Hulp gezocht bij zelf bouwen Budget Game PC tiener 700 euro

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Gabbo
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 18-06 15:51
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Onze zoon van 13 is toe aan zijn eerste gaming pc. Deze wil hij zelf bouwen met zijn vader. Na het doornemen van o.a. de BBG en diverse topics heb ik wel een beetje een idee maar ik heb niet voldoende kennis om te bepalen of dit een beetje een goed idee is. Daarom zou ik jullie om hulp willen vragen.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Wat betreft een maximum bedrag lijkt ons € 700,- max € 800,- een mooi bedrag. Hij heeft zelf gespaard en wij liggen nog eea bij.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Een monitor, toetsenbord, muis, microfoon en koptelefoon heeft hij al. Het gaat dus alleen om de desktop zelf.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Zie het lijstje hier onderaan. Qua moederbord weet ik het echter echt niet, te weinig benul hiervan. Heb maar wat neerzet na wat gegoogle.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik heb geen merkvoorkeuren. Ik sta dan ook open voor alles.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Zoon komt niet verder een zwarte case met RBG 🤦🏼‍♀️ ik zou het handig vinden om alles bij één shop te kopen ivm garantie etc.

Ga je overklokken?
Denk het niet.

Wat verwacht je van ons?
Ik wil jullie vragen te kijken naar mijn opzetje kijken en bijsturen waar het beter zou kunnen.

Processors ADM Ryzen 5 5600x boxed met koeler
Moederbord MSI MAG B550 TOMAHAWK socket AM4
Videokaart ADM Radeon RX 7600
Behuizing DeepCool MATREXX 70 Processor koeling Niet nodig? Zit al bij proc?
Geheugen intern G.Skill F4-3200C16S-16GIS DDR4-3200
Voedingen sharkoon WPM Gold ZERO 550W
Solid state drives Kingston NV2 NVMe PCIe 4.0, 1 TB SSD

Totaal € 808,-

Beste antwoord (via Gabbo op 31-05-2024 22:44)

• WiLLoW_TieN
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 15:28
Oeps je hebt al wat...gekocht...

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 5600 Boxed€ 118,87€ 118,87
1MoederbordenMSI A520M-A PRO€ 56,-€ 56,-
1VideokaartenXFX Speedster QICK 308 AMD Radeon RX 7600 Black Edition€ 269,-€ 269,-
1BehuizingenAntec NX100 Zwart€ 44,90€ 44,90
1Geheugen internG.Skill Aegis F4-3200C16D-32GIS€ 66,85€ 66,85
1VoedingenThermaltake TR2 S 600W€ 48,-€ 48,-
1Solid state drivesKingston NV2, retail, 1TB€ 63,55€ 63,55
Totaal€ 667,17

Alle reacties

• Gabbo
Het lijstje heb ik ‘geshopt’ bij Alternate. Ik weet niet hoe ik zo’n lijstje met linkjes moet maken sorry, snap dat dit niet handig is.

Oh ja, zoon speelt nu Roblox, Minecraft en dat soort dingen maar ik denk dat hij op korte termijn wel wat zwaardere games wil spelen.

En alvast bedankt natuurlijk!

• Gabbo
Sorry, ik weet niet hoe ik zo’n mooi lijstje moet maken met linkjes erin. Beetje onhandig zo denk ik, excuses.

Bedankt voor jullie input/hulp alvast!

• Gabbo
Oh ja, er is in zijn kamer geen kabel, hij zit op wifi.

Zoals jullie wss wel doorhebben ben ik echt een noob op dit gebied.

Ik heb inmiddels nog verder gelezen hier en daar en AM4 socket is niet handig? AM5 is denk ik een stuk duurder? De AM4 heb ik uit de BBG game 1080 guide.

• Jivebunny
  • Registratie: November 2010
  • Niet online

Jivebunny

Fail to plan. Plan to fail.

