OSB overstek uitbouw drijfnat - wat te doen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris_N
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 01-02 20:49
De uitbouw op de begane grond is met een overstek geplaatst van ongeveer 40cm. De dakrand daarvan heeft helaas ongeveer 8 maanden blootgelegen. Het osb boven op (ik vermoed 18mm OSB) is drijfnat (foto tijdens een regenbui genomen) en er groeien een paar plantjes in 8)7

Wat kan er nu het beste gebeuren? Ik ben bang voor schimmel als de dakrand wordt afgewerkt (en het vocht daarmee wordt ingesloten) en ik weet niet hoe (structureel) sterk het osb nog is.

Bedankt voor het meedenken!Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aEHudnsWk1FUV0ayYaWgYRgWD30=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/571DTmNZcuRbODRck6auTov7.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nEIJz6o2XUrX0lGAJotoxLVgYvg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/A8ZDYJHrDbUqeOlu1UAKYHHf.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 0% gewijzigd door Chris_N op 16-05-2024 11:47 . Reden: (correctie typo) ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Analamoebe
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 16:05
Die OSB is wel naar z'n grootje....

Maar waarom ligt zo'n dakrand 8 maanden bloot? *kinp*

[ Voor 26% gewijzigd door twain4me op 16-05-2024 13:04 . Reden: sneer, welke overbodig is. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gdzr
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 10:01
Lijkt me ook voor je niet geimpregneerde vuren hout ook niet heel geweldig om zo 8 maanden lang open en bloot in de elementen te staan

6.8 kWp op zuid en west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robotomizer
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 16:21
auwch!

Ik kan niet uitmaken in hoeverre de OSB nodig is voor de sterkte van de constructie, maar zoals die er nu uitziet zou ik er niet meer 100% op rekenen...
Misschien dat er wel mogelijkheden zijn om de (mogelijke) zwakte van de OSB op te vangen, iets van uitstijving tussen de vertikale balkjes van de uitsteek en aanbouw ofzo...

Maar eerst moet het kunnen drogen, dat sowieso
Dek het af op zo'n manier dat er geen regen meer in kan maar wel lucht uit. desnoods met wat stroken dunne OSB op blokjes/restjes hout

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Ook delen van het OSB dat je niet ziet en wat er onder zit, dan wel naast zal zeiknat zijn. Ik zou zoveel mogelijk verwijderen en opnieuw plaatsen. Elke andere oplossing lijkt me te slap aangezien er al schade genoeg zal zijn die met drogen niet verdwijnt.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flans
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 01-05 12:45
Hoe ziet de onderkant van het OSB eruit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris_N
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 01-02 20:49
Bedankt voor het meedenken allemaal. Heb het osb inmiddels afgedekt op zo'n manier dat er nog wel lucht onderdoor kan.

De onderkant kan ik niet zien, is afgetimmerd (aan de onderkant van de overstek komen spotjes. Ik kan wel eens de kleinste plaat los schroeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 16:14
Dat zou ik voor de gemoedsrust alleen al doen 👌🏻

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Even voor de duidelijkheid, is dit iets dat je hebt laten maken of zelf hebt gemaakt, en was het jouw keuze om het 8 maanden onafgedekt te laten liggen of van de uitvoerende partij (als jij dat niet bent)?

Als het bijv. een timmerman is die 8 maanden geen tijd heeft gehad maar de klus nog niet heeft opgeleverd kan die mooi opnieuw beginnen, in dat geval is het niet jouw probleem dat dat veel tijd en geld gaat kosten.
Als het je eigen geknutsel is dan zoek je natuurlijk naar een praktische oplossing waarmee je niet opnieuw hoeft te beginnen, in dat geval is stap 1 toch echt alle informatie bij elkaar zien te vinden; alle contactpunten nalopen, alles dat structureel is op een paar plekken met een schroevendraaier steken, een paar schroeven eruit om te kijken of het niet om de schroeven heen aan de binnenkant van het hout aan het rotten is.

Als het alleen een dakrand is die nat is en de rest niet dan zou ik het verlies van een dag of 2 werk nemen en het opnieuw maken, dan weet je zeker dat het allemaal droog is. Het hout dat je eraf haalt kun je opstapelen op een droge plek en voor een ander project gebruiken als het nog goed blijkt te zijn.
Pagina: 1