Nieuwe scherm veroorzaakt crashes

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dn reaper
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 08-06-2024
Beste Mede Tweakers,

Paar dagen terug heb ik een nieuwe monitor gekregen (ACER XV322QUPBMIIPPR)
Het is een 2K 32inch 144hz scherm, sinds ik deze monitor gebruik crashed Rust (en andere games zoals GTA en F1). Soms krijg ik een blue screen, soms word alles gewoon zwart en sluit mijn game af. Dit gebeurt tijdens het gamen als ook soms in het startscherm. Voor dat ik deze monitor had, had ik dit probleem niet.
Ik gebruik nu de dp kabel die er bij zat, heb ook mijn oude dp kabel geprobeerd maar zelf resultaat (kabel was van een 4k monitor 60hz). Heb een paar maand terug een nieuwe build gebouwd, denk niet dat mijn pc het scherm niet aan kan.
Als ik mijn oud scherm aansluit kan ik perfect gamen zonder problemen dus zit eerder te denken aan de dp kabel.
Zit er verschil in dp kabels? Zo ja waar moet ik opletten?

Pc Specs:
Psu: Be quit 1000W
Gpu:Powercolor Radeon RX 7900 XTX 24gb
Moederbord: Gigabyte B650 Gaming X AX
Cpu: Amd Ryzen 7 7800X3D
Ram: G skill DDR5 Trident Z5 RGB 2x16GB 6400
SSD: 2x Samsung 980 PRO 2TB M.2 SSD
Cooling: Corsair ICUE H150I PRO XT

Bedankt!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Nu online
Wellicht dat je GPU te warm wordt omdat deze nu meer frames (144 vs 60) genereert? Kun je het nieuwe scherm op 60Hz zetten en kijken wat er dan gebeurt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dn reaper
alex3305 schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 16:21:
Wellicht dat je GPU te warm wordt omdat deze nu meer frames (144 vs 60) genereert? Kun je het nieuwe scherm op 60Hz zetten en kijken wat er dan gebeurt?
Net getest op 60Hz en game crashed meteen. Heb ook meteen de temps open gezet en pc bleef rond de 60 graden voor de gpu en rond de 55 voor de cpu, denk dat de temps wel goed zitten.
Heb een lian li o11 dynamic case met 9 corsair fans.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Het is handig om aan te geven wat er precies staat bij een BSOD. Bepaalde error codes geven vaak het probleem aan. Bijvoorbeeld problemen met het RAM geheugen geven meestal een bepaalde melding. Verder kan je ook in de logs van Windows kijken wat de foutcodes zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dn reaper
PilatuS schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 18:42:
Het is handig om aan te geven wat er precies staat bij een BSOD. Bepaalde error codes geven vaak het probleem aan. Bijvoorbeeld problemen met het RAM geheugen geven meestal een bepaalde melding. Verder kan je ook in de logs van Windows kijken wat de foutcodes zijn.
Heb de windows foutcode gevonden die gaf aan: AMDRyzenMasterDriver service failed
Ik had 2 AMDRyzenMasterDriver's staan, heb daar 1 van verwijderd, pc opnieuw opgestart en rust draait nu al halfuurtje zonder problemen. _/-\o_
Denk dat ik het probleem heb gevonden, bedankt voor de tip over windows foutcodes.
Ben duidelijk nog noob met troubleshooten