hoe sleuf frezen 20 cm diep, 2 breed in betonmuurfundering?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tal
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 22-05-2024
Mijn vraag

We willen de dragende muur tussen keuken en woonkamer uitbreken. De constructeur heeft berekend dat er een staalconstructie gezet moet worden met os een stalen T profielbalk (dubbel L profiel) op de vloer, op een betonnen muurfundament. Het T profiel moet ingeslepen worden in dit betonnen muurtje en is 20 cm hoog en 2 cm dik. Hoe slijp ik deze sleuf, want bij mijn weten bestaan er geen sleufzagen of slijpschijven met een dergelijk groot blad
...

...

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

CyBeRSPiN

sinds 2001

Lijkt me iets voor een professional?
Die kunnen dat voor je doen met een wandzaagmachine:
https://boorenzaagbedrijf.nl/wandzagen

https://www.diacom.nl/blog/wandzaagmachine/

https://sloop-concurrent.nl/betonboringen/betonzagen-kosten/

[ Voor 86% gewijzigd door CyBeRSPiN op 15-05-2024 21:42 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _NvS_
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 00:06
In het verleden heb ik een u profiel “rond” een muur gezet. Misschien eens vragen of dat ook kan, strakke hoeken en eventueel magneetbord als je dat leuk vindt.
Bovenaanzichtje
——— muur——]=====
] is de staander, === is liggende balk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• decipherer
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-09 20:13
Ik ken de exacte situatie natuurlijk niet, maar dat is toch onmogelijk goed in te slijpen met een rond blad? Boven/onder zit vloer/plafond in de weg en blijft en een kwart cirkel beton in de sleuf zitten.

De beste ideeën komen als je bezig bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piemol
  • Registratie: Januari 2006
  • Nu online
is de muur niet geschikt om het profiel op te leggen? Dat wordt volgens mij juist vaak gedaan. Je legt een H of I profiel aan beide zijden op een stukje dragende muur en alles er tussen gaat weg. Bij jou moet 1 uiteinde dus op een nog te plaatsen stalen staander komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _NvS_
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 00:06
Ik heb wel eens begrepen dat ze niet meer zo’n fan zijn om zonder extra staander een balk “kops door te leggen”. Eigenlijk zoals ik boven al aangaf. Ze zijn bang dat de balk dan aan een kant zich van de wand af kan draaien en dan stort alles in elkaar natuurlijk. Heb je aan de ene kant buiten muur en andere kant een hoek in de muur is het geen / minden probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 08:51
Vraag een plaatselijke aannemer om mee te kijken. De balk moet ook op de juiste maat en van de juiste sterkte zijn om te voldoende aan de berekeningen van de constructeur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tal
Het wordt dus een constructie rondom, op de plaats waar de dragende muur stond op de begane grond dus, dwz 2 staanders met een dwarsbalk erbovenop. Aan beide kanten blijft een restje van de dragende muur staan om de staanders tegen te bevestigen maar kennelijk te weinig om de drager zelf te kunnen dragen. De staanders worden op de beide uiteinden geplaatst van de 4e liggende T profiel stalenbalk. En die ligt op het betonnen funderingsmuurtje, op de plek waar de dragende muur stond dus. De reden is dat midden onder dit muurtje in de kruipruimte een heipaal staat. Zouden alleen de staanders geplaatst worden zonder deze ligger dan is de puntbelasting aan de uiteinden te hoog en is er het risico dat de punten verzakken, danwel dat het midden omhoog komt. Vandaar de stalen ligger die de druk moet verdelen. Deze ligger moet 20 cm diep met de poot van de T in het muurtje vastgezet. Met een rond blad idd lastig uit te slijpen, moeten de hoeken uitgebeiteld worden of zo. En bovendien: zulke grote zaag of slijpbladen bestaan toch niet ( 40 cm doorsnee minimaal?) Vandaar mijn vraag hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Analamoebe
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 08:35
tal schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 08:05:
zulke grote zaag of slijpbladen bestaan toch niet ( 40 cm doorsnee minimaal?) Vandaar mijn vraag hier
Vraag het eens bij een materieelverhuurder, er zijn namelijk ook muurkettingzagen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Nu online

CyBeRSPiN

sinds 2001

@tal heb je mijn linkjes bekeken? Er zijn machines die tot 93cm diep gaan. Jouw vraag is blijkbaar of zulks voor particulieren beschikbaar is om zelf een poging te wagen?
Ik zou het voor een max een paar honderd euro lekker laten doen. Kopen/huren kost je ook een flinke duit, en als het mis gaat heb je alsnog dure professionals nodig.

