Is het waard om nu nog te investeren in zonnepanelen?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OnderDeMotorkap
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 29-04 07:15
In het nieuwe regeerakkoord is vastgesteld dat met ingang van 2027 de salderingsregeling direct wordt afgeschaft. Echter stond ik net op het punt om te investeren in zonnepanelen (offerte gekregen, straks een afspraak om het door te nemen met de verkopende partij).

Mijn situatie is als volgt.
Ik verbruik momenteel jaarlijks ongeveer 3000Kwh. Er wordt binnenkort airco's geplaatst waarmee ik naast verkoelen ook (gedeeltrlijk) wil verwarmen. Het geschatte jaarlijks verbruik zal dan tussen 4000 en 4500Kwh liggen.

Ik heb een offerte liggen voor 11 panelen, met een verwachte opbrengst tussen 4000 en 4500Kwh, dus ongeveer gelijk aan mijn verbruik. Door de afschaffing van de salderingsregeling, kan ik hier dus ongeveer 2,5 jaar financeel van profiteren.

Is het in deze situatie waard om een investering te doen? Het gaat om een bedrag van ~€5k.

Edit: erg bedankt allemaal voor het meedenken! Ik ga dan alsnog 11 panelen laten leggen. Meer past er niet op en het zal waarschijnkijk niet meer opleveren dan ik verbruik op jaarbasis. Een groot deel van de investering verdien ik tot 2027 terug (vooral omdat ik hoop minder stookkosten te betalen). Ik ga de situatie gebruiken voor de onderhandeling.

[ Voor 17% gewijzigd door OnderDeMotorkap op 16-05-2024 12:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Uitrekenen of je met salderen de TVT vóór 2027 goed ingelopen hebt. Zo niet, niet doen. Of even wat maanden wachten totdat de prijzen nog verder dalen (als dat kan, de experts zeggen van niet) en dan voor een goedkopere prijs laten installateren.

Dat gezegd hebbende 11 panelen * +/-440 Wp voor €5.000 is wel aan de dure kant. Een prijs richting de 80ct/Wp moet wel lukken als je één dakvlak hebt en geen super ingewikkelde installatie.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• bregweb
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16:26
Je terugverdien tijd wordt iets langer, maar je gaat nog altijd profiteren van de energie die je opwekt. Die panelen liggen er 15 jaar, dan heb jij die € 5000 er wel uit.

Hattrick: Thorgal Eagles

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 12:31

Rzaan

Altijd zoekende

OnderDeMotorkap schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 08:33:
Is het in deze situatie waard om een investering te doen? Het gaat om een bedrag van ~€5k.
We hebben gezien hoe snel de energie-markt kan veranderen. Oorlog ergens, en de prijzen stijgen. Worden met kunstgrepen naar beneden gebracht, maar dat houdt een keer op.
Dus de kans dat energie vele malen duurder gaat worden, is niet onlogisch. Als je dan zonnepanelen hebt, ben je spekkoper.
Ik heb 31 panelen (of 32?) Die heb ik vooral genomen omdat ik zo min mogelijk afhankelijk wil zijn van energiebedrijven en globale ontwikkelingen. Stopt het salderen? Ook goed. Dan maar wat minder 'winst'. Ik begrijp ook dat je je energie straks niet meer terug kunt leveren. Vind ik ook wel weer een oplossing voor.
Maar dat ik niet meer hoeft te denken: "Wat gaan de prijzen nu weer doen?" is me ook veel waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OnderDeMotorkap
True schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 08:36:
Uitrekenen of je met salderen de TVT vóór 2027 goed ingelopen hebt. Zo niet, niet doen. Of even wat maanden wachten totdat de prijzen nog verder dalen (als dat kan, de experts zeggen van niet) en dan voor een goedkopere prijs laten installateren.

