Afvoerbuis uit asbest dichten

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• filip.heremans
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 22-08 19:15
Goedemiddag,

Ik heb in mijn kelder een afvoerbuis die volgens mij uit asbest gemaakt is. Deze heeft een stoffige, cementachtige buitenkant, met kleine wafeltjes in.

Deze is ook aaneengezet met een cementen ring maar daar zit een barst (en dus ook een lek) in. Als het regent komt er dan ook water uit en als ik de kelder leegpomp ook, want dan loopt het water buiten in een putje dat blijkbaar in de buis uitkomt.

Na wat zoeken, ook in dit forum, heb ik er een teerband rond gedaan (bitumen) maar dit heeft het lek niet gedicht. Ik vermoed omdat de buis nogal een stoffige structuur heeft.

Heeft er iemand ideeën of ervaringen hoe dit beter kan?

Vervangen is niet evident want het is een huurhuis..

Erg bedankt!!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Siliconenkit?

[ Voor 58% gewijzigd door pagani op 15-05-2024 21:51 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• JdM
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11-09 23:23

JdM

Humbled

En waarom is dit je eigen verantwoordelijkheid als huurder?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• filip.heremans
Siliconenkit: goed idee maar ik kan er moeilijk helemaal rond.. :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• filip.heremans
Bij deze enkele foto’s
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P03NTBuQHtCSEO8TLtMa-Y_gjcw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/F3QQuC1J38ThJ2ZVMkqQp3wy.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RDwzzzSbfoOiKNtCWAVzDwP759c=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XijeNGt5r1qWgGEwii37hmcY.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hGpI4WKzK6AoBV2IMRT_JucKpGA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/C2vpquOAKuKnKK10D9CnbWjP.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• filip.heremans
JdM schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 21:53:
En waarom is dit je eigen verantwoordelijkheid als huurder?
Dat is het niet maar de verhuurder heeft stevig wat druk nodig voor ie beweegt. Vorige keer duurde dat enkele maanden en een paar boze brieven, dus als ik het zelf kan (laten) fixen is dat wel een plus.. 😉

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Prutsertje13
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 22:31
Kelderdeur dichtschroeven en afkitten. Ik zou de kelder niet meer gebruiken aangezien door de beschadigde asbest buis deze nu losse asbestvezels bevat. De verhuurder dient dit gewoon fatsoenlijk te saneren aangezien dit een risico voor je eigen gezondheid is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groningerkoek
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 31-08 18:45
Asbest heeft niet het eeuwige leven, het bindmiddel vergaat uiteindelijk en dan wordt het materiaal zwakker om uiteindelijk uit elkaar te vallen. Lijkt erop dat jouw buis de maximale levensduur aan het overschrijden is.
Voor zowel de functionaliteit als de gezondheid moet dat ding er dus uit.

Je zou de verhuurder in beweging kunnen krijgen door te "dreigen" met het aanvragen van een lagere huur omdat je de kelder niet meer kunt gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 08:33
filip.heremans schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 21:42:
Deze is ook aaneengezet met een cementen ring maar daar zit een barst (en dus ook een lek) in. Als het regent komt er dan ook water uit en als ik de kelder leegpomp ook, want dan loopt het water buiten in een putje dat blijkbaar in de buis uitkomt.
Je hebt een lekkage in de kelder. Dat moet je laten oplossen door de verhuurder. Blijven aandringen bij hem. Het is niet jouw probleem om op te lossen. Je hebt al meer gedaan dan "nodig". Als je meer gaat doen dan kan het zelfs zo zijn dat hij bij jou aanklopt omdat je het hem niet laat doen. Als hij nog niet wil repareren dan kan je inderdaad naar de huurcommissie / geschillencommissie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• filip.heremans
Ok, thanks guys!
Pagina: 1