[ Voor 32% gewijzigd door CyBeRSPiN op 16-05-2024 08:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robotomizer
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 20-09 07:59
Kan zeker, maar als je daar geen ervaring mee hebt: laten doen.
Niet enkel qua constructie en stabiliteit, maar zeker ook voor je eigen veiligheid!
(is echt wel gevaarlijk speelgoed)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tal
Dank voor reacties en adviezen. @CyBeRSPIN je linkjes bekeken, nuttig. Als enigszins betaalbaar laat ik het zeker doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Audi-Arjan
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22-09 15:04

Audi-Arjan

★★★★★

Als enigszins betaalbaar ??
Die paar 100 op een zo te horen flinke verbouwing kan toch wel?
Wat als er een tegenslag is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22-09 20:09

Agent47

I always close my contracts.

Ik heb dit laten uitbesteden. Ik moest €300 betalen hiervoor.

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morelleth
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 22:18
Dat samengestelde T-profiel ingezaagd in de wand is neem ik aan vooral gekozen voor esthetiek?
Alternatief kan je namelijk ook een gelijkwaardige UNP om de wand toepassen. Dan hoeft enkel aan de buitenzijde wand (stuk makkelijker) weg gehaald te worden en kan er alsnog aftimmering rondom het profiel zonder ruimte verlies.
Die kan de constructeur zo opgeven.

Qua slijpwerk kan elke betonboorder je helpen. Maar zal het mogelijk een issue opleveren tpv de aansluitingen met vloer en bij de verdiepingsvloer.

D&D enthousiast en overmatig 3D printer, dus nu ook 3D printservice en mini's: MJG-3d.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tal
@Morelleth het T profiel komt in de vloer in de fundering

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 19-09 15:10
Dit vraagt om plaatjes. Waarom zou je een T-profiel inslijpen als er niks meer op staat straks? De dragende muur gaat toch weg. :?

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 22-09 16:28
tal schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 21:32:
Mijn vraag

We willen de dragende muur tussen keuken en woonkamer uitbreken. De constructeur heeft berekend dat er een staalconstructie gezet moet worden met os een stalen T profielbalk (dubbel L profiel) op de vloer, op een betonnen muurfundament. Het T profiel moet ingeslepen worden in dit betonnen muurtje en is 20 cm hoog en 2 cm dik. Hoe slijp ik deze sleuf, want bij mijn weten bestaan er geen sleufzagen of slijpschijven met een dergelijk groot blad
...

...
Geen idee hoe jouw betonnen fundering eruit ziet.
Maar ik denk dan aan zoiets met wapening erin.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xnFUvlqcJESTuQppoOPihCPW0vg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/VkzIdAVW6AyxdqdRv4B2XJ2N.png?f=fotoalbum_large

Als je die 20cm diep gaat inzagen, ga je door alle wapening heen.
Wat het draagvermogen van de betonnen balk ernstig aantast.
Heeft jouw constructeur berekend wat dat doet voor het draagvermogen van je fundering?

Persoonlijk denk ik dat het een slecht idee is, en dat je beter door 2 L profielen tegen elkaar te lassen een brede U kan maken die over de fundering valt.

Ik zou het zeker nog even gaan overleggen met je constructeur.

Hij kan ook een andere onderbalk uitrekenen waarbij je niet 20cm diep in je fundering hoeft te slijpen.

Is hij misschien uit gegaan van een gemetselde fundering zoals je ziet bij op staal gebouwde huizen?
Daar loopt de spouwmuur vaak nog een stukje door in de fundering, waar die T mooi invalt.