Dat gezegd hebbende 11 panelen * +/-440 Wp voor €5.000 is wel aan de dure kant. Een prijs richting de 80ct/Wp moet wel lukken als je één dakvlak hebt en geen super ingewikkelde installatie.
Wachten is minder rendabel in dit geval denk ik, omdat ik tot die tijd nog kan salderen en het niet eens zeker is dat het goedkoper gaat worden. Wat betreft de prijs; ik heb ik verschillende offertes ontvangen. Dit was de goedkoopste voor 11 A-merk glas/glas panelen met microomvormers en incl. montage. De panelen komen gedeeltelijk op een plat/schuin dak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 15:43
Ligt je dak zuid of oost-west?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OnderDeMotorkap
jeroen3 schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 09:36:
Ligt je dak zuid of oost-west?
Schuin dak tegen het zuiden, daar komen 8 panelen op. Tegen het noorde heb ik een dakkapel met plat dak, daar komen 3 panelen op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OnderDeMotorkap
Rzaan schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 09:10:
[...]

We hebben gezien hoe snel de energie-markt kan veranderen. Oorlog ergens, en de prijzen stijgen. Worden met kunstgrepen naar beneden gebracht, maar dat houdt een keer op.
Dus de kans dat energie vele malen duurder gaat worden, is niet onlogisch. Als je dan zonnepanelen hebt, ben je spekkoper.
Ik heb 31 panelen (of 32?) Die heb ik vooral genomen omdat ik zo min mogelijk afhankelijk wil zijn van energiebedrijven en globale ontwikkelingen. Stopt het salderen? Ook goed. Dan maar wat minder 'winst'. Ik begrijp ook dat je je energie straks niet meer terug kunt leveren. Vind ik ook wel weer een oplossing voor.
Maar dat ik niet meer hoeft te denken: "Wat gaan de prijzen nu weer doen?" is me ook veel waard.
Goed punt, zo had ik het niet bekeken. En wellicht wordt hiermee de ontwikkelingen van thuisaccu's gestimuleerd/gaan de prijzen omlaag. Dan wordt het interessanter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 15:43
Het grote voordeel van dit nieuws is dat nog minder mensen PV gaan nemen, en hierdoor de markt nog verder daalt.
Dus nog goedkoper :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14:21

Barrycade

Through the...

Zoek naar een set up die wat slimmer is, dus met voorbereiding om bv een accu te laden vanaf bepaalde opwek. Of de opbrengst te kunnen afschakelen via automatisering.

Maar als je de airconditioning gaat gebruiken in de zomer is het toch fijn om dat op stroom van je zonnepanelen te doen.

Maar zou even meer offertes opvragen. Klinkt wat duur.

Ah zie dat je met 2 strings /oriëntatie hebt. Schat in micro omvormers? Kies gewoon voor de zuidkant alleen met een stringomvormer. Dat drukt je kosten en versnelt je terugverdienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OnderDeMotorkap
bregweb schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 08:38:
Je terugverdien tijd wordt iets langer, maar je gaat nog altijd profiteren van de energie die je opwekt. Die panelen liggen er 15 jaar, dan heb jij die € 5000 er wel uit.
Volgens de leverancier 30 jaar :). Dan zal ik hier zeer waarschijnlijk niet meer wonen. Ik zal deze situatie in ieder geval gebruiken voor de onderhandeling.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlueTooth76
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 16:52

BlueTooth76

Let the sun shine!

Het is te onzeker geworden.

Ik zou nu niet meer investeren in een dak vol zonnepanelen.
In 2027 zal het teruglevertarief iets van 5 cent per kWh zijn, dat kan niet uit voor een nieuwe set.

Of leg 2 tot 4 panelen en verbruik de stroom direct, zelf.

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luchtbakker
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 05-05 20:41

Luchtbakker

Elke dag een "beetje" beter

Zonnepanelen + accu lijkt mij eigenlijk nog het enige rendabele op den duur. Maar de terugverdientijd van 5 jaar zal je niet meer halen denk ik.

[ Voor 31% gewijzigd door Luchtbakker op 16-05-2024 10:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 17:15

Agent47

I always close my contracts.

