiets als de delta werken bestaat.

Nederland is daar heer en meester in en heeft alle expertise in huis om niet te vergaan.

Verwijderd

ach ja, ik ken nog zo een eiland wat over een aantal jaren in de noordzee zakt... Wonen allemaal engels sprekende mensen op.

Maar ff serieus, als er een land goed is (zou moeten zijn?) in baggeren, opspuiten en dijken bouwen, is het NL wel.
de prognoses nu zijn dat de zeespiegel in de komende 100 jaar max 90 cm stijgt. Dat is weliswaar veel, maar het is overkomelijk. Alleen rond de rivieren en het ijsselmeer wordt dat lastig.

• jurjen13
Op dinsdag 11 september 2001 01:08 schreef Kemo het volgende:

[..]

[off]
Tijdens die oorlog waren niet alleen de joden de slachtoffer.

Een tweede grote groep zijn de zigeuners..

Aleen klaagt deze groep nooit wat hun is misdaan, maar de joden zijn de ergste van allemaal.

[on]

Nederland zal niet vergaan.. Zolang zoiets als de delta werken bestaat.

Nederland is daar heer en meester in en heeft alle expertise in huis om niet te vergaan.
Nederland heeft zeker de verdedigingswerken en de kennis en expertise in huis om niet te vergaan. Ik ben niet bang om te vergaan, zo snel stijgt de zeespiegel niet dat we het niet bij kunnen houden...
Het enige waar ik bang voor ben (bang is een heeeel groot woord) is dat het in de toekomst een stuk kouder gaat worden als dat het nu is.... kunnen we lekker wintersporten in limburg! Tenminste, kunnen we daar van de duinen af skieen...

En dat de meeste overstromingen in Limburg optreden, tja, overvloedige regenval staat volgens mij niet in verband met een stijgende zeespiegel, misschien dat je het kan herleiden naar El Nino (krijg dat ~ niet op de n... :p ) maar dan ben je nog wel even bezig denk ik...een paar jaar.

Bovendien werd met die overstromingen wel het zwakkepunt in Nederland getoond...we zijn zo gefixeerd geweest op de dreiging van de zee dat we het achterland helemaal "vergeten" zijn, we hebben de mooiste kustverdedigingswerken in Nederland, maar sommige rivierdijken stammen nog uit de 18de eeuw... dit verklaart de slechte staat van de dijken een-twee jaar geleden...en de dijkdoorbraken die toen optraden... en het noodplan van toen om de dijken weer snel op te knappen en te verhogen... door schade en schande wijs geworden zeg maar... ;)

De zigeuners klagen ook wel, maar zijn veel meer een minderheid zonder enige economische macht... en een afwijkende levensstijl.... er wordt niet naar hun geluisterd... bovendien staan zigeuners bekend om hun gesloten karakter en het zelf oplossen van problemen...
Bovendien hebben de zigeuners geen grond die ze kunnen/willen claimen op godsdienstige gronden of afkomst...

Verwijderd

Oeps!

Ik geloof dat ik nogal wat mensen tegen de schenen heb geschopt... |:(

Voor die genen die ik beledigd / pijn gedaan / verdriet gedaan heb: sorry!

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18:53

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Op maandag 10 september 2001 10:55 schreef jurjen13 het volgende:
dus ik zou je bontjas maar vast pakken en nog even naar het zonnige zuiden gaan nu het er nog warm is...
* Mx. Alba verhuist in december naar Nantes. :+

Maar het is trouwens geenszins een verrassing ofzo dat dit gebeurt. De ontwerpers van de Deltawerken zeiden al dat het hele gedoe in het begin van de 21e eeuw zwaar aangepast zou moeten worden.

Sja. Leven in een rivierdelta is altijd gevaarlijk natuurlijk. Altijd kans op overstromingen van rivieren of van de zee. Wij Nederlanders zijn dan misschien beter in watermanagement dan volkeren in andere delta's, zoals bijvoorbeeld Bangladesh, maar in '52 is het foutgegaan, en ooit zal het weer fout gaan. Murphy's law.

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Verwijderd

Nederland verdwijnt wanneer de laatste mensen die in Nederland geboren zijn (en niet in de EU) overleden zijn.

• Sassie
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 14:18
Nederland zal niet zo snel verdwijnen, .

OK, geologisch gezien is Nederland aan het kantelen (dwz het zo-gedeelte komt omhoog en de rest gaat naar beneden, http://www.geofoon.nl/Geologie.html), maar we hebben hier 2 grote rivieren die ons land een boel bodemmateriaal bregen (ok het meeste van wat er nu komt blijft in de uiterwaarden of in zee).
Hoe dacht je anders dan NL ontstaan is en al die mooie gasvelden en zoutvelden? Allemaal sedimenten (zowel organisch als mineralogisch).

Hier wel een leuk avi-filmpje wat bovenstaande stuk tegenspreekt (maar goed er staat ook geen tijdsverloop bij):
http://www.minvenw.nl/rws/mdi/geoloket/tophoogte/demo/md_drape.avi

Je kunt dus iid het beste in Limburg gaan wonen....en zeker snel gaan verhuizen als je in de echt lagere gebieden woont (het westen,noorden en flevoland...)

• AlvaK
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Op woensdag 12 september 2001 15:36 schreef Sassie het volgende:
Nederland zal niet zo snel verdwijnen, .

OK, geologisch gezien is Nederland aan het kantelen (dwz het zo-gedeelte komt omhoog en de rest gaat naar beneden, http://www.geofoon.nl/Geologie.html)

[..]
[behulpzaam-mode]

het gaat dus om dit plaatje:
Afbeeldingslocatie: http://www.geofoon.nl/Images/figa04.gif

[/behulpzaam-mode]

Zo te zien zit ik hier (Sint-Oedenrode (tussen Den Bosch en Eindhoven)) nog wel even goed :)

• Sassie
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 14:18
[ff duidelijk maken]

Dat plaatje geldt voor 2050.

[/ff duidelijk maken]

* Sassie zit in Wageningen en dus nog redelijk veilig (en dicht bij de Veluwe :))
Pagina: 1