kit vraag, zie plaatjes

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmxxx
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 20-11-2024
Beste klussers,

Enige tijd terug lekkage gehad.

Kit vloer achter douche was los.

Deze kit verwijderd. Opnieuw gekit. (lang gedroogd, ontvet)

Enkele maanden erna weer los aan de verticale muur.

Nog eens opnieuw verwijderd.

Vraag nu.

1 Er is een kier tussen de vloer en achterwand. is het mogelijk dit geheel te overkitten, loopt dieper door. stanley mes gaat er zo 5 cm in. breedte is denk ik max 5 mm op sommige plekken.

2 Niet alle kit verwijderd in de douche. is mogelijk tegen de oude kit (verticale muur) aan te kitten?

hoor graag jullie mening!

[ Voor 40% gewijzigd door wmxxx op 09-06-2024 09:11 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bszz
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 07:18
Kun j eens wat fotootjes van verderaf maken? Is nu niet te zien wat de constructie is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmxxx
zeker bij deze

[ Voor 156% gewijzigd door wmxxx op 09-06-2024 09:12 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Analamoebe
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 29-01 08:48
wmxxx schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 10:25:
Beste klussers,

Enige tijd terug lekkage gehad.

Kit vloer achter douche was los.

Deze kit verwijderd. Opnieuw gekit. (lang gedroogd, ontvet)

Enkele maanden erna weer los aan de verticale muur.

Nog eens opnieuw verwijderd.

Vraag nu.

1 Er is een kier tussen de vloer en achterwand. is het mogelijk dit geheel te overkitten, loopt dieper door. stanley mes gaat er zo 5 cm in. breedte is denk ik max 5 mm op sommige plekken.

2 Niet alle kit verwijderd in de douche. is mogelijk tegen de oude kit (verticale muur) aan te kitten?

hoor graag jullie mening!

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Zelf gedaan?
Je zegt dat je in de hoeken een stanleymes er 5cm in verdwijnt, heb je dan wel in de gaten dat je door je kim-strook zit te prikken, waardoor de hoek niet meer waterdicht is? :'(
Wat voor kit heb je overigens gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmxxx
sanitairkit.

was ook niet waterdicht want lekte door de muur heen (verf/stuc andere kant kwam los)

en wat zou de oplossing dan zijn? cq antwoord op de vragen?

dichtkitten van de hoeken zou niet afdoende zijn?

hoor het graag

[ Voor 23% gewijzigd door wmxxx op 16-05-2024 12:20 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 22:44
wmxxx schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 12:11:
sanitairkit.

was ook niet waterdicht want lekte door de muur heen (verf/stuc andere kant kwam los)

en wat zou de oplossing dan zijn? cq antwoord op de vragen?

dichtkitten van de hoeken zou niet afdoende zijn?

hoor het graag
Zijn dit houtskeletbouw wanden?
En wat voor vloer is het? (ook hout?)
Zo ja:
Mogelijk heb je al jaren lekkage, maar werd dit door het hout en isolatie opgezogen.

Ik denk dat je er ook bij een gips/stenen wand niet aan ontkomt om de tegels eruit te bikken :o
Want als je er met je mes 5cm in kunt, dan zit er sowieso iets niet goed, want je hoort gewoon na 1cm op een muur te stuiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmxxx
Hoi Franq dank voor je reactie.

vloer en muur is steen.

denk je niet dat het afkitten van de rand en de diepte de hoek waterdicht zou kunnen maken?

tegels er af alleen zal ook niet voldoende zijn om de ruimte in de diepte te vullen lijkt me. badkamer is 20 jaar oud dus dan gaat het meer naar een volledige renovatie gezien levensduur kit/voegen etc lijkt me.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 08:28
oude kit ook verwijderen - de diepte zorgt jusit voor de aanhechting.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orkaan
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 00:11
Een keer goed alle schimmel/bacteriën verwijderen (dat rode spul) lijkt mij ook wel een goed idee

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FRANQ
wmxxx schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 13:44:
Hoi Franq dank voor je reactie.

vloer en muur is steen.

denk je niet dat het afkitten van de rand en de diepte de hoek waterdicht zou kunnen maken?

tegels er af alleen zal ook niet voldoende zijn om de ruimte in de diepte te vullen lijkt me. badkamer is 20 jaar oud dus dan gaat het meer naar een volledige renovatie gezien levensduur kit/voegen etc lijkt me.
Met steen en beton heb je in ieder geval geen risico van rot.

Je kan het kitten, maar dan wel heel goed alle kit verwijderen. Dat je de kitnaad echt tussen de tegels in de groef spuit en met een rups erop die je dan mooi glad kan afstrijken.

Zorg ervoor dat alles brandschoon is en alle kitresten weg zijn.

Koop den braven sili-kill on de laatste restjes kit te verwijderen en het oppervlak siliconen vrij te maken.

Hierna pas opnieuw kitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flans
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 06:33
Wat voor merk kit? Ik zou je adviseren om deze kit te gebruiken: https://www.denbravenshop...-silicone-no-310ml-p:203/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmxxx
Heb bisonkit sanitair gekocht, niet goed dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

Bison is goede marketing, maar ik heb er nog nooit een prof mee zien werken.

