Is dit de beste opslag methode?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Ik gebruik op dit moment een i3 Desktop PC als thuis server voor data opslag, domotica, beheer en harddisk recorder voor 8 camera's etc etc.
Machine draait op Windows en dat wil ik zo houden.

Op dit moment zit er 1 disk van 8TB intern voor opslag (NAS), de andere 3 schijven voor opslag van de camera zit in een externe behuizing met een klein Raid5 achtig single-chip dingetje op USB, wat al jaren op zich goed draait.

Qua stroomverbruik wil ik wat omlaag. Ik heb een i5 laptop liggen die ik wil inzetten.

Nu zit ik er aan te denken om deze te gebruiken en als storage deze dock in te zetten om alle harddisks aan te sluiten:

uitvoering: Orico 3.5 inch 5 Bay Magnetic-type Type-C Hard Drive Enclosure Zwart

De RAID5 gaat dan ook overboord. Ik laat de camera's naar 1 disk schrijven en ik laat dat syncen met de andere disken via software.

Gezien het beperkte aanbod van USB-C naar 5 bay docks lijkt het of hier geen grote markt voor is. Ga ik hiermee de goede kant op of maak ik een denkfout en moet ik dit anders aanpakken?

Ben benieuwd hoe jullie hier over denken :)

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Ik zou het anders aanpakken.
Pak een grote disk in die notebook, intern of extern. Sync de data daarvan naar een NAS. Dan heb je niet het probleem dat als je notebook doorfikt, je die data ook kwijt bent, maar je hebt een dedicated apparaat daarvoor. Dan heb je gelijk een goede optie om RAID1 of RAID5 toe te passen, en het is vanaf je netwerk te benaderen (grote kans dat je je camera's ook direct naar die NAS kan laten schrijven).

Dit soort dingen via USB kan altijd natuurlijk, maar 5 disks over hetzelfde USBpoortje is lang niet altijd snel genoeg, omdat de gebruikte controller chips lang niet altijd uitblinken in snelheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online
TERW_DAN schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 14:40:
Ik zou het anders aanpakken.
Pak een grote disk in die notebook, intern of extern. Sync de data daarvan naar een NAS. Dan heb je niet het probleem dat als je notebook doorfikt, je die data ook kwijt bent, maar je hebt een dedicated apparaat daarvoor. Dan heb je gelijk een goede optie om RAID1 of RAID5 toe te passen, en het is vanaf je netwerk te benaderen (grote kans dat je je camera's ook direct naar die NAS kan laten schrijven).

Dit soort dingen via USB kan altijd natuurlijk, maar 5 disks over hetzelfde USBpoortje is lang niet altijd snel genoeg, omdat de gebruikte controller chips lang niet altijd uitblinken in snelheid.
De laptop wordt in principe al een NAS. De backup is al op een andere manier geregeld, namelijk met workstation boven heeft een grote disk waarbij ik regelmatig sync en daarnaast heb ik een offline USB-C disk van 12TB voor een 2e backup.

Ik heb mijn data in principe dus al 3x. Ik heb mijn lesje qua backup jaren geleden al geleerd ;)

Qua performance zal het misschien niet supersnel zijn, maar waar het om gaat is wegschrijven van 8 camera's met 2-4mbit per camera en er zijn 2 mediacenters die video moeten streamen. Ik schat in dat dat wel moet lukken.

Een betere oplossing die voor mij ook beter werkt heb ik nog niet gevonden.

[ Voor 11% gewijzigd door Fairy op 16-05-2024 14:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReVision.
  • Registratie: Juli 2019
  • Niet online
Fairy schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 14:53:
[...]

De laptop wordt in principe al een NAS. De backup is al op een andere manier geregeld, namelijk met workstation boven heeft een grote disk waarbij ik regelmatig sync en daarnaast heb ik een offline USB-C disk van 12TB voor een 2e backup.

Ik heb mijn data in principe dus al 3x. Ik heb mijn lesje qua backup jaren geleden al geleerd ;)

Qua performance zal het misschien niet supersnel zijn, maar waar het om gaat is wegschrijven van 8 camera's met 2-4mbit per camera en er zijn 2 mediacenters die video moeten streamen. Ik schat in dat dat wel moet lukken.

Een betere oplossing die voor mij ook beter werkt heb ik nog niet gevonden.
Als je het echt goed wil doen, dan zorg je dat 1 van die back-ups op een andere locatie staat. Als nu je huis afbrand dan ben je ze als nog allemaal kwijt.

hoi

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online
ReVision. schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 15:08:
[...]

Als je het echt goed wil doen, dan zorg je dat 1 van die back-ups op een andere locatie staat. Als nu je huis afbrand dan ben je ze als nog allemaal kwijt.
Daar is de offline backup voor. Die ligt in de schuur en die staat volledig gescheiden van de woning.
Gaat alleen even naar binnen voor een sync.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psdata
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 14:24
Fairy schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 15:41:
[...]

Daar is de offline backup voor. Die ligt in de schuur en die staat volledig gescheiden van de woning.
Gaat alleen even naar binnen voor een sync.
Sync je offline naar die schijf in de schuur?
Dat is dus geen backup maar een off line replicate.

Ik zou wel versie's naar je schijf in de schuur zetten zodat je echt kunt recoveren.

Dat hij in de schuur ligt is al wel positief :)

Homey, HA, Sessy, Starlink, Sat_IoT, Ubiquti

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online
psdata schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 11:50:
[...]

Sync je offline naar die schijf in de schuur?
Dat is dus geen backup maar een off line replicate.

Ik zou wel versie's naar je schijf in de schuur zetten zodat je echt kunt recoveren.

Dat hij in de schuur ligt is al wel positief :)
De schijf in de schuur is puur voor belangrijke data, niet voor recovery. Het gaat dan met name om foto's, eigenlijk het enige wat ik écht belangrijk vind om te bewaren. Zodra ik weer mijn telefoon naar mijn servertje heb gebackupped, pak ik die schijf erbij.

Een echte systeem restore is niet nodig.

Ik heb al op V&A gereageerd op iemand die een cabinet aanbiedt, maar die reageert helaas niet. Naja ik heb geen haast de huidige setup werkt voorlopig ook wel.
Pagina: 1