Hoe trap verstevigen?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaze85
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4bulZeAKA85N2Nh9LAXZFGXIvds=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/BXngqreX0kxNJoRK0VwPcoQK.png?f=user_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/grjvc7ochvGOqfSCPCsbZ5jfBQo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/MCHwa8uz8YFU3rQV5uNnLjao.png?f=user_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TSXH6Xi_fyakbv5t8HLBbK_VGFE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/1yv7801qwBxdMgGXDpLYdp4k.png?f=user_large

Ik heb een trap en die kraakt nogal bij de eerste draai waar een schot onder zit. Hoe kan ik het beste de trap verstevigen om het gekraak tegen te gaan? De trap is al verstevigd met grote stevige schroeven in de tredes/stootborden, maar dat helpt maar gedeeltelijk.

Issues:
- Welk materiaal? Houten balken verticaal lijken mij het meest logisch, maar welke dikte en welk houtsoort? Of zijn stalen pijpen soms beter?
- Op welke positie moeten de extra balken/pijpen komen (zie afbeeldingen), is dat in het midden van de trede slim, of juist op de posities waar je het meest loopt (dus het dubbele aantal balken/pijpen).
- Over positie gesproken, is het midden van de trede het best, of kun je de balk misschien beter monteren op het punt waar de trede en stootbord samenkomen (als een L-vormige balk)? Zie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8EC5xK39n_mvAb6926gxnoJSvsY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/UJwm34WUSrEaB5caGnkYezrK.png?f=user_large

4) Is het nog verstandig om de vloer van het schotje te verstevigen (nu zit er slap beton in), ik zat zelf te denken aan stukken PVC-laminaat onder de balken, of het hele schotje te bekleden met PVC-laminaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online

Roozzz

Plus ultra

Heb je enig idee waar het gekraak vandaan komt en is het een open of dichte trap? Open kan je overwegen om dicht te maken met stootborden. Dan geef je hem meer structuur, dat zou het kraken kunnen verminderen.

Verticaal afsteunen kan vast, maar lijkt me hopeloos onpraktisch. Ik zou eerst kijken om de verbindingen van de trede met de boom en spil te verbeteren. Ik vermoed namelijk dat het gekraak vanuit deze nesten komt? Je zou daar gewoon een klosje onder kunnen maken, die je vastschroeft aan de boom en spil.

Het kan ook zijn de trede wringt met het schot eronder. Dan is het misschien wel het makkelijkst om te zorgen dat ie iets ruimte heeft...

[ Voor 12% gewijzigd door Roozzz op 16-05-2024 12:28 ]

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spherix
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 09:16
In plaats van schroeven gebruiken om de tredes dichter naar elkaar te brengen, zijn er ook opspanschroeven om de spanning te verlichten: https://www.traprenovatie-doe-het-zelf.nl/Opspanschroeven

Zoals Roozzz ook aangeeft kan je in de overgang van open naar dichte trap ook het e.e.a. doen. Zelf heb ik destijds met een klosje hout de trede die ik dicht maakte licht op spanning gezet, door het klosje tussen 2 tredes te klemmen, en vervolgens het stootbord te monteren. Dan staat de trap als het ware op voorspanning.

Een grootmoeders truukje als je ziet waar het kraakt, is overigens door wat bloem rond te strooien. De fijne structuur ervan kan dan in kleine kieren/gaten gaan zitten. Zaagsel is daar net weer te grof voor.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Mr. Stom
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 25-09 10:59
Mijn ervaring met een krakende nieuwbouw vurenhouten trap: verstevigen heeft geen enkele zin als de boel gewoon 'vast' zit. Kitten daarentegen wel. Alle naden voor en achter gekit met Soudal Acryrub en de trap is geruisloos. Wel veel werk, dat wel. Want daarna mag je de trap nog aflakken.

Als de boel gewoon degelijk vast zit zou je ook kunnen beginnen met het kitten aan de achterzijde (mits dat geen zichtzijde is).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Thijsmans
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 26-09 22:07

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Net als @Mr. Stom heb ik een krakende trap gekit. In mijn geval omdat ik hem ging lakken. Sindsdien kraakt de trap inderdaad niet meer!

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaze85
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Mr. Stom schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 15:15:
Mijn ervaring met een krakende nieuwbouw vurenhouten trap: verstevigen heeft geen enkele zin als de boel gewoon 'vast' zit. Kitten daarentegen wel. Alle naden voor en achter gekit met Soudal Acryrub en de trap is geruisloos. Wel veel werk, dat wel. Want daarna mag je de trap nog aflakken.

Als de boel gewoon degelijk vast zit zou je ook kunnen beginnen met het kitten aan de achterzijde (mits dat geen zichtzijde is).
Dit ga ik zeker proberen, want ik heb namelijk zat Soudal Acryrub CF2 (anti-crack) in huis. Hopelijk werkt ie ook 'anti-crack' tegen het kraken van de trap 8) :D Bedankt voor de tip.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Koekstra
  • Registratie: November 2012
  • Niet online
Kitten is de truc! Schroeven zal wellicht ook hier en daar resultaten opleveren, maar niet zo goed als kit. Op Google zijn vast ook legio voorbeelden te vinden.

Succes, en laat het resultaat nog even weten ;-)
Pagina: 1