Bij een gemetselde fundering heb je die onder ligger ook echt nodig om te zorgen dat de poten van het portaal niet uit elkaar kunnen bewegen.

Bij beton zou je volgens mij gewoon draadeinden kunnen plaatsen met chemische ankers, en dan de portaal plaatsen (~3 cm boven het beton) en ondersabelen.
Net als bij bedrijfshallen die op een betonplaat staan.

Lees nu dat er dus wel bekend is dat er een heipaal midden onde r de fundering staat.
Maakt het nog vreemder om de wapening door te zagen

[ Voor 19% gewijzigd door FRANQ op 16-05-2024 13:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakHm
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 16-09 14:56
Als het puur gaat dat na het zagen de uiteinden van de sleuven “recht” gemaakt worden, zou dit ook op basis van het eerst boren van gaten op de uiteinden geregeld kunnen worden.

Maar hoe wordt de ruimte rond/onder het profiel vervolgens opgevuld om de krachten goed over te kunnen brengen.
Zal dan toch iets van kunsthars of mortel gebruikt moeten worden.

En zoals hiervoor genoemd, let op reeds aanwezige wapening op de sleuf locatie. Je wilt niet die niet aantasten met een verlies aan draagkracht tot gevolg.

In verband met aansprakelijkheid / verantwoordelijkheid zou ik toch serieus overwegen dit te laten doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t14wo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08:15
Analamoebe schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 08:24:
[...]

Vraag het eens bij een materieelverhuurder, er zijn namelijk ook muurkettingzagen ;)
Lijkt me fantastisch om als particulier mee aan de slag te gaan. Ik zie het nieuwsbericht wel om 20u op NOS. :+

Dit zijn dingen ide je niet eens moet willen. Als je een muurdoorbraak gaat laten maken in een dragende muur, moet je gewoon accepteren dat dat geld kost. Zo’n sleuf laten maken kost je misschien 200 euro. Betonzagers zijn erg goedkoop vergeleken met andere vaklui.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morelleth
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 22:18
tal schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 13:03:
@Morelleth het T profiel komt in de vloer in de fundering
Even los van of dat logisch is, in de vloer/fundering een sleuf zagen is super simpel voor een beton boorder.
Dus die benaderen als je het op deze manier uut wil laten voeren.

Maar het klinkt niet helemaal logisch.
Zoals je het nu lijkt te omschrijven komt er een compleet raamwerk ter vervanging van een stuk muur.
Tenzij dat nodig is om de muren uit elkaar te drukken aan de onderzijde (wat bv kan bij grondbelasting) heb je dat niet nosig bij een portaal constructie.
Sterker nog als je draagkrachtige muren hebt kan volstaan worden met een broekstuk voor de oplegging van een balk.
Maar dat ligt dus allemaal een beetje aan de situatie waarin de vervangende constructie gemaakt wordt.
En ik ga er vanuit dat de constructeur het complete plaatje heeft dus er een goede reden voor heeft.

Ik ben alleen wel benieuwd naar een schets en wat foto's. 😉

D&D enthousiast en overmatig 3D printer, dus nu ook 3D printservice en mini's: MJG-3d.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tal
Agent47 schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 10:54:
Ik heb dit laten uitbesteden. Ik moest €300 betalen hiervoor.
Agent47: bij wie heb je dit laten doen? Ben hard op zoek nu naar professional. Eerste offerte heeft het over 1500 euro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tal
"Ik zou het voor een max een paar honderd euro lekker laten doen".
@cyberspin: suggesties voor bedrijven die dit doen?
Dank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Nu online

CyBeRSPiN

sinds 2001

tal schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 21:55:
"Ik zou het voor een max een paar honderd euro lekker laten doen".
@cyberspin: suggesties voor bedrijven die dit doen?
Dank
Nee zelf geen ervaring met bedrijven, maar met een paar minuten zoeken kwam ik er al zoveel tegen.. vraag nog meer offertes op zou ik zeggen.
Pagina: 1