verbinden extra groepenkast

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robotomizer
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 02-10 17:23
Ik ben in m'n meterkast aan het "renoveren"; omkasting opknappen, laatste restanten van oude aansluitingen weghalen, beetje ordenen...
Onze huidige groepenkast zit volledig vol dus als we pv-panelen nemen zal er wss een uitbreiding nodig zijn.
Deze uitbreiding zal dan een 2e kast(je) moeten zijn, onder, boven of naast de huidige is geen plek dus deze extra kast zal dan op een zijwand komen te hangen.

Nu is mijn vraag: is het toegestaan, binnen de meterkast, twee groepenkasten te verbinden zonder dat de verbindende kabel achter een aardlek schakelaar/automaat zit?
De draad uiteraard in volledig aansluitende buis/kabelgoot.

Indien ja; dan kan ik daar rekening mee houden bij het aftimmeren van de meterkast en montage van de deur
Indien nee; dan zal ik wat anders moeten verzinnen... (en/of aardlekautomaten plaatsen = 6 vrije plaatsen in groepenkast)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Murkmans
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 17:06
robotomizer schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 08:26:
Ik ben in m'n meterkast aan het "renoveren"; omkasting opknappen, laatste restanten van oude aansluitingen weghalen, beetje ordenen...
Onze huidige groepenkast zit volledig vol dus als we pv-panelen nemen zal er wss een uitbreiding nodig zijn.
Deze uitbreiding zal dan een 2e kast(je) moeten zijn, onder, boven of naast de huidige is geen plek dus deze extra kast zal dan op een zijwand komen te hangen.

Nu is mijn vraag: is het toegestaan, binnen de meterkast, twee groepenkasten te verbinden zonder dat de verbindende kabel achter een aardlek schakelaar/automaat zit?
De draad uiteraard in volledig aansluitende buis/kabelgoot.

Indien ja; dan kan ik daar rekening mee houden bij het aftimmeren van de meterkast en montage van de deur
Indien nee; dan zal ik wat anders moeten verzinnen... (en/of aardlekautomaten plaatsen = 6 vrije plaatsen in groepenkast)
Bedoel je dat je gelijk achter de hoofdschakelaar een aftakking maakt naar de 2de groepenkast met een kabel/draad in buis? En in de tweede kast wel een aardlekschakelaar voorziet? In theorie mag dat wel mits het dezelfde meterruimte is. Let wel dat je zijwand moet voorzien zijn van Een houten plaat waar de groepenkast op komt.

Het beste kan je het even schematisch uittekenen.

Kan je ook echt niet 110mm kwijt boven je huidige kast voor een opzetstuk waar je 12 modules in kwijt kan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robotomizer
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 02-10 17:23
Kan je ook echt niet 110mm kwijt boven je huidige kast voor een opzetstuk waar je 12 modules in kwijt kan?
Moeilijk... in principe zou het wel passen maar zou wel een heel gedoe worden, er zitten een aantal verdeeldozen boven, bijna allle kabels komen langs boven de meterkast binnen en de huidige kast zit al vrij hoog (bovenkant 195cm ofzo)....

De zijwand is ongeveer 40cm breed dus daar kan ik wel wat kwijt, houten plaat had ik al voorzien.

Het schematisch uittekenen (en aansluiten) laat ik over aan de instalateur ;)