Kleine versterker met veel vermogen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcobr
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 12-05 20:10
Ik zoek een?
Ik heb een nieuw TV meubel en wil de versterker hier in plaatsen. Mijn huidige versterker is echter te groot, vooral te diep, dus begint de zoektocht naar wat nieuws. De diepte in de kast is 35cm, dus de versterker mag maar ongeveer 30cm diep zijn om nog wat kabels er achter kwijt te kunnen. Of 35cm breed zodat ik 'm gedraaid in de kast kan zetten, dat is ook prima.

Wensen
  • Ondiep, maximaal 30cm breed of diep
  • Ik heb 2 zones die ik afzonderlijk wil kunnen gebruiken, met andere of dezelfde input.
  • Mijn speakers schijnen veel vermogen te vragen, dus dat maakt de zoektocht wat lastiger: Ik heb twee B&W CM7 zuilen naast de tv staan en 2 B&W CM1 S2 boekenplankspeakers in de keuken. Mijn huidige versterker is een Marantz SR7005.
  • Te bedienen via wifi/ethernet/API, zodat ik 'm kan koppelen aan HomeAssistant.
  • Veel vermogen om goed de B&W speakers aan te sturen
  • Liefst een SPDIF aansluiting om een Argon Audio Stream aan te sluiten voor spotify, of spotify geïntegreerd dan kan de Argon weg
  • Daarnaast een HDMI aansluiting voor de tv / Apple TV, maar ik vind het ook prima om daar een spdif extractor voor te zetten als de versterker geen HDMI heeft
Wat is je budget?
Liefst tweedehands zodat de extra kosten beperkt blijven, als het meer dan 700 euro wordt dan is het wel een beetje duur TV meubel geworden ;)

Wat heb je zelf al gevonden?
Ik heb al behoorlijk wat zitten lezen, maar heb nog niet de ultieme oplossing gevonden.
  • Een all-in-one AVR met voldoende vermogen van dit formaat lijkt vrijwel niet te vinden, die zijn bijna allemaal te diep
  • Tegenwoordig zijn er veel kleine (Class D) versterkers die wel multiroom supporten door er meerdere aan te schaffen. Zo heb ik gekeken naar NAD Amp1, WIIM Amp en Argon Audio SA1, maar deze leveren te weinig vermogen om de zuilen aan te sturen. Sonos AMP zou net moeten kunnen maar schijnt toch minder goed te zijn dan de Bluesound powernode n330. Beide een mogelijke optie, maar dan heb ik er 2 nodig voor de 2 zones, en dan wordt het wel erg duur.
  • Toen kwam ik op het spoor van een aparte eindversterker om de uitdaging van het vermogen op te lossen. Hypex heeft leuke zelfbouw kitjes, met bijv Ncode. Ook op marktplaats is wel e.e.a. te vinden (300 euro) en ze schijnen veel vermogen te leveren en daarmee goed de B&W speakers te kunnen aansturen. Dan heb ik daarnaast dus nog een (voor)versterker nodig om alles op aan te sluiten en het volume te regelen, en evt de 2 CM1 speakers aan te sturen. Dan wordt bijv. de Argon Audio SA1 wel interessant, die heeft ook een pre-out voor de eindversterker. Alleen heb ik dan nog geen mogelijkheid voor 2 zones. Of misschien met 2 Argon Audio's, alleen wordt het dan wel prijzig en snap ik nog steeds niet zo goed hoe ik dan het geluid van de Apple TV bijv. in beide zone's kan afspelen.
De optie met aparte eindversterker spreekt me wel aan, maar zie dus nog steeds niet helemaal voor me hoe ik die dan het beste aan kan sturen. Daar zou ik dus een versterker met 2 zones pre-out voor nodig hebben, die kan ik niet veel vinden in klein formaat (terwijl die versterker zelf niet veel vermogen hoeft te hebben). Ik ben heel benieuwd of ik een logische oplossing over het hoofd zie :) .

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KernelPanic
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 12:48
Weet niet of je een duur tv meubel gekocht hebt maar anders zou je ook simpel een stuk uit de achterkant kunnen halen.

Nu heb ik geen ervaring met je speakers maar waarop baseer je dat ze zoveel vermogen nodig hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcobr
KernelPanic schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 21:12:
Weet niet of je een duur tv meubel gekocht hebt maar anders zou je ook simpel een stuk uit de achterkant kunnen halen.

Nu heb ik geen ervaring met je speakers maar waarop baseer je dat ze zoveel vermogen nodig hebben?
Haha dat is wel een creatief idee, dat wint mogelijk nog een kleine 2cm want het meubel hangt aan de muur. Dus blijft een lastige zoektocht.

Dat de CM7 niet makkelijk aan te sturen is lees ik overal, elk forum en review schrijft dat. Waarom dat precies zo is weet ik eigenlijk niet, zit niet genoeg in die technische materie over dB’s gevoeligheid en wattages.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KernelPanic
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 12:48
Door gebruik te maken van hdmi, power kabels en bananen pluggen met 90 graden kom je met die extra 2cm wel weg denk ik.

Mijn denon is 33 cm diep door dat soort kabels te gebruiken kom je denk ik net weg ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieT
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 13:21
Als je de specsheet bekijkt dan valt het wel mee, zou niet heel erg moeilijk aan te sturen moeten zijn.

88dB sensitity is niet extreem laag.
En 8 Ohm impendantie is ook niet heel erg lastig.

De specsheet heeft het over aangeraden versterkervermogen van 30-150 Watt.

https://www.bowerswilkins...p24686_cm7_info_sheet.pdf

Ik denk dat je TV-meubel het probleem is, met die diepte is geen enkele rekening gehouden met een AVR.
Een kwaliteits AVR die zo ondiep is ga je niet vinden.

Kan je die versterker ergens anders kwijt?

Zat mensen die de versterker en dergelijke ergens anders neerzetten en dan een lange optische HDMI kabel naar de TV leggen:
https://www.ruconnected.nl/hdmi-kabel-door-buis/

[ Voor 30% gewijzigd door RobbieT op 16-05-2024 12:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcobr
Bedankt voor het meedenken allemaal! Voor mensen die dit topic nog tegenkomen en een vergelijkbare zoektocht hebben, is het misschien leuk om te vermelden waar ik op uit ben gekomen.

Na een hoop zoeken heb ik een kleine en betaalbare eindversterker geworden met prima geluid, namelijk de Fosi V3, voor nog geen 100 euro per stuk. Daarnaast heb ik op marktplaats 2 multiroom voorversterkers gekocht, de HEOS Link. In totaal heb ik dus 2 voorversterkers en 2 eindversterkers, en zodoende heb ik 2 zones die in de app van HEOS aan elkaar te koppelen zijn.

Ik moet er nog uitgebreid mee testen, maar so far werkt het goed, en past uitstekend in een klein tv meubel.
Pagina: 1