Pak gewoon die uit de BBG: Best Buy Guide: De beste 1080p-game-pc

Pixel 9 Pro XL | NAS: HP Gen8 e3-1265L v2 16GB 12TB unRAID 6.9.2 | D: Ryzen 5600x 16GB 3000mhz RX 6800 XT MB Acer 27" IPS 144hz | Suzuki Swift 1.2 (2013)

• macscot
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 10-11 11:56
Ha Gabbo,

Een beetje hulp wellicht hier geboden.

Online bestellen bij alternate of megekko dat zijn (als je het mij vraagt de beste winkels.

Er zijn een paar overwegingen die je wellicht mee kan nemen.

Ga je voor Intel of ga je voor AMD Ryzen?
Persoonlijk ben ik fan van Intel (werkt altijd, stabiel, goede drivers) maar he er zijn genoeg mensen die AMD fan zijn en daar al jaren goed mee werken.

Wil je gaan upgraden of is het systeem dat je nu bouwt in principe het systeem voor de aankomende 5 jaar?
Ik spreek over 5 jaar gezien dat een gangbaar levenscycle is voor een desktop t.b.v. upgrade of vernieuwingen.

Wil je over 5 jaar iets van het systeem meenemen?

Waarom vraag ik dit.
Toen ik mijn eerste kast/behuizing kocht, nam ik de goedkoopste kast die er maar te vinden was. Wel wat groter (grotere kast is fijner met upgrades en bouwen).

Ik heb destijds de overweging gemaakt om geen geld te investeren in looks. Saaie zwarte kast, geen RGB, maar wel gekeken naar prestaties. Als je eenmaal met de RGB begint kunnen de kleurige lampjes al snel duurder worden. Tuurlijk de standaard kleurenwaaier heeft iedereen, maar als je verder kijkt zijn er ook waarin je prachtige kleur effecten kan maken, die RGB fans zijn een stuk duurder (maar wellicht iets waarvoor gewerkt/gespaard kan worden.)

Ook zou ik nadenken over een modulaire voeding. Dit type voedingen geeft je de mogelijkheid alleen de voeding kabels aan te sluiten die je nodig hebt. Anders hangt je halve kast vol met losse kabels. Geen probeel bij een zwarte dichte kast, maar bij er een met een doorkijk raam...

Kijk voor modulaire voedingen maar eens naar Corsair en dan de gold certificaat lijn.

Qua socket, die heeft te maken met welke processor je neemt. Zoals ik al eerder zei ik heb weinig tot geen ervaring met AMD.

Er zijn veel overwegingen.

Als ik een echt advies mag geven zou ik het volgende doen.
Koop een (door iemand anders gebouwde game pc)
Bijvoorbeeld bij Dragon PC -> https://www.dragoncompute...mQWMGCOEtU6MaAhWqEALw_wcB

Bijvoorbeeld deze -> https://www.dragoncomputers.eu/Firebreather-AIR-I2160

Kijk goed naar wat andere mensen doen, en vervang onderdeel voor onderdeel.
Wil je over een jaar of wat andere RGB fans, bouw samen met vader lief dat onderdeel in en leer samen hoe het werkt.

• Therazor
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 16:46
Ik ben ook geneigd het advies van @Jivebunny op te volgen en de BBG te pakken.
Bedenk wel of je wifi nodig hebt of niet. Zowel in de BBG als de hierboven gekozen moederbord zit dit er niet bij en heeft wel invloed op de prijs.

Ik ben persoonlijk niet heel erg meer van het advies om met AM4 een nieuwe pc op te gaan starten maar het budget (wat ik verder prima begrijp voor het doel) laat niet veel andere ruimte. Elke cent moet benut worden voor een pc met gaming aspiraties.

3650Wp 15gr ZO, Enphase iq8+

• Gabbo
macscot schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 10:22:
Ha Gabbo,

Een beetje hulp wellicht hier geboden.

Heel fijn, dank!

Online bestellen bij alternate of megekko dat zijn (als je het mij vraagt de beste winkels.

Er zijn een paar overwegingen die je wellicht mee kan nemen.

