Aardlek klapt er soms uit als vaatwasser én koelkast aan sta

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jhofstede
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 16-05-2024
De vaatwasser en de koelkast zitten op aparte groepen waar niets anders op zit.
Als de vaatwasser en koelkast allebei aan zijn, klapt de aardlek er soms uit. De stoppen (Installatieautomaat) zelf niet.
Als ik hem weer inschakel, klapt hij er minuten later weer uit. Als ik de koelkast uitschakel en alleen de vaatwasser aan laat, klapt de aardlek niet.
Als ik de vaatwasser niet aan heb en de koelkast wel, klapt de aardlek niet.

Als ik ze allebei aan heb gaat het vaak ook wel goed. Maar soms dus ook niet.

Wat kan dit veroorzaken en wat kan ik eraan (laten) doen?

Beste antwoord (via jhofstede op 16-05-2024 22:17)

• jbhc
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 18:30
Teveel lekstroom;

Over het algemeen schakelt in Nederland (In Belgie is het anders) een aardlek af als er meer dan 30mA verschil in stroom is tussen de fase en de nul. (Officieel heet het ook een differentieel schakelaar).
Dit kan namelijk alleen via de aarde wegstromen en als je pech hebt loopt dat via je lichaam. Stromen vanaf 30mA worden als dodelijk beschouwd.

Kennelijk hebben je apparaten individueel minder dan 30mA lekstroom maar gezamenlijk meer.

Ik zou 5 mogelijke oorzaken dan wel fatsoenlijke "oplossingen" kunnen noemen:
  • Het kan zijn dat je aardlekschakelaar te kritisch is. Dan kan je deze (laten) vervangen.
  • Afhankelijk van je groepenkast 1 van de 2 apparaten op een groep aansluiten die op een andere aardlekschakelaar zit.
  • 1 apparaat op een aparte aardlek automaat aan(laten)sluiten. Dus huidige automaat vervangen voor 1 aardlekautomaat welke je dan voor de huidige aardlekschakelaar (laat)aansluit(en).
  • Koelkast vervangen in de hoop dat de nieuwe minder lekstroom heeft.
  • Vaatwasser vervangen in de hoop dat de nieuwe minder lekstroom heeft.
Persoonlijk zou ik van groep wisselen maar heb een kast waar dat kan en anders zou ik aardlekautomaten plaatsen maar ik ben dan ook elektricien (geweest).

Zonder te meten zou ik gokken op de vaatwasser omdat dat een apparaat is waar water in zit en is voorzien van een verwarmingselement en pompen. Tevens gaat de aardlek eruit op het moment dat die aan springt maar 100% zeker is dat niet voor hetzelfde geld is dat net de 10mA die de druppel is.

Afhankelijk van of er nog meer groepen achter die aardlekschakelaar zitten zou de werkelijke boosdoener zelfs nog een heel ander apparaat kunnen zijn.

[ Voor 33% gewijzigd door jbhc op 15-05-2024 23:33 . Reden: Toevoeging / grammaticaal / opmaak ]

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• jbhc
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 18:30
Teveel lekstroom;

Over het algemeen schakelt in Nederland (In Belgie is het anders) een aardlek af als er meer dan 30mA verschil in stroom is tussen de fase en de nul. (Officieel heet het ook een differentieel schakelaar).
Dit kan namelijk alleen via de aarde wegstromen en als je pech hebt loopt dat via je lichaam. Stromen vanaf 30mA worden als dodelijk beschouwd.

Kennelijk hebben je apparaten individueel minder dan 30mA lekstroom maar gezamenlijk meer.

Ik zou 5 mogelijke oorzaken dan wel fatsoenlijke "oplossingen" kunnen noemen:
  • Het kan zijn dat je aardlekschakelaar te kritisch is. Dan kan je deze (laten) vervangen.
  • Afhankelijk van je groepenkast 1 van de 2 apparaten op een groep aansluiten die op een andere aardlekschakelaar zit.
  • 1 apparaat op een aparte aardlek automaat aan(laten)sluiten. Dus huidige automaat vervangen voor 1 aardlekautomaat welke je dan voor de huidige aardlekschakelaar (laat)aansluit(en).
  • Koelkast vervangen in de hoop dat de nieuwe minder lekstroom heeft.
  • Vaatwasser vervangen in de hoop dat de nieuwe minder lekstroom heeft.
Persoonlijk zou ik van groep wisselen maar heb een kast waar dat kan en anders zou ik aardlekautomaten plaatsen maar ik ben dan ook elektricien (geweest).

Zonder te meten zou ik gokken op de vaatwasser omdat dat een apparaat is waar water in zit en is voorzien van een verwarmingselement en pompen. Tevens gaat de aardlek eruit op het moment dat die aan springt maar 100% zeker is dat niet voor hetzelfde geld is dat net de 10mA die de druppel is.

Afhankelijk van of er nog meer groepen achter die aardlekschakelaar zitten zou de werkelijke boosdoener zelfs nog een heel ander apparaat kunnen zijn.

[ Voor 33% gewijzigd door jbhc op 15-05-2024 23:33 . Reden: Toevoeging / grammaticaal / opmaak ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jhofstede
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 16-05-2024
Wow. Dank voor je super uitgebreide antwoord.
Ik moet even nadenken wat ik ermee ga doen.
Super bedankt!