Ligt er ook aan hoeveel elektra je gebruikt. Wij hebben een airco / warmtepomp erbij genomen zodat we meer gebruiken , dus minder terugleveren. Je energielebel van je huis gaat ook omhoog / verkoopwaarde.

Ik zou het puur nemen voor eigen genot, niet voor wat anders.

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luchtbakker
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 05-05 20:41

Luchtbakker

Elke dag een "beetje" beter

BlueTooth76 schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 10:02:

-----

De panelen zijn de kosten niet. De montage van je panelen, en je omvormer wel.

Prijsverschillen van 4 of 12 panelen zijn verwaarloosbaar. Dus ik zou dan zeggen; doe maximaal aantal, of doe het niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Nu online
Luchtbakker schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 10:14:
Dus ik zou dan zeggen; doe maximaal aantal, of doe het niet.
En doe oost-west voor zo hoog mogelijk direct gebruik.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

In 2027 zal het teruglevertarief iets van 5 cent per kWh zijn, dat kan niet uit voor een nieuwe set.

Wat is de prijs per kWh in 2027?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

Het is onzeker geworden inderdaad.
Ondanks een vast teruglevertarief bedenkt men wel weer wat anders. Zoals terugleverboetes of dat alleen dynamische contracten mogelijk / betaalbaar / interessant zijn.

Wil niet zeggen dat ik tegen veranderingen ben, is waarschijnlijk hard nodig. Maar wel graag met enig perspectief en duidelijk pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mania-92
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 06-05 23:41
bregweb schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 08:38:
Zonder salderen profiteer je alleen van energie die je opwekt als je deze gelijk gebruikt. Dus je profiteert lang niet altijd van de energie die je opwekt. Afhankelijk van de situatie kan je energie opwek compleet uit fase zijn met je energieverbruik en profiteer je 0.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueTooth76
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 16:52

BlueTooth76

Let the sun shine!

Rzaan schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 10:19:
[...]

Precies dat. Dat weet je niet. We krijgen een "Telegraaf kabinet".

Veel energiebedrijven, zoals GreenChoice geven nu nog zo'n 5 cent per kWh dus daar zou ik rekening mee houden bij je terugverdientijd.

[ Voor 5% gewijzigd door BlueTooth76 op 16-05-2024 10:22 ]

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Nu online
Rzaan schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 10:19:
Variabel op zonnige dagen waarschijnlijk laag/nul.
Panelen zijn vanaf 2027 vooral nuttig om op accijns/BTW te besparen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoStiglitz
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 15:52
Momenteel zou ik heel goed bedenken of ik mijn geld er wel in zou stoppen. Want met de extra winst opslag kosten die de energieleverancier in rekening brengt en de saldering regeling er af krijg je wel een hele scheve verhouding.

Zelf je energie opwek gebruiken is dan de enige optie. Wat gaan we dan doen... Apparaten neer hangen om te koelen in de zomer waarmee we weer werken aan opwarming van de aarde (iets met een paradigma). Of je zwembad lekker verwarmen met COP1.
Laten we maar zeggen... Luxe problemen. Met mijn panelen, airco's en jacuzzi doe ik er gewoon lekker aan mee. Brand dan maar op. Maar voor een toekomstige generatie... Zijn dit geen goede ontwikkelingen :)

Een accu laten plaatsen is ook niet rendabel, nog even los van de accu's waar we wat mee moeten op termijn.

Een hoop problemen laten we maar zeggen en het wordt er met alle regelingen en veranderingen niet overzichtelijker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16:11

Croga

The Unreasonable Man

HugoStiglitz schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 10:25:
Apparaten neer hangen om te koelen in de zomer waarmee we weer werken aan opwarming van de aarde (iets met een paradigma).
Ik denk dat je in de war bent met het opwarmen van de *stad*.
Aircos/warmtepompen doen niets met het opwarmen van de aarde, ze maken echter wel de stad waar ze hangen warmer. Iets waar de uithoek van het mini dorpje op de uithoek van het platteland waar ik woon heel erg weinig van merkt.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

Through the...