Ga je voor Intel of ga je voor AMD Ryzen?
Persoonlijk ben ik fan van Intel (werkt altijd, stabiel, goede drivers) maar he er zijn genoeg mensen die AMD fan zijn en daar al jaren goed mee werken.

Van meerdere mensen kreeg ik AMD Ryzen aangeraden. Geloof dat zoonlief daar ook voorkeur voor heeft maar volgens mij kan hij dat niet beargumenteren. Ik (en zoon) hebben er echt geen verstand van verder dus ik schrijf Intel zeker niet af.

Wil je gaan upgraden of is het systeem dat je nu bouwt in principe het systeem voor de aankomende 5 jaar?
Ik spreek over 5 jaar gezien dat een gangbaar levenscycle is voor een desktop t.b.v. upgrade of vernieuwingen.

Ik denk dat hij tzt wel wil gaan upgraden dmv sparen en een baantje straks.

Wil je over 5 jaar iets van het systeem meenemen?

Waarom vraag ik dit.
Toen ik mijn eerste kast/behuizing kocht, nam ik de goedkoopste kast die er maar te vinden was. Wel wat groter (grotere kast is fijner met upgrades en bouwen).

Ik heb destijds de overweging gemaakt om geen geld te investeren in looks. Saaie zwarte kast, geen RGB, maar wel gekeken naar prestaties. Als je eenmaal met de RGB begint kunnen de kleurige lampjes al snel duurder worden. Tuurlijk de standaard kleurenwaaier heeft iedereen, maar als je verder kijkt zijn er ook waarin je prachtige kleur effecten kan maken, die RGB fans zijn een stuk duurder (maar wellicht iets waarvoor gewerkt/gespaard kan worden.)

Standaard kleurenwaaier RGB vind hij wel leuk, hij heeft ook een gaming bureau en grote mat etc met RGB. Grotere kast is geen probleem, wat zou je dan aanraden als hij toch voor zelfbouw wil gaan?

Zelfbouw vinden hij en zijn vader ook wel leuk om te doen en zoonlief vindt het ook wel interessant en het helpt hem denk ik om tzt te upgraden.

Ook zou ik nadenken over een modulaire voeding. Dit type voedingen geeft je de mogelijkheid alleen de voeding kabels aan te sluiten die je nodig hebt. Anders hangt je halve kast vol met losse kabels. Geen probeel bij een zwarte dichte kast, maar bij er een met een doorkijk raam...

Kijk voor modulaire voedingen maar eens naar Corsair en dan de gold certificaat lijn.

Dank je, lijkt me een goede tip voor zover ik kan beoordelen ;-)

Qua socket, die heeft te maken met welke processor je neemt. Zoals ik al eerder zei ik heb weinig tot geen ervaring met AMD.

Er zijn veel overwegingen.

Als ik een echt advies mag geven zou ik het volgende doen.
Koop een (door iemand anders gebouwde game pc)
Bijvoorbeeld bij Dragon PC -> https://www.dragoncompute...mQWMGCOEtU6MaAhWqEALw_wcB

Bijvoorbeeld deze -> https://www.dragoncomputers.eu/Firebreather-AIR-I2160

Dit is qua kast wel wat hij leuk vind qua looks. Dat bedoelde ik met RGB, er hoeveel bv geen RGB fans in enzo.

Kijk goed naar wat andere mensen doen, en vervang onderdeel voor onderdeel.
Wil je over een jaar of wat andere RGB fans, bouw samen met vader lief dat onderdeel in en leer samen hoe het werkt.

Mag ik je nog vragen om een zelfbouw advies, dan bedoel ik met zo’n lijstje wat ik zelf heb gepost maar dan met linkjes als het niet te veel werk is. Alternate en Megekko had ik al op het ook qua shops.

Tot slot wil ik je nogmaals bedanken voor je hulp en input, wordt erg gewaardeerd!

• Gabbo
Therazor schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 10:43:
Ik ben ook geneigd het advies van @Jivebunny op te volgen en de BBG te pakken.
Bedenk wel of je wifi nodig hebt of niet. Zowel in de BBG als de hierboven gekozen moederbord zit dit er niet bij en heeft wel invloed op de prijs.