De kitnaad zou trouwens sowieso niet alleen het water tegen moeten houden. Daar zit dan meer niet goed.

Hoi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
Flans schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 17:02:
[...]

Wat voor merk kit? Ik zou je adviseren om deze kit te gebruiken: https://www.denbravenshop...-silicone-no-310ml-p:203/
Dit is ook fijn bij het gladstrijken.
https://www.kitcentrum.nl...xed-finisher-500ml-p:140/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bezuiniger
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 06:02
Kit die loslaat komt eigenlijk altijd door vuil. Je moet de te kitten randen echt goed schoonmaken en ontvetten. Ook diep in de naad goed uitkrabben en indien mogelijk ontvetten. Reinig liefst met een speciale cleaner: https://www.kitcentrum.nl...ners/otto-cleaner-t-p:98/
Of gebruik de speciale reiniger als je in het verleden de tegels gecoat hebt: https://www.kitcentrum.nl...anprimer-1226-1ltr-p:876/
Afkitten gaat heel makkelijk met een goede kit: https://www.kitcentrum.nl...ottoseal-s125-310ml-p:21/
Mijn ervaring is dat je met de Otto kit sneller en makkelijker alles afwerkt. En het is in veel (ook matte) kleuren verkrijgbaar. Bovendien is het niet veel duurder als de meeste andere kitten. Spuit de kit zo diep mogelijk in de naden, hoe dieper de naad gevuld wordt hoe beter. Waar kit zit kan geen water zitten.
Vervolgens maak je met een afwas/water mengsel je vingers nat, en duwt indien mogelijk de kit nog wat verder in de naden. Behalve je vingers niets inspuiten of natmaken, dat kan alleen maar kleine gaten opleveren die uiteindelijk gaan lekken.
Tot slot maak je een kitspatel met hetzelfde afwas/water mengsel goed nat. Daarmee verwijder je de overtollige kit, en strijkt gelijk de rand netjes glad. Alles 24-48 uur laten drogen en je randen zijn waterdicht.

Wel ben ik het met de rest eens dat er meer niet goed zit als alleen de kitrand. Mijn opbouw bestaat uit meerdere waterdichte lagen:
Hele natte deel met Eurocol 685, met in de randen en rond de drain 063 kimband met nog een laag 685 erover. Dit vormt je laatste bescherming tegen lekken.
Eroverheen komt een dunne, ononderbroken laag Eurocol 705 lijm. Sommige mensen raden aan nog een Eurocol 800 membraan te plaatsen, maar dat is eigenlijk alleen nodig bij urenlange belasting (zwembaden of commerciële douches). De lijmlaag laat je een paar uur drogen, en vormt zo nog een waterdichte laag.
Daartegen plak je de tegels met 705 lijm. Na afvoegen + kitten vormt dit je bovenste waterdichte laag.

Ofwel al deze verschillende lagen hebben gefaald, ofwel ze zijn niet aangebracht. Helaas zie je dat alleen als je alles gaat slopen. Mogelijk heb je daar nu geen zin in of budget voor, dus ik zou zeggen: herstel de eerste laag door opnieuw te kitten, en kijk later wat de echte oorzaak is van alle ellende.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grutte Pier
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 08:47
Probeer het oppervlak eerst eens schoon te maken met chloor en daarna een ontkalker. Je voegen zijn gewoon rood door de zeep oid. Daarna goed ontvetten, pak een wasbenzine, en allerbelangrijkste koop goede kit. Kit van bv de action, ook al is het een merk kit, is vaak over datum. Koop hierom bij een toolstation of direct bij kitcentrum een zwaluw of ottoseal (zuurvrije). Als de kit losliet zou ik er niet voor kiezen om dit te laten zitten, snij het er even af... Is het echt laag gelegen <1m zou ik de naad ook wat leeghalen.

Haal een kit afstrijk set zoals deze https://www.kitcentrum.nl...1OiQlaEAQYASABEgL4XvD_BwE

Breng de kit zo diep mogelijk aan, bijna met de kitspuit er haaks op helpt hierbij. Pak een relatief dikke kitvoeg waarbij je genoeg "vlees" hebt (nr10 of zelfs nr12). Knip de spuit hier ook op af. Ga niet werken met holle vormen of vingers oid. Door een holle voeg wordt de rand erg dun en verlies veel (kleef)kracht. Lees hier meer over; https://www.kitcentrum.nl/nl/tips-en-tricks/kit-afstrijken/

Dus na het aanbrengen van een dikke kitvoeg, druk je de kit met de schuine van de spatel goed de voeg in. Hierna kun je de afwerk zeep aanbrengen en met de scherpe kant van de strijker de resten afstrijken. Niet voor het indrukken de zeep aanbrengen, doe je dit wel bestaat de kans dat er water onder de kit komt waardoor dit niet zal hechten. Is het niet strak, kun je altijd meer zeep aanbrengen en licht!!! met je vinger het gladstrijken.

Neem eventueel ook je naast gelegen voegen wat mee, deze lijken minimaal gevuld te zijn met voeg mortel.

[ Voor 5% gewijzigd door Grutte Pier op 17-05-2024 10:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmxxx
Dank Allen!
Pagina: 1