Croga schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 11:08:
[...]

Aircos/warmtepompen doen niets met het opwarmen van de aarde, ze maken echter wel de stad waar ze hangen warmer. Iets waar de uithoek van het mini dorpje op de uithoek van het platteland waar ik woon heel erg weinig van merkt.....
Wet van behoud van energie? Tenzij je stroom gebruikt van je panelen, windmolens. Maar die zijn meestal met fossiel in elkaar gezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 16:56
Hier ook twijfel inzake een nieuwe installatie op een nieuwbouw woning die waarschijnlijk pas eind 2025 klaar is. Er moeten 14 panelen op ivm BENG. Idee (tot vandaag) was dak vol. Zou dan een 30 panalen zijn. Denk dat ik het nu maar bij 14 laat.

[ Voor 3% gewijzigd door Inspired op 16-05-2024 11:17 ]

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jan Smit
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 06-05 23:32
Achteraf krijg je spijt dat je niet hebt geïnvesteerd.
Als je de 5K kunt missen moet je het zeker doen.
Niet alleen vanuit financieel oogpunt. Ook vanuit milieu-oogpunt en dat je in de zomer lekker je airco kunt laten knallen zonder dat je pijn krijgt van een bizarre stroomprijs. Want dat 'ie omhoog gaat is wel een zekerheid.

Wisdom has been chasing you, but you have always been faster..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouter15
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 14:10
Ik zou kijken naar een slimme omvormer die kan afschakelen op het moment dat de stroomprijs negatief is. Maar aan de andere kant kan je nu met een dynamisch contract ook al profiteren van de panelen van anderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16:11

Croga

The Unreasonable Man

Barrycade schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 11:11:
Wet van behoud van energie? Tenzij je stroom gebruikt van je panelen, windmolens. Maar die zijn meestal met fossiel in elkaar gezet.
offtopic:
We hadden het over affakkelen van overtollige zonne energie.... De airco zelf doet in ieder geval helemaal niets met de opwarming van de aarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

Through the...

Croga schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 11:29:
[...]

offtopic:
We hadden het over affakkelen van overtollige zonne energie.... De airco zelf doet in ieder geval helemaal niets met de opwarming van de aarde.
offtopic:
maar die zonnewarmte blijft, dus danwel als pure zonnestralen warmte of via je airco en dan nog een beetje meer want incl de energie gebruikt in China om de boel in elkaar te zetten. Alle consumptie op dit moment is niet energie neutraal. En dat met nog steeds meer CO2 graven we ons eigen graf en als dit kabinet stand houdt zullen we voorlopig blijven graven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Nu online
Inspired schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 11:16:
Er moeten 14 panelen op ivm BENG. Idee (tot vandaag) was dak vol. Zou dan een 30 panalen zijn. Denk dat ik het nu maar bij 14 laat.
BENG is niet hetzelfde als evenveel opwek als gebruik, dat hangt af van wat je zelf in je huis gebruikt.
Als je ruimte hebt voor meer, en dat kan oost-west, dan zou ik het zeker doen.

Hou ook ruimte vrij voor een thuisbatterij, dat wordt vanaf 2027 icm je 30 panelen heel interessant (evenals een bi-directionele EV).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Wij hebben deze kwestie ook uitgebreid uitgedacht/besproken toen wij voor zonnepanelen gingen, uiteindelijk konden we maar 17 panelen kwijt met een piek van 6800W, en daar zijn we ook voor gegaan. Daarna zijn we overgestapt op een dynamisch contract.
Met salderen zouden wij op zo'n 40-60% van ons jaarverbruik aan opbrengst uitkomen, dan heb je het snel terugverdiend. Omdat we nu een dynamisch contract hebben salderen we per uur ipv per (half)jaar, maar we leveren dus ook tegen inkoopprijs terug (op wat kosten na).
In het afgelopen jaar heeft dat ons 50% van onze kosten terug opgeleverd.