Ik ben persoonlijk niet heel erg meer van het advies om met AM4 een nieuwe pc op te gaan starten maar het budget (wat ik verder prima begrijp voor het doel) laat niet veel andere ruimte. Elke cent moet benut worden voor een pc met gaming aspiraties.
Dank je Therazor! Wifi is zeker nodig, er kan niet op een eenvoudige manier een kabel worden doorgetrokken. Wat zou je adviseren dan voor een prebuild van bv Dragon (met wifi dus).

En zoals ik hierboven ook al uitlegde vinden zoon en pa het toch wel heel leuk om zelf te bouwen. Hoeveel duurder zou AM5 kosten?

En heb jij nog zin/tijd/puf om een zelfbouw lijstje te maken met AM4 vanwege de kosten en AM5 omdat dat wss toch handiger is? Ben wel benieuwd wat we dan kwijt zijn qua kosten. Hij krijgt ook nog verjaardagsgeld.

Nogmaals bedankt!

• Gabbo
De BBG is toch met AM4? Kan hij daar voorlopig mee uit de voeten voor een paar jaartjes? Of toch naar AM5 alvast? Maar dan moeten er denk ik meer aanpassingen worden gedaan in de BBG?

• macscot
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 10-11 11:56
Als je een model aanklikt op de site van Dragon PC kun je halverwege de pagina extra modules selecteren en of dingen toevoegen.

https://www.dragoncomputers.eu/Firebreather-AIR-I2160

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xv-4WhJVn_cvxvW-mGSq8LF2xu0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Ji5rxc0hT1yIyCXO3lULAiDV.png?f=fotoalbum_large

• Therazor
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 16:46
Ik heb even voor de specifieke AM5 onderdelen een voorzetje gemaakt wat als basis zou kunnen dienen. Dit is inclusief wat RGB mogelijkheden en wifi

uitvoering: ASUS TUF Gaming A620M-PLUS WIFI
uitvoering: AMD Ryzen 5 7600 Boxed
uitvoering: Lexar Ares RGB LD5BU016G-R6000GDLA

De rest van de onderdelen moet je dan even zelf bij gaan linken want ik zit ook in werktijd ;)

[ Voor 8% gewijzigd door Therazor op 16-05-2024 11:23 ]

3650Wp 15gr ZO, Enphase iq8+

• Gabbo
Therazor schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 11:22:
Ik heb even voor de specifieke AM5 onderdelen een voorzetje gemaakt wat als basis zou kunnen dienen. Dit is inclusief wat RGB mogelijkheden en wifi

uitvoering: ASUS TUF Gaming A620M-PLUS WIFI
uitvoering: AMD Ryzen 5 7600 Boxed
uitvoering: Lexar Ares RGB LD5BU016G-R6000GDLA

De rest van de onderdelen moet je dan even zelf bij gaan linken want ik zit ook in werktijd ;)
Snap ik, bedankt dat je dit iig hebt willen doen!

• Gabbo
Excuses allen voor de late reactie maar uiteindelijk via via iemand gevonden die een pc voor zoonlief heeft samengesteld en gebouwd. Iedereen bedankt voor het meedenken en reageren!

Acties:
  • Beste antwoord

• WiLLoW_TieN
Oeps je hebt al wat...gekocht...

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 5600 Boxed€ 118,87€ 118,87
1MoederbordenMSI A520M-A PRO€ 56,-€ 56,-
1VideokaartenXFX Speedster QICK 308 AMD Radeon RX 7600 Black Edition€ 269,-€ 269,-
1BehuizingenAntec NX100 Zwart€ 44,90€ 44,90
1Geheugen internG.Skill Aegis F4-3200C16D-32GIS€ 66,85€ 66,85
1VoedingenThermaltake TR2 S 600W€ 48,-€ 48,-
1Solid state drivesKingston NV2, retail, 1TB€ 63,55€ 63,55
Totaal€ 667,17

• Gabbo
@WiLLoW_TieN Beste antwoord voor de moeite 😉

• WiLLoW_TieN