Niemand weet wat er gaat gebeuren met dynamische contracten als salderen straks helemaal weg valt, maar het is altijd rendabel om een deel van je verbruik met PV op te vangen. Het is alleen niet meer (altijd) rendabel om overcapaciteit te hebben, en de rendabiliteit van met salderen op 0 uitkomen is ook flink omlaag gegaan omdat je bij veel leveranciers eigenlijk maar 50% mag salderen (omdat je de helft van de TLV aan 'boete' betaalt).

Met andere woorden; een veilige keuze is om niet te veel panelen te laten leggen. Met jouw verbruik zou ik niet voor 11 panelen gaan, maar je zou kunnen overwegen om wel alvast alles daar op voor te bereiden op zo'n manier dat je over een jaar alsnog wat extra panelen kunt toevoegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 16:56
hoevenpe schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 11:44:
[...]

BENG is niet hetzelfde als evenveel opwek als gebruik, dat hangt af van wat je zelf in je huis gebruikt.
Als je ruimte hebt voor meer, en dat kan oost-west, dan zou ik het zeker doen.

Hou ook ruimte vrij voor een thuisbatterij, dat wordt vanaf 2027 icm je 30 panelen heel interessant (evenals een bi-directionele EV).
Ik rij weinig en met 14 panelen kan ik een thuisaccu ook wel vol krijgen. Dus vandaar dat het eigenlijk niet meer nuttig is om er meer op te leggen volgens mij.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Nu online
Inspired schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 12:19:
Ik rij weinig en met 14 panelen kan ik een thuisaccu ook wel vol krijgen. Dus vandaar dat het eigenlijk niet meer nuttig is om er meer op te leggen volgens mij.
Je legt het in principe voor minstens 25 jaar, het grootste deel van de aanschafprijs is arbeidsloon.
Dat maakt relatief weinig uit voor 14 of 30 panelen, zou beide offertes aanvragen kijken wat het verschil is.

Verwacht heel scherpe aanbiedingen, zeker na dit nieuws. Met fors overschot kan je over een paar jaar alsnog op de dan aanwezige techniek anticiperen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CPM
  • Registratie: November 2008
  • Niet online

CPM

Ik doe maar wat, jij dan?

De enige manier om hier iets zinnigs over te zeggen is kijken naar je energieverbruik en op welke momenten je wat verbruikt.
De rest is speculeren.
Kijk maar een goed wat panelen doen op welk moment, ben je dan thuis en welke verbruikers heb je dan?
De winter gaat het meest dramatische worden in de toekomst, panelen doen niets tot nauwelijks iets, batterijen zijn nog niet rendabel (en moet je bijladen van het net in de winter wanneer prijzen hoog zijn) en warmtepompen en airco's zijn dan waarschijnlijk de groot verbruikers.

Koelen in de zomer met airco's is een luxe en zou de wereld eigenlijk niet moet doen met oog op het klimaat.
Salderen gaat er af en je moet betalen voor teruglevering. En waarschijnlijk niet in de huidige constructie waarin het salderen nog een aspect is maar gewoon keihard betalen voor overschot wat je het net op pompt.
En op een gegeven moment gaan dat gemiddeld (vast) prijzen zijn of gewoon dynamische tarieven.
Iedereen massaal hun panelen uit bij overschot? Dan gewoon weer duur tarief betalen etc.
Nee dit gaat allemaal niet meer goed zijn voor je portemonnee.
Enige wat de overheid zou moeten doen is reguleren zodat we de daadwerkelijke prijs betalen en niet die voor de winsten van de maatschappijen.
Daarnaast inzetten op kernenergie en betaalbare opslag.
Inspired schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 12:19:
[...]

Ook in de winter krijg jij je accu vol met die panelen?
hoevenpe schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 12:23:
[...]

Je legt het in principe voor minstens 25 jaar, het grootste deel van de aanschafprijs is arbeidsloon.
Dat maakt relatief weinig uit voor 14 of 30 panelen, zou beide offertes aanvragen kijken wat het verschil is.

Verwacht heel scherpe aanbiedingen, zeker na dit nieuws. Met fors overschot kan je over een paar jaar alsnog op de dan aanwezige techniek anticiperen.
Grootste deel van de aanschafprijs is het arbeidsloon? Nee hoor. Een omvormer is al duurder dan een dagje werk.

En de scherpe aanbiedingen zal wel mee vallen want de prijzen zijn mega laag of je moet inboeten op kwaliteit en gaan voor het goedkope Chinese spul.

[ Voor 56% gewijzigd door CPM op 16-05-2024 12:49 ]

| LG C1 65" | Denon x3800h | Dali: Oberon/Opticon/ Alteco C1 | KEF Q600c | SVS: SB-1000 (x2) | Denon X2200w | MiniDSP 2x4 HD | XBOX Series X | Quatt (x2)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Nu online
CPM schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 12:37:
Grootste deel van de aanschafprijs is het arbeidsloon? Nee hoor. Een omvormer is al duurder dan een dagje werk.
Het prijsverschil tussen een omvormer voor 14 of 30 panelen zal toch niet groot zijn?
Sterker nog: overdimensioneren van het aantal panelen op een kleinere omvormer wordt met deze maatregelen heel interessant, langere tijd maximale opbrengst voor direct gebruik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

BlueTooth76 schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 10:21:
[...]

Precies dat. Dat weet je niet. We krijgen een "Telegraaf kabinet".

Veel energiebedrijven, zoals GreenChoice geven nu nog zo'n 5 cent per kWh dus daar zou ik rekening mee houden bij je terugverdientijd.
Je weet niet wat prijzen gaan doen. Ze kunnen wel skyhigh gaan. Als de gasprijzen gaan stijgen, wordt energie opwekken ook duurder. Dat zul je terug zien in je stroomprijs.
We hebben de afgelopen jaren kunnen zien waar een relatief klein conflict toe kan leiden.
Dus de gedachte om geen zonnepanelen aan te schaffen naar aanleiding van een bericht van een kabinet, lijkt mij niet de juiste.
Je moet naar de grote lijnen kijken en dan zie je dat energietransitie iets is wat niet meer teruggedraaid kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borisvkr
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 03-10-2024
"De salderingsregeling voor klein verbruikers wordt met ingang van 1 januari 2027 beëindigd"
Wanneer ben je een grootverbruiker? Die mogen blijkbaar wel blijven salderen?

[ Voor 13% gewijzigd door Borisvkr op 16-05-2024 13:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 15:32
Borisvkr schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 13:11:
"De salderingsregeling voor klein verbruikers wordt met ingang van 1 januari 2027 beëindigd"
https://pure-energie.nl/k...as%20per%20uur%20doorlaat.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Koekfabriek
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online

Koekfabriek

King Billy on the wall

Borisvkr schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 13:11:
Volgens mij mogen die in zijn geheel niet salderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redhead1986
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 22-01 08:27
Ik zit in een vergelijkbare situatie; ik sta op het punt mijn capaciteit te verdubbelen, van 3900wp naar 7950 wp door de west kant van mijn dak ook vol te leggen. Qua stroomgebruik op jaarbasis kan ik het met een elektrische auto en warmtepomp makkelijk verantwoorden; ik denk dat ik met die upgrade nog steeds niet 100% energie neutraal ben.
Echter met wegvallen van salderen verwacht ik dat het een onmogelijke opgave wordt om dit kosten efficient te doen. Dadelijk kan ik in de zomer de helft van m'n zonnepanelen uitzetten om dat 't anders alleen maar geld kost en in de winter ook nog steeds de hoofdprijs betalen voor in te kopen stroom...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoStiglitz
Croga schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 11:08:
[...]

Het geeft wel degelijk problemen. Energie gaat er altijd verloren.
Even groter denken. Een stad als Utrecht, Amsterdam verzin het maar. Als er steeds meer mensen airco neer hangen wordt de stad warmer wat weer veroorzaakt dat meer mensen airco omdat het te warm wordt. Niet al deze mensen zullen zonnepanelen hebben en halen hun energie uit het net. Wat weer voor meer stroombebruik zorgt, op zich goed want we moeten ergens heen met die overschotten.
Zo zit je in een glijdende schaal.Nog maar niet te spreken over de gassen die in een airco zitten die ooit ergens een keer heen gaan moeten.

Ik hoop vooral dat er eens beleid komt op langere termijn, want nu is het redelijk veranderend. Je doet een dergelijk investering voor 5+ jaar, maar ja als elke 4 jaar de spelregels veranderen wordt het lastig een goede business case opbouwen.
Feit is wel dat het nog steeds loont om panelen te leggen. Als is het rendement niet zo heel hoog en je bijdragen aan een betere planeet is nog steeds mogelijk. Maar alleen voor de centen hoeft je het niet te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14:33

FreakNL

Well do ya punk?

Redhead1986 schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 13:36:
...

Dadelijk kan ik in de zomer de helft van m'n zonnepanelen uitzetten om dat 't anders alleen maar geld kost en in de winter ook nog steeds de hoofdprijs betalen voor in te kopen stroom...
Dat is helemaal niet gezegd.

Er is een gerede kans dat het naar het Eneco model gaat en je dus nog wel iets krijgt.. TLV van 14 cent bij een terugleverboete van 11,5 cent.

Uitzetten zal dus niet nodig zijn maar TVT gaat wel fors omhoog.

[ Voor 5% gewijzigd door FreakNL op 16-05-2024 14:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Borisvkr
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 03-10-2024
HugoStiglitz schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 13:57:
[...]
Het geeft wel degelijk problemen. Energie gaat er altijd verloren.
Nee. Energie gaat nooit verloren. Eerste wet der thermodynamica.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Redhead1986 schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 13:36:
Echter met wegvallen van salderen verwacht ik dat het een onmogelijke opgave wordt om dit kosten efficient te doen. Dadelijk kan ik in de zomer de helft van m'n zonnepanelen uitzetten om dat 't anders alleen maar geld kost en in de winter ook nog steeds de hoofdprijs betalen voor in te kopen stroom...
Als je in de winter verwacht de hoofdprijs te moeten betalen voor stroom, is je antwoord toch al duidelijk? Zoveel mogelijk zonnepanelen dus, om in de winter nog een beetje op te wekken.

Nu verdien je het meeste met je zonnepanelen in de zomer, omdat ze dan het meeste opwekken. In de toekomst ga je meer verdienen / besparen met je zonnepanelen in het voorjaar, in de herfst, op grijze dagen en in de winter, omdat stroom in de zomer als de zon schijnt toch gratis wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Nu online
eamelink schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 14:15:
[...]
Als je in de winter verwacht de hoofdprijs te moeten betalen voor stroom, is je antwoord toch al duidelijk? Zoveel mogelijk zonnepanelen dus, om in de winter nog een beetje op te wekken.
In de winter wekken je panelen dusdanig weinig op dat zelfs 10x zoveel PV op je dak op de meeste dagen niet genoeg is. Die kosten/baten analyse pakt nooit goed uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HugoStiglitz
Borisvkr schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 14:15:
[...]

Nee. Energie gaat nooit verloren. Eerste wet der thermodynamica.
Helemaal waar. Een deel wordt alleen niet omgezet in de gewenst energie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 09:31
Ja, is het nog altijd waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thalaron
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16:16
Dat energie geen geld oplevert voor bepaalde partijen maakt het nog niet dat het verloren energie is geworden. Of dat de energie nuttig gebruikt wordt en/ of het economisch waardeloos is? Wellicht, maar dat zijn 2 verschillende dingen mijns inziens.

[ Voor 13% gewijzigd door Thalaron op 16-05-2024 22:55 ]

SolarEdge - 18x305Wp Denon (Glas-Glas) 5,49 kWp 120° ZO + Growatt - 15x430Wp Denon (Glas-Glas) 6,45kWp 300° NW

Pagina: 1